Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Już niedługo zobaczymy w Kaliszu...
tomash
Site Admin
Site Admin
Posty: 1867
Rejestracja: 25 lis 2005, o 17:23
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: tomash » 29 wrz 2022, o 12:05


www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: jp » 1 paź 2022, o 14:37

https://esesja.tv/transmisja/29799/lvi- ... 94-WqEw4KY
Od godziny 1:59 dyskusja o KDP

Wiem, że temat lokalizacji stacji był już wałkowany na tym forum i zdaję sobie sprawę z tego, że większość forumowiczów jest doskonale zorientowana. Poniższy tekst adresuję głównie do tych, którzy z tematem zetknęli się tylko pobieżnie. Ponieważ cały czas pojawiają się głosy, że stacja, tzw. "aglomeracyjna" powinna znajdować się między miastami, postaram się wyjaśnić dlaczego byłoby to niekorzystne rozwiązanie, zarówno dla Kalisza jak i Ostrowa.

Wyrzucając stację poza miasto, praktycznie pozbawiamy Kalisz stacji kolejowej. Ostrowianom stacja poza miastem nie jest potrzebna, bo w każdym przypadku, jaką byśmy koncepcję igreka i tras szybkiej kolei nie opracowali, stacji węzłowej w Ostrowie pominąć NIE WOLNO! Zawsze będą łącznice umożliwiające wjazd na stację w Ostrowie. Takie rozwiązania stosuje się w całym cywilizowanym świecie, jeśli bezpośredni wlot do miast nie jest możliwy lub jest mocno utrudniony.
W przypadku Kalisza, dwa warianty zakładają wjazd na stację bezpośrednio a dwa poprzez łącznice. Wybór nie jest łatwy ale powinien sprowadzać się wyłącznie do kwestii W JAKI SPOSÓB włączyć stację w Kaliszu do kolejowej sieci, a nie czy linia kolejowa biegnąca przez/w pobliżu Kalisza powinna mieć przystanek w mieście czy poza nim. Podobnie w przypadku Ostrowa. Przystanek między miastami tylko degraduje stację w Ostrowie a w przypadku Kalisza zupełnie marginalizuje. Przypomnę, że poprzez łącznice szybkie pociągi mają wjeżdżać nie tylko na stację w Kaliszu i Ostrowie, ale także np. w Jarocinie, Pleszewie, czy Kępnie i Wieruszowie na odnodze wrocławskiej.

Na całym cywilizowanym świecie główne stacje znajdują się w centrach miast. A tam gdzie kiedyś popełniono błędy wyrzucając stacje na peryferia, wraca się do miast, budując np. tunele lub właśnie łącznice.
W Kaliszu już raz popełniono błąd ulokowania stacji poza miastem. Przez kilka pokoleń zabliźnialiśmy tę wyrwę. A było to "zaledwie" 2,5 km od Głównego Rynku.... Stacja jeszcze dalej od centrum, a niekiedy mówi się nawet o kilkunastu km, byłaby już urbanistyczną katastrofą.
Peryferyjne położenie nowej stacji byłoby też bardzo niekorzystne z punktu widzenia atrakcyjności połączeń KDP i ich integracji z innymi systemami transportowymi. Generowałoby tez wzrost natężenia lokalnego ruchu samochodowego w dojeździe do stacji. A chodzi przecież o to, żeby preferować transport zbiorowy. Dlatego kolej za wszelką cenę należy wprowadzać do miast. Im bliżej centrum tym lepiej. Komunikacja zbiorowa jest domeną dużych miast. Im większe miasto, tym większą rolę odgrywa w nim transport zbiorowy. I w tym właśnie kierunku powinniśmy zmierzać w przypadku głównych miast naszej aglomeracji. W Kaliszu powinna temu sprzyjać wprowadzana od przyszłego roku bezpłatna komunikacja miejska.

Zamiast zmuszać kaliszan i ostrowian do korzystania ze stacji poza miastami, należy zapewnić jak największą i jak najszerszą ilość połączeń ze stacji w Ostrowie oraz Kaliszu.
Stacja w Ostrowie znajduje się w centrum miasta. Skutkiem asymetrycznego rozwoju Kalisza, stacja w Kaliszu w końcu także znalazła się w centrum.
Analiza dostępności pieszej wskazuje, że obecna stacja w Kaliszu znajduje się w bardzo dobrej lokalizacji. W bliskiej odległości od stacji znajdują się osiedla wielorodzinnych budynków. Zasadnicza część miasta jest zwarta i ten kierunek należy wzmacniać. Rozwijać miasto w pobliżu stacji i jak najmniejszej odległości od stacji a nie rozwlekać do stacji położonej poza miastem. Dodatkowym atutem są przebiegające w bliskiej odległości najważniejsze arterie drogowe. To argument dla tych, którzy przedkładają dostępność samochodową. O dworzec zahacza śródmiejska rama oraz główna ulica miasta -Górnośląska, która prowadzi na "starówkę". W przyszłości piesza dostępność stacji powinna jeszcze wzrastać . Istnieje możliwość zmiany zagospodarowania terenów przemysłowych w pobliżu stacji na mieszkaniowe o wysokiej intensywności zabudowy oraz biurowe, co już powoli zaczyna mieć miejsce (ul. Wrocławska)

