Strona 152 z 173

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 19 wrz 2022, o 09:16
autor: Stanis
Czy naprawdę nie można poprowadzić linii kolejowej od Opatówka wschodnią stroną Kalisza ze stacją na Chrustach jak pierwotnie zakładano. Budowa nowej stacji będzie prostsza i tańsza jak przebudowa istniejącej, a odległość od centrum taka sama.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 19 wrz 2022, o 11:14
autor: jp
Stacja poza miastem nie wchodzi w grę. A jeśli miałaby być w bliskiej odległości od centrum, to budowa nie byłaby prostsza. Przerabialiśmy ten temat. Obecna stacja jest w dobrej lokalizacji. Geograficznie w centrum, w pieszym zasięgu wielu tys. mieszkańców. A w przyszłości może być tylko lepiej (zmiana zagospodarowania terenów przemysłowych na mieszkaniowe o wysokiej intensywności w sąsiedztwie stacji oraz otwarcie terenów po południowej stronie torów za sprawą wiaduktów które powinny powstać w ramach budowy linii.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 19 wrz 2022, o 13:40
autor: K-man
KDP zbiera żniwo. Rada Osiedla Rypinek do odwołania
https://zyciekalisza.pl/artykul/odwolan ... la/1353451

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 19 wrz 2022, o 13:58
autor: Robert AB
Dotyczy wariantów W1 / W2 / W1-A / W1-C

Liczby na podstawie W1-C, ale zbliżone wartości są również dla pozostałych, w szczególności W1 / W2.



O skarpie i różnicy wysokości na linii w Kaliszu -- c.d.


1)
Dworzec - 137 m n.p.m.
ul. Częstochowska - 117 m n.p.m.

różnica wysokości = 20 m
odległość między stacją i Częstochowską = 1500 m (korekta pomiaru)
odległość między stacją i brzegiem skarpy = 1600 m

Dopuszczalne maksymalne pochylenie podłużne linii KPD (przeznaczonej wyłącznie do ruchu pasażerskiego): 35 promili, zalecane do 16 promili.
W związku z powyższym przyszła mi taka myśl: można wejść od strony doliny Prosny i wbić się w skarpę tak, aby sufit tunelu był tuż pod ulicą Częstochowską.
Tory byłyby 8 metrów nad poziomem rzeki Prosny; wał w dolinie Prosny miałby 6-7 metrów wysokości.
Tory byłyby też 8 metrów poniżej poziomu ulicy Częstochowskiej.
Zatem:

różnica wysokości = 28 m
odległość między stacją i Częstochowską = 1500 m (korekta pomiaru)

pochylenie podłużne linii = 28 m x 1000 ‰ / 1500 m = 18,7 ‰

Wartość ta jest bardzo zbliżona do zalecanej wartości 16 ‰.

Większość linii KDP między wejściem w skarpę przy Częstochowskiej i stacją Kalisz mogłaby być w płytkim tunelu, który możnaby przykryć ziemią i roślinnością, albo zrobić ścieżkę rowerową, albo drogę. Dzięki temu nie wpłynęłoby to znacząco na krajobraz i na mieszkańców. Dzięki temu strefa liczba wyburzonych domów zmniejszyłaby się znacząco.
Nieznaczne przesunięcie planowanego układu torowego o 100-200 m w kierunku NS oraz podwyższenie poziomu ulicy Częstochowskiej o 50 cm pozwoliłoby na zmniejszenie nachylenia do zalecanych 16 ‰.


2)
Położenie stacji w Kaliszu na górce ma swoje plusy.

Pociągi jadące od strony Sieradza będą mogły podjazd pod górę częściowo wykorzystać do wyhamowywania.
Dla pociągów nie zatrzymujących się w Kaliszu i jadących na trasie w wariancie W1-C oznaczało by to, że przez Prosnę mogły przejechać nieco szybciej niż 160 km/h i na wschodnim łuku 160 km/h.

Pociągi jadące w kierunku Sieradza będą się szybciej rozpędzać.



