Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Wszystko o naszych lokalnych przewoźnikach.
Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: filip » 28 paź 2022, o 23:25

Postanowiłem utworzyć ten wątek, bo niektórych informacji nie ma gdzie wrzucać.

Tutaj lista pewnych pomysłów/postulatów, w ramach tworzenia SUMP-a
Zostały wrzucone na facebooka Młodzieżowej Rady Miasta.

"Uzupełnienie sieci dróg dla rowerów w AKO w oparciu o rzetelny proces planowania"
Przede wszystkim brakuję DDR-u na Górnośląskiej i to widać. Na ul. Podmiejskiej jest naprawdę sporo rowerzystów (jak na kaliskie warunki i mentalność), najwyższe natężenie jest w okolicach Dworca i Galerii Amber. Później nagle się urywa i są tylko niedobitki, które poruszają się chodnikiem na Górnośląskiej pomiędzy pieszymi i samochodami stojącymi na chodniku. W Śródmieściu następuje znowu pewna intensyfikacja, ale już jest ich zdecydowanie mniej, niż na Podmiejska-Dworzec.
Ale zdecydowanie cieszy to, że wakacje się skończyły (przez większość Polaków utożsamiane jako sezon rowerowy), a liczba rowerzystów rośnie. Przynajmniej ja widzę, że jest ich więcej.
Poruszanie się na rowerze w szczytach jest zdecydowanie szybsze od samochodu, nawet w Kaliszu. Często widzę jak rowery jadą i omijają korek, a samochody stoją. Niestety zbiorkom leży i kwiczy i jest zdecydowanie wolniejszy od samochodu osobowego, ale to głównie wina zerowego priorytetu.

"Rozwój zaplecza socjalnego dla rowerzystów (szatnie, prysznice)"
Pomysł dobry i słuszny, ale gdzie oni chcą takie miejsca tworzyć?

"Uchwalenie planów miejscowych, które ograniczają zabudowę terenów rolniczych przez zabudowę niezwiązaną z produkcją rolną"
Świetny pomysł, w końcu. Naprawdę w końcu.

"Utworzenie Aglomeracyjnego Roweru Publicznego w AKO"
Bardzo dobry pomysł, ale żeby to funkcjonowało to sieć musi być w miarę gęsta, w szczególności na terenie Ostrowa i Kalisza. Obecnie w Kaliszu sieć jest bardzo słaba przez co Rower Miejski jest niefunkcjonalny i niewygodny.

"Koncentracja zabudowy w pobliżu istniejącej infrastruktury transportu publicznego, w tym zabudowy usługowej"
Kolejny świetny pomysł. Tylko, że to powinien być standard już dawno temu, a nie budzimy się w trzeciej dekadzie XXI wieku.

"Racjonalne wskazywanie granic rozwoju zabudowy w dokumentach planistycznych"
Wydaję się to dobry pomysł, ale jest bardzo niejasny.

"Sterowanie konsekwencjami procesu suburbanizacji"
To też jest bardzo potrzebne. Szkoda, że trzeba coś z tym robić, bo jednak lepiej gdyby nie było do tego powodów.

Ogólnie pomysły/postulaty uważam za bardzo dobre. Szczególnie te planistyczne są na duży plus.
Załączniki
311985459_490413693108418_6831504765907934221_n.jpg
311985459_490413693108418_6831504765907934221_n.jpg (120.21 KiB) Przejrzano 3254 razy

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: K-man » 14 gru 2022, o 09:30

Nie mam pojęcia, czy to tu pasuje.
https://www.lm.pl/aktualnosci/autobusem ... B4wlkQIOD0
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3621
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 14 gru 2022, o 22:54

Z kaliskiego dworca na koniński w 1 godz. 40 minut za 35 zł.

Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1368
Rejestracja: 11 gru 2007, o 11:30
Lokalizacja: Kalisz

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: wollny » 15 gru 2022, o 11:50

https://www.facebook.com/PrezydentMiast ... pTnZq4PDXl
uruchomienie kolei aglomeracyjnej, która zepnie komunikacyjnie Opatówek, Kalisz, Nowe Skalmierzyce i Ostrów Wielkopolski
BTW Teraz to są przynajmniej 3 tematy, w których prowadzona jest rozmowa o komunikacji/mobilności. Może warto to jakoś połączyć?
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: filip » 17 gru 2022, o 08:32

http://sako-info.pl/ankieta-jak-przemie ... PGESEdNYVE

Polecam wypełnić ankietę związaną z mobilnością w mieście.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3258
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 17 gru 2022, o 18:00

Jutro w niedzielę po śniadaniu chciałbym pojechać do Gołuchowa, pospacerować w zimowej atmosferze po zabytkowym parku . Po dwóch godzinach wrócić na niedzielny obiad do Kalisza. Jak to zrobić w tej naszej aglomeracji bez własnego samochodu. Przecież gmina Gołuchów od kilku już lat jest w tej naszej abstrakcyjnej aglomeracji.
Nie da się, panie nie da się.
Tą ankietą po wydrukowaniu to można się co najwyżej podetrzeć. Nasze władze potrafią tylko robić kolejne ankiety z których niewiele lub nic nie wynika. Najlepiej wychodzi im likwidowanie komunikacji w aglomeracji.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: filip » 17 gru 2022, o 18:54

No właśnie ta ankieta jest po to, żeby stworzyć SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) na podstawie którego będzie realizowana strategia i inwestycję transportowe. Teraz, żeby dostawać Fundusze Unijne to każdy MOF będzie musiał coś takiego zrobić.
Póki co AKO miało raczej charakter maszynki do wyciągania ZIT-ów, niż jakiegoś rzeczywistego związku współpracujących ze sobą gmin. Może teraz to się zmieni.

Ostatnio Prezydent pisał o związku powiatowo-gminnym, który póki co chce tworzyć 7 gmin powiatu kaliskiego. W przyszłości chciałby, aby obejmował obszar całego AKO (też miałem kiedyś taki pomysł, nie wiem czy tutaj o tym pisałem).
Ja na dole w ankiecie (Uwagi, wnioski) napisałem jak można poprawić tanio (wystarczy trochę farby, słupków, woli politycznej itd.) transport w mieście na przykładzie innych miast, podałem dokładne rozwiązania i miejsca, mam nadzieję, że wezmą sobie to do serca.

A czemu jest jak jest z transportem publicznym w Polsce, Kaliszu i regionie to już dłuższa historia. Chyba nie muszę tłumaczyć.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3258
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 17 gru 2022, o 19:28

Ale co tu wymyślać. Koniec lat osiemdziesiątych początek dziewięćdziesiątych ub. wieku. Jeździłem linią A bodajże do Pleszewa do znajomych . Wsiadałem pod swoim blokiem i po godzinie bo autobus objeżdżał Kalisz wkoło byłem w Pleszewie. Również w sobotę czy niedzielę. Jeszcze wcześniej końcówka lat siedemdziesiątych jeździłem nad zalew w Gołuchowie kąpać się autobusem MPK. Zawsze był przepełniony. Do Skalmierzyc była druga linia bodajże 15. Jeździłem autobusem sławnym ogórkiem wtedy linia M, cztery lata do szkoły w Ostrowie i jakoś to funkcjonowało.
Szynobusy to poroniony pomysł naszego lansującego prezydenta. Trzeba dotrzeć innym środkiem transportu do obu dworców z odpowiednim wyprzedzeniem. Kompletna strata czasu.
Więc co tu nowego wymyślać. A żeby Aglomeracja dobrze funkcjonowała musi mieć dogodną siatkę połączeń miedzy gminami ją tworzącymi. Od tego trzeba zacząć. Są potrzebne pieniądze i jeszcze raz pieniądze. Powinien powstać centralny fundusz komunikacji publicznej w Aglomeracji. I wszystkie gminy powinny na niego robić zrzutkę, według ustalonego algorytmu . Powiązanego z obszarem, ilością zamieszkałej ludności i może innych współczynników, wspólnie partycypować w kosztach. I nie ma zmiłuj. Nie podoba się to wypad z Aglomeracji.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: filip » 17 gru 2022, o 22:00

