Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Już niedługo zobaczymy w Kaliszu...
kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3623
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 15 wrz 2022, o 09:36

jp pisze:
15 wrz 2022, o 08:24
Słowa uznania i podziękowania należą się kaliszaninowi2 za merytoryczne wystąpienie. W atmosferze jaka panowała na hali nie było to łatwe.
Właściwe ukierunkowanie prezentacji wariantu nie byłoby możliwe bez zaangażowania forumowiczów Inwestycji. Najważniejsze było wyartykułowanie możliwości modyfikacji przebiegu W1 (ww), rozpoznanie uwarunkowań pracy firmy projektującej (jp i milo) oraz przedwstępne zainteresowanie organizatorów konsultacji wariantem W1-A przez grupę kolegów. Ważne też były kontakty z prezydentem miasta, które pomogły przekonać go co do możliwości realizacji tego wariantu (trudności technicznych jest wiele, więc wątpliwości są najzupełniej zrozumiałe). Dopiero mając tak przygotowany grunt mogłem uzyskać deklarację CPK, że wariant będzie przeanalizowany (to jest spory dodatkowy wydatek, więc tak łatwo czegoś takiego nie deklarują). Wielkie podziękowania dla wszystkich kolegów, którzy się zaangażowali, wymieniłem tylko niektórych.

Jeśli chodzi o przezwyciężenie ciężkiej atmosfery, to po prostu odczekałem, aż krzykacze się wykrzyczą, co mi dyktowało doświadczenie, a potem zacząłem od rysunku. Jak oczy coś śledzą, to się mniej krzyczy.

Paradoksalnie natężenie niechęci ze strony bezpośrednio zainteresowanych może UŁATWIĆ wybór W1-A i tym samym wprowadzenie wszystkich pociągów KDP na kaliski dworzec. Bardzo dobre wystąpienie przedstawiciela Latarnika, który celnie zdruzgotał warianty sulisławickie, pozwoliło organizatorom uświadomić sobie, że wzbudzą one protesty nie mniej zajadłe niż pierwotny W1.

Za kulisami poprosiłem jeszcze inżyniera firmy projektującej, żeby projekt tunelu dworcowego zakończyli wejściem od Obozowej z dodatkowego obiektu dworcowego, na początek np. pawilonu. Gdyby coś takiego było, to potem można to rozwijać.

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 15 wrz 2022, o 11:53

jasiek20 pisze:
15 wrz 2022, o 08:33
jp pisze:
15 wrz 2022, o 08:24
Słowa uznania i podziękowania należą się kaliszaninowi2 za merytoryczne wystąpienie. W atmosferze jaka panowała na hali nie było to łatwe.
Kaliszanin2, jesteś naszym bohaterem ;)
Wielkie brawa się należą 8)
Pozdrawiam
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 15 wrz 2022, o 13:18

Dyskusja na forum Skyscrapercity na wątku o LK85:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... 04/page-32
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5400
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: milo » 16 wrz 2022, o 01:20

Oj, oj...widzę że "nasz" projekt został lekko skrytykowany przez forumowiczów ze Scyscrapera, oczywiście z punktu widzenia technicznego czyli z powodu zbytniego zwolnienia przejazdu przez Kalisz, a w konsekwencji braku zysku czasowego pomiędzy Warszawą a Poznaniem w stosunku do linii przez Kutno.
Wprawdzie to nie forumowicze SC projektują przebieg, ale zakładam że są bliżsi myśleniu i założeniom projektantów.
Nie wiem czy nie trzeba będzie szukać wariantu C...
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 16 wrz 2022, o 06:20

Tak tylko nadmienię, że najbardziej przeciwny jest poznaniak, który chce obwodnicy kolejowej Kalisza.

Gerwazy
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 12 wrz 2022, o 10:17

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Gerwazy » 16 wrz 2022, o 07:31

Dodatkowe informacje które udało się w środę pod koniec spotkania uzyskać bezpośrednio od projektantów przedsięwzięcia:

1. W wariancie 1 i 2 przewidziano na dworcu cztery perony (w tym dwukrawędziowe) oraz dwa typy sieci trakcyjnej o napięciu 25 kV AC i 3 kV DC, w założeniu projektowym wszystkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu który w pełni będzie do tego dostosowany (patrz wyżej) i z tego powodu można w jego zbliżeniu przewidzieć łuki o mniejszym promieniu (niższa prędkość bo przystanek na dworcu).