Wszystkie pomiary wysokości:
Dworzec - 137 m n.p.m.
ul. Polna/ul. Tęczowa - 128 m n.p.m.
ul. Częstochowska - 117 m n.p.m.
Prosna - 101 m n.p.m.
dolina Prosny (ok. 1,5 km szerokości) -- 102-103 m n.p.m.
skraj Lasu Winiarskiego - 109 m n.p.m.
przejście przez Lubelską - 113 m n.p.m.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 22 wrz 2022, o 17:19
autor: K-man

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 22 wrz 2022, o 18:24
autor: faust
Historie jak z XIX wieku, szybka kolej wypłukuje dusze i rozsiewa wąglika.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 22 wrz 2022, o 20:39
autor: jp
"Zdaniem burmistrza Pleszewa inwestycja nie wnosi niczego do rozwoju miasta". Polemizowałbym z burmistrzem. Moim zdaniem pomysł łącznicy do stacji wąskotorowej Pleszew Miasto jest co najmniej ciekawy. Pleszew zyskuje normalną stację w centrum miasta. Nie ma wyburzeń! Linia nie dzieli miasta dodatkowymi torowiskami, przynajmniej na odcinku Kowalew-Pleszew Miasto, ponieważ jednotorowa łącznica biegnie po śladzie wąskotorówki. Niebezpieczne dzisiaj przejazdy zmieniają się w bezkolizyjne.
Coś chyba jednak musi być na rzeczy z tym wypłukiwaniem dusz i rozsiewaniem wąglika :wink:

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 22 wrz 2022, o 20:52
autor: milo
Byliśmy tam na wizji lokalnej. 😉
Podejrzewam, że burmistrz może mieć rację co do wyburzeń ichniego ośrodka kultury.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 22 wrz 2022, o 22:05
autor: jp
Może też nie mieć racji i moim skromnym zdaniem nie ma. Ten ośrodek kultury zajmuje pomieszczenia dworcowe, a budynek dawnego dworca nie przeszkadza. Ośrodek kultury można pozostawić, można też przenieść a budynkowi przywrócić pierwotną funkcję. Można też postawić nowy budynek stacyjny obok (vide STEŚ). Możliwości jest wiele, ale trzeba chcieć rozmawiać a takiej woli ze strony burmistrza podobno w ogóle nie było...

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 22 wrz 2022, o 23:58
autor: milo
Zajmuje pomieszczenia nie tylko dworca ( teraz biblioteka) ale i inne budynki podworcowe.
Nie znalazłem zdjęcia z lotu ptaka, ale na załączonym też to mniej więcej widać, że budynek obok czerwonego wagonu na dole jest raczej do wyburzenia.
Oczywiście tak jak piszesz można Zajezdnie Kultury przenieść w inne miejsce itp.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 23 wrz 2022, o 11:37
autor: jp
Burmistrz woli skansen zamiast stacji z prawdziwego zdarzenia w centrum. Ciekawe czy większość pleszewian podziela jego stanowisko?
Przystanek w Kowalewie wydaje się gorszym rozwiązaniem. Gdybym jednak na siłę miał bronić wariantów z przystankiem w Kowalewie, wskazałbym na możliwość większego wykorzystania w przyszłości linii Kowalew-Pleszew Miasto jako miejskiej, kształtującej Pleszew przyszłości. Wzdłuż tej linii(kilka przystanków) można budować miasto.
Jednak wizja szybkiego dojazdu do Kalisza czy Poznania z terenu dzisiejszego Pleszewa wydaje się korzystniejsza, także z punktu widzenia Kalisza i regionu.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 23 wrz 2022, o 18:59
autor: filip
jp pisze:
23 wrz 2022, o 11:37
(...) Jednak wizja szybkiego dojazdu do Kalisza czy Poznania z terenu dzisiejszego Pleszewa wydaje się korzystniejsza, także z punktu widzenia Kalisza i regionu.
To akurat byłaby bardzo dobra wizja, bo umożliwiałaby bardzo szybkie skomunikowanie Pleszewa z Kaliszem przez co ciążenie Pleszewa mocno przesunęłoby się ku Kaliszowi, a nie byłby rozdarty pomiędzy Kalisz i Ostrów jak teraz.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 23 wrz 2022, o 21:49
autor: milo
Jakieś informacje ze spotkania konsultacyjnego w gminie Opatówek, które odbyło się dziś?

