Strona 1 z 2

Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 28 paź 2022, o 23:25
autor: filip
Postanowiłem utworzyć ten wątek, bo niektórych informacji nie ma gdzie wrzucać.

Tutaj lista pewnych pomysłów/postulatów, w ramach tworzenia SUMP-a
Zostały wrzucone na facebooka Młodzieżowej Rady Miasta.

"Uzupełnienie sieci dróg dla rowerów w AKO w oparciu o rzetelny proces planowania"
Przede wszystkim brakuję DDR-u na Górnośląskiej i to widać. Na ul. Podmiejskiej jest naprawdę sporo rowerzystów (jak na kaliskie warunki i mentalność), najwyższe natężenie jest w okolicach Dworca i Galerii Amber. Później nagle się urywa i są tylko niedobitki, które poruszają się chodnikiem na Górnośląskiej pomiędzy pieszymi i samochodami stojącymi na chodniku. W Śródmieściu następuje znowu pewna intensyfikacja, ale już jest ich zdecydowanie mniej, niż na Podmiejska-Dworzec.
Ale zdecydowanie cieszy to, że wakacje się skończyły (przez większość Polaków utożsamiane jako sezon rowerowy), a liczba rowerzystów rośnie. Przynajmniej ja widzę, że jest ich więcej.
Poruszanie się na rowerze w szczytach jest zdecydowanie szybsze od samochodu, nawet w Kaliszu. Często widzę jak rowery jadą i omijają korek, a samochody stoją. Niestety zbiorkom leży i kwiczy i jest zdecydowanie wolniejszy od samochodu osobowego, ale to głównie wina zerowego priorytetu.

"Rozwój zaplecza socjalnego dla rowerzystów (szatnie, prysznice)"
Pomysł dobry i słuszny, ale gdzie oni chcą takie miejsca tworzyć?

"Uchwalenie planów miejscowych, które ograniczają zabudowę terenów rolniczych przez zabudowę niezwiązaną z produkcją rolną"
Świetny pomysł, w końcu. Naprawdę w końcu.

"Utworzenie Aglomeracyjnego Roweru Publicznego w AKO"
Bardzo dobry pomysł, ale żeby to funkcjonowało to sieć musi być w miarę gęsta, w szczególności na terenie Ostrowa i Kalisza. Obecnie w Kaliszu sieć jest bardzo słaba przez co Rower Miejski jest niefunkcjonalny i niewygodny.

"Koncentracja zabudowy w pobliżu istniejącej infrastruktury transportu publicznego, w tym zabudowy usługowej"
Kolejny świetny pomysł. Tylko, że to powinien być standard już dawno temu, a nie budzimy się w trzeciej dekadzie XXI wieku.

"Racjonalne wskazywanie granic rozwoju zabudowy w dokumentach planistycznych"
Wydaję się to dobry pomysł, ale jest bardzo niejasny.

"Sterowanie konsekwencjami procesu suburbanizacji"
To też jest bardzo potrzebne. Szkoda, że trzeba coś z tym robić, bo jednak lepiej gdyby nie było do tego powodów.

Ogólnie pomysły/postulaty uważam za bardzo dobre. Szczególnie te planistyczne są na duży plus.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 14 gru 2022, o 09:30
autor: K-man
Nie mam pojęcia, czy to tu pasuje.
https://www.lm.pl/aktualnosci/autobusem ... B4wlkQIOD0

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 14 gru 2022, o 22:54
autor: kaliszanin2
Z kaliskiego dworca na koniński w 1 godz. 40 minut za 35 zł.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 15 gru 2022, o 11:50
autor: wollny
https://www.facebook.com/PrezydentMiast ... pTnZq4PDXl
uruchomienie kolei aglomeracyjnej, która zepnie komunikacyjnie Opatówek, Kalisz, Nowe Skalmierzyce i Ostrów Wielkopolski
BTW Teraz to są przynajmniej 3 tematy, w których prowadzona jest rozmowa o komunikacji/mobilności. Może warto to jakoś połączyć?

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 17 gru 2022, o 08:32
autor: filip
http://sako-info.pl/ankieta-jak-przemie ... PGESEdNYVE

