Stanis pisze: ↑19 wrz 2022, o 09:16
Czy naprawdę nie można poprowadzić linii kolejowej od Opatówka wschodnią stroną Kalisza ze stacją na Chrustach jak pierwotnie zakładano. Budowa nowej stacji będzie prostsza i tańsza jak przebudowa istniejącej, a odległość od centrum taka sama.
Tylko jako ciekawostkę wrzucam tutaj plany stacji kolejowej na Chmielniku z 1948-1955r.
viewtopic.php?t=2912
Większość naszego gdybania odnosi się do wyboru wariantów przez pryzmat tego czy wszystkiego pociągi zatrzymają się w Kaliszu czy nie, inni zaś poruszają temat wyburzeń.
Ja dziś opierając się na wariantach chciałbym pokazać co w ramach tego projektu zostanie wyburzone ale co też w ramach tego projektu powstanie.
O ile na ternach zurbanizowanych mówimy głównie o wyburzaniu o tyle na terenach wiejskich wzdłuż linii kolejowych często powstają nowe drogi.
Zacznę od wariantu od którego jestem oczywiście zwolennikiem, czyli W1.
Jako że wariant W1,W2 na terenie miasta jest taki sam opiszę go w jednym ciągu.
Są jednak pewne rozbieżności w mapka W1,W2 wynikają one raczej z kiepskiego aktualizacji map ale będę o tym wspominał
Zaczynam od
W1/W2
Las Winiarski (Mapa W1 W2 tutaj się troszkę różni, to co widać to mapa W2, w W1 niema drogi od ul. Lubelskiej do granic miasta ponadto w W1 zaprojektowana wiadukt na nieistniejącej bocznicy kolejowej do Winiar)
A więc w tym planie w ramach linii CPK która idzie nieco wyżej od tej aktualnej od ul. Lubskiej do granic miasta i dalej powstanie droga (pytanie co z dawnym budynkiem stacji Kalisz Winiary?)
Natomiast od ul. Lubskiej w stronę rzeki Prosny powstaną drogi z obu stron, torowiska wraz z wiaduktem w lesie.
Tutaj niestety na minus fakt że wiadukt ten nie powstanie bezpośrednio na ul. Lubelskiej tylko będzie trzeba zrobić małe koło by przedostać się z Szałego do Winiar pominę już fakt że aktualny przejazd na obecnej linii nadal będzie istniał
Dolina rzeki Prosny
Patrząc od strony lasu Winiarskiego na którym również widać wiadukt łączący ul. Lubelską , widać że generalnie
linia kolejowa będzie otoczona z 2 stron drogami aż do ul. Wiankowej (czyli dzisiejszej drogi rekreacyjnej z Parku do Szałego)
W pewnym momencie jest jej brak gdzie ul. Wczasowa wybiega za projekt CPK, mówię tu o połączeniu z polną drogą ul. Sobótki na której będzie wiadukt
Kolejny wiadukt będzie na ul. Wiankowej (dzisiejszej ścieżce rekreacyjnej z parku na Szałe) wraz z małą zmianą przebiegu Wiankowej.
Przyszedł czas na 2 brzeg Prosny
Tutaj niestety w okolicach Częstochowskiej dojdzie do wyburzeń na samej Częstochowskiej powstanie wiadukt, natomiast praktycznie od ul. Częstochowskiej powstanie drogą łączącą, ul. Częstochowską z ul. Wojciecha z Brudzewa z małą korektą przebiegu ul. Brudzewa oraz wiaduktem (ul. Wojciecha z Brudzewa to ścieżka rekreacyjna po lewej stronie brzegu prosny)
Idąc dalej najbardziej kontrowersyjny odcinek czyli Rypinek
Widzimy tutaj 2 wiadukty jeden na wcześniej wspominanej Częstochowskiej oraz wiadukt na ul. Polnej
Oraz sporą ilość nieruchomości do wyburzenia nie będę się rozwodził temat przewałkowany.
W końcu jezioro Trójka dokończy swój zasypywany żywot, aż dziwne że nie powstają eko protesty.
Okolice dworca kolejowego
Idąc od wschodu , widzimy jak szprycha CPK przebija się przez wyburzone osiedle Rypinek.
Ponadto wymusza również korektę starej linii kolejowej która nieco zbliży się do os. Zagorzynek przez co garaże przy torach na Zagorzynku niewątpliwie znikną.
Na ul. Kresowej będą 2 wiadukty w końcu doczekamy się wiaduktu przepustowego.
Zniknie obecny przejazd kolejowy. ( W każdym z wariantów go niema)
Niezależnie który wariant zostanie wybrany, to torowisko jaki i perony na Kaliskim dworcu kolejowym zostaną przebudowane, w wariancie W1/W2 peronów jak i torów będzie najwięcej.
A co z połączeniem dworcowej z obozową ?
Dobre pytanie konsultacje dopiero przed miastem bo ewidentnie widać że nikt w żaden sposób nie konsultował tego z miastem.
Dla ludzi którzy są nie wtajemniczeni w rozwój miasta, dodam tylko że mokrym snem Kaliskich wizjonerów, było od zawsze połączenie ul. Podmiejskiej wraz z ul. Obozową/ Piwnicką która miała tworzyć ważna część ramy miasta zarazem miał być to dojazd do przyszłej południowej obwodnicy Kalisza.
A jak widzi to CPK???