p.s. Pleszew mówi nie.
https://m.rc.fm/news/pleszew-kdp-dla-pleszewa.html

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 26 wrz 2022, o 20:12
autor: Robert AB
Kolej w Jarocinie, Pleszewie i Kaliszu

filip pisze:
23 wrz 2022, o 18:59
jp pisze:
23 wrz 2022, o 11:37
(...) Jednak wizja szybkiego dojazdu do Kalisza czy Poznania z terenu dzisiejszego Pleszewa wydaje się korzystniejsza, także z punktu widzenia Kalisza i regionu.
To akurat byłaby bardzo dobra wizja, bo umożliwiałaby bardzo szybkie skomunikowanie Pleszewa z Kaliszem przez co ciążenie Pleszewa mocno przesunęłoby się ku Kaliszowi, a nie byłby rozdarty pomiędzy Kalisz i Ostrów jak teraz.

Też tak myślę.
W1 można jeszcze poprawić nieco, aby lepiej służył Kaliszowi i sąsiednim miastom.


Odcinek LK85 W1 obejmujący Jarocin, Pleszew i Kalisz z proponowanymi zmianami:
W1_Jarocin,Pleszew,Kalisz_a1.jpg
W1_Jarocin,Pleszew,Kalisz_a1.jpg (727.29 KiB) Przejrzano 1232 razy

Pomarańczowe kropki odpowiadają trasie dla pociągów KDP z Poznania do Kalisza.

Żółte kropki oznaczają dobry zjazd z linii KDP dla przyspieszonych pociągów aglomeracyjnych, które mogłyby zatrzywywać się w Jarocinie i Pleszewie.

Czarnymi znakami X oznaczyłem niepotrzebny odcinek. Lepiej jest wykorzystywać ten oznaczony żółtymi kropkami i zbudować łącznicę w Kaliszu.

Zielonymi kropkami oznaczyłem południową łącznicę, która umożliwiałaby wyjazd ze stacji Kalisz w kierunku północno-wschodnim i jazdę do Ostrowa Wlkp. i dalej na południe.
Południowa łącznica obejmowałaby: (1) część istniejącego łuku LK14 na wschód od stacji Kalisz i (2) jednotorowy odcinek pomiędzy tym łukiem i linią LK14 na płd.-zach. od stacji Kalisz, umożliwiając w ten sposób jazdę na Ostrów Wlkp.
Dzięki tej łącznicy pociągi ze Szczecina, Poznania, czy Jarocina/Pleszewa mogłyby jechać przez Kalisz do Ostrowa Wlkp., Kępna, Opola, czy na Górny Śląsk bez potrzeby zmiany czoła pociągu w Kaliszu.
Przyspieszałoby to przejazd przez Kalisz, zwiększało ilość pociągów przejeżdżających przez Kalisz, zwiększało znaczenie Kalisza jako stacji węzłowej.
Zwiększałoby też integrację Pleszewa (ale także Jarocina, Ostrzeszowa, Kępna) z Kaliszem, zwiększało integrację i zasięg AKO.
(Kolejnym krokiem mogłaby być budowa linii kolejowej z Opatówka do Konina przez Tuliszków.)

Po wybudowaniu LK85 i wprowadzeniu proponowanych zmian można by sobie wyobrazić zatem ekspresowe/pospieszne pociągi relacji Szczecin – Poznań – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Katowice w ramach PKP Intercity, czy innego przewoźnika dalekobieżnego.

Czy przyspieszone pociągi aglomeracyjne Kolei Wielkopolskich jadące trasą oznaczoną kolejno pomarańczowymi (LK85), żółtymi (LK281, LK272, nowa linia w Pleszewie), pomarańczowymi (LK85) i zielonymi kropkami (południowa łącznica Kalisza, LK14 na płd.-zach.) z Poznania do Jarocina bez zatrzymania, a następnie zatrzymujące się w Pleszewie, Kaliszu, Ostrowie Wlkp., Ostrzeszowie, Kępnie i w razie potrzeby na dodatkowych stacjach pośrednich między Jarocinem, Kaliszem i Kępnem.

