Michałków

Już niedługo zobaczymy w Kaliszu...
Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3259
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 21 gru 2015, o 18:13

Milion pasażerów rocznie - o takiej liczbie marzą lokalne porty lotnicze. Niestety dla większości taki wynik pozostanie mirażem. A właśnie ów milion obsłużonych podróżnych, to oznaka, że lotnisko na siebie zarabia. Gdy go nie ma, do działalności portów trzeba dokładać. Często to nawet kilkanaście milionów złotych rocznie.

Małe lotniska, które hucznie otwierano w kolejnych województwach dziś dla utrzymujących je samorządowców są głównie bardzo kosztownymi workami bez dna. Rok rocznie przynoszą milionowe starty, a o zmianie tej sytuacji trudno nawet marzyć.

http://tvn24bis.pl/wiadomosci-gospodarc ... 50777.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zobaczcie na mapce że tylko kilka lotnisk w Polsce przekroczyło magiczną liczbę milion pasażerów. Do reszty trzeba dokładać. A u Nas dalej niektórym marzy się port lotniczy.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3259
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 2 mar 2016, o 18:37

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe będzie czuwać nad naszym regionem
Umowa w sprawie budowy Stałej Bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Michałkowie podpisana. Pod Ostrowem Wielkopolskim stacjonować będzie jeden śmigłowiec, który usprawni transport chorych między szpitalami oraz osób poszkodowanych w wypadkach, wymagających leczenia w placówkach innych niż lokalne. Porozumienie w sprawie utworzenie LPR podpisali 1 marca w Ostrowie Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego i Robert Gałązkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W inwestycji partycypować będzie prawie 100 samorządów, w tym Kalisz i powiat kaliski. Koszt przedsięwzięcia to 6 milionów złotych.
http://www.faktykaliskie.pl/lotnicze-po ... mi-kalisza" onclick="window.open(this.href);return false;

tomash
Site Admin
Site Admin
Posty: 1867
Rejestracja: 25 lis 2005, o 17:23
Lokalizacja: Kalisz

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: tomash » 20 paź 2016, o 21:37

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Michałków, budowa pasa startowego zakończenia
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;

www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3259
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 18 lis 2016, o 16:31

Baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Michałkowie otwarta
http://kalisz.naszemiasto.pl/artykul/ba ... id,tm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: filip » 12 maja 2023, o 15:18

Według Strategii rozwoju ponadlokalnego AKO do 2030 roku planowane jest przekształcenie lotniska w Michałkowie w port lotniczy. Pomysł uważam za ciekawy, ale mam parę poważnych uwag.
1) Najbardziej podstawowe pytanie - czy takie lotnisko jest w stanie się utrzymać? Musiałoby latać z milion pasażerów tak, żeby nie trzeba było dokładać. Moim zdaniem ciężko byłoby ogarnąć, aż tylu pasażerów patrząc na to jaką mamy konkurencję (Poznań-Ławica i Wrocław-Strachowice) i patrząc na obecną politykę rządu dot. regionalnych portów lotniczych.
2) Skąd wziąć pieniądze na budowę terminala, pasa startowego etc? Z tego co pamiętam po tym jak Hiszpanie nabudowali dużo zbędnych lotnisk to UE już się do tego nie dokłada.
3) Polityka transportowa UE zakłada zmniejszenie liczby lotów, szczególnie krótkodystansowych/krajowych na rzecz kolei, szczególnie tej szybkiej.
4) Lokalizacja lotniska według mnie jest kiepska. Nie da się zbudować tam bocznicy kolejowej (chyba że chcemy pół wsi wyburzyć), ale jest też problematyczna pod kątem transportu samochodowego. Jest tam jeden sensowny zjazd z S11, ale od DK25 już trzeba jechać przez całą wieś i nie ma poprawy możliwości przejazdu. Ja bym się poważnie zastanowił nad relokacją jeżeli chcemy budować atrakcyjny port lotniczy.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3259
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 12 maja 2023, o 19:39

