Re: Kaliskie Linie Autobusowe
: 5 gru 2021, o 14:33
Yutong będzie lata moment miał zupełnie nową wersję. Testowana była jeszcze aktualna (stara) wersja.
Teraz to już nie wiem. Należy powiększać granice miasta czy nie.
Tzn. ja trochę to rozumiem, ale w mniejszych miastach istnieje takie przeświadczenie wśród ludzi, że zbiorkom to jest dla biednych, starszych ludzi, czy dzieci (w skrócie: małomiasteczkowość). W większych miastach zbiorkom tak się nie kojarzy i często jest wybierany z wygody. Ja rozumiem np. mieszkańców Sulisławic, którzy jeżdżą samochodami. Tam zbiorkom praktycznie nie istnieje. Ale mieszkańca Dobrzeca jakoś ciężej mi zrozumieć (przynajmniej w pewnych przypadkach).
Problem jest taki, że mieszkańcy chyba nie chcą aspirować do bycia większym miastem. Ale generalnie zgodzę się z Tobą.jp pisze: ↑4 kwie 2022, o 22:59(...) W wielkich miastach zbiorkom jest koniecznością. W przeciwnym razie do śródmieść dużych miast nie dałoby się wjechać. Oczywiście chciałbym żeby Kalisz aspirował do dużych miast. Chciałbym żeby centrum miasta było na tyle atrakcyjne i oblegane żeby opłacało się korzystać ze zbiorkomu. W tej chwili, przy tej infrastrukturze i sieci połączeń taka wizja jest utopią. (...)
Uchyliłbyś rąbka tajemnicy? Bo, aż ciekawy się zrobiłem.jp pisze: ↑4 kwie 2022, o 22:59Mam pomysł na nową sieć połączeń, która byłaby bardziej konkurencyjna. Wymagałoby to jednak dość odważnego podejścia i niewielkiej przebudowy, dostosowania infrastruktury drogowej wewnątrz śródmieścia. Wymagałoby też zaakceptowania podróży z przesiadką. Bez przesiadki można połączyć jedynie większość osiedli ze śródmieściem.
No i to jest chyba niepodważalne. Największą bolączką jest częstotliwość komunikacji miejskiej w Kaliszu.jp pisze: ↑4 kwie 2022, o 22:59Nie da się niestety połączyć wszystkich osiedli między sobą bezpośrednio, zachowując przy tym dużą częstotliwość kursowania. Taka sieć wymagałaby olbrzymiej ilości linii i kursów a więc i niewyobrażalnych kosztów. A częstotliwość jest bardzo ważna. Jak wykazują badania, atrakcyjność zbiorkomu zależy w dużym stopniu od częstotliwości kursów. W pewnym mieście, w obszarze gdzie analiza potoków pasażerskich wskazywała na duży potencjał, autobus kursował raptem co godzinę i woził po kilka osób. Kiedy zwiększono częstotliwość liczba pasażerów zwiększyła się wielokrotnie!
Uwielbiam tramwaje, chciałbym żeby śmigały po Kaliszu. Jestem jednak realistą. Efektywny transport szynowy to taki, który w jak najmniejszym stopniu koliduje z infrą drogową, który funkcjonuje niezależnie od systemu ulic, co prowadzi do zwiększenia prędkości, płynności ruchu i nieuczestniczenia w korkach. Jacek Kłokocki prowadzący portal "Mój Kalisz" przedstawił ciekawy pomysł linii tramwajowej łączącej Dobrzec z Nowym Rynkiem. Ideą tego pomysłu było szybkie i w najprostszej linii połączenie największej sypialni Dobrzeca z Nowym Rynkiem. Słabą stroną tego pomysłu jest ograniczenie potencjalnych potoków tylko do ww wymienionych części miasta, plus po drodze osiedla Widok. Gdyby jedną linią udało się spiąć większą ilość osiedli, np. także Kalińca, Serbinowa, Asnyka, Czaszek oraz większą cześć śródmieścia, byłbym zwolennikiem takiej koncepcji. Niestety jest to trudne do zrealizowania, ale nie tracę nadziei, że kiedyś taką wizję ujrzę Linie autobusowe można kształtować bardziej elastycznie wykorzystując istniejącą infrę. Można też stopniowo doskonalić poszczególne odcinki poprzez budowę śluz, buspasów, odcinków BRT, etc
Myślisz, że krótkie nie dałyby rady? Ja myślę, że poza szczytem przy odpowiednim takcie powinny dać radę, ten Isuzu (zresztą jeździ po Kaliszu) o którym mówiłem ma pojemność 60 pasażerów, więc na nasze realia powinien starczyć, ewentualnie 12 metrowe autobusy powinny w zupełności starczyć.jp pisze: ↑5 kwie 2022, o 08:19Krótkie autobusy niewiele pomogą. Zapewnienie zadowalającej częstotliwości wymagałoby zwiększenia ilości kursów na dużą skalę. Dołóż do tego nowe linie i wzrost kosztów idzie w dziesiątki milionow... Pasażerowie narzekają, że autobusy kursują naokoło. No ale dzięki temu na niektórych odcinkach zwiększa się częstotliwość i o to właśnie chodziło projektantom obecnej sieci. Coś za coś. Zwiększyć częstotliwość, z jednoczesnym rozszerzeniem sieci i bez drastycznego wzrostu kosztów można jedynie poprzez system przesiadek
Widziałem kiedyś ten pomysł, ale ma on jeszcze jedną zdecydowaną wadę. Pomija on dworzec i Górnośląską.jp pisze: ↑5 kwie 2022, o 08:19Uwielbiam tramwaje, chciałbym żeby śmigały po Kaliszu. Jestem jednak realistą. Efektywny transport szynowy to taki, który w jak najmniejszym stopniu koliduje z infrą drogową, który funkcjonuje niezależnie od systemu ulic, co prowadzi do zwiększenia prędkości, płynności ruchu i nieuczestniczenia w korkach. Jacek Kłokocki prowadzący portal "Mój Kalisz" przedstawił ciekawy pomysł linii tramwajowej łączącej Dobrzec z Nowym Rynkiem. Ideą tego pomysłu było szybkie i w najprostszej linii połączenie największej sypialni Dobrzeca z Nowym Rynkiem. Słabą stroną tego pomysłu jest ograniczenie potencjalnych potoków tylko do ww wymienionych części miasta, plus po drodze osiedla Widok. Gdyby jedną linią udało się spiąć większą ilość osiedli, np. także Kalińca, Serbinowa, Asnyka, Czaszek oraz większą cześć śródmieścia, byłbym zwolennikiem takiej koncepcji. Niestety jest to trudne do zrealizowania, ale nie tracę nadziei, że kiedyś taką wizję ujrzę Linie autobusowe można kształtować bardziej elastycznie wykorzystując istniejącą infrę. Można też stopniowo doskonalić poszczególne odcinki poprzez budowę śluz, buspasów, odcinków BRT, etc