Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Czyli to, co jest budowane aktualnie w Kaliszu.
jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: jp » 17 lip 2022, o 21:40

filip pisze:
17 lip 2022, o 19:22
Nie, parkingi powstały w czasach uwielbienia samochodów. W obecnych warunkach nigdy by nie powstały. Dowód? Paryż redukuję ilość miejsc parkingowych z 120000 do 60000.
Jak Kalisz już będzie liczył tyle mieszkańców co Paryż, to też sobie zredukujemy. Może nawet przebijemy Paryż i do śródmieścia w ogóle nie wpuścimy samochodów. Tylko metro i wszelki zbiorkom. Komunikacja zbiorowa jest domeną wielkich miast. W małych miastach komunikacja zbiorowa odgrywa marginalne znaczenie a w bardzo małych przeważnie nie istnieje, gdyż jest po prostu zbędna. Zasada jest prosta, im większe miasto, tym rola zbiorkomu większa. I nie chodzi tu o rozległość miasta, lecz o znaczenie centrum. Obszar centralny, który skupia usługi, który jest atrakcyjny a przez to oblegany z zewnątrz, bez zbiorkomu po prostu nie byłby w stanie pomieścić wszystkich samochodów.
Paryż to nie jest żaden dowód. Jeśli już chcesz podpatrywać rozwiązania, to szukaj wśród miast średnich, podobnych do Kalisza, ale też radzę ostrożność, bo miasta potrafią mocno się różnić, pod wieloma względami.
filip pisze:
17 lip 2022, o 19:22
Na ul. Podmiejskiej nie ma niesamowitego ruchu, poza tym na myśl zwężenia ul. Podmiejskiej, miałem to, żeby odebrać jej część samochodom, a dać zbiorkomowi.
Wybrałeś sobie akurat najmniej odpowiednią ulicę. Nie obraz się, ale to świadczy o nieznajomości Kalisza. Podmiejska jest nie tylko częścią głównej obwodnicy śródmiejskiego obszaru, ale w planach studialnych także częścią arterii z północy na południe, mającej odciążać śródmieście a przyszłości po przedłużeniu na południe także ul. Częstochowską. Taki główny korytarz został kiedyś wyznaczony i nie ma możliwości jego zmiany. Sensownej zmiany.
filip pisze:
17 lip 2022, o 19:22
Jedyną drogą która powinna być w większości 2x2 na terenie miasta to obwodnica miejska (nie miasta), ale powinna mieć ona miejski charakter, a nie jakieś arterii (czyli powinny być porządne ścieżki rowerowe, szerokie chodniki, szpalery drzew, bez żadnych ekranów akustycznych czy innych chorych antymiejskich wymysłów).
Korytarz na taką drogę wyznaczono wiele lat temu, bo tak się planuje miasta. Jest nią pierścień wokół śródmieścia, której ul.Podmiejska jest właśnie częścią. To ciąg ulic: Piłsudskiego, Stanczukowskiego, Podmiejska, Szlak Bursztynowy i brakujące domknięcie od północy, które jest częściowo właśnie realizowane.
filip pisze:
17 lip 2022, o 19:22
Poza tym 150 tys. na 70km2 to słaby wynik, tak samo 200 tys. na 100km2 (nawet polskie miasta mają zazwyczaj większą gęstość zaludnienia). Powinniśmy miasto projektować jako większe, mimo wszystko.
Na razie daleko nam nawet do tego "słabego" wyniku. Oczywiście, że powinniśmy planować miasto jako większe. Cały czas to powtarzam i uzasadniam.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 17 lip 2022, o 22:04