Polecam wypełnić ankietę związaną z mobilnością w mieście.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 17 gru 2022, o 18:00
autor: Cristof
Jutro w niedzielę po śniadaniu chciałbym pojechać do Gołuchowa, pospacerować w zimowej atmosferze po zabytkowym parku . Po dwóch godzinach wrócić na niedzielny obiad do Kalisza. Jak to zrobić w tej naszej aglomeracji bez własnego samochodu. Przecież gmina Gołuchów od kilku już lat jest w tej naszej abstrakcyjnej aglomeracji.
Nie da się, panie nie da się.
Tą ankietą po wydrukowaniu to można się co najwyżej podetrzeć. Nasze władze potrafią tylko robić kolejne ankiety z których niewiele lub nic nie wynika. Najlepiej wychodzi im likwidowanie komunikacji w aglomeracji.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 17 gru 2022, o 18:54
autor: filip
No właśnie ta ankieta jest po to, żeby stworzyć SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) na podstawie którego będzie realizowana strategia i inwestycję transportowe. Teraz, żeby dostawać Fundusze Unijne to każdy MOF będzie musiał coś takiego zrobić.
Póki co AKO miało raczej charakter maszynki do wyciągania ZIT-ów, niż jakiegoś rzeczywistego związku współpracujących ze sobą gmin. Może teraz to się zmieni.

Ostatnio Prezydent pisał o związku powiatowo-gminnym, który póki co chce tworzyć 7 gmin powiatu kaliskiego. W przyszłości chciałby, aby obejmował obszar całego AKO (też miałem kiedyś taki pomysł, nie wiem czy tutaj o tym pisałem).
Ja na dole w ankiecie (Uwagi, wnioski) napisałem jak można poprawić tanio (wystarczy trochę farby, słupków, woli politycznej itd.) transport w mieście na przykładzie innych miast, podałem dokładne rozwiązania i miejsca, mam nadzieję, że wezmą sobie to do serca.

A czemu jest jak jest z transportem publicznym w Polsce, Kaliszu i regionie to już dłuższa historia. Chyba nie muszę tłumaczyć.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 17 gru 2022, o 19:28
autor: Cristof
Ale co tu wymyślać. Koniec lat osiemdziesiątych początek dziewięćdziesiątych ub. wieku. Jeździłem linią A bodajże do Pleszewa do znajomych . Wsiadałem pod swoim blokiem i po godzinie bo autobus objeżdżał Kalisz wkoło byłem w Pleszewie. Również w sobotę czy niedzielę. Jeszcze wcześniej końcówka lat siedemdziesiątych jeździłem nad zalew w Gołuchowie kąpać się autobusem MPK. Zawsze był przepełniony. Do Skalmierzyc była druga linia bodajże 15. Jeździłem autobusem sławnym ogórkiem wtedy linia M, cztery lata do szkoły w Ostrowie i jakoś to funkcjonowało.
Szynobusy to poroniony pomysł naszego lansującego prezydenta. Trzeba dotrzeć innym środkiem transportu do obu dworców z odpowiednim wyprzedzeniem. Kompletna strata czasu.
Więc co tu nowego wymyślać. A żeby Aglomeracja dobrze funkcjonowała musi mieć dogodną siatkę połączeń miedzy gminami ją tworzącymi. Od tego trzeba zacząć. Są potrzebne pieniądze i jeszcze raz pieniądze. Powinien powstać centralny fundusz komunikacji publicznej w Aglomeracji. I wszystkie gminy powinny na niego robić zrzutkę, według ustalonego algorytmu . Powiązanego z obszarem, ilością zamieszkałej ludności i może innych współczynników, wspólnie partycypować w kosztach. I nie ma zmiłuj. Nie podoba się to wypad z Aglomeracji.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 17 gru 2022, o 22:00
autor: filip
Cristof pisze:
17 gru 2022, o 19:28
Ale co tu wymyślać. Koniec lat osiemdziesiątych początek dziewięćdziesiątych ub. wieku. Jeździłem linią A bodajże do Pleszewa do znajomych . Wsiadałem pod swoim blokiem i po godzinie bo autobus objeżdżał Kalisz wkoło byłem w Pleszewie. Również w sobotę czy niedzielę. Jeszcze wcześniej końcówka lat siedemdziesiątych jeździłem nad zalew w Gołuchowie kąpać się autobusem MPK. Zawsze był przepełniony. Do Skalmierzyc była druga linia bodajże 15. Jeździłem autobusem sławnym ogórkiem wtedy linia M, cztery lata do szkoły w Ostrowie i jakoś to funkcjonowało.
W latach osiemdziesiątych nie było jeszcze tylu samochodów, więc czas przejazdu miał mniejsze znaczenie. Teraz, gdy trzeba rywalizować z transportem indywidualnym to trzeba coś znacznie lepszego zaoferować.
Cristof pisze:
17 gru 2022, o 19:28
Szynobusy to poroniony pomysł naszego lansującego prezydenta. Trzeba dotrzeć innym środkiem transportu do obu dworców z odpowiednim wyprzedzeniem. Kompletna strata czasu.
Ja jestem trochę innego zdania. :wink: Szynobus przejdzie sporo szybciej, niż autobus (myślę, że tu możemy mówić o 15 minutach kontra 40-50 minut). Jeżeli linie autobusowe z szynobusem zostaną dobrze zintegrowane to dużo ludzi będzie jeździło. Ważny jest też takt, z którym będzie się poruszała ta linia Kalisz-Ostrów.
Cristof pisze:
17 gru 2022, o 19:28
A żeby Aglomeracja dobrze funkcjonowała musi mieć dogodną siatkę połączeń miedzy gminami ją tworzącymi. Od tego trzeba zacząć. Są potrzebne pieniądze i jeszcze raz pieniądze. Powinien powstać centralny fundusz komunikacji publicznej w Aglomeracji. I wszystkie gminy powinny na niego robić zrzutkę, według ustalonego algorytmu . Powiązanego z obszarem, ilością zamieszkałej ludności i może innych współczynników, wspólnie partycypować w kosztach. I nie ma zmiłuj. Nie podoba się to wypad z Aglomeracji.
Zgodzę się. Nie ma niestety w TymKraju ustawy aglomeracyjnej (na metropolitalną raczej byśmy się nie zakwalifikowali :wink: ), która by to wszystko ładnie spinała. Można to zrobić za pomocą związków komunalnych pomiędzy gminami. Tylko, że ty chciałbyś to zrobić w jednym przewoźniku, czy w dwóch miejskich (KLA i MZK) i jednym jeżdżącym po wsiach i miasteczkach (PKS)?

