Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Nad samym lotniskiem płakać nie będę, ale te linie kolejowe to byłaby duża strata.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Nie będzie lotniska, nie będzie linii kolejowej. Albo cięcia dotkną szprychy a port mimo wszystko powstanie. Wcale by mnie to nie zdziwiło. Obawiam się, że w ramach oszczędności wytną program 100 obwodnic.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Jutro będzie Horała w Kaliszu, więc jest szansa na informacje z pierwszego źródła.
Te informacje podały takie źródła jak DoRzeczy lub Tysol, więc niestety może być w nich źródło prawdy.
Te informacje podały takie źródła jak DoRzeczy lub Tysol, więc niestety może być w nich źródło prawdy.
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy
autor anonimowy
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
^^^
https://www.money.pl/gospodarka/budowa- ... 7840a.htmlBudowa CPK zagrożona? Rzecznik spółki: to fake news wyssany z palca
Realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego stoi pod znakiem zapytania. Do takich informacji dotarł wprost.pl. Serwis podał, że decyzję miał osobiście podjąć Jarosław Kaczyński. Powodem mają być szeroko zakrojone cięcia w finansach. - To informacja wyssana z palca - komentuje w rozmowie z money.pl Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK. Informację zdementowali również rzecznik rządu i pełnomocnik rządu ds. CPK.
Wprost.pl poinformował, że decyzję o wstrzymaniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podjął prezes PiS. Szef rządzącej partii miał zdecydować, że wszystkie resorty, oprócz Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, powinny teraz pilnie szukać oszczędności. Rezultatem cięć ma być wstrzymanie wszystkich strategicznych przedsięwzięć, w tym m.in. budowy CPK.
Przedstawiciele spółki CPK poproszeni o skomentowanie tych informacji nie kryją oburzenia.
Najkrótsza odpowiedź jest taka, że jest to informacja wyssana z palca. Ten sensacyjny fake news jest sformułowany na podstawie anonimowego źródła, tym bardziej trudno się do niego odnieść na poważnie - komentuje Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Podobnie zareagował Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej.
"Naprawdę, aż żal patrzeć jak oczywisty fake news z anonimowego źródła o rzekomym odstąpieniu od budowy CPK jest dziś powielany. To marzenie tych, którzy nie chcą silnej, nowoczesnej, podmiotowej i bogatej Polski. Wasze niedoczekanie" - napisał na Twitterze.
Konrad Majszyk dodaje, że przedstawiciele spółki wolą koncentrować się, na wykonaniu zadania, do którego zostali powołani, nie chcą zaś komentować plotek.
- Wiem, że wielu życzy nam źle i chce, aby projekt CPK został schowany na dno szuflady. Nie mam jednak dla tych osób dobrych wiadomości - mówi rzecznik spółki.
Zaznacza również, że teza związana z tym, że rezygnacja z budowy CPK przyniesie gigantyczne oszczędności budżetowe, jest z gruntu fałszywa. Powód?
Osoba, która lansuje taką tezę, nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, jak ten projekt jest finansowany. W pierwszym etapie głównym źródłem środków na inwestycję są skarbowe papiery wartościowe, co oznacza, że wydatki te nie obciążają aktualnego budżetu państwa - informuje.
Konrad Majszyk przypomina także, że inwestycje kolejowe w ramach CPK będą współfinansowane przez UE (np. fragment połączenia Warszawa-Łódź-Sieradz-Poznań i tunel w Łodzi).
- W części lotniskowej zakładamy, że 60 proc. finansowania pozyskamy z długu, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków. Pozostałe 40 proc., chcemy zdobyć od inwestorów obejmujących mniejszościowy pakiet udziałów w spółce lotniskowej, a zainteresowanie rolą partnera finansowego jest naprawdę duże - wyjaśnia.
W czasach kryzysu takie inwestycje są stymulatorem gospodarki
Konrad Majszyk twierdzi także, że rezygnacja z projektu CPK przyniosłaby więcej szkód niż pożytku. Powód? - W czasach kryzysu rozbudowane inwestycje są stymulatorem gospodarki – i po taki mechanizm sięga się w wielu miejscach na świecie. Według wyliczeń firmy doradczej Kearney, dzięki zrealizowaniu całego Programu CPK do 2040 roku powstanie prawie 300 tys. nowych miejsc pracy, a ta inwestycja będzie znaczącym bodźcem dla PKB - komentuje.
Przytacza także kolejne argumenty za budową CPK. - Dziś mamy wariant inwestorski lotniska wraz z węzłem kolejowym. Jesteśmy także w trakcie wyboru i podpisywania umów z wykonawcami czterech wielkich projektów, dla nowego lotniska dworca kolejowego, węzła przesiadkowego, dróg startowych i kołowania, wieży kontroli lotów, terminali cargo - wylicza.
