Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
-
- Użytkownik
- Posty: 11218
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Trochę mi to przypomina sytuację z Kaliszem, tylko u nas chodzi o KDP.
https://www.lm.pl/aktualnosci/dlaczego- ... O3jKEuh_AQ
https://www.lm.pl/aktualnosci/dlaczego- ... O3jKEuh_AQ
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Kolej Dużych Prędkości: Jest wniosek o decyzję środowiskową dla fragmentu "Y". Czy uda się zoptymalizować linie kolejowe w Kaliszu?
https://calisia.pl/kolej-duzych-predkos ... iszu,70031
Wszystkie grafiki w wysokiej rozdzielczości:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -191047636
Na podstawie mojej propozycji.
Propozycję wysłałem do prezydenta Kalisza, innych miejskich urzędników, posłów i do mediów.
.
https://calisia.pl/kolej-duzych-predkos ... iszu,70031
Wszystkie grafiki w wysokiej rozdzielczości:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -191047636
Na podstawie mojej propozycji.
Propozycję wysłałem do prezydenta Kalisza, innych miejskich urzędników, posłów i do mediów.
.
Ostatnio zmieniony 17 gru 2024, o 15:33 przez Robert AB, łącznie zmieniany 1 raz.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
-
- Użytkownik
- Posty: 11218
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Dzięki za zaangażowanie Robert. A pomysł to świetna robota.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Dzięki.
Udało mi się kiedyś przekonać PLK do wprowadzenia elektryfikacji łącznicy LK814 w Kępnie (przy okazji modernizacji linii Oleśnica–Kępno), czy wspomagać dobre rozwiązania KDP w Sieradzu. To i może tutaj się coś da.
Trzeba teraz kuć żelazo póki gorące. Wy też możecie wysyłać e-maile do urzędników, radnych, posłów. Dodajcie swoje opinie, szczególnie ważne jest, aby pozbyć się tego kolejowego wywijasa między Prosną i stacją.
https://mamprawowiedziec.pl/polityk/560 ... inastowski
https://www.kalisz.pl/miasto/wladze-miasta
https://www.kalisz.pl/urzad/ogolne/sche ... jny-urzedu
https://www.bip.kalisz.pl/index.php?s=3 ... =2024-2029
https://www.facebook.com/people/Maciej- ... 074275425/
https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/posl ... lkopolskie
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/posel.xsp?id=272
https://polska2050.pl/ludzie/barbara-oliwiecka/
Możecie też wyrazić opinie pod artykułem:
https://calisia.pl/kolej-duzych-predkos ... iszu,70031
.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
-
- Użytkownik
- Posty: 11218
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Obawiam się, czy aby forumowicze nie stracili już nadziei i co się z tym wiąże chęci działania.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz
-
- Użytkownik
- Posty: 3923
- Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Gwoli ścisłości, to projekt bypassa zaczęto przygotowywać w CPK, czego ślad (informacje o przeciekach) można znaleźć również w dyskusji w tym wątku, jeszcze za rządów PiS, już po zapowiedzi min. Horały o preferowaniu dla Kalisza wariantu W9. Nikt jeszcze wtedy nie zapowiadał zwiększenia prędkości, a i tak wbrew kaliskim postulatom i, wydawałoby się, ustaleniom szukano możliwości ominięcia kaliskiego dworca. Poznaniak Malepszak przyszedł już więc na gotowe i skrzętnie z tego gotowego skorzystał. Gdyby miał to sam szykować, to pewnie do dzisiaj by nie zdążył.
Sianie podziału my, przenajświętsi - oni, złowrogie diabły to może jest jakaś metoda prowadzenia kampanii wyborczej, jakkolwiek w bardzo siermiężnym stylu, ale na pewno nie sposób dochodzenia do konkluzji w sporach planistycznych, technicznych i ekonomicznych.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Ja tylko mam nadzieję, że władze Kalisza wykorzystają moment na przygotowanie stacji w Kaliszu na odpowiednio duży ruch nie tylko przelotowych pociągów KDP i aglomeracyjnych, ale także na pociągi międzyregionalne i aglomeracyjne, które mógłby także zaczynać i kończyć kursy w Kaliszu również po wybudowaniu linii Kalisz – Konin.
O ile stacja w Ostrowie Wlkp. powinna być dalej wykorzystywana jako pasażerska (dla wolniejszych pociągów), ale przede wszystkim towarowa, to stacja w Kaliszu powinna się koncentrować na obsłudze szybszych i wolniejszych pociągów pasażerskich.
Uniwersytet Kaliski zaczął działać to pomoże Kaliszowi.
Kalisz musi też przy współpracy z archeologami (np. prof. Buko) zacząć na poważnie badania grodziska na Zawodziu wraz z okolicą. Gród nie jest poznany w wystarczający sposób.
Nie jest wykluczone, że w grodzie Kalisz-Zawodzie wybudowanym ok. 860 rozpoczęła się dynastia Piastów.
To zwiększyłoby jeszcze walory turystyczne Kalisza. Trzeba też o Kaliszu mówić w szerszych mediach, bo niewielu wie o jego urokach. Miasto powinno podjąć odpowiednie działania, aby pokazać, że wielka historia jest nie tylko w Poznaniu i Gnieźnie. Może Kalisz powinien współpracować z Lesznem (ze względu na gród w Bonikowie i kilkudziesięciu innych grodów tornowskich położonych nad Obrą)?Więcej o kaliskim pochodzeniu Piastów:
=> Andrzej Buko: "OŚRODKI CENTRALNE A PROBLEM NAJSTARSZEGO PATRYMONIUM DYNASTII PIASTÓW" Archeologia Polski, t. LVII: 2012, z. 1–2; dostępne online: https://rcin.org.pl/Content/49565/PDF/W ... alne_I.pdf
=> Andrzej Buko: "ŚWIT PAŃSTWA POLSKIEGO", Instytut Archeologii i Etnologii PAN, 2021 (książka)
=> Seria fabularyzowanych filmów dokumentalnych o początkach naszego państwa w świetle najnowszych ustaleń naukowych (TVP): Tajemnice Początków Polski (https://www.youtube.com/@archeo-film9897/videos)
W szczególności odcinek: UKRYTE GNIAZDO DYNASTII. Reżyseria: Zdzisław Cozac i profesorowie: Przemysław Urbańczyk, Henryk Samsonowicz, Andrzej Buko
Możliwość łatwego dojazdu tylko poprawi rangę miasta. Jest to ważne dla kaliskich firm, uniwersytetu, czy ściągania ruchu turystycznego.
