Strona 168 z 174

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 1 gru 2023, o 12:16
autor: satori
Podsumowanie raportu EY z najważniejszymi liczbami. W artykule link do raportu EY.

Polecam każdemu rzucić okiem. Inwestorzy (w tym m.in. Vinci) mogą EY pozwać w razie rażącego błędu (rozjazdu) więc ich prognozy są z tego wzgledu są po bezpiecznej stronie.

https://rynekinwestycji.pl/efekt-cargo- ... 12-latach/

A co do pana Laska/PO to ręce opadają, dno i metry mułu....

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 1 gru 2023, o 15:17
autor: filip
satori pisze:
1 gru 2023, o 12:16
A co do pana Laska/PO to ręce opadają, dno i metry mułu....
To znaczy to co ja wkleiłem nie jest pewne. Jednak może być to prawdziwy przeciek, kto wie.

M. Lasek wielokrotnie się zbłaźnił się z tym duo/triportem, rozbudową Okęcia itd. No, ale co innego mógł zrobić skoro w kampanii obiecywał zatrzymanie budowy CPK (oidp startował z okręgu gdzie ma być budowane lotnisko).

Zresztą to kogo możemy winić za to, że dobry i bardzo ważny projekt dla rozwoju Warszawy i Łodzi, ale też całej Polski tak mocno polaryzuje to PiS. O ile sam projekt w zaciszu był przygotowywany rzetelnie i przez dobrych specjalistów to retoryka partii wokół CPK była skrajnie upolityczniona. Nic więc dziwnego by w tym nie było jakby partie tworzący nowy rząd ten projekt skasowały ze względów politycznych, a nie merytorycznych. Tym bardziej, że w erze tak ostro podkręconej polaryzacji panują nastroje na depisizacje kraju, a ten projekt jest jednoznacznie kojarzony z nimi. A te skojarzenia są błędne, bo przecież za rządów PO-PSL już był bliźniaczo podobny projekt CPL.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 1 gru 2023, o 15:48
autor: satori
Widzę, że nie ma takich fikołków, których efektem by nie było coś innego jak jeden znany z góry winny. W tym przypadku wszystkiemu winny pomysłodawca. Nikt inny. Np. nie politycy, którzy polaryzując wokół tego tematu (jak i wokół innych tematów) starali się zagospodarować cześć społeczeństwa, nie media, który amplifikowały (wzmacniały) anty CPK-kowe przekazy po to by ktoś na tym zyskał. Gdyby media były rzetelne to by informowały o korzyściach, ale i o problemach. Ale łatwiej zrobić materiał o koszeniu trawy w grudniu niż poczytać dokumenty, zaprosić ekspertów i jakoś moderować dyskusję. Albo kto co komu powiedział w sejmie. To zrobi tani mediaworker. A tak to mamy gimnastykę olimpijską i fikołki, które prowadzą do takich wniosków jak Pan przedstawił. Wszystko PiS. Bo partie PO/3D/PSL/K/Lewica i ich wyborcy nie mogą być mądrzejsi (jak np. w tym temacie rozważne jest Razem (można!?)) tylko muszą być plemiennymi kibolami i co by nie partia to idą w to w ciemno jak stado baranów! Piękne fikołki. Czy to już podświadomie uwarunkowany mechanizm? Tyle lat ćwiczenia przynosi skutki?

Jedna prosta idea. Jest taki paragraf w książce Factfulness o ludziach, którzy niemal wszystko tłumaczą jedną prosta ideą, która im wszystko wyjaśnia. Przeraża mnie skala tego zjawiska. Mało kto zdaje się myśleć poza nakreślonym przez media opiniotwórcze(! a nie rzetelne) torami. Moja własna partia nie może być niczemu winna!

Newsletter CPK, strona, BIP, wszystkie social media, transmisje z branżowych konferencji dostarczały na bieżąco informacji pokazujących sensowność inwestycji. Niestety projekt CPK był i jest objęty medialnym embargiem i stąd teraz dysonans poznawczy u tak wielu ludzi.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 1 gru 2023, o 17:12
autor: kaliszanin2
Warto zauważyć, że p. Lasek jest zdeklarowanym zwolennikiem projektu "Y".