filip pisze:
12 maja 2023, o 15:18
Według Strategii rozwoju ponadlokalnego AKO do 2030 roku planowane jest przekształcenie lotniska w Michałkowie w port lotniczy. Pomysł uważam za ciekawy, ale mam parę poważnych uwag.
Na normalne lotnisko do obsługi ruchu pasażerskiego za pomocą samolotów średniej wielkości to nie ma co liczyć. Wymagania odnośnie infrastruktury wymagają ogromnej kasy. Choćby lotniskowa straż pożarna. Żeby lotnisko wyszło na swoje to musi być ponad milion pasażerów. Patrz lotnisko Radom. Otwarte z wielką pompą a za rok może bankrut. Chociaż jest to lotnisko rezerwowe dla Okęcia. Tu raczej chodzi o wybudowanie utwardzonego pasa startowego.
Co najwyżej do przyjmowania niedużych samolotów. Każdy pomysł na wyrwanie Unijnej kasy jest dobry.

tomash
Site Admin
Site Admin
Posty: 1867
Rejestracja: 25 lis 2005, o 17:23
Lokalizacja: Kalisz

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: tomash » 12 maja 2023, o 20:18

Zróbmy tak: w Ostrowie terminal i lotnisko, w Kaliszu szybka kolej 😉 więc my popierajmy starania o lotnisko a Ostrowiacy o szybką kolej. 😆

www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: filip » 12 maja 2023, o 20:23

Cristof pisze:
12 maja 2023, o 19:39
Na normalne lotnisko do obsługi ruchu pasażerskiego za pomocą samolotów średniej wielkości to nie ma co liczyć. Wymagania odnośnie infrastruktury wymagają ogromnej kasy. Choćby lotniskowa straż pożarna. Żeby lotnisko wyszło na swoje to musi być ponad milion pasażerów. Patrz lotnisko Radom. Otwarte z wielką pompą a za rok może bankrut. Chociaż jest to lotnisko rezerwowe dla Okęcia. Tu raczej chodzi o wybudowanie utwardzonego pasa startowego.
Co najwyżej do przyjmowania niedużych samolotów. Każdy pomysł na wyrwanie Unijnej kasy jest dobry.
W strategii jest napisane, że chodzi o port lotniczy. Tutaj cytat z strategii: "Oprócz transportu kolejowego i drogowego, wspierać trzeba działania na rzecz rozwoju lotniska Michałków w kierunku regionalnego portu lotniczego do obsługi obszaru południowowschodniej Wielkopolski.". Jeszcze jest cytat ze sprawozdania z konsultacji: "Na ten moment oprócz transportu kolejowego i drogowego wspierać trzeba działania na rzecz lokalnego lotniska Michałków w kierunku regionalnego portu lotniczego do obsługi obszaru południowowschodniej Wielkopolski. Niewykluczona jest integracja lokalnego lotniska z innymi środkami transportu publicznego w celu ułatwienia dojazdów na lotnisko.".
To nie jest kwestia ile będzie kosztowała budowa, bo na to można uzyskać dofinansowanie tylko w przypadku zbyt małej liczby pasażerów (a nawet jak lotnisko by wypaliło to pierwsze parę ładnych lat trzeba będzie i tak dopłacać) będzie trzeba dopłacać grube miliony i pytanie kto wtedy będzie za to płacił. O milionie pasażerów już pisałem.
Lotnisko w Radomiu nie będzie żadnym bankrutem. Ma bogatego właściciela, tj. PLL LOT, więc nie wiem jak miałoby zbankrutować. Przez kilka lat na pewno będzie deficytowe jak każde lotnisko po otwarciu. Ale jest tam spory potencjał, więc nie skreślałbym tego lotniska. Nawet pomimo PiSowskiej propagandy, którą zostało otoczone to lotnisko.
A no tak, inwestycję robi się po to, bo "Łunia dajem", a nie po to żeby czemuś służyły.