.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
-
- Użytkownik
- Posty: 11218
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Oby nasze władze patrzyły w szerszy sposób na inwestycje kolejowe jak w twojej propozycji,
Co do grodziska to chyba większość forumowiczów kojarzy grodzisko i prof Buko. Swego czasu prof bardzo często bywał w Kaliszu. Problemem jest brak funduszy na badania ratownicze. Obecne ale i poprzednie władze nie chroniły tego terenu przed zabudową. Możliwość badań przepadły na wiele lat, jak nie na zawsze. Można by zacytować klasykę "miałeś chamie złoty róg" W ogóle to grodzisko było robione od dupy strony. Zamiast najpierw dokładnie przebadać metr po metrze, a później w miarę możliwości jak najwierniej odtworzyć, To zrobiono "disneyland" takie słowa o grodzisku usłyszałem kiedyś przypadkiem jak przewodnik kogoś tam oprowadzał. Tam praktycznie mało co nawiązuje wyglądem do tego grodziska. Badania też by z pewnością pomogły ustalić, czy było w Kaliszu palatium książęce. Ja myślę, że tak tylko kiedy? Czy dopiero od czasów Mieszka Starego, czy może Bolesława Chrobrego. Teraz, gdy grodzisko jest zabudowane. Ciężko będzie prowadzić pracę. A w
ogóle to chyba nie ten temat. Sorki
Co do grodziska to chyba większość forumowiczów kojarzy grodzisko i prof Buko. Swego czasu prof bardzo często bywał w Kaliszu. Problemem jest brak funduszy na badania ratownicze. Obecne ale i poprzednie władze nie chroniły tego terenu przed zabudową. Możliwość badań przepadły na wiele lat, jak nie na zawsze. Można by zacytować klasykę "miałeś chamie złoty róg" W ogóle to grodzisko było robione od dupy strony. Zamiast najpierw dokładnie przebadać metr po metrze, a później w miarę możliwości jak najwierniej odtworzyć, To zrobiono "disneyland" takie słowa o grodzisku usłyszałem kiedyś przypadkiem jak przewodnik kogoś tam oprowadzał. Tam praktycznie mało co nawiązuje wyglądem do tego grodziska. Badania też by z pewnością pomogły ustalić, czy było w Kaliszu palatium książęce. Ja myślę, że tak tylko kiedy? Czy dopiero od czasów Mieszka Starego, czy może Bolesława Chrobrego. Teraz, gdy grodzisko jest zabudowane. Ciężko będzie prowadzić pracę. A w
ogóle to chyba nie ten temat. Sorki
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz
- jasiek20
- Użytkownik
- Posty: 7308
- Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
- Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Najlepszy wariant rozwoju kolei w mieście. CPK i Kalisz podsumowują warsztaty
Spółka CPK i przedstawiciele Kalisza wypracowali rozwiązania, które stanowią olbrzymią szansę rozwojową dla miasta. Rozmowy zmierzające do przygotowania koncepcji zagospodarowania przestrzennego okolic kaliskiego dworca trwały od wielu miesięcy. Chodziło m.in. o to, jak rozbudować kolej, którędy poprowadzić tory oraz co zrobić z budynkiem dworca, aby po modernizacji najlepiej odpowiadały na potrzeby pasażerów - mieszkańców Kalisza i okolic oraz turystów.
Kalisz znajduje się na trasie „Y”, czyli linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) budowanej przez Centralny Port Komunikacyjny. Sieć połączy cztery z pięciu największych polskich miast. Dzięki inwestycji, w sieć KDP włączony zostanie również Kalisz, który zostanie beneficjentem tego programu.
Stacja kolejowa Kalisz jest jednym z punktów objętych projektem Lokalne Huby Mobilności (LHM). Projekt ten polega na szerszym spojrzeniu na zagospodarowanie stacji kolejowych i ich otoczenia oraz na ścisłej współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego. Celem jest zaprojektowanie stacji jako multimodalnego węzła przesiadkowego ściśle zintegrowanego z otaczającą go tkanką miejską. Takie działanie ma również stworzyć miejsca przyjazne pasażerom i mieszkańcom. Zwiększa to dostępność do usług kolejowych i zachęca do zmian zachowań transportowych.
Proces konsultacji między przedstawicielami spółki, a władzami miasta w tym zakresie trwa już ponad rok (od zeszłej jesieni). To wtedy rozpoczęła się pierwsza seria warsztatów, w których brali udział m.in. przedstawiciele Urzędu Miasta Kalisz, interesariusze kolejowi, urbaniści czy eksperci ds. transportowych.
W UM w Kaliszu specjaliści spółki CPK i przedstawiciele miejskiego samorządu podsumowali drugą serię warsztatów, która trwała od września. W tym czasie w CPK opracowywano koncepcję zagospodarowania przestrzennego, która byłaby zgodna z oczekiwaniami władz miasta. W sumie spółka przedstawiła dwa warianty. Pierwszy z nich zakładał m.in. wykorzystanie istniejącego budynku dworca kolejowego w Kaliszu, relokację dworca autobusowego i nowe podłączenie układu drogowego w obrębie Szlaku Bursztynowego.
Druga z wersji przedstawionych przez spółkę uwzględniała wybudowanie zupełnie nowego budynku dworca kolejowego oraz zoptymalizowane włączenie ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego i to właśnie ta koncepcja spotkała się z zainteresowaniem przedstawicieli miasta. Uwzględniała również postulowaną wcześniej przez samorządowców większą liczbę miejsc postojowych na parkingu dla podróżnych, ale również rozbudowaną sieć stanowisk dla autobusów. Projekt przewiduje również bardziej czytelny układ drogowy i zoptymalizowane rozwiązanie włączenia ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego niż te, o których rozmawiano w pierwszej serii warsztatów w 2023 roku.
Projekt węzła przesiadkowego w Kaliszu pokazuje potencjał modernizacji terenów otaczających dworzec kolejowy, a w konsekwencji wykształcenie ważnego, wielofunkcyjnego centrum lokalnego wspierającego rozwój całego miasta.
Obecnie teren podlegający opracowaniu jest wyraźnie zdominowany przez infrastrukturę drogową obsługującą dworce i galerię handlową. Przestrzeń publiczna służy jedynie dojściu do wymienionych obiektów, podczas gdy w mieście o skali i randze Kalisza powinna stanowić wizytówkę miasta.
Okolice dworca, poprzez dogodne skomunikowanie są często miejscem lokalizacji różnego rodzaju obiektów usługowych, szczególnie biurowych. Dla dobrze funkcjonującej zabudowy miejskiej istotne jest również zapewnienie zróżnicowania funkcjonalnego (w tym terenów zielonych i budynków mieszkaniowych) i nadanie mu reprezentacyjnej formy odpowiedniej dla obszaru pełniącego rolę „bramy miasta”. Zaproponowany układ obiektów służących komunikacji zbiorowej wyznacza kierunki rozwoju przestrzenno-funkcjonalnego. Spółka przedstawiła je za pomocą całościowych wizji urbanistycznych obejmujących tereny po obu stronach torów kolejowych. Znajdują się w nich zarówno nowe obiekty, jak również propozycje adaptacji istniejących budynków, szczególnie zabytkowych. W miejsce rozległych parkingów i dróg manewrowych proponuje się stworzenie placu dworcowego, ulic o miejskim charakterze oraz rozległego terenu zieleni.
Co drugi pociąg będzie się zatrzymywać w Kaliszu
Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum. Składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim, do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Po realizacji inwestycji Kalisz zyska najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii.
Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania będzie wynosił między 38 a 44 minuty – w zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godz. 28 minut najszybszym pociągiem). Trasa Kalisz – Warszawa skróci się do ok. 1:39 – 1:55 minut (będzie to o godzinę krócej niż obecnie).
Cel, jakim jest połączenie Kalisza z siecią KDP, nie zmienił się od momentu powołania nowego zarządu spółki CPK i przyspieszenia prac związanych z realizacją „Y”. Pomysł budowy bypassu Kalisza nie jest nowy. Aneks na opracowanie Studium Techniczno- Ekonomiczno- Środowiskowego w tej sprawie został podpisany przez poprzedni zarząd spółki CPK już w czerwcu 2023 roku. Nie zmieniło się to, że możliwy jest wjazd pociągu KDP na stację w Kaliszu i powrót na linię dużych prędkości. Przyjęta już w 2024 roku modyfikacja dotyczy planowanego przebiegu obwodnicy Kalisza, której budowa umożliwi niektórym pociągom osiągnięcie szybszych czasów przejazdu między Warszawą a Poznaniem. Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2.2 km, w tym brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny.
Długoterminowe plany zakładają, że Kalisz będzie największym beneficjentem budowy nowej infrastruktury kolejowej. Planowane zwiększenie liczby połączeń zakłada, że co godzinę kursował będzie pociąg zatrzymujący się w Kaliszu.