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 1 gru 2023, o 18:05
autor: satori
"Y" nie przeniesie dziesiątek miliardów zł VATu i ceł rocznie od towarów importowanych do Polski ze świata przez niemieckie porty lotnicze

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 1 gru 2023, o 21:24
autor: kaliszanin2
Lotnisko Warszawa-Radom też miało być wielkim sukcesem, a wielu ludzi wciąż zachodziłoby w głowę, dlaczego Modlin jest be, gdyby to nie było całkiem jasne. Jeżeli pomysł CPK ma ręce i nogi, to solidny audyt może mu tylko pomóc. Stopień zaawansowania jest na tyle niewielki, że nowi gospodarze przejmując inwestycję bez większego trudu mogą zapisać na swoje konto wielki sukces opowiadając jak to poprzednicy nie potrafili zrobić prawie niczego zarządzając tylko za wielkie pieniądze łąką i dopiero prawdziwie gospodarskie podejście postawiło przedsięwzięcie z głowy na nogi. Ta metoda polityczna sprawdziła się już przy budowie terminala gazowego, kiedy to rząd PO/PSL realizując PiSowski pomysł zapisał go na swoje konto pozostawiając następcom jedynie możliwość nadania terminalowi nazwy, czego efekt był groteskowy, przypominał znaczenie terenu i tak był komentowany.

W przypadku CPK przejęcie splendorów jest trochę trudniejsze, bo w przeciwieństwie do terminala to i owo już zrobiono. Jednak skala przyszłych zadań w porównaniu z już wykonanymi jest tak wielka, że prawie całkowicie może zatrzeć dotychczasowy obraz. Oczywiście zbadanie sensowności tego interesu nie może dziwić - nikt nie chce władować się w przedsięwzięcie beznadziejne.

Ludzie zwykle uważają swoich przeciwników politycznych za tępych matołów. Tak się jednak składa, że w przypadku przedsięwzięć rokujących popularnością podjęcie się kontynuacji po poprzednikach jakoś tych tępych matołów nie brzydzi. Nikt tak nie szczycił się budową autostrad i ekspresówek jak rząd PiS (propagandowo przebił bardzo już rozbuchane samochwalstwo PO/PSL). O terminalu już wspominałem. Także w obecnej większości jest wielu ludzi uważających, że bardziej opłaca się przejąć CPK (oczywiście rzucając gromy na "kiepski" początek) niż zaorać. To generalnie nie jest najgorsze podejście - przejmować, opanowywać instytucje i przedsięwzięcia, a nie tworzyć coś od początku. Od początku lepiej budować coś, czego jeszcze nie mamy.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 1 gru 2023, o 22:45
autor: filip
kaliszanin2 pisze:
1 gru 2023, o 21:24
Lotnisko Warszawa-Radom też miało być wielkim sukcesem, a wielu ludzi wciąż zachodziłoby w głowę, dlaczego Modlin jest be, gdyby to nie było całkiem jasne. Jeżeli pomysł CPK ma ręce i nogi, to solidny audyt może mu tylko pomóc. Stopień zaawansowania jest na tyle niewielki, że nowi gospodarze przejmując inwestycję bez większego trudu mogą zapisać na swoje konto wielki sukces opowiadając jak to poprzednicy nie potrafili zrobić prawie niczego zarządzając tylko za wielkie pieniądze łąką i dopiero prawdziwie gospodarskie podejście postawiło przedsięwzięcie z głowy na nogi.
Lotnisko Warszawa-Radom znajduję się w mieście, które nawet nie może sobie poradzić z bezrobociem (9,2% w 2022 roku), a populacja spadła już o prawie 40 tys. Zresztą na dodatek jest w bardzo biednym regionie. Więc kto ma stamtąd latać? Może jakieś LCC i czartery mogły mieć jakieś powodzenie, ale przewoźnicy LCC za bardzo nie chcieli latać.
Po cichu liczyłem, że jak już lotnisko zbudowali to będą próbowali je jakoś rozruszać poprzez dumpingowe ceny, to wtedy ktoś chętny na pewno się znajdzie (i tak w zasadzie było). Jednak ostatnia decyzja o wycofaniu lotów do Paryża (CDG) chyba jest końcem tej strategii. Ciekawe jakie będą losy tego lotniska.
Jednak porównywanie RDO do CPK jest niepoważne. CPK ma przede wszystkim zastąpić lotnisko Chopina, więc na start będzie z 20 milionów PAX (Okęcie do momentu potencjalnego oddania lotniska pewnie do tylu dobije, ale to będzie maks. przepustowość). W dodatku lotnisko ma pełnić rolę hubu lotniczego i nie są to księżycowe wizje 100 milionów pasażerów, które były na początku tego projektu (generalnie cały projekt stopniowo był urealniany). Myślę, że założenia 40 milionów w 2040 są całkiem realne patrząc na to, że Okęcie już teraz jest małym hubem (największy udział lotów transferowych w całym CEE), geografię i na to, że zachodnie huby są strasznie zapchane.
Ja przeciwko solidnemu audytowi całego projektu nic nie mam, nawet chętnie bym go zobaczył. Pewnie wykazałby zasadność budowy CMK Północ, "Ygreka" (LK85 i 86), WMŚ, Katowice-Ostrava, czyli najważniejszych linii KDP oraz lotniska. Za to pozbylibyśmy się księżycowych pomysłów budowy linii KDP z Łomży do Giżycka itp, które nie mają szansy się spiąć ze względu na bardzo niski potencjał pasażerski. Takie linie można zastąpić konwencjonalnymi i to byłoby jak najbardziej wskazane, bo potrzebujemy rozbudowy sieci kolejowej poza trasami łączącymi największe aglomeracje. Tylko obawiam się o rzetelność audytu, który miałby prowadzić M. Lasek, ponieważ ma on ewidentny interes polityczny, aby lotnisko nie powstało, bez względu na to, czy jego budowa jest zasadna, czy nie.