Według każdego z planów jest tak samo tylko układ torowiska się różni oraz zastawanie wiaduktu bądź tunelu (na mapce W1 jest droga jednak nie naniesiono wiaduktu)
Z tego co rozumiem mapie W2 jest wiadukt a w W4 jest tunel w każdym bądź razie na środku ul. Obozowej powstanie połączenie z ul. Wrocławską
Co jest bardzo kiepskim rozwiązaniem
Miasto bardzo mocno powinno walczyć o połączenie Podmiejskiej z Piwnicką tutaj akurat wariant W1,W2 jest najbardziej kosztowny ponieważ ilość torowisk jak i peronów jest największa związku z czym wiąże się to z nieco dłuższym tunele i ewentualnymi serpentynami do wyjazdu .
Jeżeli z jakiegoś powodu, miastu nie uda się przeforsować połączenia Podmiejskiej to powinno starać się o przeniesienie połączenia obozowej kawałek dalej.
To co proponuje CPK to oczywiście bez kolizyjny przejazd jednak bez żadnych sensownych planów połączenia tej drogi z innymi głównymi szlakami miejskimi
Moja propozycja ewentualnej alternatywy zrobiona na screenie z planu Wariantu 4 tu z jakiś niewiadomych mi przyczyn, istnieje jeszcze wiadukt nad Obozową chyba dojazd do Złomowiska
A więc co to za wizja?
Przenosząc go kawałek dalej tworzymy pewne możliwości na stworzenie nowego szlaku w mieście.
W przypadku tego co proponuje CPK nie mamy tam nic, mamy przejazd z jeden strony torów na drugi to tyle.
Przenosząc go kawałek dalej można by wykorzystać dawną bocznicę kolejową która dziś już nie istnieje w ten sposób stworzylibyśmy dojazd do Al. Wojska Polskiego bądź samej drogi osiedlowej za Wojska Polskiego.
Natomiast za obozową w tym miejscu mamy pole a nie jak w przypadku CPK firmę, dzięki czemu drogę w przyszłości można by połączyć przez polną drogę ul. Błotną aż do ul. Metalowców oczywiście przy wizji tunelu na Podmiejskie to i tak kiepski plan jednak przy tym co oferuje przejazd CPK to dużo
Idąc dalej okolice ul. Zachodniej
To może pierw co zniknie przez CPK tutaj.
Zniknie stacja Olkop, znikną również działki rekreacyjne , nieważne który wariant wybierzemy na każdym z nich zniknie coś z ul Wrocławskiej , ponadto przejazd (dziejesz wiadukt) przy działkach zostanie zlikwidowany również przejazd na ul. Sąsiedzkiej zniknie.
Nad ul. Zachodnią przechodzić będą aż 3 wiadukty tutaj znów mam nadzieje że wraz z konsultacjami miasta, Miasto obudzi się bo w planach miasta w końcu jest przebicie drogi prosto od Wojska Polskiego więc mam nadzieje że miasto ugada się bądź znajdzie środki by wiadukty były na wprost jadąc Wojska Polskiego a nie na zachodniej.
Ponadto oczywiście wiadukt nad ul. Wrocławską oraz wiadukt nad linią kolejową na obecnych działkach.
Oraz ul. Szczypiornicka doczeka się asfaltu, chodź w pewnych odcinkach będzie bardziej oddalona od nasypu niż dzisiaj
No i dochodzimy do rozjazdu szprychy CPK od łącznika ze starą LK14
Pierw opiszę zmiany na LK14, Tutaj już jak wcześniej wspomniałem ucywilizowanie ul Szczypiornickiej wraz z małą korektą przebiegu.
Do dzisiejszego przystanku Kalisz Szczypiorno będą szły aż 4 tory i to właśnie na tym dzisiejszym przystanku 4 tory zmienią się w 2.
A co z przystankiem w Szczypiornie?
Vocatont pisze: ↑25 kwie 2018, o 16:36
Okazuje się że są jednak takie plany oraz przeniesienie przystanku w Szczypiornie.
O to moja korespondencja a właściwie odpowiedź PLKI na fejsie
Cytuje wiadomość z 2018r , przenosiny przystanku miałyby się odbyć w ramach remontu LK14 niestety do niego jeszcze nie doszło, jednak CPK chyba konsultowało się z PKP i w warrancie W1,W2 możemy zobaczyć układ peronów na nowym przystanku Szczypiorno (Perony oznaczone kolorem Niebieskim)
Wracając do głównego przebiegu szprychy.
Mamy wiadukt nad Wrocławską a dalej nad DK25 oraz ul. Inwestorską, dalej linia kolejowa biegnie w stronę miejscowości Biskupice. Od ul. Inwestorskiej praktycznie do granic miasta wzdłuż linii kolejowej po obu stronach były by drogi.
Na tym przebiegu na swój sposób bardzo zyskują Biskupice , ponieważ aktualna droga powiatowa z Kalisz (Dobrzecka, Św. Michała) została by przecięta przez kolej bez wiaduktu przez co CPK wbudowuje tej miejscowości obwodnice co widać na planach
Nie do końca rozumiem co oznaczają te kreski przecinające Biskupice a Kalisz, według legendy jest to most, swoją droga przypomina troszkę przebieg DK25 burmistrza Nowych Skalmierzyc, linia ta jest widoczna na każdym z planów.
W przyszłości postaram się opisać również wariant W3 oraz W4 jednak bez zbędnego rozpisywania się ponieważ swoje animozje odnośnie braku przejazdu na Podmiejskiej oraz brak przebicia Wojska Polskiego wylałem już w tym poście.