Linie Kolei Dużych Prędkości, tak jak w pozostałych krajach europejskich, będą obsługiwane komercyjnie przez przewoźników. Od ich ostatecznej decyzji będzie zależeć sposób wykorzystania infrastruktury, która zostanie im udostępniona. Szczegóły, np. która relacja pociągu KDP powinna mieć postój w Kaliszu, będą przedmiotem konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy z przewoźnikami. Najszybsze pociągi mają osiągać na tej trasie 300-320 km/h. Infrastruktura KDP jest bardzo kosztowna, powinna więc być bezpośrednio dostępna dla mieszkańców miejscowości leżących wzdłuż jej przebiegu, takich jak Kalisz, z kolei obwodnica (by pass) wyeliminuje uciążliwości związane np. z przejazdem składów towarowych czy wojskowych.
https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/naj ... CQUUEZG_og
Spółka CPK i przedstawiciele Kalisza wypracowali rozwiązania, które stanowią olbrzymią szansę rozwojową dla miasta. Rozmowy zmierzające do przygotowania koncepcji zagospodarowania przestrzennego okolic kaliskiego dworca trwały od wielu miesięcy. Chodziło m.in. o to, jak rozbudować kolej, którędy poprowadzić tory oraz co zrobić z budynkiem dworca, aby po modernizacji najlepiej odpowiadały na potrzeby pasażerów - mieszkańców Kalisza i okolic oraz turystów.
Kalisz znajduje się na trasie „Y”, czyli linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) budowanej przez Centralny Port Komunikacyjny. Sieć połączy cztery z pięciu największych polskich miast. Dzięki inwestycji, w sieć KDP włączony zostanie również Kalisz, który zostanie beneficjentem tego programu.
Stacja kolejowa Kalisz jest jednym z punktów objętych projektem Lokalne Huby Mobilności (LHM). Projekt ten polega na szerszym spojrzeniu na zagospodarowanie stacji kolejowych i ich otoczenia oraz na ścisłej współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego. Celem jest zaprojektowanie stacji jako multimodalnego węzła przesiadkowego ściśle zintegrowanego z otaczającą go tkanką miejską. Takie działanie ma również stworzyć miejsca przyjazne pasażerom i mieszkańcom. Zwiększa to dostępność do usług kolejowych i zachęca do zmian zachowań transportowych.
Proces konsultacji między przedstawicielami spółki, a władzami miasta w tym zakresie trwa już ponad rok (od zeszłej jesieni). To wtedy rozpoczęła się pierwsza seria warsztatów, w których brali udział m.in. przedstawiciele Urzędu Miasta Kalisz, interesariusze kolejowi, urbaniści czy eksperci ds. transportowych.
W UM w Kaliszu specjaliści spółki CPK i przedstawiciele miejskiego samorządu podsumowali drugą serię warsztatów, która trwała od września. W tym czasie w CPK opracowywano koncepcję zagospodarowania przestrzennego, która byłaby zgodna z oczekiwaniami władz miasta. W sumie spółka przedstawiła dwa warianty. Pierwszy z nich zakładał m.in. wykorzystanie istniejącego budynku dworca kolejowego w Kaliszu, relokację dworca autobusowego i nowe podłączenie układu drogowego w obrębie Szlaku Bursztynowego.
Druga z wersji przedstawionych przez spółkę uwzględniała wybudowanie zupełnie nowego budynku dworca kolejowego oraz zoptymalizowane włączenie ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego i to właśnie ta koncepcja spotkała się z zainteresowaniem przedstawicieli miasta. Uwzględniała również postulowaną wcześniej przez samorządowców większą liczbę miejsc postojowych na parkingu dla podróżnych, ale również rozbudowaną sieć stanowisk dla autobusów. Projekt przewiduje również bardziej czytelny układ drogowy i zoptymalizowane rozwiązanie włączenia ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego niż te, o których rozmawiano w pierwszej serii warsztatów w 2023 roku.
Projekt węzła przesiadkowego w Kaliszu pokazuje potencjał modernizacji terenów otaczających dworzec kolejowy, a w konsekwencji wykształcenie ważnego, wielofunkcyjnego centrum lokalnego wspierającego rozwój całego miasta.
Obecnie teren podlegający opracowaniu jest wyraźnie zdominowany przez infrastrukturę drogową obsługującą dworce i galerię handlową. Przestrzeń publiczna służy jedynie dojściu do wymienionych obiektów, podczas gdy w mieście o skali i randze Kalisza powinna stanowić wizytówkę miasta.
Okolice dworca, poprzez dogodne skomunikowanie są często miejscem lokalizacji różnego rodzaju obiektów usługowych, szczególnie biurowych. Dla dobrze funkcjonującej zabudowy miejskiej istotne jest również zapewnienie zróżnicowania funkcjonalnego (w tym terenów zielonych i budynków mieszkaniowych) i nadanie mu reprezentacyjnej formy odpowiedniej dla obszaru pełniącego rolę „bramy miasta”. Zaproponowany układ obiektów służących komunikacji zbiorowej wyznacza kierunki rozwoju przestrzenno-funkcjonalnego. Spółka przedstawiła je za pomocą całościowych wizji urbanistycznych obejmujących tereny po obu stronach torów kolejowych. Znajdują się w nich zarówno nowe obiekty, jak również propozycje adaptacji istniejących budynków, szczególnie zabytkowych. W miejsce rozległych parkingów i dróg manewrowych proponuje się stworzenie placu dworcowego, ulic o miejskim charakterze oraz rozległego terenu zieleni.
Co drugi pociąg będzie się zatrzymywać w Kaliszu
Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum. Składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim, do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Po realizacji inwestycji Kalisz zyska najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii.
Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania będzie wynosił między 38 a 44 minuty – w zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godz. 28 minut najszybszym pociągiem). Trasa Kalisz – Warszawa skróci się do ok. 1:39 – 1:55 minut (będzie to o godzinę krócej niż obecnie).
Cel, jakim jest połączenie Kalisza z siecią KDP, nie zmienił się od momentu powołania nowego zarządu spółki CPK i przyspieszenia prac związanych z realizacją „Y”. Pomysł budowy bypassu Kalisza nie jest nowy. Aneks na opracowanie Studium Techniczno- Ekonomiczno- Środowiskowego w tej sprawie został podpisany przez poprzedni zarząd spółki CPK już w czerwcu 2023 roku. Nie zmieniło się to, że możliwy jest wjazd pociągu KDP na stację w Kaliszu i powrót na linię dużych prędkości. Przyjęta już w 2024 roku modyfikacja dotyczy planowanego przebiegu obwodnicy Kalisza, której budowa umożliwi niektórym pociągom osiągnięcie szybszych czasów przejazdu między Warszawą a Poznaniem. Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2.2 km, w tym brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny.
Długoterminowe plany zakładają, że Kalisz będzie największym beneficjentem budowy nowej infrastruktury kolejowej. Planowane zwiększenie liczby połączeń zakłada, że co godzinę kursował będzie pociąg zatrzymujący się w Kaliszu.
Linie Kolei Dużych Prędkości, tak jak w pozostałych krajach europejskich, będą obsługiwane komercyjnie przez przewoźników. Od ich ostatecznej decyzji będzie zależeć sposób wykorzystania infrastruktury, która zostanie im udostępniona. Szczegóły, np. która relacja pociągu KDP powinna mieć postój w Kaliszu, będą przedmiotem konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy z przewoźnikami. Najszybsze pociągi mają osiągać na tej trasie 300-320 km/h. Infrastruktura KDP jest bardzo kosztowna, powinna więc być bezpośrednio dostępna dla mieszkańców miejscowości leżących wzdłuż jej przebiegu, takich jak Kalisz, z kolei obwodnica (by pass) wyeliminuje uciążliwości związane np. z przejazdem składów towarowych czy wojskowych.
https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/naj ... CQUUEZG_og
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".
— Abraham Lincoln
— Abraham Lincoln
-
- Użytkownik
- Posty: 11218
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Nic nowego. Dalej bajka jak to Kalisz tylko zyska.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Komentarz Macieja Anczaka nt. tych warsztatów: (rzecz jasna zgadzam się z Maciejem)
Za "OLBRZYMIĄ" szansę rozwojową CPK uważa wariant z opcją omijania Kalisza przed pociągi KDP z wykorzystaniem by-passa.
Gratuluję dobrego samopoczucia.
Drodzy państwo, nie ma żadnych WSPÓLNYCH konkluzji po spotkaniu. To jest stanowisko CPK. Chociażby twierdzenie o mniejszej ingerencji w tkankę miasta przez by-pass to kłamstwo, ponieważ przecina on nasze miasto na pół, o ile nie będzie budowany tunel (rozważane są opcje nasypu i estakady).
