Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Zgłoś się do Dawida Borowiaka/Kamila Janiaka/Macieja Antczaka, oni będą lepiej wiedzieli. Jak chcesz pomóc w zbiórce to również się tam możesz zgłosić.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/ ... radza.html
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w rozmowie z DGP przyznaje, główna trasa igreka będzie omijać Kalisz i Sieradz. Duża część szybkich składów ma jednak wjeżdżać do tych miast. – Jeśli weźmiemy model francuski, hiszpański czy włoski, to szybkie linie zasadniczo łączą największe aglomeracje. Mniejsze ośrodki mają dostęp do tych tras i szybkich pociągów dzięki łącznicom z nowych linii do tras istniejących i obsłudze stacji w centrach miast. Analogiczna sytuacja będzie w przypadku Sieradza i Kalisza. Będziemy dążyć do tego, by z tych miast pociągi do Warszawy i Poznania odjeżdżały co godzinę
Co za zidiociałe państwo, model francuski/hiszpański przy zbliżonej do niemieckiej sieci osadniczej. I tak to się żyje w tym bagnie już od 35 lat.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w rozmowie z DGP przyznaje, główna trasa igreka będzie omijać Kalisz i Sieradz. Duża część szybkich składów ma jednak wjeżdżać do tych miast. – Jeśli weźmiemy model francuski, hiszpański czy włoski, to szybkie linie zasadniczo łączą największe aglomeracje. Mniejsze ośrodki mają dostęp do tych tras i szybkich pociągów dzięki łącznicom z nowych linii do tras istniejących i obsłudze stacji w centrach miast. Analogiczna sytuacja będzie w przypadku Sieradza i Kalisza. Będziemy dążyć do tego, by z tych miast pociągi do Warszawy i Poznania odjeżdżały co godzinę
Co za zidiociałe państwo, model francuski/hiszpański przy zbliżonej do niemieckiej sieci osadniczej. I tak to się żyje w tym bagnie już od 35 lat.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Wokół KDP narosło mnóstwo nieporozumień. Kolejnym nieporozumieniem jest obecny spór o to, w jakich miastach powinny zatrzymywać się najszybsze lub wszystkie pociągi. Wyjaśniam, że zarówno obecnie jak i w poprzednich koncepcjach zawsze były to tylko duże miasta. Do mniejszych miejscowości miały wjeżdzać i zatrzymywać się tylko niektóre pociągi oraz te też szybkie ale od najszybszych wolniejsze
Walka o to, żeby wszystkie pociągi zatrzymywały się także w mniejszych miastach lub miastach z obszaru ciążenia do metropolii IMHO skazana jest na niepowodzenie. Realne wydaje się jedynie "podciągnięcie" a de facto pozostawienie Kalisza w grupie miast dużych, tak jak to przewidywała dotychczasowa koncepcja W9. I o tym właśnie powinna toczyć się dyskucja i walka o pozostawienie W9 bez bajpasu.
Stawianie Kalisza w jednym rzędzie z Sieradzem jest kolejnym nieporozumieniem. Z całym szucunkiem i sympatią do Sieradza nie chodzi tutaj tylko o wielkosć miast, lecz przede wszystkim o odległości między stacjami. Sieradz leży w oddziaływaniu aglomeracji łodzkiej. Leży po prostu zbyt blisko Łodzi. Dopiero odległóść co najmniej 100 km pomiędzy stacjami pozwala na rozpatrywanie sensowności wyhamowania bądz zatrzymania wszystkich najszybszych pociągów.
Kolejnym argumentem za nie omijaniem Kalisza jest kształtowanie sieci osadniczej. Kalisz leży ponad 100 km od dużych ośrodków. Nie leży więc w obszarze oddziaływania żadnego z wielkich miast a ponieważ sam jest sporym miastem, powinien stanowić centrum regionu. Jesli nawet obecna wielkość Kalisza wraz z aglomeracją nie przemawiałyby za sytuowaniem Kalisza w gronie 'dużych" miast, to ze wzgledu właśnie na kształtowanie sieci osadniczej, należy taki ośrodek regionalny wzmacniać i dążyć do jego wzrostu. A kolej powinna być jednym z takich miastotwórczych czynników.