Dodatkowo pod koniec października spółka CPK zawarła umowę wartą 327 mln zł z generalnym projektantem inżynierii lądowej (Master Civil Engineer - MCE).
- Zamykanie projektu zaledwie kilka dni później byłoby co najmniej zaskakujące - twierdzi rzecznik spółki.
Dodatkowo informuje, że obecnie rozpatrywany jest także przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wniosek o decyzję środowiskową dla budowy Portu Solidarność. - Mamy już projekt budowlany i ogłosiliśmy pierwszy przetarg budowlany dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Studia wykonalności (tzw. STEŚ) są opracowywane już dla 1,3 tys. km z 2 tys. km planowanych "szprych" - informuje rzecznik.
Dodaje także, że niedawno złożony został również wniosek o decyzję środowiskową i wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka KDP Warszawa-Łódź. Ponadto terenie przyszłego lotniska trwa w tej chwili Program Dobrowolnych Nabyć (PDN), który obejmuje już obszar 1350 ha i poprzedza obowiązkowy etap wywłaszczeń za odszkodowaniem, który rusza po wydaniu decyzji lokalizacyjnej.
Warto w tym kontekście przypomnieć, że w ubiegłym roku spółka CPK opublikowała roczne sprawozdanie finansowe. Wynikało z niego, że skumulowane straty od momentu jej powstania w 2018 r. sięgnęły 243 mln zł brutto. Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, napisał wówczas na Twitterze o "manipulacji opozycji" i podkreślił, że te straty w rozumieniu księgowym są tak naprawdę "kosztami przygotowania i realizacji inwestycji".
Rzecznik rządu: przygotowujemy pakiet możliwych cięć wydatków
Tymczasem rzecznik rządu Piotr Müller na antenie Polsat News przyznał, że rząd rzeczywiście przygotowuje plan możliwych cięć w wydatkach, co wynika przede wszystkim ze zwiększonych nakładów na uzbrojenie.
- Nie ukrywam, że faktycznie przygotowujemy teraz pakiet, w ramach rządu, możliwych cięć inwestycyjnych, czy innych wydatków, które moglibyśmy poczynić, ale wynika to przede wszystkim z tego, że musimy kierować wydatki na uzbrojenie Polski. Uważamy, że jest to kwestia żywotnego interesu naszego kraju, żeby zabezpieczyć się pod kątem zbrojeń, bo Rosja w każdej chwili, za rok za dwa, może nas zaatakować i byłoby ogromnym grzechem naszego rządu, gdybyśmy w tym czasie nie poczynili niezbędnych przygotowań - powiedział Müller.
Zapytany czy poszczególni ministrowie będą zobowiązani do przygotowania pakietu cięć w swoich resortach, powiedział, że "już w tej chwili przygotowujemy to w ramach rządu".
Pytany, w jakich obszarach można się spodziewać cięć, Müller stwierdził, że będą one dotyczyły inwestycji, które nie mają wysokiego priorytetu, czy mają charakter pomocniczy. Dodał, że taki plan powinien zostać zaprezentowany w ciągu dwóch tygodni.
Müller poinformował też, że rząd nie rezygnuje z inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny.
- Z tej inwestycji się nie wycofujemy. Uważamy ją za jedną ze strategicznych inwestycji pod kątem rozwoju Polski, pod kątem transportowym. Wiem, że niektórzy politycy, na przykład z Platformy Obywatelskiej, mówili, że po co nam CPK skoro mamy lotnisko w Berlinie. Ale jak komuś wystarcza lotnisko w Berlinie z Platformy, to niech wyjedzie do Niemiec. My w Polsce chcemy mieć duży hub transportowy, który pozwoli rozwijać się naszemu krajowi - stwierdził rzecznik.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedys ... -sieradzka
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Budowa kolei dużych prędkości ze stacją w Kaliszu do duża szansa na rozwój naszego miasta. Niesie też zagrożenia - wyburzenia domów mieszkalnych oraz innych obiektów, zmianę układu komunikacyjnego miasta oraz możliwe przyszłe ograniczenia w zagospodarowaniu przyległych terenów.
Dlatego już wcześniej wystosowałem do spółki CPK pismo z informacją, że obecnie proponowane warianty przebiegu szybkiej kolei przez Kalisz są nie do zaakceptowania.
Wnieśliśmy 56 propozycji poprawek, które w możliwie największym stopniu uchronią interes mieszkańców i miasta.