A teraz kilka słów o warsztatach:
1. Po naszych protestach CPK wróciło do opcji budowy nowego dworca PKP. To pokazuje, że presja ma sens.
2. Wszystko rozbija się o szczegóły. Koncepcja zagospodarowania dworca i okolic jest dobra, ale nie wiadomo, kto to wszystko sfinansuje. Po warsztatach wiemy, że wiele wydatków będzie musiał pokryć samorząd.
3. Na moje pytanie, dlaczego nie można zrealizować wariantu inwestorskiego wybranego w 2023 roku ORAZ by-passa, dowiedziałem się, że "bo taka jest decyzja Zarządu". A na jakiej podstawie podjęta? Dla nas opcja z budową wariantu nr 9, który likwidowałby starą pocarską serpentynę kolejową, a jednocześnie nie spowalniałby przejazdu pociągów KDP przez Kalisz, byłaby optymalna. CPK mogłoby wówczas nadal rozważać budowę by-passa, gdyby okazało się, że po latach funkcjonowania W9 jest to opłacalne.
4. CPK twierdzi, że wariant inwestorski wiązałby się z rozszczepianiem pociągów towarowych, więc i tak wraz z jego budową musiałaby zostać stara pocarska serpentyna kolejowa dla pociągów towarowych. Po konsultacjach z dwoma osobami pracującymi nad sieciami kolejowymi wiem, że to nie jest prawda. Różnice w wysokości nie są na tyle duże, aby nie można było skierować ruchu towarowego na linię W9.
Także uważałbym na te "OLBRZYMIE" szanse. Takie się pojawią, o ile CPK zdecyduje się wrócić do budowy wypracowanego społecznie wariantu KDP przez Kalisz.
www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Myślę że jeszcze powalczymy w nowym roku.

Forumowy kolega Szymiii być może wkrótce obliczy projekt Roberta AB.
Wszystkie materiały prasowe CPK dotyczące Kalisza są tak przesadnie optymistyczne, że aż warto się zastanowić, o co tak naprawdę chodzi. Dlaczego tak mocno podkreślają, że „Kalisz zyska”? Mam wrażenie, że wiedzą, iż jest to mniej korzystny wariant dla Kalisza, i próbują przekonać, że to my jesteśmy „odmieńcami”.
www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
tutaj wywiad Macieja Antczaka w Życiu Kalisza.
https://zyciekalisza.pl/artykul/kolejow ... s-n1652257
https://zyciekalisza.pl/artykul/kolejow ... s-n1652257
www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Próba sterowania opinią publiczną i gaszenia pożarów. Wszystkie komunikaty o rzekomych ogromnych zyskach dla Kalisza pojawiały się w momencie wzmożonego oporu przeciwko takim rozwiązaniom dla Kalisza.tomash pisze: ↑22 gru 2024, o 22:07Wszystkie materiały prasowe CPK dotyczące Kalisza są tak przesadnie optymistyczne, że aż warto się zastanowić, o co tak naprawdę chodzi. Dlaczego tak mocno podkreślają, że „Kalisz zyska”? Mam wrażenie, że wiedzą, iż jest to mniej korzystny wariant dla Kalisza, i próbują przekonać, że to my jesteśmy „odmieńcami”.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Polecam zobaczyć co wypluła z siebie "kaliska" GW. Ja jakoś nie odetchnąłem, a z tego co mi wiadomo to lewica jestem.
Kolej dużych prędkości nie wjedzie do Kalisza. Mieszkańcy odetchnęli, prawica kręci nosem
https://kalisz.wyborcza.pl/kalisz/7,181 ... 024NWMocne
Tory Kolei Dużych Prędkości przebiegną przez południowe, mało zabudowane rejony miasta. To ucieszyło mieszkańców, którzy protestowali przeciw budowie CPK.
- Ten wariant jest super. Ja się cieszę. To jest dobra wiadomość dla wszystkich mieszkańców Kalisza. Szybka kolej nie skosi domów np. na osiedlu Zagorzynek, co przewidywały poprzednie warianty, z którymi walczyliśmy jeszcze za poprzednich rządów - mówi Marcin Krzywański, lider mieszkańców Kalisza protestujących przeciw planom przebiegu CPK przez miasto. - Najnowszy wariant jest najlepszy, bo nie ingeruje w strukturę miasta, tylko wykorzystuje to, co jest - dodaje Marcin Krzywański.
Z nowych planów nie cieszą się jednak władze miasta i politycy PiS oraz Konfederacji. Chcieli, by szybka kolej wjeżdżała do miasta, co było w planach za rządów PiS. Krytykują koncepcję rządu KO, Trzeciej Drogi i Lewicy, która zakłada budowę obwodnicy kolejowej Kalisza i wpuszczanie do miasta tylko niektórych szybkich pociągów.
Prawica mówi o komunikacyjnym wykluczeniu miasta.
- To to marginalizowanie Kalisza i całej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, zamieszkałej przez ponad 400 tysięcy ludzi. To więcej, niż ma Szczecin, Lublin czy Katowice! - krytykował plany budowy obwodnicy kolejowej Kalisza, prezydent Krystian Kinastowski.
Z Kalisza do Poznania w 40 minut, a szybka kolej nie rozjedzie miasta
Działacze PiS i Konfederacji podczas serii spotkań starali się podsycać niezadowolenie mieszkańców Kalisza. Twierdzili, że miasto straci na wprowadzanym przez nowy rząd planie budowy Igreka, czyli trasy szybkiego ruchu z Warszawy przez Łódź do Sieradza, gdzie będzie rozjazd - do Poznania (przez Kalisz i Pleszew) oraz do Wrocławia. Uważali, że przez to z szybkich pociągów nie skorzystają mieszkańcy Kalisza.
Zaprzeczają temu politycy obecnej koalicji rządzącej oraz władze CPK. - Nieprawdą jest, że Kalisz straci. Wręcz przeciwnie: długoterminowe plany zakładają, że Kalisz będzie największym beneficjentem budowy nowej infrastruktury kolejowej - twierdzi CPK. Władze spółki zarzucają działaczom prawicy szerzenie dezinformacji.
CPK przyznaje, że najszybsze pociągi (jadące 350 km/h) z Warszawy do Poznania nie będą stawały w Kaliszu, a jedynie w Łodzi. Za to w Kaliszu zatrzymają się składy jeżdżące z prędkością 250 km/h. Czyli taką, z jaką miały jeździć po całym kraju szybkie pociągi w wariancie tzw. szprych, lansowanych za czasów PiS. Poza tym pociągi z Kalisza będą kursowały po nowych torach KDP, więc na niektórych odcinkach będą mogły rozwijać prędkość do 320 km/h. Podróż z Kalisza do Poznania czy Łodzi zajmie jedynie 40 min., a do Warszawy jedynie godzinę dłużej.
- Dla mnie to jest trochę dziwne, nie chce mi się wierzyć, że te szybkie pociągi wjadą tak krętą trasą do Kalisza - nie dowierza jeden z kaliskich urzędników.
Projekt budowy obwodnicy kolejowej popierał podczas wizyty w Kaliszu wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, odpowiedzialny w resorcie za kolejnictwo. Tłumaczył, że budowa za 20 mld zł nowej linii Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Poznania, po to, by te szybkie pociągi jechały tak samo długo, jak te poruszające się po starej trasie z Warszawy przez Kutno do Poznania, "byłoby marnotrawstwem". Stąd wymaganie, by pociąg KDP Poznań-Warszawa jechał bez żadnego postoju.
Wiceminister zapewniał, że na tej inwestycji Kalisz skorzysta, ponieważ niektóre szybkie pociągi będą wjeżdżały do miasta i jechały dalej po trasie szybkiej kolei do Poznania i Warszawy. Mają kursować co godzinę raz do Warszawy, raz do Poznania. Z czasem dojdą także szybkie połączenia z Kalisza do Szczecina, Krakowa i portu lotniczego CPK.