Stacje KDP Warszawa, Łódz, Kalisz, Poznań znajdowałyby się w podobnych odległosciach, co ponad 100 km. Uważam, że jest to optymalna odległość. Omijanie Kalisza spowodowałoby absurdalnie długi odcinek bez stacji dla najszybszych pociągów liczący aż około 250 km!

Walka o to, żeby wszystkie pociągi zatrzymywały się także w mniejszych miastach lub miastach z obszaru ciążenia do metropolii IMHO skazana jest na niepowodzenie. Realne wydaje się jedynie "podciągnięcie" a de facto pozostawienie Kalisza w grupie miast dużych, tak jak to przewidywała dotychczasowa koncepcja W9. I o tym właśnie powinna toczyć się dyskucja i walka o pozostawienie W9 bez bajpasu.
Stawianie Kalisza w jednym rzędzie z Sieradzem jest kolejnym nieporozumieniem. Z całym szucunkiem i sympatią do Sieradza nie chodzi tutaj tylko o wielkosć miast, lecz przede wszystkim o odległości między stacjami. Sieradz leży w oddziaływaniu aglomeracji łodzkiej. Leży po prostu zbyt blisko Łodzi. Dopiero odległóść co najmniej 100 km pomiędzy stacjami pozwala na rozpatrywanie sensowności wyhamowania bądz zatrzymania wszystkich najszybszych pociągów.
Kolejnym argumentem za nie omijaniem Kalisza jest kształtowanie sieci osadniczej. Kalisz leży ponad 100 km od dużych ośrodków. Nie leży więc w obszarze oddziaływania żadnego z wielkich miast a ponieważ sam jest sporym miastem, powinien stanowić centrum regionu. Jesli nawet obecna wielkość Kalisza wraz z aglomeracją nie przemawiałyby za sytuowaniem Kalisza w gronie 'dużych" miast, to ze wzgledu właśnie na kształtowanie sieci osadniczej, należy taki ośrodek regionalny wzmacniać i dążyć do jego wzrostu. A kolej powinna być jednym z takich miastotwórczych czynników.
Stacje KDP Warszawa, Łódz, Kalisz, Poznań znajdowałyby się w podobnych odległosciach, co ponad 100 km. Uważam, że jest to optymalna odległość. Omijanie Kalisza spowodowałoby absurdalnie długi odcinek bez stacji dla najszybszych pociągów liczący aż około 250 km!
Ostatnio zmieniony 25 lip 2024, o 20:05 przez jp, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Użytkownik
- Posty: 3917
- Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Bezsensowne jest wymienianie jednym tchem Kalisza i Sieradza. Jeśli chodzi Sieradz, to od początku była mowa o łącznicy, a główny szlak poprowadzono nie naruszając tkanki miejskiej. W przypadku Kalisza okazało się, że nie da się poprowadzić linii KDP poza kaliskim dworcem nie rozwalając jednocześnie rozwojowych dzielnic miasta. Zamiar tej rozwałki wywołał bardzo gwałtowny sprzeciw mieszkańców, pod którego wpływem PiS wycofał się z wariantów dewastacyjnych oferując w końcu bardzo korzystny dla miasta wariant W9. Teraz p. Malepszak najwidoczniej dąży do wywołania na powrót tej samej wojny, wchodzi w buty wczesnego PiSu. Nie wiem, dlaczego p. Malepszak to robi. Może uważa każde miasto mniejsze od Wrocławia za zapadłą wiochę, której nienawidzi. W kampanii wyborczej p. Tusk obiecywał, że uwzględni każdy uzasadniony protest związany z wytyczaniem KDP. Tu miał przykład takiego protestu, tylko rozwiązanego jeszcze zanim zaczął działać. Trzeba p. Tuskowi uświadomić, że w Kaliszu p. Malepszak robi p. Tuska w wuja. Najlepiej będzie to można zrobić codziennie żądając powtórzenia konsultacji ws. przebiegu KDP przez Kalisz.