Kontynuujemy dyskusję w tej sprawie - dzisiaj w Kaliszu gościmy ministra Marcina Horałę, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP. Rozmawiamy o budowie kolei dużych prędkości, wariantach przebiegu przez obszar naszego miasta.
Cieszę się, że w spotkaniu uczestniczą radni. Sprawując swój mandat mają możliwość zadać pytania, które nurtują kaliszan i przekazać im uzyskaną wiedzę, rozwiewając wątpliwości.
Liczę, że zgłoszone przez kaliszan uwagi zostaną wzięte pod uwagę, a Kalisz jak najszybciej wróci na ważny komunikacyjny szlak.
facebook/Krystian Kinastowski - Prezydent Kalisza
Dlatego już wcześniej wystosowałem do spółki CPK pismo z informacją, że obecnie proponowane warianty przebiegu szybkiej kolei przez Kalisz są nie do zaakceptowania.
Wnieśliśmy 56 propozycji poprawek, które w możliwie największym stopniu uchronią interes mieszkańców i miasta.
Kontynuujemy dyskusję w tej sprawie - dzisiaj w Kaliszu gościmy ministra Marcina Horałę, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP. Rozmawiamy o budowie kolei dużych prędkości, wariantach przebiegu przez obszar naszego miasta.
Cieszę się, że w spotkaniu uczestniczą radni. Sprawując swój mandat mają możliwość zadać pytania, które nurtują kaliszan i przekazać im uzyskaną wiedzę, rozwiewając wątpliwości.
Liczę, że zgłoszone przez kaliszan uwagi zostaną wzięte pod uwagę, a Kalisz jak najszybciej wróci na ważny komunikacyjny szlak.
facebook/Krystian Kinastowski - Prezydent Kalisza
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Minister Marcin Horała w Kaliszu na briefingu prasowym.
-
- Użytkownik
- Posty: 3657
- Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Wariant W1-A zostanie ostatecznie zaakceptowany?
Wykluwa się 5 wariant przebiegu KDP. Jest najbardziej prawdopodobny.
Na spotkaniu z radnymi przedstawiciele CPK poinformowali, że uwzględniają również tzw. 5 wariant zaproponowany przez jednego z mieszkańców Kalisza podczas konsultacji. Wariant ten byłby najmniej ingerujący w obecną zabudowę, gdyż włącza się w obecne torowisko tuż za mleczarnią po czym przebijał ulicę Częstochowską i biegł po byłych terenach WSK.
Wykluwa się 5 wariant przebiegu KDP. Jest najbardziej prawdopodobny.
Na spotkaniu z radnymi przedstawiciele CPK poinformowali, że uwzględniają również tzw. 5 wariant zaproponowany przez jednego z mieszkańców Kalisza podczas konsultacji. Wariant ten byłby najmniej ingerujący w obecną zabudowę, gdyż włącza się w obecne torowisko tuż za mleczarnią po czym przebijał ulicę Częstochowską i biegł po byłych terenach WSK.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Jeżeli W1-A przejdzie to będzie zdecydowanie największy sukces w historii tego forum.
-
- Użytkownik
- Posty: 3657
- Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Okaże się na początku przyszłego roku. Jeżeli tak się stanie, to forum powinno zorganizować triumf koledze Romualdowi.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Jeszcze bardzo ważne jest dobre połączenie Kalisza z Pleszewem. Jest to ważne z perspektywy kształtowania sieci lokalnych połączeń kolejowych.
Przeglądałem teraz wszystkie warianty i tylko W1 gwarantuję przystanek w Pleszewie + obejście.
Ostrów będzie dobrze skomunikowany, bo będzie modernizowana LK14 do Vmax=160km/h.
Daję to perspektywy na przyszłość, gdyby Kalisz odzyskał województwo bardzo dobrych połączeń aglomeracyjnych i wojewódzkich.
Przeglądałem teraz wszystkie warianty i tylko W1 gwarantuję przystanek w Pleszewie + obejście.
Ostrów będzie dobrze skomunikowany, bo będzie modernizowana LK14 do Vmax=160km/h.
Daję to perspektywy na przyszłość, gdyby Kalisz odzyskał województwo bardzo dobrych połączeń aglomeracyjnych i wojewódzkich.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
No, najlepiej taki łuk triumfalny z ptasiego mleczka. (Ale taki spory, żeby wszyscy forumowicze opchali się ptasim mleczkiem na maksa).kaliszanin2 pisze: ↑8 lis 2022, o 22:09Okaże się na początku przyszłego roku. Jeżeli tak się stanie, to forum powinno zorganizować triumf koledze Romualdowi.