Mieszkańcy: W końcu poszli po rozum do głowy
Politycy prawicy chwalą lansowaną za PiS koncepcję tzw. szprych, czyli sieci połączeń KDP z portem lotniczym CPK w Baranowie. Plan przewidywał jednak przejazd szybkich pociągów przez Kalisz, co wiązałoby się z budową nowej linii kolejowej przez miasto i wyburzeniem wielu domów oraz zakładów pracy. Przeciwko temu za rządów PiS protestowali mieszkańcy domów planowanych do wyburzenia oraz tych, pod których oknami miały mknąć szybkie pociągi.
- Koncepcja, by szybka kolej omijała miasto i żeby puszczać obwodnicą większość pociągów, oraz to, że po starym śladzie będzie wyjeżdżała do miasta tylko część pociągów, to najlepsze, co planiści mogli zrobić dla miasta Kalisza. W końcu poszli po rozum do głowy - mówi Krzywański.
- Dojazd pociągów do dworca w Kaliszu po starym śladzie będzie korzystny kosztowo, bo niepotrzebne są tu wielkie inwestycje na przebudowy, mosty i inne obiekty.
Krzywański podkreśla, że stara trasa będzie zmodernizowana, lepiej wykorzystana i mniej uciążliwa.
- Mieszkam blisko torów. Słyszę pociągi z domu, ale brałem to pod uwagę, budując dom. Może ich będzie jeździło więcej, ale pojadą po zmodernizowanych torach, więc szybciej, a jednocześnie ciszej - mówi Krzywański. - Pozostaje jeszcze kwestia bezkolizyjności. Są przejazdy kolejowe na ul. Torowej, więc pytanie czy puszczą je tunelem, czy te przejazdy będą w ogóle zamykać.
Mieszkańcy martwią się teraz jedynie o plany połączenia dworca z obwodnicą kolejową.
CPK chce zbudować nowy dworzec kolejowy w Kaliszu. Ma być bramą do miasta
O tym, co zrobić z dworcem, dyskutowali przedstawiciele CPK z władzami miasta. Obok dworca jest największa w mieście galeria handlowa i dworzec autobusowy. Po spotkaniu w kaliskim urzędzie miasta CPK ogłosiło komunikat.
- Specjaliści spółki CPK i przedstawiciele miejskiego samorządu podsumowali drugą serię warsztatów, która trwała od września. W tym czasie w CPK opracowywano koncepcję zagospodarowania przestrzennego, która byłaby zgodna z oczekiwaniami władz miasta. W sumie spółka przedstawiła dwa warianty. Pierwszy z nich zakładał m.in. wykorzystanie istniejącego budynku dworca kolejowego w Kaliszu, relokację dworca autobusowego i nowe podłączenie układu drogowego w obrębie Szlaku Bursztynowego - czytamy w komunikacie.
- Druga z wersji przedstawionych przez spółkę CPK uwzględnia wybudowanie zupełnie nowego budynku dworca kolejowego oraz zoptymalizowane włączenie ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego i to właśnie ta koncepcja spotkała się z zainteresowaniem przedstawicieli miasta - twierdzi CPK. - Ten wariat uwzględnia również postulowaną wcześniej przez samorządowców większą liczbę miejsc postojowych na parkingu dla podróżnych, ale również rozbudowaną sieć stanowisk dla autobusów. Projekt przewiduje również bardziej czytelny układ drogowy i zoptymalizowane rozwiązanie włączenia ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego niż te, o których rozmawiano w pierwszej serii warsztatów w 2023 roku.
Zdaniem ekspertów urbanistycznych CPK, obecnie tereny przydworcowe są "wyraźnie zdominowane przez infrastrukturę drogową obsługującą dworce i galerię handlową".
- Przestrzeń publiczna służy jedynie dojściu do wymienionych obiektów, podczas gdy w mieście o skali i randze Kalisza powinna stanowić wizytówkę miasta - ubolewają.
Uważają, że "okolice dworca, poprzez dogodne skomunikowanie, powinny być miejscem lokalizacji różnego rodzaju obiektów usługowych, szczególnie biurowych". - Dla dobrze funkcjonującej zabudowy miejskiej istotne jest również zapewnienie zróżnicowania funkcjonalnego (w tym terenów zielonych i budynków mieszkaniowych) i nadanie mu reprezentacyjnej formy odpowiedniej dla obszaru pełniącego rolę „bramy miasta" - twierdzą urbaniści CPK.
Zaproponowali układ obiektów służących komunikacji zbiorowej, obejmującej tereny po obu stronach torów kolejowych. To nowe obiekty, jak również propozycje adaptacji istniejących budynków, szczególnie zabytkowych. W miejsce rozległych parkingów i dróg manewrowych eksperci CPK proponują stworzenie placu dworcowego i ulic z rozległymi terenami zieleni.
Władze miasta: Czekamy na szczegóły
Wbrew komunikatowi CPK, władze miasta pozostają sceptyczne. Wciąż są zawiedzione, że nie wszystkie szybkie pociągi będą stawały w Kaliszu. Nie potwierdzają też ustaleń co do poparcia planu budowy nowego dworca i adaptacjęi dworca i jego okolic.
- To informacja prasowa CPK, która nie reprezentuje oficjalnego stanowiska miasta. Oczekujemy na bardziej precyzyjne materiały, które mieliśmy otrzymać od spółki, ale wciąż ich nie dostaliśmy. Dopiero na postawie tych dokumentów miasto podejmie decyzję i poda swoje stanowisko wobec tej koncepcji - informuje Katarzyna Ciupek, rzeczniczka urzędu miasta.
Sceptyczny wobec wizjonerskich planów CPK jest też dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Krzysztof Gałka. Jak mówi, walczył o zachowanie wykonanych wcześniej miejsca parkingowych i postojowych. - Nie chciałbym przesadnej ingerencji, bo na te inwestycje już zostały wydane pieniądze i dobrze służą mieszkańcom - mówi.
Spółka CPK nie udostępniła nam szczegółowej mapy z planowanym przebiegiem obwodnicy i tzw. bypassu łączącego dworzec w Kaliszu z nowym szlakiem Kolei Dużych Prędkości. - Mapę z dokładnym przebiegiem trasy opublikujemy około III kwartału 2025 roku, po wskazaniu przez wykonawcę optymalnej technologii bypassu - informuje Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka CPK.
Kolej dużych prędkości nie wjedzie do centrum
Według najnowszych planów szybka kolej wjedzie do Kalisza od strony Łodzi przez Szczytniki, Cienie, Trojanów, północny brzegu zalewu Szałe. Przy ul. Wypoczynkowej (teren niezabudowany) w Kaliszu zaplanowano zjazd z obwodnicy kolejowej do obecnej trasy, prowadzącej do dworca w Kaliszu. Obwodnica pobiegnie wzdłuż rzeki Krępica do Prosny, którą przetnie niedaleko obecnego wiaduktu. Dalej przebiegnie nad lub pod (rozważana jest koncepcja budowy tunelu) obecną linią kolejową, mijając z lewej elektrociepłownię Energa, a z prawej fabrykę silników lotniczych Pratt&Whitney.
Biegnąc nad lub pod ul. Elektryczną, skrzyżuje się z ul. Częstochowską. Później polami minie od południa osiedle Zagorzynek, przetnie w rejonie niezabudowanym ul. Zachodnią. Podobnie dalej z ulicami: Sąsiedzką, Wrocławską i Inwestorską (droga krajową nr 25), gdzie dojedzie do wpięcia do trasy szybkiej kolei, linii prowadzącej do Poznania z dworca kolejowego w Kaliszu.
Na terenie ogródków działkowych przy wiadukcie kolejowym w Kaliszu-Szczypiornie oraz na północ od ul. Wrocławskiej będą budowane nowe tory łączące dworzec z obwodnicą KDP.
Dalej linia kolejowa z obwodnicy Kalisza poprowadzi przez Krzywosądów (powiat pleszewski) w stronę Poznania, omijając od zachodu Pleszew.