jp pisze:
17 lip 2022, o 21:40
(...) Jak Kalisz już będzie liczył tyle mieszkańców co Paryż, to też sobie zredukujemy. Może nawet przebijemy Paryż i do śródmieścia w ogóle nie wpuścimy samochodów. Tylko metro i wszelki zbiorkom. Komunikacja zbiorowa jest domeną wielkich miast. W małych miastach komunikacja zbiorowa odgrywa marginalne znaczenie a w bardzo małych przeważnie nie istnieje, gdyż jest po prostu zbędna. Zasada jest prosta, im większe miasto, tym rola zbiorkomu większa. I nie chodzi tu o rozległość miasta, lecz o znaczenie centrum. Obszar centralny, który skupia usługi, który jest atrakcyjny a przez to oblegany z zewnątrz, bez zbiorkomu po prostu nie byłby w stanie pomieścić wszystkich samochodów.
Paryż to nie jest żaden dowód. Jeśli już chcesz podpatrywać rozwiązania, to szukaj wśród miast średnich, podobnych do Kalisza, ale też radzę ostrożność, bo miasta potrafią mocno się różnić, pod wieloma względami.
Wiem, że może porównywanie Paryża do Kalisza nie jest najbardziej miarodajne (inny rozmiar miasta, a przede wszystkim gęstość zaludnienia), bo metropolie mają inne problemy niż duże/średnie/małe miasta. Ale w mniejszych miastach też się redukuję miejsca postojowe tylko nie na obszarze całego miasta, a w śródmieściu. Z chęcią bym poszukał przykładów, ale zazwyczaj najwięcej piszę się najwięcej o metropoliach, więc łatwo by nie było. Mimo, że Kalisz jest miastem małym/średnim to uważam, że miasto powinno być projektowane bardziej pod pieszych/rowerzystów/zbiorkom. To po prostu mniejsze koszty utrzymania infrastruktury (myślę, że to też powinien być ważny argument), więcej miejsca, lepsze powietrze i zdrowie mieszkańców.
jp pisze:
17 lip 2022, o 21:40
Wybrałeś sobie akurat najmniej odpowiednią ulicę. Nie obraz się, ale to świadczy o nieznajomości Kalisza. Podmiejska jest nie tylko częścią głównej obwodnicy śródmiejskiego obszaru, ale w planach studialnych także częścią arterii z północy na południe, mającej odciążać śródmieście a przyszłości po przedłużeniu na południe także ul. Częstochowską. Taki główny korytarz został kiedyś wyznaczony i nie ma możliwości jego zmiany. Sensownej zmiany.
Nie mam o co się obrazić. Nie wiedziałem o tej ulicy, akurat studium znam słabo. Oceniałem tą ulicę przez pryzmat ruchu na niej istniejącego.
jp pisze:
17 lip 2022, o 21:40
Korytarz na taką drogę wyznaczono wiele lat temu, bo tak się planuje miasta. Jest nią pierścień wokół śródmieścia, której ul.Podmiejska jest właśnie częścią. To ciąg ulic: Piłsudskiego, Stanczukowskiego, Podmiejska, Szlak Bursztynowy i brakujące domknięcie od północy, które jest częściowo właśnie realizowane.
Nie chodziło mi o obwodnicę Śródmieścia, a obwodnicę miejską (mogę ci to narysować i wysłać na pv), ramę komunikacyjną. Według mnie obwodnica Śródmieścia mogłaby zostać w obecnym kształcie (chodzi o ilość jezdni) jeżeli między jezdniami zostałoby miejsce na BRT lub tramwaj oraz szersze chodniki i wydzielona ścieżka rowerowa. To oczywiście jest możliwe, ale bez wyburzeń i przebudowy całej ulicy by się nie obeszło, więc nie wiem czy to taki świetny pomysł.

Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1368
Rejestracja: 11 gru 2007, o 11:30
Lokalizacja: Kalisz

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: wollny » 18 lip 2022, o 09:44

jp pisze:
17 lip 2022, o 14:19
Heniu, pieszym nie można zabierać resztek chodnika na Górnośląskiej. To, że pieszych jest mało jest bardzo słabym argumentem. Nie tędy droga. Ulice w mieście mają różne funkcje. Dla Górnośląskiej trzeba wypracować rozwiązania, który będą korzystne dla pieszych. Przecież oś Zamkowa- Śródmiejska- Górnośląska to "dawny" główny spacerniak miasta i taką funkcję dobrze byłoby mu przywrócić w przyszłości. Górnośląska zasługuje na to jak żadna inna poza historycznym śródmieściem.
Primo - pieszych na Górnośląskiej wcale nie jest mało. Ale jak ktoś porusza się z prędkością >50kmh to może ich nie zauważać. Jest ich na tyle dużo, że nawet niewielkie zajęcie chodnika (jak np. przy Roberto) sprawia, że trudno się minąć. Secundo - ruch na Górnośląskiej jest, wbrew pozorom, niewielki. Nawet w godzinach szczytu nie ma problemu z (olaboga!!) zatorami. A układ 2x2 tylko zachęca wszelkiej maści tuningowanych chłopców do wyścigów i "chwalenia" się swoim sportowym wydechem (btw. jak to możliwe że te pojazdy przechodzą przegląd techniczny? chyba muszą ostro smarować diagnostom). Tertio - Górnośląska w dużym stopniu przejęła funkcję centrum - jest tutaj dużo punktów usługowych i handlowych (od warzywniaków, bankierów, agentów nieruchomości/ubezpieczeniowych po hipsetrskich barberów), dlatego parkingów powinno być dużo.
Jakie są wnioski z powyższego wyliczenia? Należałoby zrobić jezdnię 1x2 + ścieżkę rowerową, wprowadzić zieleń - duże rozłożyste drzewa i jak największy chodnik.