Trzeba byłoby zrobić analizy, czy to ma szansę wypalić i jakby się wszystko spinało to można coś próbować robić w tym kierunku. Korzyści z dobrze funkcjonującego lotniska są ogromne.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3259
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Cristof

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 13 maja 2023, o 07:00

filip pisze:
12 maja 2023, o 20:23
Trzeba byłoby zrobić analizy, czy to ma szansę wypalić i jakby się wszystko spinało to można coś próbować robić w tym kierunku. Korzyści z dobrze funkcjonującego lotniska są ogromne.
Jestem realistą i mogę całkowicie za darmo, bez kosztownych analiz powiedzieć że port lotniczy do obsługi średnich samolotów pasażerskich nie ma racji bytu w Michałkowie. Papier wszystko przyjmie. Nasz kraj jest pełen nie zrealizowanych pomysłów .
Jeżeli powstanie CPK i kolej dużych prędkości, to całkowicie pogrąży ten pomysł. Czas dojazdu do Poznania 35min., do Warszawy dwa razy dłużej. Państwo nie da na takie lotnisko kasy. Chodzi o ogromne pieniądze. Po co są budowane szprychy połączeń kolejowych. Aby ściągnąć potencjalnych pasażerów na to mega lotnisko i zapewnić mu finasowanie. Już dziś porty lotnicze w Polsce obawiają się odpływy klientów po otwarciu CPK.
Unia wątpię by dała kasę. Obecna jej polityka to ograniczenie krótkich tras lotniczych które można zastąpić np. koleją. Wszystko w ramach redukcji gazów cieplarnianych.
Jestem natomiast za wybudowaniem betonowego pasa startowego. Można by przyjmować nieco większe samoloty dyspozycyjne. Służą one biznesmenom do szybkiego przemieszczania. A my ponoć chcemy przyciągać inwestycje.

Awatar użytkownika
gawronik13kalisz
Moderator
Moderator
Posty: 8993
Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: gawronik13kalisz » 13 maja 2023, o 08:23

Cristof ma rację. Lotnisko w Michałkowie może służyć jako postój powietrzych taksówek, podmiejski parking dla samolotów biznesmenów ale nie lotnisko wielkiej rangi.
Nawet gdyby powstało to jego oferta na pewno nie byłaby na tyle zachęcająca co lotnisk w większych miastach i zakończyło by to się wszystko porażką.
g13k

