Kolej w Jarocinie, Pleszewie i Kaliszu
filip pisze: ↑23 wrz 2022, o 18:59
jp pisze: ↑23 wrz 2022, o 11:37
(...) Jednak wizja szybkiego dojazdu do Kalisza czy Poznania z terenu dzisiejszego Pleszewa wydaje się korzystniejsza, także z punktu widzenia Kalisza i regionu.
To akurat byłaby bardzo dobra wizja, bo umożliwiałaby bardzo szybkie skomunikowanie Pleszewa z Kaliszem przez co ciążenie Pleszewa mocno przesunęłoby się ku Kaliszowi, a nie byłby rozdarty pomiędzy Kalisz i Ostrów jak teraz.
Też tak myślę.
W1 można jeszcze poprawić nieco, aby lepiej służył Kaliszowi i sąsiednim miastom.
Odcinek LK85 W1 obejmujący Jarocin, Pleszew i Kalisz z proponowanymi zmianami:
- W1_Jarocin,Pleszew,Kalisz_a1.jpg (727.29 KiB) Przejrzano 1232 razy
Pomarańczowe kropki odpowiadają trasie dla pociągów KDP z Poznania do Kalisza.
Żółte kropki oznaczają dobry
zjazd z linii KDP dla przyspieszonych pociągów aglomeracyjnych, które mogłyby zatrzywywać się w Jarocinie i Pleszewie.
Czarnymi znakami X oznaczyłem niepotrzebny odcinek. Lepiej jest wykorzystywać ten oznaczony żółtymi kropkami i zbudować łącznicę w Kaliszu.
Zielonymi kropkami oznaczyłem
południową łącznicę, która umożliwiałaby wyjazd ze stacji Kalisz w kierunku północno-wschodnim i jazdę do Ostrowa Wlkp. i dalej na południe.
Południowa łącznica obejmowałaby: (1) część istniejącego łuku LK14 na wschód od stacji Kalisz i (2) jednotorowy odcinek pomiędzy tym łukiem i linią LK14 na płd.-zach. od stacji Kalisz, umożliwiając w ten sposób jazdę na Ostrów Wlkp.
Dzięki tej łącznicy pociągi ze Szczecina, Poznania, czy Jarocina/Pleszewa mogłyby jechać
przez Kalisz do Ostrowa Wlkp., Kępna, Opola, czy na Górny Śląsk
bez potrzeby zmiany czoła pociągu w Kaliszu.
Przyspieszałoby to przejazd przez Kalisz, zwiększało ilość pociągów przejeżdżających przez Kalisz, zwiększało znaczenie Kalisza jako stacji węzłowej.
Zwiększałoby też integrację Pleszewa (ale także Jarocina, Ostrzeszowa, Kępna) z Kaliszem, zwiększało integrację i zasięg AKO.
(Kolejnym krokiem mogłaby być budowa linii kolejowej z Opatówka do Konina przez Tuliszków.)
Po wybudowaniu LK85 i wprowadzeniu proponowanych zmian można by sobie wyobrazić zatem ekspresowe/pospieszne pociągi relacji Szczecin – Poznań – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Katowice w ramach PKP Intercity, czy innego przewoźnika dalekobieżnego.
Czy przyspieszone pociągi aglomeracyjne Kolei Wielkopolskich jadące trasą oznaczoną kolejno pomarańczowymi (LK85), żółtymi (LK281, LK272, nowa linia w Pleszewie), pomarańczowymi (LK85) i zielonymi kropkami (południowa łącznica Kalisza, LK14 na płd.-zach.) z Poznania do Jarocina bez zatrzymania, a następnie zatrzymujące się w Pleszewie, Kaliszu, Ostrowie Wlkp., Ostrzeszowie, Kępnie i w razie potrzeby na dodatkowych stacjach pośrednich między Jarocinem, Kaliszem i Kępnem.
Proponowane zmiany dotyczą W1, W1-A i W1-C.
Zielonokropkowa łącznica południowa mogłaby mieć zastosowanie we wszystkich wariantach (również W2, W3 i W4).
Przedstawioną powyżej grafikę całościową podzieliłem na dwie mniejsze dla lepszej czytelności
(to forum pozwala jedynie na ograniczoną dozwoloną wielkość grafik):
- W1_Jarocin,Pleszew,Kalisz_a2 (Jarocin,Pleszew).jpg (724.04 KiB) Przejrzano 1232 razy
- W1_Jarocin,Pleszew,Kalisz_a2 (Kalisz).jpg (608.49 KiB) Przejrzano 1232 razy