PS obserwacje opieram głównie na fragmencie od Rogatki do Polnej.
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 18 lip 2022, o 10:04

Zgadzam się z twoja obserwacja, tez jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, tylko mam jedna zagwozdkę. Co ze zbiorkomem? Przez ul. Górnośląska jeździ większość linii, w układzie 1x2 autobusy mogą być spowalnianie przez samochody.

Heniu
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: 8 cze 2021, o 18:29

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Heniu » 19 lip 2022, o 15:25

filip pisze:
17 lip 2022, o 19:22
Skończmy z tą chorą miłością i supremacją samochodów.
Zgadzam się, ale nie do końca. Pogodzić należy wszystkich uczestników ruchu. Było o małej ilości miejsca na Górnośląskiej, było coś o obwodnicach. Przypomnę może, że mała ilość miejsca nie była przeszkodą aby kontynuację TB, czyli tzw. "obwodnicy" poprowadzić przez ul. Moniuszki. Tymczasem mamy sporo miejsca na ścieżkę rowerową w ciągu głównej ulicy Górnośląskiej, prowadzącej do ul. Śródmiejskiej, a ja tu czytam o pomyśle zagospodarowania ulicy Młynarskiej. Młynarska z racji mniejszego ruchu samochodowego jest w porządku, ale zakłócamy w ten sposób ciąg komunikacyjny na odcinkach Śródmiejska/Amber/Nowe Skalmierzyce. Rozumiem obawy o Górnośląską, a właściwie miejsca parkingowe się przy niej znajdujące. O pieszych bym się nie martwił, bo ich również trzeba przygotować na zmiany w otaczającej nas rzeczywistości. Rowery elektryczne i hulajnogi to moim zdaniem niezbyt odległa przyszłość komunikacji miejskiej, przynajmniej w okresie maj/październik.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 19 lip 2022, o 16:37

Heniu pisze:
19 lip 2022, o 15:25
filip pisze:
17 lip 2022, o 19:22
Skończmy z tą chorą miłością i supremacją samochodów.
(...) Pogodzić należy wszystkich uczestników ruchu. (...)
Zgadzam się, ale samochód w mieście nie powinien być uprzywilejowany. Wybierasz samochód - spoko, ale są uczestnicy ruchu, którzy mają pierwszeństwo i tyle. Musimy się zdecydować czy robimy miasta przyjazne mieszkańcom, czy samochodom. Nie da się pogodzić tych dwóch rzeczy. W naszym mieście ewidentnie skłaniają się w stronę samochodów co według mnie nie ma przyszłości. No chyba, że ratusz ma plany zrównania wielkością Kalisza z Pleszewem.
Heniu pisze:
19 lip 2022, o 15:25
filip pisze:
17 lip 2022, o 19:22
Skończmy z tą chorą miłością i supremacją samochodów.
(...) Tymczasem mamy sporo miejsca na ścieżkę rowerową w ciągu głównej ulicy Górnośląskiej, prowadzącej do ul. Śródmiejskiej, a ja tu czytam o pomyśle zagospodarowania ulicy Młynarskiej. (...)
Też nie zgadzam się z tym.
Heniu pisze:
19 lip 2022, o 15:25
filip pisze:
17 lip 2022, o 19:22
Skończmy z tą chorą miłością i supremacją samochodów.
(...) Rozumiem obawy o Górnośląską, a właściwie miejsca parkingowe się przy niej znajdujące. (...)
Nie ma o co się bać, imo tych miejsc tam nie powinno być, powinny być stopniowo likwidowane. Bez terapii szokowej. Przecież to jest jakaś porażka, że na tej ulicy 2/3 chodnika zajmują parkingi. Tam powinny być porządne, wysokie drzewa i szeroki chodnik.