-
- Użytkownik
- Posty: 3917
- Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
O odległości stacji wspomniałem tutaj:jp pisze: ↑25 lip 2024, o 20:03Kolejnym argumentem za nie omijaniem Kalisza jest kształtowanie sieci osadniczej. Kalisz leży ponad 100 km od dużych ośrodków. Nie leży więc w obszarze oddziaływania żadnego z wielkich miast a ponieważ sam jest sporym miastem, powinien stanowić centrum regionu. Jesli nawet obecna wielkość Kalisza wraz z aglomeracją nie przemawiałyby za sytuowaniem Kalisza w gronie 'dużych" miast, to ze wzgledu właśnie na kształtowanie sieci osadniczej, należy taki ośrodek regionalny wzmacniać i dążyć do jego wzrostu. A kolej powinna być jednym z takich miastotwórczych czynników.
Stacje KDP Warszawa, Łódz, Kalisz, Poznań znajdowałyby się w podobnych odległosciach, co ponad 100 km. Uważam, że jest to optymalna odległość. Omijanie Kalisza spowodowałoby absurdalnie długi odcinek bez stacji dla najszybszych pociągów liczący aż około 250 km!
Jeśli uważają stację w Kaliszu za niepotrzebną, to po co ten zawijas do Kalisza? Rozwałka połowy miasta to zbyt wielki koszt za stacyjkę przy bocznicy. Niech sobie poprowadzą linię Łódź-Poznań prosto, tak jak do Wrocławia, na północ od Jeziorska. W zamian istniejące połączenia do Łodzi i Zielonej Góry (z W9 dla LK14), Poznąń-Kępno oraz nowe linie Kalisz-Pleszew i Opatówek-Tuliszków wszystkie 160 km/h. Wtedy pociągi dwusystemowe przejadą do diabelskiego trójkąta, CPK i Warszawy w czasach niewiele dłuższych niż oferowane, ale bez niszczenia miasta.kaliszanin2 pisze: ↑18 lip 2024, o 13:48Traktując Warszawę i CPK jako jedną okolicę, to według koncepcji inżynierskiej stacje KDP miały być co 100-130 km. I teraz nagle jedna stacja wypada i robi się ni stąd, ni zowąd odcinek 250 km. Rozpieprzać pół kraju, żeby połączyć dwa punkty, to trzeba mieć nierówno pod sufitem. Mam nadzieję, że ta decyzja to nie zemsta na Kaliszu (i bezmyślnie na całym regionie) za nieprawomyślny wybór prezydenta, tylko po prostu prymitywny pomysł na przyśpieszenie pociągów: wywaliwa jednom ztacyjem i bedzie zto minótuf, na które pomysłodawcy zafiksowali się jak na jakiegoś bożka.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Jutro będę zbierać podpisy przy okazji meczu KKS-u, w przyszłym tygodniu zamierzam stanąć i zbierać podpisy na złotym rogu, będę informować na bieżąco. Jutro od 1630 do 1730.
www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Nie mam nic przeciwko, żeby na trasie Poznań-Łódź-Warszawa zatrzymywały się w Kaliszu szybkie pociągi co godzinę, a w Sieradzu co dwie.
Co drugi pociąg zatrzymywałby się w Kaliszu i co drugi w Kaliszu i Sieradzu.
Województwo łódzkie nie pozwoli na to, aby Sieradz był pomijany. Sieradz-ZDW to drugie w województwie skupisko ludności. Poprzednie władze województwa (wojewoda, marszałek) cały czas promowali Sieradz. Obecna pani wojewoda łódzki jest z Sieradza.
ŁKA po utworzeniu koncentrowało się na zapewnieniu połączenia między Łodzią i Sieradzem.
Co drugi pociąg zatrzymywałby się w Kaliszu i co drugi w Kaliszu i Sieradzu.
Województwo łódzkie nie pozwoli na to, aby Sieradz był pomijany. Sieradz-ZDW to drugie w województwie skupisko ludności. Poprzednie władze województwa (wojewoda, marszałek) cały czas promowali Sieradz. Obecna pani wojewoda łódzki jest z Sieradza.
ŁKA po utworzeniu koncentrowało się na zapewnieniu połączenia między Łodzią i Sieradzem.