Miejsce rozgałęzienia linii to jedno a lokalizacja stacji drugie. Dlatego odniosę się jeszcze do igreka. Rozgałęzienie na Poznań i Wrocław mogłoby być w AKO. Uważam, że z ekonomicznego punktu widzenia byłoby to lepsze rozwiązanie, no i oczywiście korzystniejsze dla AKO. Zmiana miejsca rozwidlenia linii Y z Kalisza na Sieradz podyktowana była skróceniem przebiegu linii w kluczowej relacji Wrocław – Łódź – Warszawa, a także poprawą dostępności przestrzennej do krajowego dalekobieżnego transportu kolejowego rejonu Kępna i Wieruszowa. Można się z tym nie zgadzać, ja też należę do zwolenników rozgałęziania na Poznań i Wrocław w AKO, ale podyktowane to jest przede wszystkim patriotyzmem lokalnym, bo oczywistym jest, że byłoby to lepsze rozwiązanie dla AKO. Pod warunkiem jednak, że stacje pozostałyby w miastach. Stacje bezwzględnie powinny pozostać w miastach, niezależnie od przebiegu szybkiej kolei. To nie jest tylko moje zdanie. Podobnego zdania byli fachowcy pracujący przy opracowywaniu zarówno poprzedniego Y jak i obecnej koncepcji, uważając peryferyjne położenie nowej stacji (około 10 km od Kalisza i 15 km od Ostrowa Wielkopolskiego) za bardzo niekorzystne i problematyczne.

Trzeba mieć też świadomość, że budowa stacji pomiędzy miastami, nawet w szczerym polu, też nie byłaby wolna od wyburzeń domostw. Dotykałaby mieszkańców w podobnym a nawet większym stopniu (od czasu zarzucenia poprzedniej koncepcji wyrosło wiele domów) jak w przypadku każdego z proponowanych obecnie wariantów. Sama stacja to przecież nie wszystko, trzeba jeszcze do niej doprowadzić linie, a te nie mogą przecież meandrować między domostwami. Nie pozwalają na to m.in. promienie łuków, których długość dla KDP powinna wynosić min. 9 km.
Dodatkowym problemem byłoby podłączenie obecnej stacji w Kaliszu do nowej linii. Wymagałoby bowiem ingerencji w zabudowania Nowych Skalmierzyc i Szczypiorna w stopniu nie mniejszym niż w przypadku obecnie proponowanych koncepcji. W rezultacie łącznice do miasta mogłyby w ogóle nie powstać i Kalisz pozostałby bez stacji! Przypomnę, że łącznice do Kalisza w przypadku stacji w Śliwnikach były tylko opcją a nie jak w przypadku obecnych wariantów 3 i 4 integralną ich częścią. Z kolei warianty 1 i 2 zapewniają bezpośredni wjazd na stację w Kaliszu każdego pociągu. A w przypadku niewielkiej modyfikacji przebiegu nie powodują wyburzeń domostw na taką skalę jak w przypadku pozostałych wariantów oraz dawnej koncepcji Y ze stacją w Śliwnikach.

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 2 paź 2022, o 15:25

jp pisze:
1 paź 2022, o 14:37
https://esesja.tv/transmisja/29799/lvi- ... 94-WqEw4KY
Od godziny 1:59 dyskusja o KDP

Godzina 2:23
Pan Artur Kijewski wspomina o wariancie W1-A.

Była też propozycja zaproszenia na spotkanie przedstawicieli CPK i firmy przygotowywującej STEŚ.
To byłaby też dobra okazja zaprezentowania wariantu oszczędzającego domy w okolicach stacji Kalisz.
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3624
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 2 paź 2022, o 20:14

Byłoby dobrze, gdyby wariant W1-A został przyjęty przez Radę jako oficjalna propozycja Kalisza co do przebiegu KDP przez nasze miasto. Mam nadzieję, że tak się szybko stanie w wyniku dyskusji zapowiedzianej przez przewodniczącego Komisji Rozwoju. Z chwilą przyjęcia takiego stanowiska przez Radę prezydent miasta powinien niezwłocznie zorganizować działania w rodzaju tych, które zaproponowałem w swoim poscie:
viewtopic.php?t=66&start=3000#p150998
Wariantu W1-A nie będzie bowiem można przeforsować bez zgody MON, stąd propozycja tak intensywnego lobbingu. Opory mogą wynikać przede wszystkim z ewentualnego istnienia na trasie W1-A jakichś, choćby niewielkich, obiektów produkcyjnych WSK (spółki zbrojeniowej) oraz z powodu traktowania tego obszaru jako rezerwy terenowej spółki. Przeszkody w innych miejscach nie są istotne. Proponowany lobbing miałby na celu przekonanie ministra (i jednocześnie wicepremiera), że przewidywany harmonogram budowy KDP pozostawia wystarczająco dużo czasu na przeniesienie ewentualnych obiektów produkcyjnych, a rypinkowska strefa inwestycyjna po drugiej stronie Częstochowskiej daje możliwość wygodnego rozmieszczenia się tam WSK w razie pojawienia się większych potrzeb terenowych. Jestem przekonany, że Kalisz mając zielone światło wicepremiera i MON, wysuwając dodatkowo ważkie argumenty natury społecznej, byłby w stanie dobić się od CPK przebiegu W1-A, czyli pełnowartościowego węzła kolejowego obejmującego w całości linię KDP.