Heniu pisze:
19 lip 2022, o 15:25
filip pisze:
17 lip 2022, o 19:22
Skończmy z tą chorą miłością i supremacją samochodów.
(...) O pieszych bym się nie martwił, bo ich również trzeba przygotować na zmiany w otaczającej nas rzeczywistości. Rowery elektryczne i hulajnogi to moim zdaniem niezbyt odległa przyszłość komunikacji miejskiej, przynajmniej w okresie maj/październik.
Ale nie możemy zabrać resztek chodnika pieszym na głównej ulicy łączącej Śródmieście z Dworcem PKP. Ścieżkę rowerową należy wydzielić z pasów jezdni, czyli na ulicy zostaję 1 pas ruchu w każdą stronę.
UTO nie może być przyszłością komunikacji miejskiej, bo to nie jest komunikacja miejska. :wink: To urządzenie transportu osobistego. Myślę, że nie tylko Maj-Październik, bo klimat stale się ociepla i zimy są coraz słabsze, więc może na chłodniejsze pory roku też się będą nadawały.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: jp » 21 lip 2022, o 15:13

filip pisze:
17 lip 2022, o 22:04
Wiem, że może porównywanie Paryża do Kalisza nie jest najbardziej miarodajne (inny rozmiar miasta, a przede wszystkim gęstość zaludnienia), bo metropolie mają inne problemy niż duże/średnie/małe miasta. Ale w mniejszych miastach też się redukuję miejsca postojowe tylko nie na obszarze całego miasta, a w śródmieściu. Z chęcią bym poszukał przykładów, ale zazwyczaj najwięcej piszę się najwięcej o metropoliach, więc łatwo by nie było.
Teoria jest niezbędna, ale polecam też podpatrywanie rozwiązań w miastach na całym świecie. Dziś internet daje takie możliwości. Możesz podglądać z góry, wjeżdżać do miast, zmierzyć każdą ulicę, Szukać informacji na temat planowanych przedsięwzięć itp. Od wielu lat tak robię, analizuję rozwiązania w setkach miast na całym świecie. Takie mam zboczenie ;-)

Podam ci teraz typowy przykład ignorancji, bądz manipulacji. Wrzuca ktoś fotki z jakiegoś zachodniego miasta, gdzie na ulicach nie ma zbyt wielu samochodów. Wnioskuje, ze bez samochodu w mieście można żyć. Pokazuje ten przykład jako wzór i przeciwstawia sytuacji np. w Kaliszu. Miasta podobnej wielkości potrafią mocno się różnić, ale ten brak miejsc parkingowych na ulicach może wynikać np. z naszpikowania centrum parkingami podziemnymi lub/i piętrowymi, bardziej lub mniej umiejętnie wszczepionymi w tkankę miasta. W pobliżu może być stacja metra, sąsiednia ulica może być zawalona autami, duży parking w pobliżu, albo mieszkańców dowozić zbiorkom w połączeniu z park and ride. Powodów, rozwiązań może być wiele. Dlatego wygłaszanie truizmów, pokazywanie wyrwanych z kontekstu przykładów, stwierdzenia typu: na świecie odchodzi się od..., tymczasem u nas... itp., to miód na uszy ale dla nieprofesjonalistów ;-)
filip pisze:
17 lip 2022, o 22:04
Mimo, że Kalisz jest miastem małym/średnim to uważam, że miasto powinno być projektowane bardziej pod pieszych/rowerzystów/zbiorkom.
I tu się całkowicie zgadzam. Dodam jeszcze, że powinno być planowane z rozmachem, na miarę ośrodka regionalnego

