Kaliska Kolej Dojazdowa
Taki mały niusik odnośnie kolejek wąskotorowych....
Reanimacja wąskotorówek
wnp.pl (Piotr Stefaniak) - 14-03-2011 12:33
Jest szansa na podtrzymanie kursowania kolejek wąskotorowych, głównie jako atrakcji turystycznych. Demiurgiem są lokalne towarzystwa przyjaciół kolei, a wsparcie - w tym najważniejsze, finansowe - uzyskują one w jednostkach samorządu terytorialnego.
W 1998 roku nastąpiła reorganizacja kolei i wąskotorówki zostały wydzielone w strukturze PKP w odrębną dyrekcję - Kolei Dojazdowych. Ten stan trwał do czasu wejścia w życie w 2000 roku ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP, bowiem zakładała ona zamknięcie linii wąskotorowych, ze względów ekonomicznych.
- Z orędownika ich rozwoju, dyrekcja KD stała się jego przymusowym likwidatorem - przypomniał Adam Gerstmann, szef Kolei Dojazdowych, obecnie kierownik działu technicznego Muzeum Kolejnictwa, podczas debaty "Turystyka kolejowa 2011 - ochrona i promocja zabytków kolejowych".
O ile w 2000 roku w strukturach PKP funkcjonowały 24 linie wąskotorowe na długości 1572 km (a ponadto w strukturach Lasów Państwowych linie: bieszczadzka i wigierska), to do 2003 roku samorządy przejęły 17 z nich, które łącznie liczyły 968 km. Od tego czasu niektóre linie zostały zamknięte, a inne reaktywowane lub zmieniły właściciela. Łącznie działa obecnie 21 linii. Mają "pod górkę" we wszystkich niemal sprawach, od przestarzałego sprzętu począwszy. Natomiast siłą nie do przecenienia jest zapał społeczników i zapaleńców.
Np. dzięki Pomorskiemu Towarzystwu Miłośników Kolei Żelaznych, dwa lata temu uruchomiono - po 20 latach od wstrzymania kursowania - pewne odcinki kolei normalnotorowej i wąskotorowej, które utworzyły ciąg od Grudziądza przez Malbork do Elbląga i Braniewa. Jest to wspólna inicjatywa leżących przy tej linii samorządów oraz prywatnego przewożnika - Arriva (obecnie w strukturze DB Schenker), a także PKP PLK, które na pewnym odcinku udrożniła tory i zwiększyła możliwość kursowania pociągów z 30 do 60 km/h.
- W 2009 roku w soboty uruchomiliśmy dwie pary pociągów, nazwanych "do zamku" i "na plażę", lecz wkrótce musieliśmy doczepiać wagony - mówił Jarosław Lipiński z PTMKŻ.
W ub.r. rozszerzono kursowanie na soboty i niedziele, ale ich frekwencję popsuły zarówno zła pogoda w większość weekendów, prace torowe na pewnych odcinkach, a także podwyżka biletów. "W tym roku przewidujemy ceny promocyjne, o ile zgodę na to, jak również współfinansowanie wyrażą wszystkie JST" - podkreślił Lipiński.
http://www.wnp.pl/wiadomosci/134825.html
Reanimacja wąskotorówek
wnp.pl (Piotr Stefaniak) - 14-03-2011 12:33
Jest szansa na podtrzymanie kursowania kolejek wąskotorowych, głównie jako atrakcji turystycznych. Demiurgiem są lokalne towarzystwa przyjaciół kolei, a wsparcie - w tym najważniejsze, finansowe - uzyskują one w jednostkach samorządu terytorialnego.
W 1998 roku nastąpiła reorganizacja kolei i wąskotorówki zostały wydzielone w strukturze PKP w odrębną dyrekcję - Kolei Dojazdowych. Ten stan trwał do czasu wejścia w życie w 2000 roku ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP, bowiem zakładała ona zamknięcie linii wąskotorowych, ze względów ekonomicznych.
- Z orędownika ich rozwoju, dyrekcja KD stała się jego przymusowym likwidatorem - przypomniał Adam Gerstmann, szef Kolei Dojazdowych, obecnie kierownik działu technicznego Muzeum Kolejnictwa, podczas debaty "Turystyka kolejowa 2011 - ochrona i promocja zabytków kolejowych".
O ile w 2000 roku w strukturach PKP funkcjonowały 24 linie wąskotorowe na długości 1572 km (a ponadto w strukturach Lasów Państwowych linie: bieszczadzka i wigierska), to do 2003 roku samorządy przejęły 17 z nich, które łącznie liczyły 968 km. Od tego czasu niektóre linie zostały zamknięte, a inne reaktywowane lub zmieniły właściciela. Łącznie działa obecnie 21 linii. Mają "pod górkę" we wszystkich niemal sprawach, od przestarzałego sprzętu począwszy. Natomiast siłą nie do przecenienia jest zapał społeczników i zapaleńców.
