Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Pomijając już dziennikarstwo (i ortografię: "superszybka kolei") tego dziennikowego dziennikarzyny (bo dla mnie "Dziennik" to taki lepsiejszy "Fakt"), zastanawia mnie jedno: że szybkiej kolei (300 km/h) na trasie Warszawa-Łódż-Kalisz-Wrocław pan minister budować nie chce, ale superszybką (160 km/h) do Halsinek (!) pan minister budować chce... I rozumiem, że dla pana ministra im wolniej, tym szybiej. Obawiam się też, że losy owej Rail Baltica potoczą sie podobnie, jak losy Via Baltica: jest, a jakby jej (w Polsce) nie było... Przypomnę również, że dwa lata temu, kiedy "na jaw" wyszedł projekt kolei Warszawa-Wrocław, pani z "Panoramy" (TVP2) o mało co z ekranu nie wyszła, taka była przejęta. Cóż, dziennikarze też ludzie, i też poplotkować lubią. A o ile dobrze pamiętam, to modernizowana w latach 2007-13 linia Warszawa-Łódż-Kalisz też będzie mieć 160 km/h (albo 120 km/h, no nie pamiętam).
Biorąc pod uwagę to, że 3 z 4 miast w których grane będą mecze, leżą na trasie planowanej szybkiej kolejki, nie jest to wykluczone.
Kalisz w obiektywie aparatu i na kartach historii:
http://www.kalisz.9o.pl
http://www.kalisz.9o.pl
Zbyt droga inwestycja i zbyt mało czasu na realizację.Sukcesem bedzie jeśli zmodernizują do tego czasu planowany odcinek Łódż - Kalisz.A gdyby udało sie jeszcze zmodernizować odcinek Wrocław - Kalisz pociagi z Wrocka do Wawy nie musiałyby naginac przez Poznan.
Obawiam sie jednak ze modernizacji poddane zostana inne odcinki np. Poznan-Warszawa a nas "korzyści" z ME2012 omina niestety szerokim łukiem.I nie mam tu na myśłi samego Kalisza ale cały region południowej wielkopolski.
Obawiam sie jednak ze modernizacji poddane zostana inne odcinki np. Poznan-Warszawa a nas "korzyści" z ME2012 omina niestety szerokim łukiem.I nie mam tu na myśłi samego Kalisza ale cały region południowej wielkopolski.
Nie martw się Paweł, już się poznanianie o to skutecznie postarają, żeby pociągi relacji Warszawa-Wrocław naginały przez Poznań. Nawet nie zaprzątaj sobie tym głowy...Pawel pisze:A gdyby udało sie jeszcze zmodernizować odcinek Wrocław - Kalisz pociagi z Wrocka do Wawy nie musiałyby naginac przez Poznan.
Lepiej pomyślmy, co tu w Kaliszu jeszcze sknocić i spartolić, żebyśmy już nie musieli mieć aspiracji, i żebysmy dobrze się czuli w towarzystwie Pleszewa i Turku, jak wśród swoich, rówych, zadupiasto-powiatowych...
Witam,
przeglądając dziś internet natrafiłem na taki artkuł (pomijając już to, że pochodzi on z "Fakt'u"): http://wiadomosci.onet.pl/1521746,11,item.html
Zaciekawił mnie pewien fragment :
"KOLEJ
Do 2012 roku zostanie zmodernizowanych ponad 1500 km linii kolejowych. Chodzi głównie o połączenia międzynarodowe oraz linie łączące główne węzły kolejowe. Dzięki Euro 2012 nasze koleje będą szybsze, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla pasażerów.
- Powstaną nowe połączenia: Poznań-Łódż, Wrocław-Łódż, Łódż-Warszawa oraz niewielki odcinek z południa kraju do Krakowa.