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 21 lip 2022, o 16:40

jp pisze:
21 lip 2022, o 15:13
filip pisze:
17 lip 2022, o 22:04
Wiem, że może porównywanie Paryża do Kalisza nie jest najbardziej miarodajne (inny rozmiar miasta, a przede wszystkim gęstość zaludnienia), bo metropolie mają inne problemy niż duże/średnie/małe miasta. Ale w mniejszych miastach też się redukuję miejsca postojowe tylko nie na obszarze całego miasta, a w śródmieściu. Z chęcią bym poszukał przykładów, ale zazwyczaj najwięcej piszę się najwięcej o metropoliach, więc łatwo by nie było.
Teoria jest niezbędna, ale polecam też podpatrywanie rozwiązań w miastach na całym świecie. Dziś internet daje takie możliwości. Możesz podglądać z góry, wjeżdżać do miast, zmierzyć każdą ulicę, Szukać informacji na temat planowanych przedsięwzięć itp. Od wielu lat tak robię, analizuję rozwiązania w setkach miast na całym świecie. Takie mam zboczenie ;-) (...)
To ja mam podobnie, na bieżąco śledzę. co się dzieję w innych miastach.
jp pisze:
21 lip 2022, o 15:13
(...)
Podam ci teraz typowy przykład ignorancji, bądz manipulacji. Wrzuca ktoś fotki z jakiegoś zachodniego miasta, gdzie na ulicach nie ma zbyt wielu samochodów. Wnioskuje, ze bez samochodu w mieście można żyć. Pokazuje ten przykład jako wzór i przeciwstawia sytuacji np. w Kaliszu. Miasta podobnej wielkości potrafią mocno się różnić, ale ten brak miejsc parkingowych na ulicach może wynikać np. z naszpikowania centrum parkingami podziemnymi lub/i piętrowymi, bardziej lub mniej umiejętnie wszczepionymi w tkankę miasta. W pobliżu może być stacja metra, sąsiednia ulica może być zawalona autami, duży parking w pobliżu, albo mieszkańców dowozić zbiorkom w połączeniu z park and ride. Powodów, rozwiązań może być wiele. (...)


Według mnie w mieście życie bez samochodu jest jak najbardziej możliwe, poza miastem to już inna sprawa. Za parkingami piętrowymi, czy podziemnymi jestem na tak, jeżeli za zyski z parkingu będzie finansowany rozwój zbiorkomu i postój będzie drogi.
jp pisze:
21 lip 2022, o 15:13
(...) Dodam jeszcze, że powinno być planowane z rozmachem, na miarę ośrodka regionalnego

Tylko jakiego ośrodka regionalnego? Na miarę Kielc, Rzeszowa, Białegostoku, Olsztyna, Bielsko-Białej, czy bardziej w stronę Lublina, Szczecina, Torunia?

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: jp » 21 lip 2022, o 17:04

filip pisze:
21 lip 2022, o 16:40
Tylko jakiego ośrodka regionalnego? Na miarę Kielc, Rzeszowa, Białegostoku, Olsztyna, Bielsko-Białej, czy bardziej w stronę Lublina, Szczecina, Torunia?
Dobre pytanie. Na miarę stolicy Wielkopolski :wink: Bo wiesz, plany można opierać też np. na demografii...

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 21 lip 2022, o 17:17

jp pisze:
21 lip 2022, o 17:04
(...) Bo wiesz, plany można opierać też np. na demografii...
Co masz na myśli?

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: jp » 21 lip 2022, o 17:47

To, że istnieje niebezpieczeństwo pogodzenia się, zaakceptowania powolnej degradacji miasta i tym samym przyzwolenia na politykę planistyczną na miarę miasta zaledwie subregionalnego (w dodatku wraz z Ostrowem). Póki co w strategii rozwoju województwa i kraju jesteśmy ośrodkiem regionalnym.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 22 lip 2022, o 01:40

jp pisze:
21 lip 2022, o 17:47
To, że istnieje niebezpieczeństwo pogodzenia się, zaakceptowania powolnej degradacji miasta i tym samym przyzwolenia na politykę planistyczną na miarę miasta zaledwie subregionalnego (w dodatku wraz z Ostrowem). Póki co w strategii rozwoju województwa i kraju jesteśmy ośrodkiem regionalnym.
No w naszych realiach krajowych to niestety najbardziej realny scenariusz. W strategii rozwoju województwa i kraju może i jesteśmy ośrodkiem regionalnym, ale Kalisz to typowy ośrodek subregionalny tak jak Legnica, Wałbrzych, Zielona Góra, Gorzów Wlkp, Opole itp. Myślę jednak, że odwrócenie niekorzystnej tendencji jest jednak możliwe, ale trzeba byłoby zacząć działać już i pogodzić się, że przez jakiś czas i tak będzie spadać tak jak teraz, ale trzeba tak robić, żeby spadało stopniowo coraz to mniej. W obecnej chwili dla Kalisza powinien najważniejszy rozwój strefy ekonomicznej, zbudowanie mocnego budżetu miasta i rozwój uczelni. To powinny być priorytety dla miasta przez najbliższe 10-15 lat i na tym się należy skupić.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3259
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 14 lis 2022, o 18:33