Stanis
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 213
Rejestracja: 8 lis 2008, o 23:46
Lokalizacja: Środkowopolskie

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Stanis » 2 paź 2022, o 22:32

Tu niema co debatować tylko W 1 wchodzi w grę. Gdyby doszło do tego, że Kalisz został pozbawiony stacji dużych prędkości to należy żądać od Poznania i Łodzi odszkodowani po 1 miliardzie zł za uniemożliwianie rozwoju Kalisza. Kalisz podobnie jak Elbląg który leży nad morzem a był pozbawiony dostępu do morza, a Kalisz w środku Polski praktycznie z brakiem wjazdu i wyjazdu z miasta. Ministerstwu obrony też powinno zależeć na tym by mieć łatwy dojazd do podległych mu zakładów.
Podobno mamy politykę by ułatwiać wszystkim miejscowością w Polsce dostęp do kolei i dróg szybkiego ruchu, a czy Kalisza to nie dotyczy?
Więcej myśleć, a mniej słuchać.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3624
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 3 paź 2022, o 09:46

Stanis pisze:
2 paź 2022, o 22:32
Tu niema co debatować tylko W 1 wchodzi w grę. Gdyby doszło do tego, że Kalisz został pozbawiony stacji dużych prędkości to należy żądać od Poznania i Łodzi odszkodowani po 1 miliardzie zł za uniemożliwianie rozwoju Kalisza.
Po to lobbujemy za wariantem W1-A, żeby uzyskać wariant W1 bez potężnego konfliktu społecznego.

Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1368
Rejestracja: 11 gru 2007, o 11:30
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: wollny » 3 paź 2022, o 11:03

A czemu nie możemy lobbować za tunelem?
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: jp » 3 paź 2022, o 11:41

wollny pisze:
3 paź 2022, o 11:03
A czemu nie możemy lobbować za tunelem?
Pod niektórymi względami byłoby to nawet lepsze rozwiązanie. Gorzej jeśli po analizie wielokryterialnej W1 odpadlby ze względu na koszty. Moim zdaniem obie wersje powinny zostać jeszcze raz wnikliwie przeanalizowane.

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10961
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: K-man » 3 paź 2022, o 13:21

Na spotkaniu była mowa o tunelu. Ale podobno odrzucono ten pomysł ze względu na koszty.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

satori
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 385
Rejestracja: 11 sty 2009, o 20:11

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: satori » 8 paź 2022, o 20:58

Pogooglałem chwilkę
Dziadek: Tadeusz Szymańczak, ex PSLowiec, poseł w latach 1991-1993, obecnie ponoć sympatyzujący Polska 2050 Szymona Hołowni, właściciel dużego gospodarstwa rolnego (sądząc po dopłatach to obecnie około 48ha), ojciec, prawdopodobnie dzieci otrzymały po kilkanaście/kilkadziesiąt ha
Ponoć występuje na liście tajnych współpracowników UB/SB kryptonim: Dobrodziej
Tadeusz Szymańczak.png
Tadeusz Szymańczak.png (377.93 KiB) Przejrzano 1093 razy
A oto Kamil Szymańczak:
Kamil Szymańczak.jpg
Kamil Szymańczak.jpg (7.43 KiB) Przejrzano 1093 razy
Dopłaty z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Teresin i Baranów to sąsiadujące gminy)
dopłaty z ARiMR.png
dopłaty z ARiMR.png (110.04 KiB) Przejrzano 1093 razy
TAK DLA Szybkiej Kolei w Kaliszu i CPK!
Mapka DK25 + KDP

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 21 paź 2022, o 15:24

Stanis pisze:
19 wrz 2022, o 09:16
Czy naprawdę nie można poprowadzić linii kolejowej od Opatówka wschodnią stroną Kalisza ze stacją na Chrustach jak pierwotnie zakładano. Budowa nowej stacji będzie prostsza i tańsza jak przebudowa istniejącej, a odległość od centrum taka sama.
Tylko jako ciekawostkę wrzucam tutaj plany stacji kolejowej na Chmielniku z 1948-1955r.
viewtopic.php?t=2912

Większość naszego gdybania odnosi się do wyboru wariantów przez pryzmat tego czy wszystkiego pociągi zatrzymają się w Kaliszu czy nie, inni zaś poruszają temat wyburzeń.

Ja dziś opierając się na wariantach chciałbym pokazać co w ramach tego projektu zostanie wyburzone ale co też w ramach tego projektu powstanie.
O ile na ternach zurbanizowanych mówimy głównie o wyburzaniu o tyle na terenach wiejskich wzdłuż linii kolejowych często powstają nowe drogi.

Zacznę od wariantu od którego jestem oczywiście zwolennikiem, czyli W1.
Jako że wariant W1,W2 na terenie miasta jest taki sam opiszę go w jednym ciągu.
Są jednak pewne rozbieżności w mapka W1,W2 wynikają one raczej z kiepskiego aktualizacji map ale będę o tym wspominał

Zaczynam od W1/W2
Las Winiarski (Mapa W1 W2 tutaj się troszkę różni, to co widać to mapa W2, w W1 niema drogi od ul. Lubelskiej do granic miasta ponadto w W1 zaprojektowana wiadukt na nieistniejącej bocznicy kolejowej do Winiar)
Obrazek
A więc w tym planie w ramach linii CPK która idzie nieco wyżej od tej aktualnej od ul. Lubskiej do granic miasta i dalej powstanie droga (pytanie co z dawnym budynkiem stacji Kalisz Winiary?)
Natomiast od ul. Lubskiej w stronę rzeki Prosny powstaną drogi z obu stron, torowiska wraz z wiaduktem w lesie.
Tutaj niestety na minus fakt że wiadukt ten nie powstanie bezpośrednio na ul. Lubelskiej tylko będzie trzeba zrobić małe koło by przedostać się z Szałego do Winiar pominę już fakt że aktualny przejazd na obecnej linii nadal będzie istniał

Dolina rzeki Prosny
Obrazek
Patrząc od strony lasu Winiarskiego na którym również widać wiadukt łączący ul. Lubelską , widać że generalnie
linia kolejowa będzie otoczona z 2 stron drogami aż do ul. Wiankowej (czyli dzisiejszej drogi rekreacyjnej z Parku do Szałego)
W pewnym momencie jest jej brak gdzie ul. Wczasowa wybiega za projekt CPK, mówię tu o połączeniu z polną drogą ul. Sobótki na której będzie wiadukt
Kolejny wiadukt będzie na ul. Wiankowej (dzisiejszej ścieżce rekreacyjnej z parku na Szałe) wraz z małą zmianą przebiegu Wiankowej.