- W latach 2007-13 zmodernizowane zostaną m.in. połączenia: Kielce-Warszawa, Warszawa-Gdańsk, Warszawa-Poznań, Wrocław-Szczecin, Żywiec-Katowice-Opole, Wrocław-Poznań, Poznań-Szczecin, Warszawa-Terespol
- Dzięki Euro w stolicy ma powstać połączenie kolejowe między lotniskiem Okęcie a centrum miasta. Do 2012 roku powstanie nowy Dworzec Zachodni z nowoczesną halą pasażerską i centrum handlowo-biurowym. Niestety kibice z całej Europy zastaną zaniedbany Dworzec Centralny w Śródmieściu. Jego modernizacja rozpocznie się dopiero w 2012 roku."
Ciekawi mnie co oni mają na myśli poprzez zwrot "powstaną nowe połączenia". Te które podali już przecież istnieją. "Dołożą" jedynie nowe godziny kursowania pociągów, czy może chodzi im o zupełnie nowe połączenia tzn. nowa infrastruktura. A może ma to coś związek z szybką koleją? Jeśli jednak połączenia te mają powstać od podstaw obok już istniejących torów, to Kalisz koniecznie musi zabiegać, aby nas nie ominęły.
Wiadomość o budowie nowych linii potwierdzałaby zresztą ta mapka http://www2.e2012.org/bin/pol_train_big.JPG zapodana przez zakadama w temacie o Euro2012. Także chyba i Kalisz zyska na tym Euro
A tak po za tym to witam wszystkich Forumowiczów
przeglądając dziś internet natrafiłem na taki artkuł (pomijając już to, że pochodzi on z "Fakt'u"): http://wiadomosci.onet.pl/1521746,11,item.html
Zaciekawił mnie pewien fragment :
"KOLEJ
Do 2012 roku zostanie zmodernizowanych ponad 1500 km linii kolejowych. Chodzi głównie o połączenia międzynarodowe oraz linie łączące główne węzły kolejowe. Dzięki Euro 2012 nasze koleje będą szybsze, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla pasażerów.
- Powstaną nowe połączenia: Poznań-Łódż, Wrocław-Łódż, Łódż-Warszawa oraz niewielki odcinek z południa kraju do Krakowa.
- W latach 2007-13 zmodernizowane zostaną m.in. połączenia: Kielce-Warszawa, Warszawa-Gdańsk, Warszawa-Poznań, Wrocław-Szczecin, Żywiec-Katowice-Opole, Wrocław-Poznań, Poznań-Szczecin, Warszawa-Terespol
- Dzięki Euro w stolicy ma powstać połączenie kolejowe między lotniskiem Okęcie a centrum miasta. Do 2012 roku powstanie nowy Dworzec Zachodni z nowoczesną halą pasażerską i centrum handlowo-biurowym. Niestety kibice z całej Europy zastaną zaniedbany Dworzec Centralny w Śródmieściu. Jego modernizacja rozpocznie się dopiero w 2012 roku."
Ciekawi mnie co oni mają na myśli poprzez zwrot "powstaną nowe połączenia". Te które podali już przecież istnieją. "Dołożą" jedynie nowe godziny kursowania pociągów, czy może chodzi im o zupełnie nowe połączenia tzn. nowa infrastruktura. A może ma to coś związek z szybką koleją? Jeśli jednak połączenia te mają powstać od podstaw obok już istniejących torów, to Kalisz koniecznie musi zabiegać, aby nas nie ominęły.
Wiadomość o budowie nowych linii potwierdzałaby zresztą ta mapka http://www2.e2012.org/bin/pol_train_big.JPG zapodana przez zakadama w temacie o Euro2012. Także chyba i Kalisz zyska na tym Euro
A tak po za tym to witam wszystkich Forumowiczów
coraz wiecej informacji wp.plPo decyzji UEFA o organizacji finałów piłkarskich mistrzostw Europy 2012, Polska i Ukraina są w radosnym szoku. Najbardziej cieszą się mieszkańcy Chorzowa, Gdańska, Krakowa, Poznania, Warszawy i Wrocławia. Będą gospodarzami wspaniałej imprezy i dostaną paszporty do nowoczesności.