Ścieżki rowerowe - gdzie są w Kaliszu potrzebne, a gdzie nie?
Zmierzyliśmy ruch na trzech ostatnio wyremontowane głównych ulicach: Śródmiejskiej, Częstochowskiej oraz Nowy Świat

Pomiar polegał na zliczaniu rowerów, pieszych i samochodów poruszających się w obu kierunkach w pogodny dzień, przy temperaturze 13 stopni przez równe 30 minut w południe.
Wyniki:
Ul. Częstochowska
Samochody 227
Piesi - 14
Rowery - 6

Ul. Nowy Świat
Samochody 233
Piesi - 94
Rowery - 5

Ul. Śródmiejska
Samochody 203
Piesi - 182
Rowery - 19

Gdyby cały ruch na wszystkich trzech ulicach przyjąć za 100% to ruch rowerowy stanowiły by jedynie 3%, pieszych 30%, a samochodów 67%. Ponieważ w jednym samochodzie mogło jechać więcej osób niż jedna, (a w autobusie mogło jechać dużo więcej ludzi) dlatego szacunkowo przyjmijmy, że statystyczny samochód przewoził 1,5 osoby. Wtedy ruch samochodowy na tych trzech ulicach odpowiada przemieszczaniu się 75% osób, rowery 2%, a pieszy 23%.
Czyli na tych trzech ulicach tylko 2% ludzi przemieszczających się rowerami ma do dyspozycji około 20% szerokości jezdni.
Jednak gdyby zrobić podobne pomiary na ścieżce nad brzegiem Prosny prowadzącej w kierunku mostu kolejowego, to ruch rowerowy byłby głównym strumieniem transportowym.
A gdyby tak budować ścieżki rowerowa tam gdzie są najbardziej potrzeba?
Kamil Żakowski, A.W.
https://zyciekalisza.pl/artykul/sciezki ... we/1373408

Pozwoliłem sobie wkleić te zestawienia aby formułowi zwolennicy rowerów zobaczyli jak daleko nam do Niderlandów. Może jak paliwa w przyszłym roku przebiją poziom 10 zł/litr to zwiększy się liczba cyklistów.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 14 lis 2022, o 19:12

W takim razie proponuję dać zmotoryzowanym 75% powierzchni ulicy oraz wyburzyć kwartały zabudowy pod parkingi. Walić tam jakichś biedapieszych i pedalarzy. Niech se kupią samochody.

Awatar użytkownika
gawronik13kalisz
Moderator
Moderator
Posty: 8994
Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: gawronik13kalisz » 21 kwie 2023, o 10:41

Zaproszenie do złożenia oferty cenowej - na wykonanie dokumentacji technicznej na budowę drogi dla pieszych i rowerów w ul. Warszawskiej na odc.: ul. Toruńska – granica miasta Kalisza.
https://bip.zdm.kalisz.pl/zamowienia-publiczne/1103
Załączniki
mapa.jpg
mapa.jpg (223.23 KiB) Przejrzano 1442 razy
g13k

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3259
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 2 maja 2023, o 11:49

Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się infrastrukturze rowerowej w Kaliszu. Co z tego wynika?

...Występujące nieprawidłowości dotyczyły najczęściej:
niewłaściwej szerokości pasów ruchu dla rowerów i szerokości przejazdów dla rowerzystów;
dopuszczenia do występowania barier lub innych obiektów wzdłuż drogi dla rowerów bez zachowania minimum 20 cm skrajni (odstępu)
niezapewnienia oznakowania drogowego zgodnego z przepisami lub projektem organizacji ruchu, ponadto w niektórych sytuacjach oznakowanie było nieczytelne
występowania progów i uskoków na drogach dla rowerów i drogach dla pieszych i rowerów przekraczających dopuszczalną wysokość (1 cm)
braku spójności lub ciągłości infrastruktury rowerowej na skrzyżowaniu
występowania uszkodzeń nawierzchni dróg dla rowerów i pasów ruchu dla rowerów w postaci m.in. spękań i wybrzuszeń

NIK zwróciła również uwagę na rozwiązania, które utrudniają rowerzystom korzystanie z dróg w miastach, takie jak:
występowanie pokryw włazów studzienek kanalizacyjnych lub studni teletechnicznych w nawierzchniach dróg dla rowerów
wliczanie do minimalnej szerokości pasa ruchu dla rowerów ścieku wykonanego z kostki kamiennej. ...
https://kalisz.naszemiasto.pl/najwyzsza ... c1-9307127