Przyszedł czas na 2 brzeg Prosny
Tutaj niestety w okolicach Częstochowskiej dojdzie do wyburzeń na samej Częstochowskiej powstanie wiadukt, natomiast praktycznie od ul. Częstochowskiej powstanie drogą łączącą, ul. Częstochowską z ul. Wojciecha z Brudzewa z małą korektą przebiegu ul. Brudzewa oraz wiaduktem (ul. Wojciecha z Brudzewa to ścieżka rekreacyjna po lewej stronie brzegu prosny)

Idąc dalej najbardziej kontrowersyjny odcinek czyli Rypinek
Obrazek
Widzimy tutaj 2 wiadukty jeden na wcześniej wspominanej Częstochowskiej oraz wiadukt na ul. Polnej
Oraz sporą ilość nieruchomości do wyburzenia nie będę się rozwodził temat przewałkowany.
W końcu jezioro Trójka dokończy swój zasypywany żywot, aż dziwne że nie powstają eko protesty.

Okolice dworca kolejowego
Obrazek
Idąc od wschodu , widzimy jak szprycha CPK przebija się przez wyburzone osiedle Rypinek.
Ponadto wymusza również korektę starej linii kolejowej która nieco zbliży się do os. Zagorzynek przez co garaże przy torach na Zagorzynku niewątpliwie znikną.

Na ul. Kresowej będą 2 wiadukty w końcu doczekamy się wiaduktu przepustowego.

Zniknie obecny przejazd kolejowy. ( W każdym z wariantów go niema)

Niezależnie który wariant zostanie wybrany, to torowisko jaki i perony na Kaliskim dworcu kolejowym zostaną przebudowane, w wariancie W1/W2 peronów jak i torów będzie najwięcej.

A co z połączeniem dworcowej z obozową ?
Dobre pytanie konsultacje dopiero przed miastem bo ewidentnie widać że nikt w żaden sposób nie konsultował tego z miastem.
Dla ludzi którzy są nie wtajemniczeni w rozwój miasta, dodam tylko że mokrym snem Kaliskich wizjonerów, było od zawsze połączenie ul. Podmiejskiej wraz z ul. Obozową/ Piwnicką która miała tworzyć ważna część ramy miasta zarazem miał być to dojazd do przyszłej południowej obwodnicy Kalisza.

A jak widzi to CPK???
Obrazek
Według każdego z planów jest tak samo tylko układ torowiska się różni oraz zastawanie wiaduktu bądź tunelu (na mapce W1 jest droga jednak nie naniesiono wiaduktu)
Z tego co rozumiem mapie W2 jest wiadukt a w W4 jest tunel w każdym bądź razie na środku ul. Obozowej powstanie połączenie z ul. Wrocławską

Co jest bardzo kiepskim rozwiązaniem :wink:
Miasto bardzo mocno powinno walczyć o połączenie Podmiejskiej z Piwnicką tutaj akurat wariant W1,W2 jest najbardziej kosztowny ponieważ ilość torowisk jak i peronów jest największa związku z czym wiąże się to z nieco dłuższym tunele i ewentualnymi serpentynami do wyjazdu .

Jeżeli z jakiegoś powodu, miastu nie uda się przeforsować połączenia Podmiejskiej to powinno starać się o przeniesienie połączenia obozowej kawałek dalej.

To co proponuje CPK to oczywiście bez kolizyjny przejazd jednak bez żadnych sensownych planów połączenia tej drogi z innymi głównymi szlakami miejskimi

Moja propozycja ewentualnej alternatywy zrobiona na screenie z planu Wariantu 4 tu z jakiś niewiadomych mi przyczyn, istnieje jeszcze wiadukt nad Obozową chyba dojazd do Złomowiska :roll:

Obrazek
A więc co to za wizja?
Przenosząc go kawałek dalej tworzymy pewne możliwości na stworzenie nowego szlaku w mieście.
W przypadku tego co proponuje CPK nie mamy tam nic, mamy przejazd z jeden strony torów na drugi to tyle.

Przenosząc go kawałek dalej można by wykorzystać dawną bocznicę kolejową która dziś już nie istnieje w ten sposób stworzylibyśmy dojazd do Al. Wojska Polskiego bądź samej drogi osiedlowej za Wojska Polskiego.

Natomiast za obozową w tym miejscu mamy pole a nie jak w przypadku CPK firmę, dzięki czemu drogę w przyszłości można by połączyć przez polną drogę ul. Błotną aż do ul. Metalowców oczywiście przy wizji tunelu na Podmiejskie to i tak kiepski plan jednak przy tym co oferuje przejazd CPK to dużo


Idąc dalej okolice ul. Zachodniej
Obrazek
To może pierw co zniknie przez CPK tutaj.
Zniknie stacja Olkop, znikną również działki rekreacyjne , nieważne który wariant wybierzemy na każdym z nich zniknie coś z ul Wrocławskiej , ponadto przejazd (dziejesz wiadukt) przy działkach zostanie zlikwidowany również przejazd na ul. Sąsiedzkiej zniknie.
Nad ul. Zachodnią przechodzić będą aż 3 wiadukty tutaj znów mam nadzieje że wraz z konsultacjami miasta, Miasto obudzi się bo w planach miasta w końcu jest przebicie drogi prosto od Wojska Polskiego więc mam nadzieje że miasto ugada się bądź znajdzie środki by wiadukty były na wprost jadąc Wojska Polskiego a nie na zachodniej.