Trasa szybkiej kolei na odcinku od Pleszewa do Poznania (65 km) jest już na tyle ustalona, że spółka CPK wystąpiła 11 grudnia o wydanie decyzji środowiskowej. To pierwszy wniosek spółki CPK o wydanie decyzji dla linii kolejowej o prędkości 350 km/h. - W najbliższych tygodniach planowane jest złożenie do RDOŚ analogicznego wniosku dla odcinka z Sieradza, przez Kalisz do Pleszewa - informuje CPK.
480-kilometrowa linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. W 2021 roku spółka CPK uzyskała ze środków unijnych 108 mln zł na prace przy projektowaniu odcinka do Poznania. Latem tego roku na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Poznań Komisja Europejska przekazała kolejne 162 mln zł.
Redagowała Marta Kaźmierska
Kolej dużych prędkości nie wjedzie do Kalisza. Mieszkańcy odetchnęli, prawica kręci nosem
https://kalisz.wyborcza.pl/kalisz/7,181 ... 024NWMocne
Tory Kolei Dużych Prędkości przebiegną przez południowe, mało zabudowane rejony miasta. To ucieszyło mieszkańców, którzy protestowali przeciw budowie CPK.
- Ten wariant jest super. Ja się cieszę. To jest dobra wiadomość dla wszystkich mieszkańców Kalisza. Szybka kolej nie skosi domów np. na osiedlu Zagorzynek, co przewidywały poprzednie warianty, z którymi walczyliśmy jeszcze za poprzednich rządów - mówi Marcin Krzywański, lider mieszkańców Kalisza protestujących przeciw planom przebiegu CPK przez miasto. - Najnowszy wariant jest najlepszy, bo nie ingeruje w strukturę miasta, tylko wykorzystuje to, co jest - dodaje Marcin Krzywański.
Z nowych planów nie cieszą się jednak władze miasta i politycy PiS oraz Konfederacji. Chcieli, by szybka kolej wjeżdżała do miasta, co było w planach za rządów PiS. Krytykują koncepcję rządu KO, Trzeciej Drogi i Lewicy, która zakłada budowę obwodnicy kolejowej Kalisza i wpuszczanie do miasta tylko niektórych szybkich pociągów.
Prawica mówi o komunikacyjnym wykluczeniu miasta.
- To to marginalizowanie Kalisza i całej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, zamieszkałej przez ponad 400 tysięcy ludzi. To więcej, niż ma Szczecin, Lublin czy Katowice! - krytykował plany budowy obwodnicy kolejowej Kalisza, prezydent Krystian Kinastowski.
Z Kalisza do Poznania w 40 minut, a szybka kolej nie rozjedzie miasta
Działacze PiS i Konfederacji podczas serii spotkań starali się podsycać niezadowolenie mieszkańców Kalisza. Twierdzili, że miasto straci na wprowadzanym przez nowy rząd planie budowy Igreka, czyli trasy szybkiego ruchu z Warszawy przez Łódź do Sieradza, gdzie będzie rozjazd - do Poznania (przez Kalisz i Pleszew) oraz do Wrocławia. Uważali, że przez to z szybkich pociągów nie skorzystają mieszkańcy Kalisza.
Zaprzeczają temu politycy obecnej koalicji rządzącej oraz władze CPK. - Nieprawdą jest, że Kalisz straci. Wręcz przeciwnie: długoterminowe plany zakładają, że Kalisz będzie największym beneficjentem budowy nowej infrastruktury kolejowej - twierdzi CPK. Władze spółki zarzucają działaczom prawicy szerzenie dezinformacji.
CPK przyznaje, że najszybsze pociągi (jadące 350 km/h) z Warszawy do Poznania nie będą stawały w Kaliszu, a jedynie w Łodzi. Za to w Kaliszu zatrzymają się składy jeżdżące z prędkością 250 km/h. Czyli taką, z jaką miały jeździć po całym kraju szybkie pociągi w wariancie tzw. szprych, lansowanych za czasów PiS. Poza tym pociągi z Kalisza będą kursowały po nowych torach KDP, więc na niektórych odcinkach będą mogły rozwijać prędkość do 320 km/h. Podróż z Kalisza do Poznania czy Łodzi zajmie jedynie 40 min., a do Warszawy jedynie godzinę dłużej.
- Dla mnie to jest trochę dziwne, nie chce mi się wierzyć, że te szybkie pociągi wjadą tak krętą trasą do Kalisza - nie dowierza jeden z kaliskich urzędników.
Projekt budowy obwodnicy kolejowej popierał podczas wizyty w Kaliszu wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, odpowiedzialny w resorcie za kolejnictwo. Tłumaczył, że budowa za 20 mld zł nowej linii Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Poznania, po to, by te szybkie pociągi jechały tak samo długo, jak te poruszające się po starej trasie z Warszawy przez Kutno do Poznania, "byłoby marnotrawstwem". Stąd wymaganie, by pociąg KDP Poznań-Warszawa jechał bez żadnego postoju.
Wiceminister zapewniał, że na tej inwestycji Kalisz skorzysta, ponieważ niektóre szybkie pociągi będą wjeżdżały do miasta i jechały dalej po trasie szybkiej kolei do Poznania i Warszawy. Mają kursować co godzinę raz do Warszawy, raz do Poznania. Z czasem dojdą także szybkie połączenia z Kalisza do Szczecina, Krakowa i portu lotniczego CPK.
Mieszkańcy: W końcu poszli po rozum do głowy
Politycy prawicy chwalą lansowaną za PiS koncepcję tzw. szprych, czyli sieci połączeń KDP z portem lotniczym CPK w Baranowie. Plan przewidywał jednak przejazd szybkich pociągów przez Kalisz, co wiązałoby się z budową nowej linii kolejowej przez miasto i wyburzeniem wielu domów oraz zakładów pracy. Przeciwko temu za rządów PiS protestowali mieszkańcy domów planowanych do wyburzenia oraz tych, pod których oknami miały mknąć szybkie pociągi.
- Koncepcja, by szybka kolej omijała miasto i żeby puszczać obwodnicą większość pociągów, oraz to, że po starym śladzie będzie wyjeżdżała do miasta tylko część pociągów, to najlepsze, co planiści mogli zrobić dla miasta Kalisza. W końcu poszli po rozum do głowy - mówi Krzywański.
- Dojazd pociągów do dworca w Kaliszu po starym śladzie będzie korzystny kosztowo, bo niepotrzebne są tu wielkie inwestycje na przebudowy, mosty i inne obiekty.
Krzywański podkreśla, że stara trasa będzie zmodernizowana, lepiej wykorzystana i mniej uciążliwa.
- Mieszkam blisko torów. Słyszę pociągi z domu, ale brałem to pod uwagę, budując dom. Może ich będzie jeździło więcej, ale pojadą po zmodernizowanych torach, więc szybciej, a jednocześnie ciszej - mówi Krzywański. - Pozostaje jeszcze kwestia bezkolizyjności. Są przejazdy kolejowe na ul. Torowej, więc pytanie czy puszczą je tunelem, czy te przejazdy będą w ogóle zamykać.
Mieszkańcy martwią się teraz jedynie o plany połączenia dworca z obwodnicą kolejową.
CPK chce zbudować nowy dworzec kolejowy w Kaliszu. Ma być bramą do miasta
O tym, co zrobić z dworcem, dyskutowali przedstawiciele CPK z władzami miasta. Obok dworca jest największa w mieście galeria handlowa i dworzec autobusowy. Po spotkaniu w kaliskim urzędzie miasta CPK ogłosiło komunikat.
- Specjaliści spółki CPK i przedstawiciele miejskiego samorządu podsumowali drugą serię warsztatów, która trwała od września. W tym czasie w CPK opracowywano koncepcję zagospodarowania przestrzennego, która byłaby zgodna z oczekiwaniami władz miasta. W sumie spółka przedstawiła dwa warianty. Pierwszy z nich zakładał m.in. wykorzystanie istniejącego budynku dworca kolejowego w Kaliszu, relokację dworca autobusowego i nowe podłączenie układu drogowego w obrębie Szlaku Bursztynowego - czytamy w komunikacie.