Cristof pisze:
17 gru 2022, o 19:28
Ale co tu wymyślać. Koniec lat osiemdziesiątych początek dziewięćdziesiątych ub. wieku. Jeździłem linią A bodajże do Pleszewa do znajomych . Wsiadałem pod swoim blokiem i po godzinie bo autobus objeżdżał Kalisz wkoło byłem w Pleszewie. Również w sobotę czy niedzielę. Jeszcze wcześniej końcówka lat siedemdziesiątych jeździłem nad zalew w Gołuchowie kąpać się autobusem MPK. Zawsze był przepełniony. Do Skalmierzyc była druga linia bodajże 15. Jeździłem autobusem sławnym ogórkiem wtedy linia M, cztery lata do szkoły w Ostrowie i jakoś to funkcjonowało.
W latach osiemdziesiątych nie było jeszcze tylu samochodów, więc czas przejazdu miał mniejsze znaczenie. Teraz, gdy trzeba rywalizować z transportem indywidualnym to trzeba coś znacznie lepszego zaoferować.
Cristof pisze:
17 gru 2022, o 19:28
Szynobusy to poroniony pomysł naszego lansującego prezydenta. Trzeba dotrzeć innym środkiem transportu do obu dworców z odpowiednim wyprzedzeniem. Kompletna strata czasu.
Ja jestem trochę innego zdania. :wink: Szynobus przejdzie sporo szybciej, niż autobus (myślę, że tu możemy mówić o 15 minutach kontra 40-50 minut). Jeżeli linie autobusowe z szynobusem zostaną dobrze zintegrowane to dużo ludzi będzie jeździło. Ważny jest też takt, z którym będzie się poruszała ta linia Kalisz-Ostrów.
Cristof pisze:
17 gru 2022, o 19:28
A żeby Aglomeracja dobrze funkcjonowała musi mieć dogodną siatkę połączeń miedzy gminami ją tworzącymi. Od tego trzeba zacząć. Są potrzebne pieniądze i jeszcze raz pieniądze. Powinien powstać centralny fundusz komunikacji publicznej w Aglomeracji. I wszystkie gminy powinny na niego robić zrzutkę, według ustalonego algorytmu . Powiązanego z obszarem, ilością zamieszkałej ludności i może innych współczynników, wspólnie partycypować w kosztach. I nie ma zmiłuj. Nie podoba się to wypad z Aglomeracji.
Zgodzę się. Nie ma niestety w TymKraju ustawy aglomeracyjnej (na metropolitalną raczej byśmy się nie zakwalifikowali :wink: ), która by to wszystko ładnie spinała. Można to zrobić za pomocą związków komunalnych pomiędzy gminami. Tylko, że ty chciałbyś to zrobić w jednym przewoźniku, czy w dwóch miejskich (KLA i MZK) i jednym jeżdżącym po wsiach i miasteczkach (PKS)?

Rysiek55
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 41
Rejestracja: 28 kwie 2022, o 16:06

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: Rysiek55 » 17 gru 2022, o 23:15

filip pisze:
17 gru 2022, o 22:00
...Szynobus przejdzie sporo szybciej, niż autobus (myślę, że tu możemy mówić o 15 minutach kontra 40-50 minut). Jeżeli linie autobusowe z szynobusem zostaną dobrze zintegrowane to dużo ludzi będzie jeździło. Ważny jest też takt, z którym będzie się poruszała ta linia Kalisz-Ostrów.
Nierealne. Musiałby jechać 100km/h bez zatrzymywania się na przystankach co byłoby absurdem. Około 20 minut jedzie pociąg pospieszny., więc trzeba realnie liczyć 30 minut.Jak doliczysz dojazd z centrum do dworca 15 minut i dojazd z dworca w Ostrowie 15 minut, to szynobus nie jest żadną alternatywą. A przyjąłem bardzo optymistyczne założenia czasowe. Trzeba jeszcze doliczyć czas przejścia z peronu na przystanek.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: filip » 17 gru 2022, o 23:20