Ponadto oczywiście wiadukt nad ul. Wrocławską oraz wiadukt nad linią kolejową na obecnych działkach.
Oraz ul. Szczypiornicka doczeka się asfaltu, chodź w pewnych odcinkach będzie bardziej oddalona od nasypu niż dzisiaj

No i dochodzimy do rozjazdu szprychy CPK od łącznika ze starą LK14

Pierw opiszę zmiany na LK14, Tutaj już jak wcześniej wspomniałem ucywilizowanie ul Szczypiornickiej wraz z małą korektą przebiegu.
Do dzisiejszego przystanku Kalisz Szczypiorno będą szły aż 4 tory i to właśnie na tym dzisiejszym przystanku 4 tory zmienią się w 2.

A co z przystankiem w Szczypiornie?
Vocatont pisze:
25 kwie 2018, o 16:36
Okazuje się że są jednak takie plany oraz przeniesienie przystanku w Szczypiornie.
O to moja korespondencja a właściwie odpowiedź PLKI na fejsie
Obrazek
Cytuje wiadomość z 2018r , przenosiny przystanku miałyby się odbyć w ramach remontu LK14 niestety do niego jeszcze nie doszło, jednak CPK chyba konsultowało się z PKP i w warrancie W1,W2 możemy zobaczyć układ peronów na nowym przystanku Szczypiorno (Perony oznaczone kolorem Niebieskim)
Obrazek

Wracając do głównego przebiegu szprychy.
Mamy wiadukt nad Wrocławską a dalej nad DK25 oraz ul. Inwestorską, dalej linia kolejowa biegnie w stronę miejscowości Biskupice. Od ul. Inwestorskiej praktycznie do granic miasta wzdłuż linii kolejowej po obu stronach były by drogi.

Na tym przebiegu na swój sposób bardzo zyskują Biskupice , ponieważ aktualna droga powiatowa z Kalisz (Dobrzecka, Św. Michała) została by przecięta przez kolej bez wiaduktu przez co CPK wbudowuje tej miejscowości obwodnice co widać na planach
Obrazek

Nie do końca rozumiem co oznaczają te kreski przecinające Biskupice a Kalisz, według legendy jest to most, swoją droga przypomina troszkę przebieg DK25 burmistrza Nowych Skalmierzyc, linia ta jest widoczna na każdym z planów.

W przyszłości postaram się opisać również wariant W3 oraz W4 jednak bez zbędnego rozpisywania się ponieważ swoje animozje odnośnie braku przejazdu na Podmiejskiej oraz brak przebicia Wojska Polskiego wylałem już w tym poście.
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 22 paź 2022, o 10:53

W tym poście przyjrzymy się wariantowi 4, pozostanie nam jeszcze 3.

Wariant 4 o dziwo nie przebiega najdalej od miasta a jedynie przecina Sulisławice.

Z mojej obserwacji wynika że wariant ten wymaga najmniej wyburzania nieruchomości w Kaliszu, a przynajmniej najmniej ingeruje w
tereny najbardziej zurbanizowane, pomimo tego że przecina praktycznie całe Sulisławice.

Podobnie jak przy omawianiu wariantu W1/W2 zaczniemy od wschodu.

A więc dolina Prosny
Obrazek
Od DK12 za Błaszkami praktycznie po dwóch stronach linii kolejowej, będą się ciągły drogi, normalnie alternatywa dla DK12. :lol:
A tak na poważnie, nie wiem czy jest to potrzebne jednak tak jak wcześniej wspomniałem, praktycznie od Błaszek ciągną się drogi po 2 stronach torowiska linia kolejowa przecina Wolicę a następnie ul. Częstochowską, gdyby miasto zadbało albo wywalczyłoby dobudowę mostów drogowych na prośnie oraz o budowę odcinka ul. Tęczowej do Częstochowskiej byłaby to dojść ciekawa i nowa alternatywa przeprawy przez Prosnę mogłaby być to zarazem obwodnica lisa.

Po za drogami widać że od mostu na Prośnie wyłaniają nam się 2 kolejne linie kolejowe czyli linie łączące CPK ze starą linia kolejową, nad ul. Częstochowską w ramach CPK powstałby 3 nowe wiadukty, ulica Romańska zyskała by przeprojektowane skrzyżowanie z ulicą Częstochowską, a zaraz za ul. Częstochowską byłby kolejny wiadukt jednak typowo kolejowy do łącznicy ze starą linią.

Idąc dalej Sulisławice
Obrazek
Tak jak już wspomniałem wariant ten dotyka najmniej tereny zurbanizowane tak też, przebiega między ul. Celtycką a ul. Romańską nie ingerując w ich zabudowania, zaraz od rozjazdu CPK do starej linii powracają drogi po 2 stronach torowiska, jednak nie są one na siłę zaprojektowane całkowicie wzdłuż linii tak by burzyć kolejne domy, tylko w wielu miejsca drogi zjeżdżają do ulic obok by nie burzyć kolejnych domów.

Widać planowane wiadukty na ul. Wenedów oraz Zachodniej, niestety na ul. Sulisławickiej przeprawy nie będzie.

Szczypiorno
Obrazek
Widać tutaj nadal utrzymany standard, dróg po obu stronach torowiskach aż do samej ul Szczypiornickiej.
Na zdjęciu widać wcześniej wspomniany wiadukt na Zachodniej idąc dalej mamy most na rzece Piwonia, oraz wiadukt przy Sąsiedzkiej a Świetlanej, tutaj troszkę wyburzania oraz zmian drogowych ponieważ linia CPK będzie przebiegał tutaj przez środek skrzyżowania wcześniej wspomnianych ulic.