- Druga z wersji przedstawionych przez spółkę CPK uwzględnia wybudowanie zupełnie nowego budynku dworca kolejowego oraz zoptymalizowane włączenie ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego i to właśnie ta koncepcja spotkała się z zainteresowaniem przedstawicieli miasta - twierdzi CPK. - Ten wariat uwzględnia również postulowaną wcześniej przez samorządowców większą liczbę miejsc postojowych na parkingu dla podróżnych, ale również rozbudowaną sieć stanowisk dla autobusów. Projekt przewiduje również bardziej czytelny układ drogowy i zoptymalizowane rozwiązanie włączenia ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego niż te, o których rozmawiano w pierwszej serii warsztatów w 2023 roku.
Zdaniem ekspertów urbanistycznych CPK, obecnie tereny przydworcowe są "wyraźnie zdominowane przez infrastrukturę drogową obsługującą dworce i galerię handlową".
- Przestrzeń publiczna służy jedynie dojściu do wymienionych obiektów, podczas gdy w mieście o skali i randze Kalisza powinna stanowić wizytówkę miasta - ubolewają.
Uważają, że "okolice dworca, poprzez dogodne skomunikowanie, powinny być miejscem lokalizacji różnego rodzaju obiektów usługowych, szczególnie biurowych". - Dla dobrze funkcjonującej zabudowy miejskiej istotne jest również zapewnienie zróżnicowania funkcjonalnego (w tym terenów zielonych i budynków mieszkaniowych) i nadanie mu reprezentacyjnej formy odpowiedniej dla obszaru pełniącego rolę „bramy miasta" - twierdzą urbaniści CPK.
Zaproponowali układ obiektów służących komunikacji zbiorowej, obejmującej tereny po obu stronach torów kolejowych. To nowe obiekty, jak również propozycje adaptacji istniejących budynków, szczególnie zabytkowych. W miejsce rozległych parkingów i dróg manewrowych eksperci CPK proponują stworzenie placu dworcowego i ulic z rozległymi terenami zieleni.
Władze miasta: Czekamy na szczegóły
Wbrew komunikatowi CPK, władze miasta pozostają sceptyczne. Wciąż są zawiedzione, że nie wszystkie szybkie pociągi będą stawały w Kaliszu. Nie potwierdzają też ustaleń co do poparcia planu budowy nowego dworca i adaptacjęi dworca i jego okolic.
- To informacja prasowa CPK, która nie reprezentuje oficjalnego stanowiska miasta. Oczekujemy na bardziej precyzyjne materiały, które mieliśmy otrzymać od spółki, ale wciąż ich nie dostaliśmy. Dopiero na postawie tych dokumentów miasto podejmie decyzję i poda swoje stanowisko wobec tej koncepcji - informuje Katarzyna Ciupek, rzeczniczka urzędu miasta.
Sceptyczny wobec wizjonerskich planów CPK jest też dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Krzysztof Gałka. Jak mówi, walczył o zachowanie wykonanych wcześniej miejsca parkingowych i postojowych. - Nie chciałbym przesadnej ingerencji, bo na te inwestycje już zostały wydane pieniądze i dobrze służą mieszkańcom - mówi.
Spółka CPK nie udostępniła nam szczegółowej mapy z planowanym przebiegiem obwodnicy i tzw. bypassu łączącego dworzec w Kaliszu z nowym szlakiem Kolei Dużych Prędkości. - Mapę z dokładnym przebiegiem trasy opublikujemy około III kwartału 2025 roku, po wskazaniu przez wykonawcę optymalnej technologii bypassu - informuje Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka CPK.
Kolej dużych prędkości nie wjedzie do centrum
Według najnowszych planów szybka kolej wjedzie do Kalisza od strony Łodzi przez Szczytniki, Cienie, Trojanów, północny brzegu zalewu Szałe. Przy ul. Wypoczynkowej (teren niezabudowany) w Kaliszu zaplanowano zjazd z obwodnicy kolejowej do obecnej trasy, prowadzącej do dworca w Kaliszu. Obwodnica pobiegnie wzdłuż rzeki Krępica do Prosny, którą przetnie niedaleko obecnego wiaduktu. Dalej przebiegnie nad lub pod (rozważana jest koncepcja budowy tunelu) obecną linią kolejową, mijając z lewej elektrociepłownię Energa, a z prawej fabrykę silników lotniczych Pratt&Whitney.
Biegnąc nad lub pod ul. Elektryczną, skrzyżuje się z ul. Częstochowską. Później polami minie od południa osiedle Zagorzynek, przetnie w rejonie niezabudowanym ul. Zachodnią. Podobnie dalej z ulicami: Sąsiedzką, Wrocławską i Inwestorską (droga krajową nr 25), gdzie dojedzie do wpięcia do trasy szybkiej kolei, linii prowadzącej do Poznania z dworca kolejowego w Kaliszu.
Na terenie ogródków działkowych przy wiadukcie kolejowym w Kaliszu-Szczypiornie oraz na północ od ul. Wrocławskiej będą budowane nowe tory łączące dworzec z obwodnicą KDP.
Dalej linia kolejowa z obwodnicy Kalisza poprowadzi przez Krzywosądów (powiat pleszewski) w stronę Poznania, omijając od zachodu Pleszew.
Trasa szybkiej kolei na odcinku od Pleszewa do Poznania (65 km) jest już na tyle ustalona, że spółka CPK wystąpiła 11 grudnia o wydanie decyzji środowiskowej. To pierwszy wniosek spółki CPK o wydanie decyzji dla linii kolejowej o prędkości 350 km/h. - W najbliższych tygodniach planowane jest złożenie do RDOŚ analogicznego wniosku dla odcinka z Sieradza, przez Kalisz do Pleszewa - informuje CPK.
480-kilometrowa linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. W 2021 roku spółka CPK uzyskała ze środków unijnych 108 mln zł na prace przy projektowaniu odcinka do Poznania. Latem tego roku na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Poznań Komisja Europejska przekazała kolejne 162 mln zł.
Redagowała Marta Kaźmierska
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
To fajnie, że kolega Szymiii to przeanalizuje.
Zrobiłem małą aktualizację pomysłu, tutaj znajdziesz cały zaktualizowany tekst, możesz przekazać to naszemu kolejowemu ekspertowi Szymiii do obliczeń:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -191047636
Te fragmenty w tekście powyżej zostały zaktualizowane (daję tutaj, żebyście mogli szybko znaleźć różnice):
Skoro się nie da usunąć tej kolejowej obwodnicy w Kaliszu to trzeba nalegać na optymalizację położenia łącznicy LK85-LK14.
LK14 na wschód od stacji Kalisz może być:
* alternatywna propozycja A (szczegóły niżej) -- przebudowana między stacją Kalisz i Lasem Winiarskim (wymaga nowego mostu na Prośnie) lub
* alternatywna propozycja B -- przebudowa LK14 tylko między stacją Kalisz i lewym brzegiem doliny Prosny z zachowaniem starego mostu, ale ze skasowaniem części zakola LK14 na południe od LK85 i ul. Piwonickiej. Dwie możliwości lokalizacji łącznic LK85-LK14 (w obu podwariantach jest skrócenie zakola LK14):
B1 -- łącznice w okolicach ul. Częstochowskiej, oznaczone zielonymi kropkami (wymaga więcej miejsca na łącznice)
B2 -- łącznice w miejscu planowanym przez CPK w wariancie W91a
Różnica poziomów między prawym brzegiem doliny Prosny (gdzie będzie osadowiony most kolejowy) i łukiem LK14 na przecięciu ze Świętokrzyską to 18 metrów na 1,8 km toru, a więc nachylenie podłużne torów wynosiłoby 10 promili. Dawałoby to jeszcze zapas, umożliwiający budowę łącznic do LK14 na różnych poziomach z torami głównymi.
Nachylenie podłużne 10 promili to znacznie mniej niż 30 promili w tunelu KDP zachodnim (na zachód od Łodzi Fabrycznej), który będzie budowany przez CPK.