CPK nie jest wcale na takim niskim poziomie zaawansowania prac. Wykupiono już 1200 ha pod lotnisko, podkreślam - wykupiono w ramach PDN, a nie wywłaszczono tak jak twierdzą niektórzy. Istnieję też kolejowy PDN dla LK85 Warszawa-Łódź oraz pracę na tym odcinku bodajże już wkroczyły w etap prac projektowych. Niedługo pewnie będą też STEŚ dla LK85 (Łódź-Sieradz, Sieradz-Pleszew, Pleszew-Poznań) oraz LK86 (Sieradz-Wrocław), czyli "Ygreka".
kaliszanin2 pisze:
1 gru 2023, o 21:24
To generalnie nie jest najgorsze podejście - przejmować, opanowywać instytucje i przedsięwzięcia, a nie tworzyć coś od początku. Od początku lepiej budować coś, czego jeszcze nie mamy.
Nie chciałem za bardzo politycznie, ale tutaj już muszę się zapytać. Chcieliśmy zastąpienia PiS po to, żeby mieć lepsze standardy prowadzenia państwa, instytucji, czy tylko po to, żeby kontynuować ich "standardy" prowadzenia państwa i obchodzenia się z przeciwnikami politycznymi, ale tym razem z naszym logiem i ludźmi? Trochę naszyzm moim zdaniem.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 1 gru 2023, o 23:49
autor: kaliszanin2
Gdyby nawet jakieś ugrupowanie polityczne wprowadziło najwyższe standardy rządzenia, sprawiedliwość wobec obywateli, dbałość o rozwój, nieskazitelną osobistą uczciwość swoich kadr itd., to z jednego nie zrezygnuje - z usilnej propagandy o swojej absolutnej wyższości nad przeciwnikami politycznymi. Ja po politykach zbyt wiele się nie spodziewam. Oczekiwałbym tylko pewnej racjonalności, a jestem przekonany, że dla decydenta korzystniejsze jest przejęcie czyjejś inicjatywy w celu przypisania sobie zasług niż zadeptanie, "bo to nie moje", co jest tylko głupią, bezmyślną zemstą, prostackim pofolgowaniem swoim uprzedzeniom.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 2 gru 2023, o 22:34
autor: Robert AB
filip pisze:
1 gru 2023, o 22:45
CPK nie jest wcale na takim niskim poziomie zaawansowania prac. Wykupiono już 1200 ha pod lotnisko, podkreślam - wykupiono w ramach PDN, a nie wywłaszczono tak jak twierdzą niektórzy. Istnieję też kolejowy PDN dla LK85 Warszawa-Łódź oraz pracę na tym odcinku bodajże już wkroczyły w etap prac projektowych. Niedługo pewnie będą też STEŚ dla LK85 (Łódź-Sieradz, Sieradz-Pleszew, Pleszew-Poznań) oraz LK86 (Sieradz-Wrocław), czyli "Ygreka".
LK85 Łódź-Sieradz oraz LK86 Sieradz-Wrocław są już na etapie projektowania.
LK85 Sieradz-Kalisz-Poznań jest na etapie STEŚ.
W Łodzi rozpoczęto prace nad komorą rozjazdową Fabryczną, która jest częścią zarówno tunelu aglomeracynego, jak i tunelu dalekobieżnego.