Bogumile, to przede wszystkim twoja zasługa, bo to ty poszedłeś na konsultacje społeczne i to ty w jasny sposób przedstawiłeś wariant W1-A. Bardzo ci za to jeszcze raz dziękuję, tym bardziej, że ja nie umiałbym przebić się przez ten harmider panujący wówczas na sali. Bardzo też dziękuję rym-kowi, bo to on wtedy wieczorem na szybko rysował wariant W1-A (a przez telefon trudno się rysowało).
Choć red. A.W. (Arkadiusz Woźniak?) napisał dziś w „Życiu Kalisza”, że wariant W1-A „jest najbardziej prawdopodobny”, to ja obawiam się, że ze względu na to nieszczęśliwe podejście linii kolei warszawsko-kaliskiej na dworzec kolejowy i tak jest on najmniej prawdopodobny. But who knows i może panowie inżynierowie coś wykombinują, jakieś przeprofilowanie czy co tam. Nikt nie wie, zobaczymy.
Mam dosyć tego miasta, Czerwono-czarnej mafii. (T.Love, „King”, 1992)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Nie widzę najmniejszych szans na realizacje tej inwestycji. Od wstępnych ustaleń minęło ponad 17 lat , i do dzisiaj wszystko jest na tym samym etapie ! Myślę że gdy w 2023 roku skończą się wybory , temat jak zwykle upadnie! Nie doczekaliśmy się obwodnicy , trasy szybkiego ruchu, nowego więzienia, nie doczekamy się też szybkiej kolei !!!
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Widzę te tłumy Kaliszan jadących do Pleszewa i vice versa. Zwłaszcza że bilety szybkiej kolei najtańsze nie będą. A czy zwykłe składy będą wpuszczane na te tory, śmiem wątpić. Ta linia nie jest budowana dla obsługi połączeń lokalnych.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Mylisz się. W1 na odcinku pleszewskim jest właśnie dedykowany połączeniom lokalnym. Jednotorowa łącznicą miałaby przebiegać przez centrum Pleszewa, dokładnie po śladzie istniejącej linii kolejowej Kowalew-Pleszew Miasto, przez co odpada problem wybudzeń. Jest to genialne rozwiązanie. Kolej byłaby wreszcie alternatywa dla autobusów i samochodów. Czas przejazdu z Pleszewa do Kalisza wynosiłby dziesięć? do kilkunastu minut. Niestety władze Pleszewa nawet nie chcą słyszeć o jakichkolwiek wariantach. Nie i koniec, bo kolej to wymysł szatana.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Tak, wlecze się to wszystko jak czaski vlak.
Ale od pierwszego projektu budowy kolei z Wrocławia przez Kalisz i Łódź do Warszawy z 1862 do uruchomienia w 1902 kolei warszawsko-kaliskiej minęło wtedy lat 40. Nie jesteśmy więc jeszcze nawet na półmetku.
Mam dosyć tego miasta, Czerwono-czarnej mafii. (T.Love, „King”, 1992)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)
-
- Użytkownik
- Posty: 3657
- Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Ja tylko przedstawiłem gotowy W1-A. Coś takiego przychodziło mi też do głowy, ale nie miałem rozeznania co do stanu terenów, po których można W1-A poprowadzić, nie miałem więc podstaw, żeby samemu się z tym wyrywać.ww pisze: ↑9 lis 2022, o 04:29Bogumile, to przede wszystkim twoja zasługa, bo to ty poszedłeś na konsultacje społeczne i to ty w jasny sposób przedstawiłeś wariant W1-A. (...) Bardzo też dziękuję rym-kowi, bo to on wtedy wieczorem na szybko rysował wariant W1-A (a przez telefon trudno się rysowało).
(...)
Choć red. A.W. (Arkadiusz Woźniak?) napisał dziś w „Życiu Kalisza”, że wariant W1-A „jest najbardziej prawdopodobny”, to ja obawiam się, że ze względu na to nieszczęśliwe podejście linii kolei warszawsko-kaliskiej na dworzec kolejowy i tak jest on najmniej prawdopodobny. But who knows i może panowie inżynierowie coś wykombinują
W sprawie W1-A środowisko forum spisało się naprawdę bardzo dobrze. Pierwsze doniesienie Filipa o czterech wariantach pozwoliło mi natychmiast zareagować apelem o odrzucenie wariantów pomijających kaliski dworzec, ustawiających go jako stację przy bocznicy. Temat został podjęty, rozwinęła się rzeczowa dyskusja, także w aspektach technicznych. Zwracano uwagę na wielkie prawdopodobieństwo silnych protestów społecznych przeciwko bardzo licznym wywłaszczeniom, wyburzeniom i zakłóceniom sąsiedztwa przez jedynie wartościowe dla miasta warianty W1/W2. Jako remedium na nie Romuald zaproponował modyfikację tych rozwiązań w postaci wariantu W1-A, z którym Jarosław i Karol zapoznali wstępnie, jeszcze przed konsultacjami w Kaliszu, różne osoby mogące mieć wpływ na postępowanie. Dzięki temu prezentacja w czasie konsultacji nie była już całkowitym zaskoczeniem, ale elementem dalszej perswazji skłaniającym decydentów do akceptacji naszego rozwiązania.
