Re: Sieć ścieżek rowerowych w Kaliszu
: 2 sie 2020, o 21:27
Pany o co chodzi, Koniec drogi rowerowej oraz drogi dla pieszych a mamy przejście dla pieszych oraz przejazd rowerowy i dalej chodnik ze ścieżką rowerową w 2 strony
To mój wpis z 2009 roku. Takie już wtedy miałem dylematy Nie wspomniałem tylko o ścieżce rowerowej. Myślę, że wpis jest nadal aktualny, z tą tylko różnicą, że raczej nie brałbym już pod uwagę ruchu jednokierunkowego.jp pisze: ↑14 cze 2009, o 14:53Wielkomiejska aleja, obsadzona zielenią, z szerokimi chodnikami, małą architekturą, tętniąca zyciem. Czy taki obraz Górnosląskiej jest realny?
Przeanalizujmy mozliwosci poszerzenia chodników:
1) Zwężenie jezdni do 2 pasów.
Ul.Górnosląska jest ważnym ciągiem komunikacyjnym i nie bardzo jest gdzie ten ruch przerzucić. Przepustowosc zmniejsza też "parkingowy" charakter ulicy. Istnieje obawa, ze zwężenie mogłoby doprowadzic do zatorów. Stojące w korku autobusy nie byłyby zachętą do korzystania z komunikacji zbiorowej, a przecież "ograniczenia dla transportu indywidualnego powinny być wprowadzane wraz z poprawą oferty komunikacji miejskiej". Z kolei wydzielenie pasów dla autobusów wymagałoby powrotu do obecnej szerokosci jezdni, czyli wracamy do punktu wyjscia.
2) Zmiana sposobu parkowania z poprzecznego na równoległy.
W tej chwili, na interesującym nas odcinku Górnosląskiej, tj. od Wiezy Cisnien do Rogatki, mamy ok. 350 miejsc parkingowych. Czy mozemy sobie pozwolic na zmniejszenie ich aż o połowę?
3) Ruch jednokierunkowy.
Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na Górnosląskiej wiązałoby się z koniecznością przemianowania na jednokierunkową takze ul.Legionów (kier.przeciwny). Wymusiłoby to takze korektę linii komunikacji miejskiej, ale to akurat powinno wyjsc KM na dobre. Połączenie linii z Legionów i Górnoslaskiej w jeden ciąg, spowodowałoby zwiększenie częstotliwosci kursowania na przystankach przy tych ulicach, a takze na Rogatce i Nowym Swiecie. Zresztą linie KM i tak wymagają korekt, oraz objęcia większego obszaru miasta, ale to jest temat wymagajacy osobnego potraktowania.
Reasumując.
Zmiana sposobu parkowania, plus zwęzenie jezdni o 2 pasy (zarówno w przypadku jedno jak i dwukierunkowej ulicy) daje nam, tak na oko jakieś 10-12 metrów szerokosci chodnika. To już jest coś. W parze z ww rozwiązaniami widziałbym parking, obok wiezowców, w miejscu obecnego. Z tym, ze musiałby byc rozbudowany, wielopoziomowy. Jest to idealne miejsce na pozostawienie samochodu i rozpoczęcie spaceru szeroką aleją w kierunku miasta lokacyjnego.
Czy powyższe rozwiązania mają sens? Nie wiem, oceńcie sami, ale fajnie pomarzyć o kaliskich Champs-Elysées
Nie unoś się Filipek O tym czy jest miejsce, czy nie, niech zdecyduje ktoś kompetentny z zarządu dróg miejskich. Skoro ścieżka rowerowa usytuowana tuż przy głównym wejściu do galerii AMBER gdzie zagęszczenie pieszych ze względu na przystanek autobusowy oraz centrum przesiadkowe jest ogromne i nie stwarza zagrożenia, to dlaczego problemem byłoby stworzenie wydzielonego pasa dla posiadaczy rowerów oraz hulajnóg, których coraz więcej w naszym mieście? Mam na myśli oczywiście ul. Górnośląską.filip pisze: ↑15 lip 2022, o 21:54Człowieku, gdzie ty masz miejsce na chodniku na ścieżkę rowerową? Chcesz zabrać resztki przestrzeni pieszym?
Miejsce jest, ale na jezdni i parkingach. Poza tym powinniśmy unikać ścieżek rowerowych obok chodników (powinny być to miejsca wydzielone z jezdni), bo jest to niebezpieczne i dla rowerzystów i dla pieszych.