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Cristof

Nieprzeczytany post autor: filip » 13 maja 2023, o 13:14

Cristof pisze:
13 maja 2023, o 07:00
Jestem realistą i mogę całkowicie za darmo, bez kosztownych analiz powiedzieć że port lotniczy do obsługi średnich samolotów pasażerskich nie ma racji bytu w Michałkowie. Papier wszystko przyjmie. Nasz kraj jest pełen nie zrealizowanych pomysłów .
Jeżeli powstanie CPK i kolej dużych prędkości, to całkowicie pogrąży ten pomysł. Czas dojazdu do Poznania 35min., do Warszawy dwa razy dłużej. Państwo nie da na takie lotnisko kasy. Chodzi o ogromne pieniądze. Po co są budowane szprychy połączeń kolejowych. Aby ściągnąć potencjalnych pasażerów na to mega lotnisko i zapewnić mu finasowanie. Już dziś porty lotnicze w Polsce obawiają się odpływy klientów po otwarciu CPK.
Unia wątpię by dała kasę. Obecna jej polityka to ograniczenie krótkich tras lotniczych które można zastąpić np. koleją. Wszystko w ramach redukcji gazów cieplarnianych.
Jestem natomiast za wybudowaniem betonowego pasa startowego. Można by przyjmować nieco większe samoloty dyspozycyjne. Służą one biznesmenom do szybkiego przemieszczania. A my ponoć chcemy przyciągać inwestycje.
Ja też raczej jestem zdania, że lotnisko ma małe szanse wypalenia. Ale nie odrzucam tego pomysłu, bo być może jest jakiś potencjał, którego nie znamy.
Ale CPK nie ma nic do rzeczy. To ma być bardzo duży hub lotniczy, na którym będą drogie loty. Na porcie regionalnym mogą być np. czartery i tanie linie lotnicze. Zresztą nie wiemy, czy ten projekt w ogóle powstanie (a powinien, choć w mniej megalomańskiej formie). Nie zapominajmy, że obecnie rządząca partia odnotowała duży spadek poparcia i prawie na pewno nie będą rządzić samodzielnie, a nikt nie wie, czy w ogóle będą rządzić. Opozycja na 100% wyrzuci cały ten projekt do śmietnika zamiast wydestylować z niego co najcenniejsze, czyli dawny projekt CPL, Ygreka i CMK-Północ.
Takie niewielkie regionalne lotnisko wcale nie byłoby, aż tak dramatycznie drogie (przynajmniej z perspektywy tego jak drogi był Radom). Lotnisko Olsztyn-Mazury w Szymanach kosztowało około 200 mln zł, a mają tam m.in bocznicę kolejową, której nie ma na większości lotnisk w Polsce. Większe pieniądze wydalibyśmy na utrzymanie, gdyby lotnisko było deficytowe.
Porty lotnicze nie boją się konkurencji CPK, bo tam będzie zupełnie inny rodzaj lotów. Porty lotnicze boją się podejścia rządu, który chce zablokować ich możliwości rozwoju tylko po to, żeby ludzie latali z droższego CPK.
Przecież o polityce Unijnej już pisałem. Jestem ciekawy jak wpłynie ona na wyniki lotnisk, to zależy jak dużo osób lata krajowo. W Polsce pewnie sporo ze względu na słabość kolei.
gawronik13kalisz pisze:
13 maja 2023, o 08:23
Cristof ma rację. Lotnisko w Michałkowie może służyć jako postój powietrzych taksówek, podmiejski parking dla samolotów biznesmenów ale nie lotnisko wielkiej rangi.
Nawet gdyby powstało to jego oferta na pewno nie byłaby na tyle zachęcająca co lotnisk w większych miastach i zakończyło by to się wszystko porażką.
Raz jest napisane, że chodzi o regionalny port lotniczy, raz że loty biznesowe. Nie mogą się zdecydować w tej strategii. :P
Ofertę można stworzyć poprzez atrakcyjne stawki, dobre skomunikowanie, darmowe parkingi i tanie bilety kolejowe. A właśnie czartery i tanie linie lotnicze głównie na to patrzą.

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5400
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: Cristof

Nieprzeczytany post autor: milo » 13 maja 2023, o 23:11

filip pisze:
13 maja 2023, o 13:14
Przecież o polityce Unijnej już pisałem. Jestem ciekawy jak wpłynie ona na wyniki lotnisk, to zależy jak dużo osób lata krajowo. W Polsce pewnie sporo ze względu na słabość kolei.
W 2021 na 19,5 mln pasażerów było tylko 1,5 mln w lotach krajowych czyli niecałe 8%.

W zasadzie w tej strategii nie mówi się o porcie lotniczym, tylko o rozbudowie w kierunku
"przebudowa/modernizacja lokalnego Lotniska Michałków integrującego funkcje sportowo-rekreacyjne z obsługą ruchu lotniczego prywatnego i komercyjnego ze szczególnym uwzględnieniem lotnictwa biznesowego."

Wg mnie to ukłon w stronę Ostrowa oraz entuzjastów i części elit biznesowych.