.Kalisz to część AKO
* Kalisz + OstrówW to ~163 tys.;
* rdzeń AKO to ~240 tys. mieszkańców;
* populacja rzeczywista aglomeracji (z gm. Gołuchów i m./gm. Pleszew) to ~300 tys.;
* całkowita liczba w powiatach (z gm. Gołuchów i m./gm. Pleszew) to ~375 tys.
Sieradz tworzy dwumiasto razem ze Zduńską Wolą (miasta są bardzo blisko siebie, z zabudowaną przestrzenią pomiędzy). Większa od tego dwumiasta jest tylko Łódź z przydatkami (Pabianice, Konstantynów Ł., Aleksandrów Ł., Zgierz). Trzeci w województwie jest Piotrów Tryb., który ma 67 tys. (samo miasto; z obwarzankiem nie więcej niż 75-80 tys.; miasto z powiatem ziemskim to 157 tys.).
Sieradz, ZDW, Szadek i Łask tworzą MOF Sieradz-Zduńska Wola-Łask.
* Sieradz + ZDW to ~78 tys.;
* Sieradz + ZDW + obwarzanki to ~110 tys.;
* MOF Sieradz-Zduńska Wola-Łask to ~140 tys. (miasta z obwarzankami);
* MOF Sieradz-Zduńska Wola-Łask z powiatami to ~226 tys. (powiaty ZDW i łaski są małe).
Więcej: viewtopic.php?t=1159&start=1460#p158432
Ostatnio zmieniony 2 sie 2024, o 03:30 przez Robert AB, łącznie zmieniany 3 razy.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Robert AB, cenię Twoją wiedzę i merytoryczne wpisy i zgadzam się z wieloma Twoimi wypowiedziami. Też nie mam nic przeciwko zatrzymywaniu się części szybkich pociągów w Sieradzu. Nie chcę w tej chwili wyrokować jaka to powinna być ilość, bo myślę, że o tym zdecyduje zapotrzebowanie i przewoznicy.
Mój wpis miał na celu wykazanie, że sytuacja kaliska nie jest analogiczna z sieradzką i o ile w przypadku Sieradza bajpas ma uzasadnienie, to w przypadku Kalisza jest co najmniej dyskusyjny.
Mój wpis miał na celu wykazanie, że sytuacja kaliska nie jest analogiczna z sieradzką i o ile w przypadku Sieradza bajpas ma uzasadnienie, to w przypadku Kalisza jest co najmniej dyskusyjny.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Tutaj jeszcze taka myśl odnośnie Kalisza. Razem z Ostrowem powinniście forsować rozbudowę kaliskiego węzła kolejowego, a w szczególności połączenie kolejowe do Konina oraz 160 km/h na połączeniu Kalisz-Ostrów W.-Wrocław. Projekt linii Kalisz- Konin powinien brać pod uwagę połączenie Konin-Turek i ich wzajemną integrację.
To może też być kartą przetargowa jeżeli nie będą chcieli ustąpić Wam w sprawie kolejowej obwodnicy.
.
To może też być kartą przetargowa jeżeli nie będą chcieli ustąpić Wam w sprawie kolejowej obwodnicy.
Linia do Konina i 160 km/h do Wrocławia może też być częścią podpisów.
.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
-
- Użytkownik
- Posty: 3917
- Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Oprócz odległości od metropolii najważniejszą różnicą w sytuacji obu miast jest to, że nie da się w Kaliszu przeprowadzić bypassu z łącznicą bez wielkoskalowych ingerencji w zabudowę.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
A, czy ja naprawdę muszę przypominać co innego obiecywał PDT, a co się dzieje ostatnio?

Konsultacje ponoć mają być, ale zapewne w formie elektronicznej. No i chyba mają dotyczyć HRJ.kaliszanin2 pisze: ↑25 lip 2024, o 20:05Najlepiej będzie to można zrobić codziennie żądając powtórzenia konsultacji ws. przebiegu KDP przez Kalisz.