Różne opinie wyrażamy tutaj o prezydencie Kinastowskim, ale trzeba z uznaniem przyjąć to, że się na W1-A otworzył. Samorządowcy to nie są jacyś wodzowie, raczej pierwszą ich troską jest, żeby obywatele mieli święty spokój, a dopiero potem biorą się za przedsięwzięcia miastotwórcze. Tym bardziej trzeba docenić ostrożne, ale jednak wejście w W1-A.
Co do prawdopodobieństwa ostatecznego przyjęcia W1-A, to wygląda na to, że CPK (zwłaszcza wobec opinii swoich inżynierów) przekonało się do niego. Oczywiście zawsze wszystko może się zmienić.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Tak jak pisał jp. Kolej łącząca bezpośrednio Kalisz z Pleszewem to wymierne korzyści dla obu miast.
Zresztą pisałem o tym dwa zdania później po co ten zjazd do Pleszewa jest potrzebny.
KDP nie będzie się zatrzymywała w Pleszewie, więc nie wiem o co Ci chodzi z szybką koleją. Dla takich miast zostały przygotowane łącznice, aby regio mogło swobodnie wjeżdżać na stare stacje. Niektóre województwa już planują zakup taboru dwusystemowego (np. wielkopolskie i łódzkie), aby móc wykorzystać potencjał tych linii i obsłużyć te miasta.
Niestety w Pleszewie niezbyt myślą i odrzucili wariant tworzący zjazd do centrum (a przecież jest miejsce!), który gwarantowałby dogodne dojście na nogach dla dużej części mieszkańców do stacji, a tak to zostaną z starą stacją konwencjonalnej kolei.
Jest to szczególnie absurdalne z perspektywy tego, że Pleszew ogłasza się jako miasto kompaktowe.
Tak myśleli nasi kochani carowie. Skończyło się na tym, że po zachodniej stronie Wisły prawie nie ma kolei, a stację lądowały po kilka kilometrów od miast i do dzisiaj tam zabudowa nie doszła (Błaszki, Garwolin).
Ostatnio zmieniony 9 lis 2022, o 17:09 przez filip, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Ja słyszałem, że plany doprowadzenia kolei do Kalisza były już w latach 20-tych XIX w. Czyli mamy cykl 40 letni. 40 lat od planów do pierwszego projektu i kolejne 40 lat do wybudowania.
To bardzo dobre informację.kaliszanin2 pisze: ↑9 lis 2022, o 16:03(...) Samorządowcy to nie są jacyś wodzowie, raczej pierwszą ich troską jest, żeby obywatele mieli święty spokój, a dopiero potem biorą się za przedsięwzięcia miastotwórcze. Tym bardziej trzeba docenić ostrożne, ale jednak wejście w W1-A.
Co do prawdopodobieństwa ostatecznego przyjęcia W1-A, to wygląda na to, że CPK (zwłaszcza wobec opinii swoich inżynierów) przekonało się do niego. Oczywiście zawsze wszystko może się zmienić.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Tak tak, a ja słyszałem, że plan doprowadzenia linii kolejowej do Kalisza obmyśliła babka Michaliny Ostrzeńskiej, ta co od 1814 na Świńskim Targowisku lokomotywami handlowała i z przekupkami biznesplan opracowywała, tylko akurat Stephenson przechodził, wszystko posłyszał, ołówkiem kopiowym szybko zanotował i od razu zeppelinem do Newcastle poszybował i całe kieszonkowe w Stockton and Darlington Railway zainwestował. Tak było! Ja to wszystko od Janka Boxy-Radoszewskiego słyszałem, jak się z nim na piwie w wakacje widziałem i fotografie księcia Zajączka oglądałem.
Mam dosyć tego miasta, Czerwono-czarnej mafii. (T.Love, „King”, 1992)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Przecież nigdzie nie napisałem, że tak było tylko, że tak słyszałem. Mogłem coś źle usłyszeć.