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3259
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 13 lip 2023, o 16:19

wollny pisze:
18 lip 2022, o 09:44
jp pisze:
17 lip 2022, o 14:19
Heniu, pieszym nie można zabierać resztek chodnika na Górnośląskiej. To, że pieszych jest mało jest bardzo słabym argumentem. Nie tędy droga. Ulice w mieście mają różne funkcje. Dla Górnośląskiej trzeba wypracować rozwiązania, który będą korzystne dla pieszych. Przecież oś Zamkowa- Śródmiejska- Górnośląska to "dawny" główny spacerniak miasta i taką funkcję dobrze byłoby mu przywrócić w przyszłości. Górnośląska zasługuje na to jak żadna inna poza historycznym śródmieściem.
Primo - pieszych na Górnośląskiej wcale nie jest mało. Ale jak ktoś porusza się z prędkością >50kmh to może ich nie zauważać. Jest ich na tyle dużo, że nawet niewielkie zajęcie chodnika (jak np. przy Roberto) sprawia, że trudno się minąć. Secundo - ruch na Górnośląskiej jest, wbrew pozorom, niewielki. Nawet w godzinach szczytu nie ma problemu z (olaboga!!) zatorami. A układ 2x2 tylko zachęca wszelkiej maści tuningowanych chłopców do wyścigów i "chwalenia" się swoim sportowym wydechem (btw. jak to możliwe że te pojazdy przechodzą przegląd techniczny? chyba muszą ostro smarować diagnostom). Tertio - Górnośląska w dużym stopniu przejęła funkcję centrum - jest tutaj dużo punktów usługowych i handlowych (od warzywniaków, bankierów, agentów nieruchomości/ubezpieczeniowych po hipsetrskich barberów), dlatego parkingów powinno być dużo.
Jakie są wnioski z powyższego wyliczenia? Należałoby zrobić jezdnię 1x2 + ścieżkę rowerową, wprowadzić zieleń - duże rozłożyste drzewa i jak największy chodnik.

PS obserwacje opieram głównie na fragmencie od Rogatki do Polnej.
Rowerzysta wjechał w 5-latka. Dziecko z obrażeniami w szpitalu
Groźne zdarzenie drogowe z udziałem jednośladu. Kierujący rowerem, jadąc po chodniku potrącił dziecko. 5-latek odniósł obrażenia i trafił do szpitala. Policja szuka świadków zdarzenia, którzy pomogą ustalić sprawcę.
Do zdarzenia doszło we wtorek, 11 lipca około godziny 18:00. Służby otrzymały zgłoszenie, że w rejonie skrzyżowania ulic Legionów i Górnośląskiej zostało potrącone dziecko.
https://www.faktykaliskie.info/artykul/ ... w-szpitalu

Pytam się gdzie jest Policja czy SM. Wielokrotnie idąc Górnośląską czy Śródmiejską na odcinku gdzie ścieżka idzie po bruku cykliści poruszają się bezkarnie chodnikami i to ze znacznymi prędkościami. Nie widziałem żeby kogoś za to ukarano.

Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1368
Rejestracja: 11 gru 2007, o 11:30
Lokalizacja: Kalisz

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: wollny » 13 lip 2023, o 23:11

Cristof pisze:
13 lip 2023, o 16:19
w rejonie skrzyżowania ulic Legionów i Górnośląskiej (...)

Śródmiejską na odcinku gdzie ścieżka idzie po bruku(...)
Ale wiesz że to nie to samo miejsce? :lol: ale faktycznie rowerzyści na chodnikach na Górnośląskiej to jakaś plaga :| i tak jak mówisz jeżdżą sobie z dużymi prędkościami.
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 13 lip 2023, o 23:45

^^
Efekt braku infrastruktury. Ludzie po prostu boją się jeździć po szerokiej jezdni Górnośląskiej, a później dochodzi do takich zdarzeń.

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5400
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: milo » 14 lip 2023, o 01:54

wollny pisze:
13 lip 2023, o 23:11
| i tak jak mówisz jeżdżą sobie z dużymi prędkościami.
Ale tylko w jedną stronę! :lol:
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

ODPOWIEDZ