Dalej wiadukt nad ul. Szczypiornicką zarazem starą linią kolejową DK14 oraz kolejny wiadukt nad ul. Wrocławską

Dobrzec
Obrazek

Między Wrocławską a DK25 szprycha CPK zbliży się z linią łączącą ze starą linią kolejową, i tak będą szły przez pola na Dobrzecu dopiero przy samej granicy oraz w miejscowości Biskupice linia wróci do normalnego standardu 2 torów.

Pewne różnie w wiaduktach DK25.
We wcześniej omawianym wariancie W2, nie zakładano wiaduktu nad ul. Tylną tutaj w W4 mamy takie rozwiązanie.

Od ul. Inwestorskiej do granicy miasta jest praktycznie zbliżony przebieg z wariantem W1,W2 z tym że w tym wariancie biegną 4 tory więc zabierają one więcej pól, jak w W1, W2 praktycznie do granic miasta wzdłuż torowiska biegną drogi oraz jak w wariancie W1,W2 miejscowość Biskupice otrzymują obwodnicę drogą

Wracamy teraz do łączników i starej linii kolejowej.
Piwonice czyli najbardziej kolizyjny odcinek najmniej kolizyjnego wariantu
Obrazek

Mimo wszystko stwierdzam że jest to najmniej ingerujący wariant w przypadku Kalisza, jak wiemy w W1,W2 mamy komplikacje na Rypinku, tutaj mamy to. A w wariancie W3 jest gorzej łącznica przebiega bardziej przez centrum. os Piwonice, pominę już szprychę która przecina tereny przemysłowe na Szczypiornie a później biegnie wzdłuż ul. 29 Pułku piechoty

Tak też stwierdzam że wariant W4 jest najmniej kolizyjny z zabudową.
Tworzy on swego rodzaju pewien nienaturalny mór odgradzający os. Piwonice od Sulisławic

Mamy wiadukt na ul Celtyckiej niestety na ul Słowiańskiej widać brak przeprawy przez Torowisko, natomiast CPK tutaj stworzy dogodną przeprawę drogą wraz z wiaduktem na ul. Rodowej

Od ul. Rodowej po 2 stronach torowiska będą szły drogi , ta od strony osiedla do ul. Torowej a ta od strony Sulisławic do ul. Piwonickiej, będzie też wiadukt nad starą linią kolejową.

W kierunku Zagorzynka na starej Lk14
Obrazek

Tutaj w sumie bez większy rewolucji czyli CPK proponuje utwardzenie dzisiejszych polnych dróg.
Budowa ul. Krzywej od ul. Budowlanych do ul. Księżnej Jolanty , warto jednak dodać że samo miasto się do tej inwestycji przymierza w wątku viewtopic.php?t=3405&hilit=ksi%C4%99%C5%BCnej+jolanty
W przypadku wariantu W3 inwestycja obejmuje tylko odcinek od ul. Budowlanych do ul. Sieradzana

Więc w zależności od wariantu ale w wypadku wygranej W4 inwestycje zrealizowałoby CPK w wypadku W3 częściowo, oczywiście pod warunkiem że miasto wcześniej nie zrealizowałoby tej inwestycji.

Po 2 stronie torowiska CPK również zakłada drogę oczywiście nieco bardziej oddaloną od dzisiejszego torowiska, dzisiejszą ul. Torową

Jednak z mała zmianą bo nie od ul Piwonickiej tylko na skrzyżowaniu ul.Piwonickiej z ul. Kmieca miałby iść droga która omijała by zabudowę na Piwonickiej w ten sposób powstałoby połączenie Piwnickiej z dzisiejszą asfaltową Torową bądź Karpacką

Wszystko to po to by stworzyć bezkolizyjny przejazd kolejowy czyli wiadukt, który mieściłby się między ul. Torową a Krzywą zaraz za mleczarnią, oczywiście dzisiejszego przejazdu kolejowego na zagorzynku by już nie było, mieszkańcy w końcu odetchnęliby z ulgą https://zyciekalisza.pl/artykul/pkp-hal ... cie/619305

Mam nadzieje że w ramach konsultacji z CPK miasto wywalczy również wiadukt łączący ul. Piwnicką z ul. Księżnej Jolanty który w przyszłości stałby się ważnym elementem ramy komunikacji drogowej Kalisza ten postulat powinien istnieć w wypadku wyboru W3 oraz W4.



Idąc dalej w tereny dworca, tutaj w sumie bez większych rewolucji oczywiście od momentu połączenia szprychy z LK14 mamy 4 tory a nie jak dziś 2, przez co znikłby garaże po stronie Zagorzynka przy ul. Kresowej jak w wariancie W1/W2.

Nad kresową musiałby powstać nowy wiadukt jak mniema w pełni przepustowy, a nie jak ten dzisiejszy, w ramach przypomnienia w wariancie W1/W2 w tej okolicy szprycha łączy się więc mamy tam 2 wiadukty w wariancie W3/W4 jeden wiadukt na 4 tory.

Idąc dalej to co w każdym z wariantów brak przejazdu kolejowego na ul. Dworcowej

3 Perony na dworcu czyli o jeden mniej niż w wypadku W1/W2.

Praktycznie ta sama przeprawa na środku obozowej do ul. Wrocławskiej nie będę się nad nią teraz rozwodził zrobiłem to już przy okazji omawiania wariantu W1/W2, tak samo odnośnie braku przebicia Wojska Polskiego do zachodniej.