2. W wariancie 3 i 4 przewidziano na dworcu trzy perony oraz w odróżnieniu od wariantu 1 sieć trakcyjną o jednym poziomie napięcia - 3 kV, w tych wariantach na dworcu nie będą się zatrzymywać szybkie pociągi relacji Warszawa - Poznań, będą się natomiast zatrzymywać pociągi o charakterze regionalnym (wielosystemowe) i przy podejściu do dworca będzie występować zmiana zasilania pociągów z 25 kV (na linii) na 3kV (na dworcu) i z powrotem po opuszczeniu dworca na 25 KV (na linii).

3. Prezydent Kalisza w rozmowach z projektantami mocno lobbuje przelotowe przejście przez dworzec (być może jego oficjalny pomysł z dworcem w Sulisławicach/Dobrzecu to tylko blef a sam popiera wariant 1 / wariant skorygowany ? - na to pytanie od projektantów nie otrzymałem jednoznacznej odpowiedzi).

4. W przypadku wariantu 1 w relacji Kalisz dworzec - las winiarski nie ma szans na przełożenie istniejącej linii kolejowej tak by powstała linia czterotorowa w układzie 2 (LK85) +2 (LK14) - panuje podobno niechęć pomiędzy CPK i PKP-PLK i firma projektowa do minimum ogranicza kontakt z PKP-PLK a po za tym na żadnym etapie procedowania projektu nie było takiego pomysłu.

5. W przypadku wariantu 1 przewiduje się przejście linią kolejową przez Kalisz w pewnej mierze przy wykorzystaniu estakad, zarzucono pomysł z tunelem (za duże koszty).

6. Zbliżony przebieg do wariantu W1-A był już dużo wcześniej przez biuro projektowe analizowany, lecz z przyczyn o którym oni nie mogą mówić został odrzucony, aktualnie po przedstawieniu na spotkaniu tego skorygowanego wariantu (W1-A) będzie on przeanalizowany (ogólnie mają bardzo dużo różnych nacisków).

7. Potwierdzenie, że wybór wariantu inwestorskiego będzie dokonany za ok. pół roku (I kwartał 2023), pracę na tym projektem są absolutnie priorytetowe i firma projektowa ma świadomość, że nie ma szans na przesunięcie terminu realizacji (w tej inwestycji to termin jest najważniejszy), w związku z tym nie ma szans na duże korekty w przebiegach (zostanie natomiast przeanalizowany przebieg przedstawiony na spotkaniu - W1-A)

8. Finalnie po przygotowaniu kompletnej analizy 4 przebiegów przez firmę projektową to CPK wybierze docelowy wariant a firma projektowa na ogół nie ma pojęcia czym się oni (CPK) mogą kierować przy wyborze.

REASUMUJĄC
Pozostało ok. pół roku na lobbowanie przelotowego przejścia linii kolejowej przez dworzec (wariant 1 lub jego wariant skorygowany), który spowoduje, że wszystkie pociągi będą się w Kaliszu zatrzymywać i gwarantuję pełną rozbudowę istn. dworca (cztery perony i zastosowanie dwóch systemów zasilania o napięciu 25 kV i 3 kV ). Nie ma szans na duże zmiany w projekcie bo czasu jest mało a to termin realizacji w tej inwestycji jest najważniejszy. Jeśli naszym samorządowcom oraz wybranych przez nas przedstawicielom władzy centralnej zależy na rozwoju Kalisza to już teraz powinni lobbować za tym wariantem, mając na uwadze, że po przedstawieniu przez firmę projektową wykonanych analiz to CPK będzie wybierać docelowy wariant przebiegu linii kolejowej.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3623
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 16 wrz 2022, o 07:32

Na spotkaniu konsultacyjnym trochę za słabo wybrzmiał argument, którym zawsze powinniśmy się posługiwać: kształt linii Warszawa-Poznań to duże miasto (Warszawa), trochę ponad 100 km i kolejne duże miasto (Łódź), trochę ponad 100 km i kolejne duże miasto (Kalisz), trochę ponad 100 km i kolejne duże miasto (Poznań). A nawet na pierwszym odcinku jeszcze Baranów, więc niech się odczepią od Kalisza. W kolejnych konsultacjach i wcześniej trzeba to mocno eksponować.