Rysiek55 pisze:
17 gru 2022, o 23:15
Musiałby jechać 100km/h bez zatrzymywania się na przystankach co byłoby absurdem.
Szynobusy właśnie tyle jeżdżą. A szynobus wnioskując z postu na profilu Prezydenta zatrzyma się tylko w Opatówku, Kaliszu, Nowych Skalmierzycach i Ostrowie. Więc jeden przystanek po drodze.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3258
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 18 gru 2022, o 00:16

A co z mieszkańcami pośrednich miejscowości, którzy korzystali z licznych przystanków po drodze. Przecież komunikacja pozamiejska ma być likwidowana. Jest wiele firm po drodze gdzie ludzie pracują, czy mają załatwić jakiś interes. Mają sobie kupić rower, hulajnogę czy rolki żeby być eko. Życzę powodzenia przy np, dzisiejszej pogodzie. Poza miastem jest słabo odśnieżane. A w Kaliszu widziałem że ścieżki rowerowe są nietknięte. Przecież od tych dworców muszą jakoś dostać się w swój docelowe miejsce. Tym sposobem będzie górą znowu własny samochód. Zresztą już jest po np. pracownicy się składają i dojeżdżają jednym samochodem w celu obniżenia kosztów.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: filip » 18 gru 2022, o 13:10

Cristof pisze:
18 gru 2022, o 00:16
A co z mieszkańcami pośrednich miejscowości, którzy korzystali z licznych przystanków po drodze. Przecież komunikacja pozamiejska ma być likwidowana.
Nigdzie nie widziałem, żeby komunikacja pozamiejska po wprowadzeniu szynobusu miała być zlikwidowana.
Cristof pisze:
18 gru 2022, o 00:16
Jest wiele firm po drodze gdzie ludzie pracują, czy mają załatwić jakiś interes. Mają sobie kupić rower, hulajnogę czy rolki żeby być eko. Życzę powodzenia przy np, dzisiejszej pogodzie. Poza miastem jest słabo odśnieżane. A w Kaliszu widziałem że ścieżki rowerowe są nietknięte.
Nie rozumiem czemu zrównujesz rower z hulajnogą i rolkami. Rower jest dość uniwersalnym środkiem transportu.
To nie jest kwestia pogody. Czemu w zimnej Skandynawii jeżdżą na rowerach? Zresztą w Kaliszu też jeżdżą, ale odkąd pojawił się śnieg to liczba bardzo spadła, bo się zrobiło niebezpiecznie jadąc po nieodśnieżonej DDR.
To, że nie odśnieżamy chodników i DDR-ów to tylko kwestia priorytetów. W Oslo, w niektórych miejscach nie odśnieżają dróg, ale chodniki i DDR-y już tak.

Rysiek55
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 41
Rejestracja: 28 kwie 2022, o 16:06

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: Rysiek55 » 18 gru 2022, o 15:06

filip pisze:
17 gru 2022, o 23:20
Rysiek55 pisze:
17 gru 2022, o 23:15
Musiałby jechać 100km/h bez zatrzymywania się na przystankach co byłoby absurdem.
Szynobusy właśnie tyle jeżdżą. A szynobus wnioskując z postu na profilu Prezydenta zatrzyma się tylko w Opatówku, Kaliszu, Nowych Skalmierzycach i Ostrowie. Więc jeden przystanek po drodze.
Nie przejedziesz 25 kilometrów z postojem w NS przez 15 minut. Fizycznie niemożliwe. Jak napisałem szynobus musiałby jechać ze średnią 100 na godzinę. Żeby uzyskać taką średnią musiałby na pozostałym odcinku przekraczać grubo setkę co jest nierealne na tym odcinku.
Przedłużanie trasy do Opatówka to kolejny absurd. Szkoda czasu na jego komentowanie.