Np. dzięki Pomorskiemu Towarzystwu Miłośników Kolei Żelaznych, dwa lata temu uruchomiono - po 20 latach od wstrzymania kursowania - pewne odcinki kolei normalnotorowej i wąskotorowej, które utworzyły ciąg od Grudziądza przez Malbork do Elbląga i Braniewa. Jest to wspólna inicjatywa leżących przy tej linii samorządów oraz prywatnego przewożnika - Arriva (obecnie w strukturze DB Schenker), a także PKP PLK, które na pewnym odcinku udrożniła tory i zwiększyła możliwość kursowania pociągów z 30 do 60 km/h.
- W 2009 roku w soboty uruchomiliśmy dwie pary pociągów, nazwanych "do zamku" i "na plażę", lecz wkrótce musieliśmy doczepiać wagony - mówił Jarosław Lipiński z PTMKŻ.
W ub.r. rozszerzono kursowanie na soboty i niedziele, ale ich frekwencję popsuły zarówno zła pogoda w większość weekendów, prace torowe na pewnych odcinkach, a także podwyżka biletów. "W tym roku przewidujemy ceny promocyjne, o ile zgodę na to, jak również współfinansowanie wyrażą wszystkie JST" - podkreślił Lipiński.
http://www.wnp.pl/wiadomosci/134825.html
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Gumiś, oprócz Kaliskiej żadna inna schmalspurbahn'a - przynajmniej narazie mnie nie interesuje. Pan Starosta robił pewne przymiarki, nawet coś tam obiecał. Jeden wójt - kozak nawet ją uszczknął - wiemy kto i gdzie.
Wiem jedno , że mamy na dzień dzisiejszy ca 60 km toru (łącznie z pow.Turek) w niepowtarzalnym krajobrazie i z bardzo ciekawą, a nawet z unikatową infrastrukturą techniczną, na widok której Brytyjczycy cmokali. Wiem, że przy dobrych chęciach i kasie linię udało by się nawet przedłużyć w kierunku Puszczy Pyzdrskiej np. do Glin ( a może i do Zamęt czy Jarantowa Kolonii?). Mamy ponadto - co jest bardzo istotne operatora w postaci SKPL z wszystkimi uprawnieniami na koleje ciasnotorowe i nie tylko. Mamy spory wolontariat!!! Uważam jako MKol, że pan Starosta nie powinien dopuścić do tego by ten potencjał ludzki i techniczny się ,,wypalił''. Noo, bo jak długo można czekać na zmiłowanie???
Powiat ziemski kaliski może byc częsciowo niezależny od monopolisty jakim jest PKS. Najwyższa pora sięgnąć po te zasoby. Ponadto na Kaliskiej KD są ogromne możliwości w zakresie czynnej rekreacji ruchowej na świeżym, prawie pozbawionym spalin powietrzu. Tu myślę o drezynowaniu i pedałowaniu na rowerach torowych. Mamy pewne zasoby kulturalne w postaci muzeów w Opatówku i Russowie i Kalisz w zasięgu ręki. Mamy także bazę noclegowo-żywieniową w Russowie, Petrykach i pewne możliwości w Goliszewie. Mamy inne atrakcje - konne w Jarantowie i Goliszewie i nie mamy na szczęcie McD! Możemy postawić na zdrową, polską żywność. Mamy wreszcie firmę o nazwie Paula ze jej wyrobami.. Może powstać dodatkowa baza w innych miejscowościach. Skoro zostaliśmy ,,skazani'' przez metropolię na obsługę rolnictwa - na Boga róbmy to, bo czasu (unijnego) zostało nam niewiele! Nastają czasy, gdzie następuje pewien odwrót od turystyki zagranicznej . Musimy ten fakt wykorzystać, bo możemy mieć w szybkim czasie niezłe warunki recepcji w turystyce przyjazdowej.
Wiem jedno , że mamy na dzień dzisiejszy ca 60 km toru (łącznie z pow.Turek) w niepowtarzalnym krajobrazie i z bardzo ciekawą, a nawet z unikatową infrastrukturą techniczną, na widok której Brytyjczycy cmokali. Wiem, że przy dobrych chęciach i kasie linię udało by się nawet przedłużyć w kierunku Puszczy Pyzdrskiej np. do Glin ( a może i do Zamęt czy Jarantowa Kolonii?). Mamy ponadto - co jest bardzo istotne operatora w postaci SKPL z wszystkimi uprawnieniami na koleje ciasnotorowe i nie tylko. Mamy spory wolontariat!!! Uważam jako MKol, że pan Starosta nie powinien dopuścić do tego by ten potencjał ludzki i techniczny się ,,wypalił''. Noo, bo jak długo można czekać na zmiłowanie???