kaliszanin2 pisze:
1 gru 2023, o 17:12
Warto zauważyć, że p. Lasek jest zdeklarowanym zwolennikiem projektu "Y".
I jest też zwolennikiem poważnego ograniczenia przepustowości budowanych linii. Włącznie ze skasowaniem części łącznic.

kaliszanin2 pisze:
1 gru 2023, o 21:24
Ludzie zwykle uważają swoich przeciwników politycznych za tępych matołów.
Jest wiele pojętnych osób w koalicji większościowej (Grabarczyk, nawet Joński).
Ale p. Lasek do nich nie należy. Jest zbyt oporny na argumenty.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 5 gru 2023, o 08:22
autor: tomash
Obwieszczenia Marszałka Województwa Wielkopolskiego nr DSK-V.7440.9.2023 (budowa linii kolejowej przez CPK Sp. z o.o.)

http://bip5.wokiss.pl/noweskalmierzyce/ ... .2023.html

Nowe Skalmierzyce jak zawsze na nie

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 5 gru 2023, o 08:34
autor: satori
Kraj ma się nie rozwijać bo geolog nie może wejść na pole i zrobić badan. Ciekawe czy takie same negatywne opinie były wydawane pod obwodnice czy gazociąg wysokiego ciśnienia. Bo badania geologiczne dla Yka w jego ówczesnym śladzie się odbyły. Pieniądze poszły. Korytarzy pod kolej nie zabezpieczono w planach zagospodarowania. Trzeba było nowych.

Zaczęło się opóźnianie i dekompozycja projektu.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 5 gru 2023, o 10:07
autor: wollny
satori pisze:
5 gru 2023, o 08:34
Zaczęło się opóźnianie i dekompozycja projektu.
Ale teraz populizmem pojechałeś. Przecież to decyzja podjęta przez Marszałka, czyt. samorząd. Nawet jakby dalej rządził PiS to decyzja byłaby pewnie taka sama. Chyba, że chodzi o to, że obecnie prace mogą być prowadzone z poszanowaniem prawa, a gdyby rządził PiS nie byłoby takiej pewności.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 5 gru 2023, o 10:18
autor: satori
xd bo marszałek województwa wielkopolskiego to totalnie apolityczny gość... właśnie o to chodzi żeby projekty się rozpadły nie z winy rządzących a np. oddolnie: tu rośnie pszenica, kapusta to nie można robić badan geologicznych... a to amerykanom powiemy że powinni minimum na 30% się zaangażować w atom albo jakiś inny warunek.. może zmieni się lokalizacje... i cyk, niby jest/ma być ale nie ma/nie będzie

na badania geologiczne geolog wjeżdża pickupem z wiertnicą albo czasem tylko kładem... takie wielkie zniszczenia... walić setki mld dochodu w perspektywie tylko 35-40 lat

widać czy badania geologiczne są dobre, praworządne i można rozjechać trochę zbóż zależy od tego kto jest inwestorem
kolej nie dobra jest

drogi dojazdowe i wiatraki są bardzo dobre, trzeba jeździć i stawiać, szybko i dużo!