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 16 wrz 2022, o 09:31

kaliszanin2 pisze:
16 wrz 2022, o 07:32
Na spotkaniu konsultacyjnym trochę za słabo wybrzmiał argument, którym zawsze powinniśmy się posługiwać: kształt linii Warszawa-Poznań to duże miasto (Warszawa), trochę ponad 100 km i kolejne duże miasto (Łódź), trochę ponad 100 km i kolejne duże miasto (Kalisz), trochę ponad 100 km i kolejne duże miasto (Poznań). A nawet na pierwszym odcinku jeszcze Baranów, więc niech się odczepią od Kalisza. W kolejnych konsultacjach i wcześniej trzeba to mocno eksponować.

Obserwowałem konsultacje dla KDP do Wrocławia i innych linii.
Teraz były najważniejsze konsultacje z przedstawianiem propozycji. Ten cały I etap konsultacji ma największy wpływ.
Za pół roku podczas II etapu konsultacji będzie się jedynie głosować za jednym z trzech gotowców. Projektanci nie będą też zbyt chętni do wprowadzania drastycznych zmian.
Teraz jest też najlepszy moment na składanie uwag online!

Tak więc fajnie, że przedstawiłeś propozycję W1-A na spotkaniu. Twoje wystąpienie i wystąpienie młodego chłopaka z Latarnika były jedynymi pozytywnymi głosami, a Ty jako jedyny powiedziałeś coś konkretnego. Mam nadzieję, że Kinastowski to słyszał.


----------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeszcze takie uwagi do przebiegu kolei KDP przez Kalisz:


Jeżeli udało by się zrealizować wariant W1-A (lub W1-C) to sugeruję jeszcze:

* linia LK14 między stacją w Kaliszu i granicą z gm. Opatówek powinna iść razem z LK85 jako linia czterotorowa w układzie 2 (LK85) +2 (LK14); nadarza się świetna okazja, aby zmniejszyć poszatkowanie miasta przez kolej;

* obecny łuk LK14 można wykorzystać jako część jednotorowej łącznicy z LK14 w kierunku Ostrowa;
łącznica zaczynała by się po wschodniej stronie stacji Kalisz, przechodziła przez obecny łuk LK14, po czym za ul. Piwonicką szła w kierunku punktu między skrzyżowaniem Sulisławickiej/Słowiańskiej i placem składowym General Motors, następnie szła na zachód na północ do rzeczki Piwonia i między Sąsiedzką i Zachodnią łączyła się z LK14 w kierunku południowo-zachodnim.
Szczęśliwie tereny, gdzie miałaby być dobudowana część łącznika są pomiędzy strefą przemysłową i mieszkalną, tak więc nie rozcinałyby żadnej z nich.
https://openrailwaymap.org/?style=stand ... 68&zoom=15
Dzięki temu możliwy byłby przejazd pociągów PKP Intercity relacji Szczecin – Poznań – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Górny Śląsk oraz pociągów Kolei Wielkopolskich relacji Poznań – Pleszew – Kalisz – Ostrów Wlkp – Kępno, co dawałoby Kaliszowi dodatkowe cenne relacje na stacji. Teraz jak znakomita większość pociągów omija Kalisz (zamiast tego jedzie przez Ostrów Wlkp.).
W obrębie Kalisza pociągi jechałyby LK85 (od strony Poznania) przez stację Kalisz, łącznicę zbudowaną w oparciu o istniejący łuk do LK14 w kierunku południowo-zachodnim do Ostrowa Wlkp.