Budowa portu lotniczego i jego utrzymanie - jeżeli ktoś to zrobi to proszę bardzo; jeżeli mielibyśmy do tego dokładać to no pasaran.
Załączniki
IMG_20230513_230939.jpg
IMG_20230513_230939.jpg (232.3 KiB) Przejrzano 1318 razy
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: filip » 14 maja 2023, o 00:28

Myślałem, że trochę większy udział mają loty krajowe. A masz jakieś dane jak to kształtuję się w innych państwach?

Tak, jest tam ten tekst. Jest tam też coś takiego i to tym się wcześniej sugerowałem: "Oprócz transportu kolejowego i drogowego, wspierać trzeba działania na rzecz rozwoju lotniska Michałków w kierunku regionalnego portu lotniczego do obsługi obszaru południowowschodniej Wielkopolski". Chociaż tam dalej mamy coś takiego: "rozwój portu lotniczego Michałków przez integrację funkcji sportowo rekreacyjnych z obsługą ruchu lotniczego prywatnego i komercyjnego ze szczególnym uwzględnieniem lotnictwa biznesowego". Jest to tak napisane jakby lotnisko w Michałkowie już było portem lotniczym. Może w SAKO nie wiedzą co to port lotniczy? ;)

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3259
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 24 maja 2023, o 15:14

filip pisze:
14 maja 2023, o 00:28
Myślałem, że trochę większy udział mają loty krajowe. A masz jakieś dane jak to kształtuję się w innych państwach?

Francja pierwsza na świecie. Pasażerowie gorzko zapłaczą
Stało się. Francja zakazała lotów krajowych na krótkich trasach. Od wtorku z Paryża do Bordeaux można dostać się wyłącznie pociągiem albo własnym środkiem transportu. Zdaniem rządu to ważny krok w celu ograniczenia emisji CO2.
Dekret zakazujący lotów krajowych na trasach, które można pokonać pociągiem w czasie krótszym niż 2,5 godziny, we wtorek opublikowany został w dzienniku urzędowym.
https://wiadomosci.wp.pl/francja-pierws ... 187037056a

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3622
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 24 maja 2023, o 15:48

Czy nie sądzicie, że przedsięwzięciu

Port Lotniczy Michałków

mogłaby bardzo dodać powagi nazwa

Port Lotniczy Poznań-Michałków

albo jeszcze większej

Międzynarodowy Port Lotniczy Nasz Poznań-Michałków?
Ostatnio zmieniony 24 maja 2023, o 15:51 przez kaliszanin2, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: filip » 24 maja 2023, o 15:49

Cristof pisze:
24 maja 2023, o 15:14
Francja pierwsza na świecie. Pasażerowie gorzko zapłaczą
Stało się. Francja zakazała lotów krajowych na krótkich trasach. Od wtorku z Paryża do Bordeaux można dostać się wyłącznie pociągiem albo własnym środkiem transportu. Zdaniem rządu to ważny krok w celu ograniczenia emisji CO2.
Dekret zakazujący lotów krajowych na trasach, które można pokonać pociągiem w czasie krótszym niż 2,5 godziny, we wtorek opublikowany został w dzienniku urzędowym.
https://wiadomosci.wp.pl/francja-pierws ... 187037056a
Jak to się ma do mojego pytania? A sam pomysł jest dobry. Przy tym jaką sieć KDP (a planują więcej) ma Francja to jest to prawidłowy ruch. Dojazd do kolei, która jest zazwyczaj w centrum miasta jest nieporównywalnie lepszy, niż do lotniska. Później jeszcze odprawa itd.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3622
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Michałków

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 24 maja 2023, o 15:57

Wybawieniem Francuzów od prześladującego ich bardzo złego francuskiego rządu może okazać się Międzynarodowy Port Lotniczy Nasz Poznań-Michałków. Najpierw lecimy z Paryża do Naszego Poznania-Michałkowa, a stąd już prosto do Bordeaux. I wszystko najtańszymi liniami lotniczymi.

ODPOWIEDZ