Tereny od Zachodniej do Szprychy
Obrazek

W odróżnieniu od wariantu W1/W2 który przebiega na tym odcinku w pełni po starym odcinku LK14, związku z tym zwyczajnie tworzy zwiększoną ilość torów od Zachodniej, wariant W4 jest wychudzony na tym odcinku zamiast 3 wiaduktów nad Zachodnią mamy jeden większy, Przez co nie dochodzi do likwidacji stacji Olkop oraz prawdopodobnie działek rekreacyjnych prze AWP.

Oczywiście kawałek dalej dochodzi do wyburzeń na ul. Wrocławskiej oraz budowy 2 kolejnych wiaduktów do Szprychy, (2) wynika to z tego ponieważ łącznica do szprych na odcinku LK14 biegnie po skrajnych torach.

Swoją drogą tworzy to sporo wiaduktów na dojść krótkim odcinku ul. Wrocławskiej bo kawałek dalej mamy jeszcze główną szprychę.

To tyle o wariancie W4 pozostał jeszcze wariant W3 który odbiega najdalej od miasta jednak ingeruje on bardzo w zabudowę.
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3260
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 22 paź 2022, o 14:02

Wielki most Danyang-Kunshan, Chiny
Najdłuższy most na świecie został ukończony w 2010 roku a do użytku oddany rok później. Jest to niezwykła konstrukcja o oszałamiającej długości 164 kilometry. Łączy Szanghaj i Nanjing w prowincji Jiangsu. Dzięki niemu szybka kolej może przekroczyć deltę Jangcy.
Budowa mostu zajęła cztery lata i według niektórych źródeł kosztowała 10 miliardów dolarów. Podczas budowy brało udział 10 000 robotników.
Czytaj więcej na https://geekweek.interia.pl/transport/n ... gn=firefox

Tak to się robi po Chińsku. Zrobili to w cztery lata. U nas nikt chyba nie wie.

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 22 paź 2022, o 14:39

^^^
Ja bym uważał na Chińczyków. Jedno to propaganda w mediach, jacy to oni nie wspaniali, ale przypudrowana rzeczywistość jest trochę inna.
Poniżej cytuję kogoś, kto zna tamte realia kolejowe:

„akcja ratunkowa i dochodzenie” po tym jak pociągi KDP zderzyły się i spadły z wiaduktu polegało na ... przyspieszonym zakopaniu w pobliskiej ziemi resztek wagonów razem z ich zawartością, zaś po powodzi w której zalało metro i ponoć nikt tam nie zginął z tuneli wywieźli 9 składów metra z zaklejonymi czarną folią drzwiami i oknami…
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 22 paź 2022, o 15:04

Robert AB pisze:
22 paź 2022, o 14:39
^^^
Ja bym uważał na Chińczyków. Jedno to propaganda w mediach, jacy to oni nie wspaniali, ale przypudrowana rzeczywistość jest trochę inna. (...)
Dokładnie. Te wszystkie wielkie inwestycje są wykonane w bardzo słaby sposób i są stricte propagandowe.
Chiny to k*rwidołek jakich mało. Sztucznie napompowana gospodarka, obywatel jest tam najgorszym śmieciem, socjalizm realny z nakładką rynku, stworzenie sobie gigantycznych problemów demograficznych na własne życzenie, totalitarny rząd.
Powoływanie się na CHRL świadczy o wysokim poziomie ignorancji i braku wiedzy o tym jak to państwo funkcjonuję.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3260
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 22 paź 2022, o 16:11

filip pisze:
22 paź 2022, o 15:04
Robert AB pisze:
22 paź 2022, o 14:39
^^^
Ja bym uważał na Chińczyków. Jedno to propaganda w mediach, jacy to oni nie wspaniali, ale przypudrowana rzeczywistość jest trochę inna. (...)
Powoływanie się na CHRL świadczy o wysokim poziomie ignorancji i braku wiedzy o tym jak to państwo funkcjonuję.
To powiedz mi czemu wspaniała, super demokratyczna Unia Europejska wspiera gospodarczo Chiny. Przenosi produkcję praktycznie wszystkiego. Zwłaszcza brudnych gałęzi przemysłu. Dobitnie uświadomiły to braki komponentów w pandemii. Sama importuje potem, wytworzone dobra taniej niż by była zrobić to u siebie. Chińczycy dosłownie kopiują różne produkty: samochody, elektronikę, czy poniosły tego jakieś konsekwencje. Może jedynie Huawai ale tu chodziło o potencjalne szpiegostwo.
Unia i świat przymyka oko na łamanie praw człowieka, pracownika, niszczenie środowiska naturalnego. Nie przeszkadza jej komunizm, obozy pracy, indoktrynacja ludzi. Decydentom Unijnym to nie przeszkadza. Naszym też. Nie słyszałem głośnego protestu wobec sytuacji w Chinach. Boją się sankcji gospodarczych.



W ciągu ostatnich 20 lat przewaga ekonomiczna zarówno Stanów Zjednoczonych, jak i Unii Europejskiej stanęła pod znakiem zapytania od momentu, gdy pojawiły się nowe potęgi, takie jak Chiny i Indie. W latach 2002-2022 udział USA w światowym PKB spadł z 19,8 do 15,8 procent, a udział UE spadł z 19,9 do 14,8 procent.
Przepaść między Chinami, USA i UE prawdopodobnie powiększy się w ciągu najbliższych kilku lat, ponieważ perspektywy gospodarcze dla dawnych liderów są niepewne, z możliwością recesji. Natomiast w przypadku Chin oczekiwana jest kontynuacja wzrostów w średnim, jednocyfrowym tempie.

https://forsal.pl/gospodarka/artykuly/8 ... m-pkb.html

Można źle oceniać Chiny. Jednak wyrastają na potęgę gospodarczą i militarną czy chcemy tego czy nie. Do czego swoją polityką gospodarczą przyczyniły się państwa uważające się za super demokratyczne. A sam prawie półtora miliardowy naród trzymany krótko będzie wiernie wykonywał polecenia wodza. Ta anarchia z obecnej Rosji tam nie ma szans.