Spotkałem się nieraz z opinią, że nie będzie jakiegoś sporego wzrostu wydatków na kolej (w sensie na połączenia), więc pójdą cięcia połączeń dalekobieżnych poza KDP, bo to jest naturalnie droższe w obsłudze. Więc nie byłbym taki pewien co do tej strategii (pomijając, że jej realność oceniam na okrągłe 0%). Poza tym wcale by nie było tak niewiele dłużej, a pociągów dwusystemowych z dużo wyższą prędkością maksymalną nie opłacałoby się puszczać.kaliszanin2 pisze: ↑25 lip 2024, o 21:40Jeśli uważają stację w Kaliszu za niepotrzebną, to po co ten zawijas do Kalisza? Rozwałka połowy miasta to zbyt wielki koszt za stacyjkę przy bocznicy. Niech sobie poprowadzą linię Łódź-Poznań prosto, tak jak do Wrocławia, na północ od Jeziorska. W zamian istniejące połączenia do Łodzi i Zielonej Góry (z W9 dla LK14), Poznąń-Kępno oraz nowe linie Kalisz-Pleszew i Opatówek-Tuliszków wszystkie 160 km/h. Wtedy pociągi dwusystemowe przejadą do diabelskiego trójkąta, CPK i Warszawy w czasach niewiele dłuższych niż oferowane, ale bez niszczenia miasta.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
PKP PLK. Do końca 2024 roku ogłoszone będą przetargi na kwotę ~ 17 mld
Poniżej planowane inwestycje o wartości przekraczającej 100 mln zł
III kwartał 2024: Rewitalizacja odcinka Ostrów Wielkopolski - Grabowno Wielkie
https://www.plk-sa.pl/przetargi-inwesty ... -2024-roku
.
Poniżej planowane inwestycje o wartości przekraczającej 100 mln zł
III kwartał 2024: Rewitalizacja odcinka Ostrów Wielkopolski - Grabowno Wielkie
https://www.plk-sa.pl/przetargi-inwesty ... -2024-roku
.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Finansowanie z KPO, przedział cenowy 0,1-1 mld zł.
Ciekawe na czym ma polegać ta rewitalizacja i czy zmienia się parametry na linii.
Ciekawe na czym ma polegać ta rewitalizacja i czy zmienia się parametry na linii.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
To jest rewitalizacja, a nie przebudowa. Parametry linii się raczej nie zmienią.
Bardziej liczyłbym na przyspieszenie połączenia przez OstrówW i Krotoszyn.
.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Wywiad z Piotrem Malepszakiem, fragmenty o KDP-Y.
To co mówi PM nie zgadza się z tym co było przedstawione w ostatnim HRJ
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -189431617
.
To co mówi PM nie zgadza się z tym co było przedstawione w ostatnim HRJ
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -189431617
.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
-
- Użytkownik
- Posty: 11205
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Fachowcy hahahah
https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,3 ... 3cYLZRgPkQ
https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,3 ... 3cYLZRgPkQ
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz
- gawronik13kalisz
- Moderator
- Posty: 9069
- Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Temat wyborczej poruszany wiele razy - artykuły nie są widoczne, więc ich nie wklejajmy.
g13k
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Rewitalizacja na istniejących liniach głównie polega na przywróceniu starych parametrów. I tak raczej być powinno wnioskując z tego ---> https://mapadotacji.gov.pl/projekty/1691569/
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Pan Poseł i Radny trochę mało merytorycznie

A Pani Karolina Pawliczak nie odpowiedziała na zaproszenie

www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Pan Radny wiedział dość dużo, ale o działaniach za poprzedniej władzy.tomash pisze: ↑30 lip 2024, o 22:46https://www.youtube.com/watch?v=hpqdXnIqQZQ
Pan Poseł i Radny trochę mało merytorycznie![]()
A Pani Karolina Pawliczak nie odpowiedziała na zaproszenie![]()
Z kolei pan Poseł z PSL dukał na całego, nic nie wiedział o działaniach własnego rządu. To właśnie od niego powinniśmy wymagać, aby był zorientowany w tych sprawach.
Pani nie zbyt merytoryczna, ale wielka propagandzistka sukcesu uznała, że w tym programie sukcesu nie odniesie, na różnych komisjach sejmowych (również Komisji Infrastruktury) zamiast słuchać, cały czas tekstuje. Przysłużyła się dla Kalisza, zupełnie jak obecny wiceminister z Sieradza dla Sieradza (czyli nic).
.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962