Dodatkowo powinna być możliwa jazda pociągów Warszawa - Łódź - Sieradz - Kalisz - Ostrów Wlkp. - Kępno - Wrocław za pośrednictwem LK85, LK272, LK181, LK86. W tym celu powinny powstać łącznice kolejowe umożliwiające jazdę pociągiem tej relacji, zwiększona przepustowość LK272 i wydłużony peron na LK181 w Kępnie w kierunku zachodnim (aby pociągi jadące z Kalisza/Ostrowa do Wrocławia mogły się zatrzymywać przy łącznicy w Kępnie).
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ostatnio zmieniony 16 wrz 2022, o 11:15 przez Robert AB, łącznie zmieniany 1 raz.
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: jp » 16 wrz 2022, o 10:06

Argument kaliszanina2 może okazać się kluczowy. Przynajmniej powinien. Jeśliby nawet uznać, że Kalisz w tej chwili, ze względu na mały potencjał ludnościowy nie zasługuje na zatrzymanie wszystkich pociągów, to argumentu o odległościach ponad 100 km nie da się już zbić. Przypomnę, Warszawa- Łódź - Kalisz - Poznań

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 16 wrz 2022, o 11:23

^^^
Do tego trzeba koniecznie poprawić kształt węzła kolejowego w Kaliszu, aby nie trzeba było polegać na kierunkach opisanych przez CPK: Warszawa – Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań + Kalisz – Ostrów Wlkp i dalej LK14.
Potrzebne są kierunki rodzaju:
* Szczecin – Poznań – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Górny Śląsk (zamiast Szczecin – Poznań – Ostrów Wlkp. – Górny Śląsk)
* Poznań – Pleszew – Kalisz – Ostrów Wlkp – Kępno (zamiast Poznań – Pleszew – Ostrów Wlkp – Kępno)
* Warszawa – Łódź – Sieradz – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Kępno – Wrocław
* Ostrów Wlkp – Kalisz – Opatówek – Tuliszków – Konin (po wybudowaniu brakującego odcinka do Konina)

Tylko wówczas węzeł w Kaliszu będzie prawdziwie funkcjonalnym.
Do tego potrzeba budowy brakujących łącznic, zwiększenia przepustowości LK272, rozbudowy peronów w Kępnie opisanych w moim poprzednim wpisie.
Najlepiej, aby potrzebne zmiany zostały zrobione przy okazji budowy linii KDP przez CPK (węzeł w Kaliszu wraz z dodatkową łącznicą umożliwiającą jazdę w kierunku przeciwnym), zmiany w Kępnie, bo później nic w tym temacie może nie być robione.

Z Kalisza i do Kalisza powinno się dać dojechać bez przesiadek w możliwie najwięcej miejsc w Polsce. To jest szczególnie ważne, jeżeli miasto myśli o wzmocnieniu swojej roli akademickiej (Uniwersytet Kaliski), studenci wybiorą te miasta, do których jest łatwo dojechać i po studiach może tutaj zostaną.

Proponuję to też dopisywać do wniosków w konsultacjach online.
Niestety Kalisz ma władzę, która o tym nie myślą i my musimy to zrobić za nich.
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

ww
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1723
Rejestracja: 1 sty 2006, o 11:21
Lokalizacja: Rypinek/Pomorzany/Wilda

Re: Kadencja 2018–2023 (Kinastowski)

Nieprzeczytany post autor: ww » 16 wrz 2022, o 19:53

Jacek Jaśkowiak spotyka się po kolei z mieszkańcami i radnymi każdego osiedla, przez które ma przebiegać szybka kolei w Poznaniu, i to nie sam, tylko z ludźmi z pracowni urbanistycznej, informuje, wyjaśnia, rozmawia. Moja znajoma (jej dom stoi w pobliżu linii kolejowej nr 272 na Dębcu) była na takim spotkaniu w ostatnią środę, dowiedziała się, co chciała, łącznie z tym ile decybeli przy jej domu jest, a ile prawdopodobnie będzie, czy i gdzie mogą być ustawione ekrany, co i gdzie będzie prawdopodobnie szło i stało, ile metrów od osi skrajnego toru itp., itd. Ludziom, którym grozi wywłaszczenie, Jaśkowiak poświęcił dużo czasu (aczkolwiek moja znajoma już nie pamięta, o czym dokładnie rozmawiali). Nie było darcia ryja (bardzo przepraszam za obcesowość), poselskich umizgów ani wyrywania sobie mikrofonu z ręki. Poza tym mowa była o tramwaju na Dębinę (który ma podchodzić pod samą autostradę) i miejscach parkingowych (Jaśkowiak w dyplomatyczny sposób odpowiedział zmotoryzowanym mieszkańcom Dębca, że miasto nie jest od tego, żeby budować miejsca parkingowe kosztem osiedlowego boiska i że właściciele muszą sami swoim autkom zapewnić miejsca parkingowe czy też garażowe, a nie obarczać tym całej wspólnoty). (To jest relacja z drugiej ręki; powtarzam, co mi opowiedziano).