Co więcej proponowana trasa idzie brzegiem małego wzgórza, które się powoli wznosi. Trzeba będzie wykonać roboty ziemne i dać tory w krótkim tunelu (budowanym metodą odkrywkową) zlokalizowanym pod ul. Częstochowską. 200-300 m na północny zachód od Częstochowskiej linia kolejowa wychodziłaby z tunelu i dalej szła po powierzchni. Dzięki temu tory od wschodniego końca ul. Elektrycznej powoli i równomiernie wznosiłyby się, aż do osiągnięcia LK14 przy ul. Świętokrzyskiej.
Przy ul. Częstochowskiej teren się szybciej podnosi, można to wykorzystać do zbudowania płytkiego tunelu pod ulicą Częstochowską i zachodnią częścią ul. Elektrycznej. W środkowej części ul. Elektrycznej byłoby wejście do tunelu, a w części Elektrycznej bliżej rzeki tory po powierzchni. Zatem część ulicy Elektrycznej bliżej Częstochowskiej mogłaby być odbudowana po inwestycji.
Szerokość między zakładami i domami przy ul. Elektrycznej wynosi 80 m; za domami strony Elektrycznej są budynki gospodarcze i odległość od nich do zakładów to 55 m. Zatem domy przy Elektrycznej nie byłyby dotknięte. Trzeba byłoby zrobić dojazd do domów (przynajmniej do części) od ul. Wojciecha z Brudzewa.
Likwidacja (lub przeniesienie) dotyczyłaby część parkingów przy zakładach lotniczych. Część z nich mogłaby być ulokowana nad tunelem.
Mapa poniżej zawiera wartości wysokości na planowanej trasie LK14 oraz łączników:
![]()
Zatem są trzy możliwości (A, B1, B2), niech Szymiii je przeanalizuje pod kątem wykonalności i czasu przejazdu. Wg OpenRailwayMap stary most na LK14 jest przystosowany do prędkości 120 km/h, ale łuk po zachodniej stronie mostu ma ograniczenie do 90 km/h. W wariantach B1 i B2 należy ten łuk nieco poprawić kosztem parkingu zakładów lotniczych przy wschodniej części ul. Elektrycznej.
Chyba nie uda się uratować W9. Zatem w tym momencie są dwa najważniejsze punkty:
* wyprostowanie serpentyny LK14 w Kaliszu
* wystarczająca rozbudowa układu torowego stacji Kalisz, aby nie blokować rozwoju ruchu kolejowego w przyszłości (np. w przypadku wybudowania linii Kalisz-Konin)
Budowa nowego centrum przesiadkowego też jest ważna, ale dwa poprzednie punkty są ważniejsze.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dziwne te pomysły pana Gałki.filip pisze: ↑23 gru 2024, o 11:24Polecam zobaczyć co wypluła z siebie "kaliska" GW. Ja jakoś nie odetchnąłem, a z tego co mi wiadomo to lewica jestem.
Kolej dużych prędkości nie wjedzie do Kalisza. Mieszkańcy odetchnęli, prawica kręci nosem
https://kalisz.wyborcza.pl/kalisz/7,181 ... cy-sa.html
Sceptyczny wobec wizjonerskich planów CPK jest też dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Krzysztof Gałka. Jak mówi, walczył o zachowanie wykonanych wcześniej miejsca parkingowych i postojowych. - Nie chciałbym przesadnej ingerencji, bo na te inwestycje już zostały wydane pieniądze i dobrze służą mieszkańcom - mówi.
Wcześniej Kalisz dopuścił do wybudowania centrum handlowego przy stacji pozbawiając się w ten sposób lepszej aranżacji przestrzeni. A teraz ten pan broni parkingów jak niepodległości. Parking może być nieco dalej od dworca, gdzieś w bardziej dyskretnym miejscu.
.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Gałka zawsze i wszędzie walczy o zachowanie miejsc postojowych. Bo to jest największe złoto Kalisza.
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Minister chce korekty w planie CPK. "Małe miasta nie mogą czekać do 2032 roku"
...Program inwestycyjny CPK jest zmieniany. W poprzedniej wersji miał być ukończony do 2030 roku, teraz przesunięto horyzont czasowy do 2032 roku. Poprzednia wersja zakładała 71 miliardów na część kolejową, nowa to 77 miliardów. Jednocześnie następuje bardzo duże zwiększenie inwestycji w linię Y, czyli szybkie połączenie Warszawa-Łódź-Poznań-Wrocław - to o 15 miliardów więcej - i znaczące zmniejszenie inwestycji w połączenia subregionalne - tu mamy zejście z 10,5 do 1,6 miliardów. Na dodatek to zwiększenie inwestycji w Y przewiduje przeznaczenie 3 miliardów złotych na to, aby ominąć ważny ośrodek subregionalny, czyli Kalisz. W efekcie żadne połączenia subregionalne z CPK nie będą realizowane do 2032 roku, poza przygotowaniem dokumentacji. ...
...Problem nie polega na tym, że odchodzimy od pierwotnych założeń - one też nie były idealne. Problem polega na tym, że cała inwestycja koncentruje się na szybkiej kolei między dużymi miastami do 2032 roku, a wszystkie inne inwestycje, te włączające do rozwoju miasta subregionalne, zostają przesunięte na później. Lepszym rozwiązaniem byłoby jednoczesne budowanie - kawałek po kawałku - szybkiej linii Y oraz realizacja projektów subregionalnych, które włączałyby takie miasta jak Włocławek, Płock czy Łomża do sieci szybkich połączeń z metropoliami. Wątpliwość budzi też wydawanie 3 miliardów złotych na ominięcie Kalisza (czyli w efekcie wyłączenie z dostępu do szybkiej kolei zamieszkałe przez ponad 400 tys. ludzi aglomeracji kalisko-ostrowskiej). ...
https://www.money.pl/fundusze/minister- ... 6512a.html
...Program inwestycyjny CPK jest zmieniany. W poprzedniej wersji miał być ukończony do 2030 roku, teraz przesunięto horyzont czasowy do 2032 roku. Poprzednia wersja zakładała 71 miliardów na część kolejową, nowa to 77 miliardów. Jednocześnie następuje bardzo duże zwiększenie inwestycji w linię Y, czyli szybkie połączenie Warszawa-Łódź-Poznań-Wrocław - to o 15 miliardów więcej - i znaczące zmniejszenie inwestycji w połączenia subregionalne - tu mamy zejście z 10,5 do 1,6 miliardów. Na dodatek to zwiększenie inwestycji w Y przewiduje przeznaczenie 3 miliardów złotych na to, aby ominąć ważny ośrodek subregionalny, czyli Kalisz. W efekcie żadne połączenia subregionalne z CPK nie będą realizowane do 2032 roku, poza przygotowaniem dokumentacji. ...
...Problem nie polega na tym, że odchodzimy od pierwotnych założeń - one też nie były idealne. Problem polega na tym, że cała inwestycja koncentruje się na szybkiej kolei między dużymi miastami do 2032 roku, a wszystkie inne inwestycje, te włączające do rozwoju miasta subregionalne, zostają przesunięte na później. Lepszym rozwiązaniem byłoby jednoczesne budowanie - kawałek po kawałku - szybkiej linii Y oraz realizacja projektów subregionalnych, które włączałyby takie miasta jak Włocławek, Płock czy Łomża do sieci szybkich połączeń z metropoliami. Wątpliwość budzi też wydawanie 3 miliardów złotych na ominięcie Kalisza (czyli w efekcie wyłączenie z dostępu do szybkiej kolei zamieszkałe przez ponad 400 tys. ludzi aglomeracji kalisko-ostrowskiej). ...
https://www.money.pl/fundusze/minister- ... 6512a.html
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
dzięki, właśnie miałem to wstawić. Wrzuciłem na Facebooka. Nie wszystko stracone?
www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Radzę się nie łudzić. Minister od liczb ostatnio się wychlapał, że jednak chłopski rozum jest silniejszy od "twardych liczb". Być może to liczby Schrödingera.