Powiat ziemski kaliski może byc częsciowo niezależny od monopolisty jakim jest PKS. Najwyższa pora sięgnąć po te zasoby. Ponadto na Kaliskiej KD są ogromne możliwości w zakresie czynnej rekreacji ruchowej na świeżym, prawie pozbawionym spalin powietrzu. Tu myślę o drezynowaniu i pedałowaniu na rowerach torowych. Mamy pewne zasoby kulturalne w postaci muzeów w Opatówku i Russowie i Kalisz w zasięgu ręki. Mamy także bazę noclegowo-żywieniową w Russowie, Petrykach i pewne możliwości w Goliszewie. Mamy inne atrakcje - konne w Jarantowie i Goliszewie i nie mamy na szczęcie McD! Możemy postawić na zdrową, polską żywność. Mamy wreszcie firmę o nazwie Paula ze jej wyrobami.. Może powstać dodatkowa baza w innych miejscowościach. Skoro zostaliśmy ,,skazani'' przez metropolię na obsługę rolnictwa - na Boga róbmy to, bo czasu (unijnego) zostało nam niewiele! Nastają czasy, gdzie następuje pewien odwrót od turystyki zagranicznej . Musimy ten fakt wykorzystać, bo możemy mieć w szybkim czasie niezłe warunki recepcji w turystyce przyjazdowej.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
Pozostałość po kaliskiej wąskotorówce na Majkowie:
P.S. Panie Sobieraj, ta fotka też juz jest?
P.S. Panie Sobieraj, ta fotka też juz jest?
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Nieee !!! Przyznam uczciwie, nie.A skąd pan, Panoe Zacharsky ją ,,wytrzasnąłeś'' ??? Hmmm, tą fotą to mógłby tylko posiadać autor pracy mgr nt. KKD??? Muszęęę poszperać i wstawić jeszcze ,,Zakaz fotografowania''.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
Ano w zeszłym roku wzięło mi się na wspominki. Mieszkałem kiedyś niedaleko owej kolejki. Pamiętam jak rano wyjeżdżała, dając sygnały a popołudniu wracała. Jako dziecko musiałem się raz z tatą nią przejechać. Tak więc w zeszłym roku przejechałem się na Majków zwiedzić stare kąty, m.in.: tereny naszej kolejki. Idę, patrzę, a tu w zaroślach taka tabliczka. Dobrze, że aparat miałem
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Pamięć ludzka bywa ulotna Pamiętam, że na tamtych terenach można było znaleść trochę starych ruskich monet.
Raz nawet znalazłem coś takiego:
Tylko że wtedy byłem na tyle "mądry", że wydałem go koledze-gratis.
Raz nawet znalazłem coś takiego:
Tylko że wtedy byłem na tyle "mądry", że wydałem go koledze-gratis.
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Jak podają mądrzejsi ode mnie:sobieray-3 pisze:To pewnie hitlerowski krzyż zza ,,blitzkrieg'' czyli wojnę błyskawiczną ? Nie lubię i nie zbieram ,,pamniątek'' z hackenkreutzem. Mogę ci na otarcie łez podarować śrubę do mocowania szyn wąskotorowych.
"...Krzyż KVK ustanowiony w samym początku wojny wypełnił lukę na styku odznaczeń cywilnych i wojskowych. Występował w odmianie cywilnej (bez mieczy) i wojskowej (z mieczami) posiadał dwie klasy (I i II). Krzyży II klasy wyprodukowano około 6 mln w wersji z mieczami i około 1, 5 mln w wersji bez mieczy. Wykonywano je w przeważającej mierze z miedzi..."
Za śrubę dziękuję...Wolałbym fotkę z "tamtych" czasów...czyli jak jeżdziła nasza kolejka.
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Narazie masz na ,,osłodę'',
a ja dalej szukam w katalogach Pxx48 ,,pod parą'' w Opatówku .
Równia stacyjna* właść. przystankowa?) na mijance w Borkowie Starym
a tu wycięty przez wójta Jakubowskiego tor prowadzący do tej mijanki ( w lewo), tuż przed drogą Borków - Tykadłów
Poniżej Lxd2 przed stacją końcową w Russowie . Przejeżdża właśnie obok sowieckoego URAL-a z ,,demobilu'' .
o na stacji Russów :
a ja dalej szukam w katalogach Pxx48 ,,pod parą'' w Opatówku .