Czy prez. Kinastowski nie mógłby postąpić podobnie i spotkać się z mieszkańcami i radnymi osiedli, przez które ma przebiegać szybka kolei w Kaliszu, i po ludzku z nimi porozmawiać, przedstawić i wyjaśnić swoje stanowisko w sprawie kolei, może omówić jakiś plan pomocowy dla kaliszan, którym grozi wywłaszczenie? Stałoby się coś strasznego, gdyby np. kilkadziesiąt tys. zł. przesunąć z tego durnowatego budżetu obywatelskiego np. na pomoc prawną, żeby ci ludzie mieli jakieś wsparcie, żeby się tak bardzo nie bali albo nie byli tak bardzo wściekli (bo ludzie przecież różnie reagują)? Tym bardziej, że prez. Kinastowski żyje w przyjaźni czy też politycznej symbiozie z politykami Prawa i Sprawiedliwości (w odróżnieniu od prez. Jaśkowiaka) i zapewne łatwiej by mu było pewne sprawy ogarnąć i zorganizować. Może prez. Kinastowski powiedziałby też zwolennikom szybkiej kolei, że lepiej i mądrzej będzie, jeśli kaliszanom zagrożonym wywłaszczeniem okażą solidarność i wsparcie, a nie lekceważenie i szyderę (jak to ma miejsce np. na tym forum).
Mam dosyć tego miasta, Czerwono-czarnej mafii. (T.Love, „King”, 1992)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)

Stanis
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 213
Rejestracja: 8 lis 2008, o 23:46
Lokalizacja: Środkowopolskie

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Stanis » 17 wrz 2022, o 08:48

W Poznaniu można spokojnie dyskutować bo tam nie nawlekło się krzykaczy z całej Polski jak w Kaliszu, którzy wrzeszczeli w swoim interesie nie naszym, Kalisza. W pełni popieram pomysł by z budżetu obywatelskiego dołożyć za wywłaszczenie, byłoby to przeproszenie i zarazem podziękowanie społeczeństwa Kalisza mieszkańcom, którzy będą musieli opuścić swoje domostwa. Pokrycie strat materialnych dla osób co stracą dorobek swojego życia to nie wszystko.
Więcej myśleć, a mniej słuchać.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: jp » 18 wrz 2022, o 11:54

Też popieram plan pomocowy dla kaliszan, którym grozi wywłaszczenie. Prezydent Poznania w przeciwieństwie do naszego prezydenta jest w komfortowej sytuacji. Nie musi wskazywać wariantu dzieląc w ten sposób mieszkańców na "lepszych i gorszych". W Poznaniu jest dawno ustalony jeden korytarz przebiegu, który w dodatku nie budzi emocji jak w przypadku innych gmin. Można tylko pozazdrościć prezydentowi Poznania komfortowej sytuacji. Ciekawe co by zrobił będąc prezydentem Kalisza?

W Kaliszu nie ma tak czytelnej sytuacji. Oczywiście idealnym rozwiązaniem byłby zmodyfikowany W1, ale musimy mieć świadomość, że na dalszym etapie procedowania może zostać odrzucony i co wtedy? Zostaniemy skazani na W3 lub 4. Warianty niekorzystne urbanistycznie, w dodatku bez wartości dodanej jaką w przypadku W1/2 jest postój wszystkich kategorii pociągów.
Stąd m.in. wzięła się prezydencka propozycja stacji w zachodniej części Kalisza, na terenie niezurbanizowanym. Ja jestem można powiedzieć z założenia przeciwnikiem stacji na peryferiach ale trzeba przyznać, że była to propozycja świadoma, uwzględniająca złożoną sytuację urbanistyczną Kalisza. Chodziło o stację przez którą musiałyby podobnie jak w przypadku W1 przejechać wszystkie pociągi. Dodatkowo z możliwościami odgałęzień na północ i południe w przyszłości.