A zastanowiłeś się głębiej dlaczego? Bo właśnie brakuje ciągu komunikacyjnego pomiędzy Podmiejską, a ul. Śródmiejską. Będzie ścieżka to zobaczysz ilu rowerzystów przemieszcza się z Kalińca i Dobrzeca na drugą stronę Kalisza.
Pełna zgoda, na dodatek stwarza to niebezpieczeństwo.
No właśnie, w Polsce. W naszym kraju wszystkie miejskie rozwiązania są co najmniej 40 lat do tyłu, robimy to wszystko co zachód kiedyś i za paredziesiąt będziemy robili to co zachód robi teraz. W skrócie: popełniamy te same błędy zamiast ich uniknąć. Więc z naszego kraju nie ma co czerpać wzorców miejskich. Zresztą nawet w naszym kraju w największych miastach unika się takich przestarzałych rozwiązań.
To trzeba uwolnić ją od tak dużej powierzchni jezdnej.
Kto nam broni wybudować tą zabudowę. Nie trzeba zastępować transportu drogowego teleportacją, wystarczy zmienić proporcję w miksie transportowym, tylko tyle i aż tyle.
Nie, nie jestem przeciwnikiem samochodów (nie jest to zły środek transportu na pewne sytuacje). Jestem przeciwnikiem ich nadmiernego udziału w przestrzeni miasta. Trzeba zmienić proporcje w miksie transportowym (tak jak pisałem wyżej).
Na takiej powierzchni to na spokojnie mogłoby mieszkać z milion ludzi. Jeżeli chcemy, żeby w Kaliszu żyło więcej to nie możemy rozdmuchiwać infrastruktury samochodowej do dużych rozmiarów. Małe miasteczka może i ogarną ruch samochodowy, ale duże miasta już nie (chyba nie muszę przywoływać przykładów). To zbiorkom należy rozwijać i pakować w niego pieniądze, a nie w samochody. Szukajmy nowoczesnych rozwiązań, a nie takich z lat 50 XX wieku. Bierzmy wzorce z Paryża, Kopenhagi, Oslo, Wiednia, Berlina, Sztokholmu, a nie Dubaju czy miast amerykańskich.jp pisze: ↑17 lip 2022, o 09:38(...) Wolę twardo stąpać po ziemi i szukać rozwiązań realnych, mogących coś usprawnić i pomóc w rozwoju miasta. Przy czym pisząc o rozwoju, mam na myśli także wzrost, bo uważam, że na 70 km2 powinno mieszkać znacznie więcej niż 100 tys. i pod tym kątem też należałoby planować zagospodarowanie przestrzenne.
No tak i jadąc tam na rowerze muszę zwalniać do dramatycznie niskich prędkości. Tak samo jest na Podmiejskiej, czy Śródmiejskiej, gdzie piesi chodzą bo ścieżce rowerowej. Nie ma sensu w takim wypadku w ogóle jeździć na rowerze jak szybciej przejdę na nogach.Heniu pisze: ↑17 lip 2022, o 12:54(...) Nie unoś się Filipek O tym czy jest miejsce, czy nie, niech zdecyduje ktoś kompetentny z zarządu dróg miejskich. Skoro ścieżka rowerowa usytuowana tuż przy głównym wejściu do galerii AMBER gdzie zagęszczenie pieszych ze względu na przystanek autobusowy oraz centrum przesiadkowe jest ogromne i nie stwarza zagrożenia, to dlaczego problemem byłoby stworzenie wydzielonego pasa dla posiadaczy rowerów oraz hulajnóg, których coraz więcej w naszym mieście? Mam na myśli oczywiście ul. Górnośląską. (...)
Nie rozumiem czemu ścieżka rowerowa ma być na Górnośląskiej, gdzie jest duży ruch pojazdów i pieszych. Zrobienie jej pogorszy sytuację albo zmotoryzowanych lub pieszych. Przecież na Dobrzec czy Kaliniec można jechać pustą ścieżką rowerową na Młynarskiej. Czy przejechanie kilkuset metrów po Młynarskiej bez ścieżki czy nawet Górnośląskiej przerasta umiejętności dorosłego człowieka. Dla lękliwych można jechać ul. Dąbrowskiego i jest się pod samym cmentarzem. Każdy pełnoletni może jechać rowerem ulicą bez żadnych uprawnień a małolaci niech robią karty rowerowe. Sam mając 11 lat zdałem na kartę rowerową. Co mają powiedzieć ludzie na wioskach obok ruchliwych szos gdzie nie ma chodników a tym bardziej ścieżek rowerowych. Nie dajmy się zwariować krzykaczom z pedałami.