Proponowane zmiany dotyczą W1, W1-A i W1-C.
Zielonokropkowa łącznica południowa mogłaby mieć zastosowanie we wszystkich wariantach (również W2, W3 i W4).



Przedstawioną powyżej grafikę całościową podzieliłem na dwie mniejsze dla lepszej czytelności
(to forum pozwala jedynie na ograniczoną dozwoloną wielkość grafik):
W1_Jarocin,Pleszew,Kalisz_a2 (Jarocin,Pleszew).jpg
W1_Jarocin,Pleszew,Kalisz_a2 (Jarocin,Pleszew).jpg (724.04 KiB) Przejrzano 1232 razy
W1_Jarocin,Pleszew,Kalisz_a2 (Kalisz).jpg
W1_Jarocin,Pleszew,Kalisz_a2 (Kalisz).jpg (608.49 KiB) Przejrzano 1232 razy

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 26 wrz 2022, o 21:05
autor: Robert AB
jp pisze:
23 wrz 2022, o 11:37
Burmistrz woli skansen zamiast stacji z prawdziwego zdarzenia w centrum. Ciekawe czy większość pleszewian podziela jego stanowisko?
Przystanek w Kowalewie wydaje się gorszym rozwiązaniem. Gdybym jednak na siłę miał bronić wariantów z przystankiem w Kowalewie, wskazałbym na możliwość większego wykorzystania w przyszłości linii Kowalew-Pleszew Miasto jako miejskiej, kształtującej Pleszew przyszłości. Wzdłuż tej linii(kilka przystanków) można budować miasto.
Jednak wizja szybkiego dojazdu do Kalisza czy Poznania z terenu dzisiejszego Pleszewa wydaje się korzystniejsza, także z punktu widzenia Kalisza i regionu.

Jednotorowa linia kolejowa przez Pleszew łącząca LK272 z LK85, planowana częściowo obok wąskotorówki (z lekkim prostowaniem), częściowo w nowym śladzie umożliwiałaby jazdę z prędkością do 100-120 km/h między LK272 i centrum Pleszewa i z większą prędkością na południowy-wschód od miasta.
A więc nie wpływałaby negatywnie na miasto Pleszew. I te przystanki, o których napisałeś też mogłyby powstać.
Korzyść dla Pleszewa niesamowita. Głupio byłoby gdyby burmistrz tego nie wykorzystał.

https://www.arcgis.com/home/webmap/view ... 95,52.4778

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 27 wrz 2022, o 13:45
autor: Cristof
milo pisze:
23 wrz 2022, o 21:49
Jakieś informacje ze spotkania konsultacyjnego w gminie Opatówek, które odbyło się dziś?

Opatówek też protestuje przeciw trasie szybkiej kolei
https://zyciekalisza.pl/artykul/opatowe ... je/1356241

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 27 wrz 2022, o 15:20
autor: kaliszanin2
Diabeł. Ten Y to rogi.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 27 wrz 2022, o 23:08
autor: Robert AB
Cristof pisze:
27 wrz 2022, o 13:45
milo pisze:
23 wrz 2022, o 21:49
Jakieś informacje ze spotkania konsultacyjnego w gminie Opatówek, które odbyło się dziś?

Opatówek też protestuje przeciw trasie szybkiej kolei
https://zyciekalisza.pl/artykul/opatowe ... je/1356241

Jak się to czyta to ma się wrażenie, że słoma wyłazi niektórym z butów.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 28 wrz 2022, o 09:43
autor: faust
Wczoraj byłem na spotkaniu z Dyrektorem Gałką, w ramach Komitetu Rewitalizacji, stwierdził, że najlepiej jakby CPK zbudowało w Kaliszu tunel. Co do przedstawionych przez forumowiczów propozycji w trakcie konsultacji, to czekają na ostateczną odpowiedź CPK.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 28 wrz 2022, o 21:49
autor: K-man
Nie wiem, czy tu mogę. Co prawda nie o KDP, ale o kolei.
https://wydarzenia.interia.pl/raporty/r ... vRDDklHYFM