To już jednak historia. Poza tym taki wariant też nie byłby bezkosztowy społecznie. W tej chwili najlepszym rozwiązaniem jest zmodyfikowany W1, ale nie wystarczy tylko trzymać za niego kciuki. Aby miał szansę realizacji trzeba lobbować, działać, ponad partykularyzmem i politycznymi podziałami.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3623
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Propozycja działań lobbingowych

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 18 wrz 2022, o 18:39

Za wybór korzystnych dla miasta rozwiązań inwestycyjnych odpowiada układ rządzący i to na nim spoczywa obowiązek dalszego lobbingu. Opozycja skutecznie to jedynie może i powinna krytykować przedstawione dotychczas warianty. Nie powinna jednak wydurniać się całkowitą negacją idei KDP, bo w razie przejęcia władzy może się znaleźć w idiotycznej sytuacji.

Wracając jednak do rządzących i współrządzących w Kaliszu, to trzeba oczekiwać, że skupią się oni na lobbingu na rzecz wariantu W1-A, przez niektórych zainteresowanych mieszkańców nazywanego już W5, który jako jedyny wykorzystuje wszystkie walory położenia Kalisza, a zwłaszcza jego dworca. Jeżeli mają to być starania skuteczne, to pierwszym i najważniejszym ich adresatem musi być MON.

Przedwczoraj zostałem poinformowany przez uczestnika konsultacji, właściciela nieruchomości w okolicy Polnej i przy Częstochowskiej, którego przekonał wariant W1-A, że mieszkańcy osiedla Polna zbierają podpisy pod apelem do prezydenta Kinastowskiego o pomoc w zablokowaniu wariantów W1-2. Zapytani przez tego pana, dlaczego w takim razie nie proponują wariantu W5 (W1-A) odpowiadali, że nie wierzą w realizację tego wariantu ponieważ musiałby on ingerować w "obiekt militarny" (WSK to część kompleksu zbrojeniowego), a ktoś z nich nawet twierdził, że rozpatrywane już przez CPK podobne rozwiązanie właśnie z tego powodu odpadło. Prawdę mówiąc na spotkaniu konsultacyjnym też ktoś coś bąknął o tajemniczych przeszkodach, ale nie zdołałem namierzyć autora.

Powyższe każe podejrzewać, że właśnie tu może być najpoważniejszy opór. Nie wiem czy na północ od punktu odbioru IKEA są jeszcze jakieś obiekty, w których coś się produkuje, ale raczej chyba nie. Być może są jednak instalacje (zbierający podpisy mówią coś o galwanizerni) lub magazyny istotne dla procesów produkcyjnych WSK. W czasowej perspektywie inwestycji CPK ewentualne przeniesienie takich obiektów (jeśli istnieją), nie natychmiastowe przecież, byłoby niską ceną za uniknięcie potężnego konfliktu społecznego. Z punktu widzenia wojskowych, przyzwyczajonych do komenderowania, sprawa wygląda jednak znacznie prościej. Dla nich, nawet jeżeli wspomnianych obiektów tam nie ma, teren pozostający w ich władaniu to teren wojskowy, być może rezerwa pod działalność obronną. Dlatego zagadnięci o przekazanie go na inne cele z prawdopodobieństwem 99,99% odpowiedzą rozkazem: baczność, obiekt militarny, odmaszerować!

Takie nastawienie, naturalne w przypadku wojskowych, przełamać może tylko bardzo solidny lobbing. Uważam, że do wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka powinna udać się wielka kalisko-PiSowska delegacja złożona z prezydenta miasta Krystiana Kinastowskiego, przewodniczącego RM Tadeusza Skarżyńskiego, przewodniczącego Komisji Rozwoju RM Artura Kijewskiego, wszystkich posłów PiS okręgu kaliskiego, czyli Jana Dziedziczaka, Piotra Kalety, Tomasza Ławniczaka, Marleny Maląg, Jana Mosińskiego i Katarzyny Sójki, a także wszystkich radnych PiS z okręgu kaliskiego Sejmiku Wielkopolskiego, czyli Leszka Bierły, Witosława Gibasiewicza i Andrzeja Plichty. Ogółem dwanaście osób - sześciu samorządowców i sześcioro posłów, jedenaścioro członków PiS oraz prezydent Kalisza. Udział w delegacji kaliszan Kinastowskiego, Skarżyńskiego, Kijewskiego, Kalety, Mosińskiego i Plichty tłumaczy sam przez się, natomiast pozostali posłowie i radni Sejmiku powinni wejść w jej skład jako osoby odpowiedzialne za pokój społeczny na terenie ich kaliskich okręgów wyborczych.