Równia stacyjna* właść. przystankowa?) na mijance w Borkowie Starym
a tu wycięty przez wójta Jakubowskiego tor prowadzący do tej mijanki ( w lewo), tuż przed drogą Borków - Tykadłów
Poniżej Lxd2 przed stacją końcową w Russowie . Przejeżdża właśnie obok sowieckoego URAL-a z ,,demobilu'' .
o na stacji Russów :
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
Lokomotywę z ostatniej fotki pamiętam jak dziś. Nawet w domu miałem taką do zabawy na baterię, tylko że niebieską.
W google próbowałem już nie raz znaleść fotki naszej wąskotorówki z lat 80-tych, ale nie udało mi się.
W google próbowałem już nie raz znaleść fotki naszej wąskotorówki z lat 80-tych, ale nie udało mi się.
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
ZachaRski coś dla ciebie w prezencie :
Lidki Culrowni Zbiersk w szopie zbierskiej
Fot.Mati S.
I ostatni wjazd na teren Cukrowni dla MK-ów - 06 XII 2003 rok.
Zbiersko-cukrowniany Ok1-914 jako eksponat w Sochaczewie
Lidki Culrowni Zbiersk w szopie zbierskiej
Fot.Mati S.
I ostatni wjazd na teren Cukrowni dla MK-ów - 06 XII 2003 rok.
Zbiersko-cukrowniany Ok1-914 jako eksponat w Sochaczewie
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
Pamiętam bo mieszkam na Majkowie, jak pełno osób przyjeżdżało do pracy kolejką przed godz. 7 a potem przesiadali się na MPK 19. Przywozili też kolejką wysłotki z cukrowni, oraz węgiel dla Wiktora Tyca, który jak pamiętam, osobiście nadzorował z batem i w oficerkach przeładunek węgla na jego samochody, żeby nie było lewych kursów. Kolejka jechała tak wolno, że my często wskakiwaliśmy na ostatni wagon żeby wyskoczyć z Niedżwiadach.
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Na fotce o zakazie fotografowania, jaka pisownia..."objekty". Z jakiego to okresu? I dzięki za zaangażowanie
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Pewnie wczesny ,,stalin'', analfabetów wtedy nie brakowało, nawet pośród dyrektorów! Liczyła się ... przynależność.Zacharski pisze:Na fotce o zakazie fotografowania, jaka pisownia..."objekty". Z jakiego to okresu?
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Aktualności ,,historyczne'' specjalnie dla Zacharskiego i młodzieży :
,,Ryś'' nad Swędrnią
Stacja Opatówek Wąskotorowy
Wszystkie te fotki - udostępnionę przez Naczelnika KKD Andrzeja Muchlewicza są autorstwa kol.Andrzeja Gibka z W-wy. Tu kłaniam się nisko w podzięce .
,,Ryś'' nad Swędrnią
Stacja Opatówek Wąskotorowy
Wszystkie te fotki - udostępnionę przez Naczelnika KKD Andrzeja Muchlewicza są autorstwa kol.Andrzeja Gibka z W-wy. Tu kłaniam się nisko w podzięce .
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
Coraz bliżej Kalisza Miło popatrzeć.
Obecny wygląd stacji byłej wąskotorówki kaliskiej:
Obecny wygląd stacji byłej wąskotorówki kaliskiej:
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
To jest ,,równia stacyjna'', wyrównana przez śp.pana Zająca z PKP i Sylwiusza Jakubowskiego. Szyny wzmacniają skarpę szwedzkiej autostrady, zdaje się w okol.Norkoping.
Tutaj mamy sam budynek stacyjny :
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... otoid=8181
i... i parę innych szczególów :
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... toid=57602
Tutaj mamy sam budynek stacyjny :
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... otoid=8181
i... i parę innych szczególów :
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... toid=57602
Ostatnio zmieniony 20 lis 2011, o 19:35 przez sobieray-3, łącznie zmieniany 1 raz.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
SKPL Kaliska Kolej Dojazdowa zaprasza w dniu 3.12.2011 r.na przejazd pociagiem specjalnym w relacji Zbiersk - Opatowek Waskotorowy - Zbiersk.
Na odcinku Zbiersk -Opatowek sklad zestawiony bedzie z Lxd2 w malowaniu SKPL Cargo, FAUR - SKPL Regio oraz dwa wagony normalnotorowe na transporterach, na odcinku powrotnym Lxd2 plus FAUR.
Główna atrakcja to możliwość fotoreportażu podczas procesu wyładunku wagonów normalnotorowych z transporterów za pomocą lokomotywy SM30 lub TGM40- SKPL Cargo.
Planowany wyjazd ze Zbierska 10-10.30.
Koszt: 50,00 zł