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5400
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: milo » 18 gru 2022, o 15:49

Rysiek55 pisze:
18 gru 2022, o 15:06
Przedłużanie trasy do Opatówka to kolejny absurd. Szkoda czasu na jego komentowanie.
To się okaże w praktyce, można spróbować.
Na razie przystanek w Opatówku obsługuje dziennie w przedziale20-49 pasażerów, przy 14 zatrzymaniach pociągów. W praktyce jest to bliżej 20 niż 49.
Mało? Tak.
Moim zdaniem to efekt takiego a nie innego usytuowania stacji i nic tu nie pomoże zwiększenie siatki połączeń.
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3621
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 18 gru 2022, o 19:37

milo pisze:
18 gru 2022, o 15:49
Rysiek55 pisze:
18 gru 2022, o 15:06
Przedłużanie trasy do Opatówka to kolejny absurd.
To się okaże w praktyce, można spróbować.
Na razie przystanek w Opatówku obsługuje dziennie w przedziale20-49 pasażerów, przy 14 zatrzymaniach pociągów. W praktyce jest to bliżej 20 niż 49.
Bez przystanków Hellena, Zduny, Piwonice i Huby (Budowlanych) to nie ma sensu.

kaczorkalisz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1873
Rejestracja: 31 mar 2009, o 14:47
Lokalizacja: XXV lecia

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: kaczorkalisz » 18 gru 2022, o 20:51

gminy wiejskie zostaly nauczone ze transport zbiorowy jest finansowany przez miasto do ktorego jest dojazd. To na wojcie gminy lezy obowiazek zapewnienia transportu zbiorowego dla swoich mieszkancow do szkol, urzedow itp. I teraz jest wielki bol dla nich ze miasto chce od nich finansowania przejazdow nie swoich mieszkancow!

Skoro gminy z powiatu kaliskiego potrafily straszyc ze założą spolke komunalna odbierajaca odpady (bo EKO z PUK daly wysokie ceny) to moze zdolne beda do zalozenia swojej spolki transportowej?

Czemu mieszkaniec Kalisza ma finansowac dojazdy do miasta mieszkancowi gminy osciennej?

Tak jak napisal kolega Cristof, gminy powinny zalozyc swoj wlasny fundusz moze jakies finansowanie z budzetu i martwic sie o swoich mieszkancow.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3258
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 24 gru 2022, o 07:30

Nowa komunikacja autobusowa w Skalmierzycach
Z początkiem stycznia przyszłego roku powstanie pięć linii autobusowych- NS-1, NS-2, NS-3, NS-4 oraz 455 obsługujących teren gminy oraz docierających do Kalisza oraz Ostrowa Wielkopolskiego. ...
https://zyciekalisza.pl/artykul/nowa-ko ... wa/1387391

Jak jest potrzeba to i się własną komunikację powoła. Dotychczas ościenne gminy liczyły na miejską komunikację zbiorową.
Tylko powinno to być jakoś skoordynowane w ramach aglomeracji. Tak aby powstał spójny system komunikacyjny.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: filip » 11 maja 2023, o 13:03

Nigdy bym się nie spodziewał, że zobaczę taki miły widok w Kaliszu, a tu proszę. :D
Pozdrawiam panią, która jechała tym cargo, bo jeżdżenie po tym mieście na rowerze powinno być uznawane za karę.
Załączniki
image_67172609.png
image_67172609.png (774.83 KiB) Przejrzano 1872 razy

Awatar użytkownika
ochotnik
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2004
Rejestracja: 5 sie 2009, o 17:08
GG: 9270210
Lokalizacja: Śródmieście I

Re: Zrównoważona mobilność miejska - rozwiązania transportowe dla Kalisza i regionu

Nieprzeczytany post autor: ochotnik » 11 maja 2023, o 13:29

Ten rower jeździ z przerwami od kilku miesięcy. Już jakiś czas temu widziałem go przy Polnej. DPD testuje je w kilkunastu miastach.

ODPOWIEDZ