Zorganizowanie wizyty tak dużej delegacji jest przedsięwzięciem bardzo trudnym, ponieważ wbrew obiegowym opiniom samorządowcy i posłowie są ludźmi zajętymi, a w tym przypadku dwoje posłów pełni także funkcje ministerialne. W dodatku trzeba ich zgrać z wicepremierem, który wolnych terminów ma jak na lekarstwo. Jest jednak nadzieja, że skoro miałaby się do niego wybierać tak poważna delegacja, to się zainteresuje, uzna, że problem musi być dużej wagi i delegację przyjmie. Postulowani członkowie delegacji musieliby wyłonić spośród siebie organizatorów przedsięwzięcia, ci zaś działaliby w ścisłej łączności z prezydentem Kinastowskim i ministrem Dziedziczakiem, liderem kaliskich posłów PiS. Poza tym należałoby zabiegać, żeby w spotkaniu ze strony rządowej oprócz wicepremiera Błaszczaka wzięli udział także upełnomocniony urzędnik CPK wraz z miarodajnym przedstawicielem firmy projektującej oraz prezes WSK PZL-Kalisz.

Przedmiotem lobbingu powinna być komunalizacja lub przekazanie spółce CPK północnego, poprodukcyjnego terenu WSK, żeby można było tamtędy przeprowadzić linie kolejowe. Jeżeli spółce WSK jest potrzebny teren zamienny, to po drugiej stronie Częstochowskiej jest strefa inwestycyjna, w której można odkupić (nie wywłaszczyć) grunty od ich właścicieli. Możliwe jest też zamienne dokapitalizowanie spółki. Argumenty są istotne:
  • uniknięcie potężnego konfliktu społecznego związanego z masowymi wywłaszczeniami,
  • uniknięcie degradacji ważnych kaliskich terenów rozwojowych (całej dużej dzielnicy),
  • ułatwienie rozwoju brakującemu ośrodkowi regionalnemu na trasie KDP (wielka Warszawa, nieco ponad 100 km duża Łódź, nieco ponad 100 km Kalisz (za mały, ale jednak główny ośrodek większej aglomeracji), nieco ponad 100 km duży Poznań) - nie bez znaczenia dla wływów PiS,
  • rehabilitacja kaliskich posłów PiS za kompletnie nieudany lobbing przedłużenia S12,
  • zademonstrowanie, że posłowie PiS nawet pełniąc funkcje rządowe potrafią dbać o swój okręg wyborczy biorąc udział w lokalnej delegacji,
  • wystąpienie wicepremiera Błaszczaka w roli protektora Kalisza (sam zysk polityczny bez żadnych strat).
Można byłoby wymieniać jeszcze inne argumenty (sama delegacja je znajdzie), ale wystarczą nawet te. Najważniejsze, żeby do wicepremiera dotrzeć. Do działania należałoby więc przystąpić natychmiast. Inicjatywa powinna wyjść od prezydenta. Skuteczny lobbing może też przeciwdziałać ewentualnym pokusom CPK, podpowiadanym w niektórych dyskusjach, do przyspieszania KDP kosztem Kalisza. Jeżeli działka byłaby przekazana miastu lub CPK wskutek opinii wicepremiera, w dodatku ważnego lidera partii rządzącej, to bardzo powściągnęłoby to takie zapędy. Dlatego mam nadzieję, że ta propozycja szybko trafi za pośrednictwem kolegów, którzy mają bezpośredni kontakt, do postulowanych członków delegacji.

Przepraszam za długość tego wypracowania, ale sprawa jest wielkiej wagi, dla Kalisza ma znaczenie dziejowe. Podpowiedzi działań korzystnych wizerunkowo dla PiS proszę nie traktować jako deklaracji osobistych sympatii, których na forum unikam, ponieważ to cenne medium służy wszystkim. To tylko wyraz oczekiwania od posłów i radnych działań korzystnych dla miasta i regionu, a możliwych.