To nie tak. Nie dostrzegasz różnicy między popełnianiem błędów a nadrabianiem zaległości. W Polsce powstają podziemne i wielopoziomowe parkingi ponieważ wcześniej ich nie było. Na zachodzie nie buduje się tam gdzie już są a jeśli gdzieś istnieje jeszcze taka potrzeba, to się buduje.
To szkoda, że nie publikujesz, bo wypisywanie truizmów na nic się zda, jeśli nie idą za tym konkretne rozwiązania, dla konkretnej przestrzeni. A z Twoich konkretów utkwił mi w głowie np. pomysł zwężenia, czyli likwidacji jednej jezdni ul. Podmiejskiej. Podmiejska jest częścią obwodnicy śródmieścia. Na zachodzie (skoro robisz odniesienia) drogi obwodowe dla obszarów śródmiejskich o przekroju 1x2 to model dla miast do 40-50 tys. Przy w miarę dobrze funkcjonującym zbiorkomie (o ile w ogóle można tak powiedzieć w przypadku małych miast) Powyżej 100 tys. to już zdecydowania bardziej rozbudowana infrastruktura drogowa i 2x2. Kalisz nie ma nawet pełnej obwodnicy sródmieścia, nie mówiąc o pełnym 2x2. Jest więc jeszcze co budować i rozbudowywać do przyzwoitych standardów i... rozmiarów miasta 150 tys na obecnych 70 km2, lub 200 tys. na 100 km2 po powiększeniu granic.filip pisze: ↑17 lip 2022, o 14:15Jeżeli chcemy, żeby w Kaliszu żyło więcej to nie możemy rozdmuchiwać infrastruktury samochodowej do dużych rozmiarów. Małe miasteczka może i ogarną ruch samochodowy, ale duże miasta już nie (chyba nie muszę przywoływać przykładów). To zbiorkom należy rozwijać i pakować w niego pieniądze, a nie w samochody. Szukajmy nowoczesnych rozwiązań, a nie takich z lat 50 XX wieku. Bierzmy wzorce z Paryża, Kopenhagi, Oslo, Wiednia, Berlina, Sztokholmu, a nie Dubaju czy miast amerykańskich.
Nie, parkingi powstały w czasach uwielbienia samochodów. W obecnych warunkach nigdy by nie powstały. Dowód? Paryż redukuję ilość miejsc parkingowych z 120000 do 60000. Tak się robi współczesne miasto. Zresztą polecam poprzeglądać działania i plany pani Anne Hidalgo.jp pisze: ↑17 lip 2022, o 16:17To nie tak. Nie dostrzegasz różnicy między popełnianiem błędów a nadrabianiem zaległości. W Polsce powstają podziemne i wielopoziomowe parkingi ponieważ wcześniej ich nie było. Na zachodzie nie buduje się tam gdzie już są a jeśli gdzieś istnieje jeszcze taka potrzeba, to się buduje.
Nie publikuję, bo tego jest za dużo, poza tym ciężko mi to ubrać w zdania na klawiaturze. Łatwiej byłoby mi to opowiedzieć.jp pisze: ↑17 lip 2022, o 16:17To szkoda, że nie publikujesz, bo wypisywanie truizmów na nic się zda, jeśli nie idą za tym konkretne rozwiązania, dla konkretnej przestrzeni. A z Twoich konkretów utkwił mi w głowie np. pomysł zwężenia, czyli likwidacji jednej jezdni ul. Podmiejskiej. Podmiejska jest częścią obwodnicy śródmieścia. Na zachodzie (skoro robisz odniesienia) drogi obwodowe dla obszarów śródmiejskich o przekroju 1x2 to model dla miast do 40-50 tys. Przy w miarę dobrze funkcjonującym zbiorkomie (o ile w ogóle można tak powiedzieć w przypadku małych miast) Powyżej 100 tys. to już zdecydowania bardziej rozbudowana infrastruktura drogowa i 2x2. Kalisz nie ma nawet pełnej obwodnicy sródmieścia, nie mówiąc o pełnym 2x2. Jest więc jeszcze co budować i rozbudowywać do przyzwoitych standardów i... rozmiarów miasta 150 tys na obecnych 70 km2, lub 200 tys. na 100 km2 po powiększeniu granic.
Dałoby to wskaznik gęstości zaludnienia ok.2 a więc całkiem przyzwoity. Obecnie wynosi 1,4 (...)