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 17 gru 2022, o 23:15
autor: Rysiek55
filip pisze:
17 gru 2022, o 22:00
...Szynobus przejdzie sporo szybciej, niż autobus (myślę, że tu możemy mówić o 15 minutach kontra 40-50 minut). Jeżeli linie autobusowe z szynobusem zostaną dobrze zintegrowane to dużo ludzi będzie jeździło. Ważny jest też takt, z którym będzie się poruszała ta linia Kalisz-Ostrów.
Nierealne. Musiałby jechać 100km/h bez zatrzymywania się na przystankach co byłoby absurdem. Około 20 minut jedzie pociąg pospieszny., więc trzeba realnie liczyć 30 minut.Jak doliczysz dojazd z centrum do dworca 15 minut i dojazd z dworca w Ostrowie 15 minut, to szynobus nie jest żadną alternatywą. A przyjąłem bardzo optymistyczne założenia czasowe. Trzeba jeszcze doliczyć czas przejścia z peronu na przystanek.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 17 gru 2022, o 23:20
autor: filip
Rysiek55 pisze:
17 gru 2022, o 23:15
Musiałby jechać 100km/h bez zatrzymywania się na przystankach co byłoby absurdem.
Szynobusy właśnie tyle jeżdżą. A szynobus wnioskując z postu na profilu Prezydenta zatrzyma się tylko w Opatówku, Kaliszu, Nowych Skalmierzycach i Ostrowie. Więc jeden przystanek po drodze.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 18 gru 2022, o 00:16
autor: Cristof
A co z mieszkańcami pośrednich miejscowości, którzy korzystali z licznych przystanków po drodze. Przecież komunikacja pozamiejska ma być likwidowana. Jest wiele firm po drodze gdzie ludzie pracują, czy mają załatwić jakiś interes. Mają sobie kupić rower, hulajnogę czy rolki żeby być eko. Życzę powodzenia przy np, dzisiejszej pogodzie. Poza miastem jest słabo odśnieżane. A w Kaliszu widziałem że ścieżki rowerowe są nietknięte. Przecież od tych dworców muszą jakoś dostać się w swój docelowe miejsce. Tym sposobem będzie górą znowu własny samochód. Zresztą już jest po np. pracownicy się składają i dojeżdżają jednym samochodem w celu obniżenia kosztów.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 18 gru 2022, o 13:10
autor: filip
Cristof pisze:
18 gru 2022, o 00:16
A co z mieszkańcami pośrednich miejscowości, którzy korzystali z licznych przystanków po drodze. Przecież komunikacja pozamiejska ma być likwidowana.
Nigdzie nie widziałem, żeby komunikacja pozamiejska po wprowadzeniu szynobusu miała być zlikwidowana.
Cristof pisze:
18 gru 2022, o 00:16
Jest wiele firm po drodze gdzie ludzie pracują, czy mają załatwić jakiś interes. Mają sobie kupić rower, hulajnogę czy rolki żeby być eko. Życzę powodzenia przy np, dzisiejszej pogodzie. Poza miastem jest słabo odśnieżane. A w Kaliszu widziałem że ścieżki rowerowe są nietknięte.
Nie rozumiem czemu zrównujesz rower z hulajnogą i rolkami. Rower jest dość uniwersalnym środkiem transportu.
To nie jest kwestia pogody. Czemu w zimnej Skandynawii jeżdżą na rowerach? Zresztą w Kaliszu też jeżdżą, ale odkąd pojawił się śnieg to liczba bardzo spadła, bo się zrobiło niebezpiecznie jadąc po nieodśnieżonej DDR.
To, że nie odśnieżamy chodników i DDR-ów to tylko kwestia priorytetów. W Oslo, w niektórych miejscach nie odśnieżają dróg, ale chodniki i DDR-y już tak.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 18 gru 2022, o 15:06
autor: Rysiek55
filip pisze:
17 gru 2022, o 23:20
Rysiek55 pisze:
17 gru 2022, o 23:15
Musiałby jechać 100km/h bez zatrzymywania się na przystankach co byłoby absurdem.
Szynobusy właśnie tyle jeżdżą. A szynobus wnioskując z postu na profilu Prezydenta zatrzyma się tylko w Opatówku, Kaliszu, Nowych Skalmierzycach i Ostrowie. Więc jeden przystanek po drodze.
Nie przejedziesz 25 kilometrów z postojem w NS przez 15 minut. Fizycznie niemożliwe. Jak napisałem szynobus musiałby jechać ze średnią 100 na godzinę. Żeby uzyskać taką średnią musiałby na pozostałym odcinku przekraczać grubo setkę co jest nierealne na tym odcinku.
Przedłużanie trasy do Opatówka to kolejny absurd. Szkoda czasu na jego komentowanie.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 18 gru 2022, o 15:49
autor: milo
Rysiek55 pisze:
18 gru 2022, o 15:06
Przedłużanie trasy do Opatówka to kolejny absurd. Szkoda czasu na jego komentowanie.
To się okaże w praktyce, można spróbować.
Na razie przystanek w Opatówku obsługuje dziennie w przedziale20-49 pasażerów, przy 14 zatrzymaniach pociągów. W praktyce jest to bliżej 20 niż 49.
Mało? Tak.
Moim zdaniem to efekt takiego a nie innego usytuowania stacji i nic tu nie pomoże zwiększenie siatki połączeń.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 18 gru 2022, o 19:37
autor: kaliszanin2
milo pisze:
18 gru 2022, o 15:49
Rysiek55 pisze:
18 gru 2022, o 15:06
Przedłużanie trasy do Opatówka to kolejny absurd.
To się okaże w praktyce, można spróbować.
Na razie przystanek w Opatówku obsługuje dziennie w przedziale20-49 pasażerów, przy 14 zatrzymaniach pociągów. W praktyce jest to bliżej 20 niż 49.
Bez przystanków Hellena, Zduny, Piwonice i Huby (Budowlanych) to nie ma sensu.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 18 gru 2022, o 20:51
autor: kaczorkalisz
gminy wiejskie zostaly nauczone ze transport zbiorowy jest finansowany przez miasto do ktorego jest dojazd. To na wojcie gminy lezy obowiazek zapewnienia transportu zbiorowego dla swoich mieszkancow do szkol, urzedow itp. I teraz jest wielki bol dla nich ze miasto chce od nich finansowania przejazdow nie swoich mieszkancow!