Wklejając temat o mostach chciałem pokazać może by skorzystać z tej technologii w Kaliszu. Mniej ingeruje w struktury miejskie. Pod wiaduktami można się przemieszczać. A czy Polak jest gorszy od Chińczyka.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 22 paź 2022, o 17:16

Cristof pisze:
22 paź 2022, o 16:11
(...) To powiedz mi czemu wspaniała, super demokratyczna Unia Europejska wspiera gospodarczo Chiny. Przenosi produkcję praktycznie wszystkiego. Zwłaszcza brudnych gałęzi przemysłu. (...)
Mówi ci coś takie słowo jak offshoring? Duże korporacje z zamożnych krajów to robią, nawet w Chinach ten proces zachodzi. Chodzi o redukcję kosztów wytworzenia produktu. Beneficjentem tego były m.in Polska i Chiny.
Poza tym tylko dodam, że żadna Unia Europejska nie przenosi produkcji do Chin tylko robią to prywatne przedsiębiorstwa.
Cristof pisze:
22 paź 2022, o 16:11
Dobitnie uświadomiły to braki komponentów w pandemii. (...)
Przecież braki podzespołów są spowodowane przez przerwane łańcuchy dostaw. Żyjemy w zglobalizowanej gospodarce zależnej od wielu krajów.
Cristof pisze:
22 paź 2022, o 16:11
Chińczycy dosłownie kopiują różne produkty: samochody, elektronikę, czy poniosły tego jakieś konsekwencje. Może jedynie Huawai ale tu chodziło o potencjalne szpiegostwo. (...)
Bo nie potrafią wytworzyć samemu nic specjalnego. Dlatego kopiują. Nie poniosły, bo jak mają ponieść tego konsekwencję?
Cristof pisze:
22 paź 2022, o 16:11
(...) Unia i świat przymyka oko na łamanie praw człowieka, pracownika, niszczenie środowiska naturalnego. Nie przeszkadza jej komunizm, obozy pracy, indoktrynacja ludzi. Decydentom Unijnym to nie przeszkadza. Naszym też. Nie słyszałem głośnego protestu wobec sytuacji w Chinach. Boją się sankcji gospodarczych. (...)
A co UE ma tam zrobić?
Co do niszczenia środowiska to w Chinach się już z tym ogarnęli jako tako. Nawet chcą zredukować emisję do 2060 roku.
Cristof pisze:
22 paź 2022, o 16:11
W ciągu ostatnich 20 lat przewaga ekonomiczna zarówno Stanów Zjednoczonych, jak i Unii Europejskiej stanęła pod znakiem zapytania od momentu, gdy pojawiły się nowe potęgi, takie jak Chiny i Indie. W latach 2002-2022 udział USA w światowym PKB spadł z 19,8 do 15,8 procent, a udział UE spadł z 19,9 do 14,8 procent.
Przepaść między Chinami, USA i UE prawdopodobnie powiększy się w ciągu najbliższych kilku lat, ponieważ perspektywy gospodarcze dla dawnych liderów są niepewne, z możliwością recesji. Natomiast w przypadku Chin oczekiwana jest kontynuacja wzrostów w średnim, jednocyfrowym tempie.

https://forsal.pl/gospodarka/artykuly/8 ... m-pkb.html
Trochę nieaktualne. Chiny są pogrążone w kryzysie, z którego ciężko będzie się wygrzebać. Prawdopodobnie nigdy nie dogonią USA, ale będą stabilnie trzymać się na drugim miejscu przez bardzo długi czas.
Cristof pisze:
22 paź 2022, o 16:11
(...) Można źle oceniać Chiny. Jednak wyrastają na potęgę gospodarczą i militarną czy chcemy tego czy nie. (...)
Raczej na kolosa na glinianych nogach.
Cristof pisze:
22 paź 2022, o 16:11
Do czego swoją polityką gospodarczą przyczyniły się państwa uważające się za super demokratyczne. (...)
W jaki sposób? Te złe (pewnie lewackie) państwa zachodu zmusiły do przeniesienia się te prywatne korporację?

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5400
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: milo » 22 paź 2022, o 19:01

Panowie macie niezwykłą zdolność do zbaczania z tematu. Proponuję wrócić do meritum. 🙂
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

Mefiuf
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 22 paź 2022, o 19:37

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Mefiuf » 22 paź 2022, o 19:49

Po co w ogóle omawiać warianty 3 i 4 które nie dają Kaliszowi szybkiej kolei. Przecież te warianty są bezsensowne! Ktoś to w końcu zrozumie?

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3260
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 22 paź 2022, o 20:27

A jakie jest prawdopodobieństwo że w ogóle wszystkie odnogi tej kolei, zwłaszcza dotycząca Kalisza powstanie w dającym się przewidzieć czasie.
Jest wiele niewiadomych. Co mi przychodzi na szybko do głowy:
- kto wygra przyszłoroczne wybory, nie każda opcja będzie za.
- czy stracimy miliardowe fundusze z Unii. Bo sami finansowo to tego zadania w całości w tym czasie nie jesteśmy zrobić.
- jak przebiegać będzie wojna na wschodzie. Oby tylko tam.
- wreszcie jak przebiegać będzie nadchodzacy kryzys gospodarczy i inflacja.
- narastający opór społeczny wobec tysięcy wysiedleń w skali kraju.

ODPOWIEDZ