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 18 wrz 2022, o 21:12

Zobaczcie na tą mapę hipsometryczną okolic stacji Kalisz i przejścia przez Prosnę.
Może jakiś tunel przez wzgórze, na której jest stacja i Zagorzynek powinien zrobiony?
Tym bardziej, że dolina Prosny jest dość nisko i od jej strony ten tunel mógłby się zaczynać wejściem w skarpę tuż na wschód od Częstochowskiej i dalej iść przez wzgórze w kierunku stacji.
W Zamościu ma być tunel o długości 6 km. W Kaliszu też można byłoby w ostateczności takie coś wziąść pod uwagę.

Może Wam jeszcze przyjdzie coś do głowy.

Kalisz, mapa hipsometryczna1.jpg
Kalisz, mapa hipsometryczna1.jpg (488 KiB) Przejrzano 1206 razy
Link do grafiki w pełnej jakości (4K): https://www.skyscrapercity.com/attachme ... g.3843926/

Legenda:
102 m n.p.m. -- kolor jasnozielony
117 m n.p.m. -- kolor żółty
125 m n.p.m. -- kolor różowy
141 m n.p.m. -- kolor biały
Ostatnio zmieniony 18 wrz 2022, o 21:44 przez Robert AB, łącznie zmieniany 4 razy.
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 18 wrz 2022, o 21:20

Inne przedstawienie łuku wariantu W1-C na wschód od stacji Kalisz:

LK85 Kalisz, W1-C, v02.jpg
LK85 Kalisz, W1-C, v02.jpg (514.94 KiB) Przejrzano 1200 razy
Link do pliku w pełnej jakości: https://www.skyscrapercity.com/attachme ... g.3845473/

https://www.google.pl/maps/@51.7401438, ... e3!5m1!1e4



Koło technikum od strony północnej i przy przejściu przez Częstochowską jest to:

1663527022363.png
1663527022363.png (1.22 MiB) Przejrzano 1200 razy
Link do pliku w pełnej jakości: https://www.skyscrapercity.com/attachme ... g.3845485/
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Propozycja działań lobbingowych

Nieprzeczytany post autor: jp » 18 wrz 2022, o 21:40

kaliszanin2 pisze:
18 wrz 2022, o 18:39
Przepraszam za długość tego wypracowania, ale sprawa jest wielkiej wagi, dla Kalisza ma znaczenie dziejowe...
Kawał dobrej roboty. Może dobrze byłoby podtytuł "Propozycja działań lobbingowych" wyodrębnić jako osobny wątek?

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 18 wrz 2022, o 21:59

Było pytanie:
Jaka jest maksymalna prędkość pociągu jadącego przy krawędzi peronowej bez zatrzymania to ile?

200 km/h.
(Wyjątkowo w Niemczech jest 230 km/h z dodatkowymi zabezpieczeniami. Ale tylko na przystankach osobowych, nie na stacjach.)


A więc jakby się udało podnieść na łuku na wschód od stacji Kalisz prędkość do 160 km/h (jak w wariancie W1-C), to pociąg nie zatrzymujący się mógłby z taką prędkością przejechać przez stację. Taka możliwość mogłaby zwiększyć szanse modyfikacji wariantu W1.
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: jp » 18 wrz 2022, o 22:46

Robert AB,
No właśnie, tak jak napisałeś, tego typu prędkości i rozwiązania stosuje się w przypadku przystanków osobowych, a nie stacji w centrach miast. Tunel w Łodzi co prawda 160 km/h na 3 kV ale przez samą stację żaden pociąg raczej nie przejedzie z taką prędkością. Myślisz, że jest realne wydzielenie na stacji w Kaliszu specjalnej strefy dla przelotu pociągów 160 km/h? Czy to w ogóle ma sens?

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 19 wrz 2022, o 00:24

Informację mam stąd:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -180329000

Trzeba byłoby to dokładniej sprawdzić z innych źródeł.


Myślę, że należałoby pozwolić tym kilku pociągom KDP Warszawa - Berlin dziennie na przejazd przez stację bez zatrzymania.
Zwiększyłoby to szanse na W1 lub modyfikację.

Chociaż równie dobrze mógłby to być pojedyńczy tor dla obu kierunków jazdy pociągów.
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

ODPOWIEDZ