Skoro gminy z powiatu kaliskiego potrafily straszyc ze założą spolke komunalna odbierajaca odpady (bo EKO z PUK daly wysokie ceny) to moze zdolne beda do zalozenia swojej spolki transportowej?

Czemu mieszkaniec Kalisza ma finansowac dojazdy do miasta mieszkancowi gminy osciennej?

Tak jak napisal kolega Cristof, gminy powinny zalozyc swoj wlasny fundusz moze jakies finansowanie z budzetu i martwic sie o swoich mieszkancow.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 24 gru 2022, o 07:30
autor: Cristof
Nowa komunikacja autobusowa w Skalmierzycach
Z początkiem stycznia przyszłego roku powstanie pięć linii autobusowych- NS-1, NS-2, NS-3, NS-4 oraz 455 obsługujących teren gminy oraz docierających do Kalisza oraz Ostrowa Wielkopolskiego. ...
https://zyciekalisza.pl/artykul/nowa-ko ... wa/1387391

Jak jest potrzeba to i się własną komunikację powoła. Dotychczas ościenne gminy liczyły na miejską komunikację zbiorową.
Tylko powinno to być jakoś skoordynowane w ramach aglomeracji. Tak aby powstał spójny system komunikacyjny.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 11 maja 2023, o 13:03
autor: filip
Nigdy bym się nie spodziewał, że zobaczę taki miły widok w Kaliszu, a tu proszę. :D
Pozdrawiam panią, która jechała tym cargo, bo jeżdżenie po tym mieście na rowerze powinno być uznawane za karę.

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

: 11 maja 2023, o 13:29
autor: ochotnik
Ten rower jeździ z przerwami od kilku miesięcy. Już jakiś czas temu widziałem go przy Polnej. DPD testuje je w kilkunastu miastach.