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 6 gru 2023, o 07:49
autor: wollny
No nie apolityczny, ale tylko ignorant mógł myśleć że nie będzie takiego rozstrzygnięcia :lol: jakie tu ma znaczenie kto rządzi?

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 6 gru 2023, o 12:17
autor: kaliszanin2
wollny pisze:
6 gru 2023, o 07:49
tylko ignorant mógł myśleć że nie będzie takiego rozstrzygnięcia :lol: jakie tu ma znaczenie kto rządzi?
Pod rządami PiS wydałoby się ustawę o ubezwłasnowolnieniu wrażego marszałka i sprawa byłaby załatwiona, więc jednak kto rządzi ma znaczenie. Natomiast z naszego punktu widzenia przykre, że pierwszy ruch tego wyrodnego kaliszanina to udupić Kalisz.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 10 gru 2023, o 11:31
autor: gawronik13kalisz
ADI podesłał link z petycją o kontynuację prac nad CPK
https://www.petycjeonline.com/apel_o_ko ... 0x9sWP9Er8

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 12 gru 2023, o 15:36
autor: kaliszanin2
Ponieważ, jak zauważono powyżej, marszałek "kaliszanin" nie jest apolityczny, to mam nadzieję, że po deklaracji Tuska, że CPK będzie służyć polskiej gospodarce, ze wznowieniem prac geologicznych nie będzie się czekać aż do obsadzenia na nowo stanowisk u pełnomocnika ds. CPK, tym bardziej, że to nie ci wymieniani będą te roboty wykonywać.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 12 gru 2023, o 18:31
autor: filip
Jestem ciekawy jakie zdanie na ten temat mają kaczyści, którzy ferowali wyroki przed wypowiedzeniem jakiegokolwiek słowa przez PDT. :lol:
Dla mnie to sygnał tego, że ten projekt będzie realizowany. Zresztą pełnomocnikiem ds. CPK ma ponoć zostać p. Klimczak z PSL, który mówił o tym, że tego projektu nie można zakończyć. Jeżeli coś zmienią to pewnie wyrzucą z projektu te dziwne linie KDP, które powinny zostać liniami konwencjonalnymi i liczę na to, że tak będzie.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 12 gru 2023, o 20:00
autor: kaliszanin2
W tej sprawie zapewne zwyciężyło racjonalne z punktu widzenia interesu politycznego podejście przejmowania projektu dość zaawansowanego, ale nie na tyle, żeby później nie dało się powiedzieć "o, to jest nasze, bo to, co zrobili poprzednicy to pikuś w porównaniu z naszym wkładem". Pewnie zrobią parę korekt, małych, ale przedstawianych jako stawianie projektu z głowy na nogi dzięki zdrowemu rozsądkowi nowej ekipy. Natomiast zarzuty o chęć zniszczenia projektu (być może rozmyślnie sprowokowane) przedstawią jako dowód wścieklizny politycznej przeciwników. Próbkę takich zabiegów można było zaobserwować przy okazji zapowiedzi uruchomienia 800+. Na nerwowe zarzuty przywłaszczania sobie autorstwa ustawy odpowiedź była taka: o, paczta państwo, a jak na pasku w TVPiS leciało, że zabierum 800+, to im nie przeszkadzało. Tak więc bardzo możliwe, że przedwcześni obrońcy CPK dali się podpuścić. Dziwne, bo takie zagrania to jest kuchnia polityczna, zwykle opłacalna.

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

: 13 gru 2023, o 22:17
autor: filip
Nasze posty przez ten jeden dzień źle się zestarzały. Pełnomocnikiem ds. CPK ma zostać Maciej Lasek... Miał być solidny audyt, a prawdopodobnie będzie to robił człowiek, który jest jawnie wrogi wobec projektu i to od bardzo długiego czasu. Jak wcześniej pisałem nie chcę i nie lubię wydawać przedwczesnych wyroków, ale w tym przypadku obawiam się o rzetelność przeprowadzenia audytu o ile takowy powstanie.

PS. Wiadomo, że Lasek zrobi to co będzie mu kazał D. Tusk, ale sam wybór o czymś świadczy. Mam nadzieję, że moje obawy są tylko obawami i się nie potwierdzą.