Przyspieszenie rozwoju tych ośrodków oraz sześciu miast ukraińskich w najbliższych pięciu latach nie będzie miało odpowiedników w Europie. Można nawet twierdzić, że ta decyzja pozwoli zmniejszyć różnice cywilizacyjne między wschodem i zachodem kontynentu.
REKLAMA Czytaj dalej
Myślimy o tych ośrodkach w Polsce, które nie wykorzystały historycznej szansy. Trudno nie wymienić na pierwszym miejscu Łodzi. Drugie miasto w Polsce nie będzie gospodarzem finałów Euro 2012. Trzeba się pożegnać na wiele lat z marzeniami o nowym stadionie, i to w ośrodku mającym dwa kluby w ekstraklasie. Stadiony otrzymają Chorzów, Wrocław i Gdańsk, gdzie nie ma pierwszej ligi. Ale nawet tego atutu władze sportowe Łodzi nie potrafiły wykorzystać.
Teraz wszelka pomoc z budżetu państwa oraz środki z Unii Europejskiej będą kierowane do sześciu miast - gospodarzy finałów. Przecież terminy muszą być dotrzymane i nie ma mowy o przesunięciach z powodu "obiektywnych przyczyn". Można sobie wyobrazić, jaki będzie popyt na pracę w tych sześciu miastach. Wspaniała okazja zmniejszenia bezrobocia ominęła Łódż.
Między bajki można włożyć zapowiedzi, że kwestia miast finałowych ME 2012 jest jeszcze otwarta. Trzeba się jednak starać, by sieć autostrad łączących Niemcy z Ukrainą nie ominęła Łodzi. Sieć łódzkich hoteli może stać się bazą pomocniczą dla kibiców tych reprezentacji, które będą rozgrywały mecze w stolicy. Przecież podczas mistrzostw świata fani drużyn, grających w Berlinie mieszkali także w Szczecinie!
Szanse mają projekty modernizacji połączeń drogowych i kolejowych Łodzi ze stolicą i Poznaniem. Jest prawie pewne, że Centralny Ośrodek Sportu w Spale będzie wybrany jako baza jednej z reprezentacji. Nie zdziwimy się, gdy obok boisk w Gutowie Antoni Ptak wybuduje hotelik i tam zamieszka kolejna drużyna, która z cichej ostoi pod Tuszynem będzie dojeżdżała na mecze do Warszawy (o ile nie utknie w korku w Jankach). Musimy ratować, co się da, wstydząc się zaprzepaszczenia historycznej szansy promocji Łodzi.
Mapka jest już nieaktualna, bo powstała w 2005, przed decyzją rządu o zaniechaniu/zawieszeniu projektu budowy szybkiej kolei.
Pisanina pismaków z "Faktu" ("powstaną nowe połączenia") sama mówi za siebie.
Gdyby budowa pierwszego odcinka szybkiej kolei (Wrocław-Kalisz) była już rozpoczęta, moglibyśmy mieć nadzieję na przyspieszenie jej budowy i zakończenie także drugiego odcinka (Kalisz-Warszawa). A tak, imho, nie ma nawet cienia szany na jej budowę (zwłaszcza w obecnej sytuacji politycznej). I dam sobie głowę uciąć, że modernizacja szlaku kolejowego Warszawa-Wrocław zostanie zrealizowana na trasie Wawa-Częstochowa-Opole (czy jakoś tak, już nie pamiętam, a nie mam żadnej mapy przy sobie).
Jeśli stanie się drugi cud i Wrocław otrzyma także prawo do organizowania EXPO, to może właśnie Wrocław zacznie naciskać na jej budowę, ale to wydaje mi sie mało realne (naciskanie, a nie że stanie sie cud).
Po EURO (i EXPO) Kalisz spadnie do trzeciej, a może nawet czwartej ligi miast. (Czas się ewakuować?)
Pisanina pismaków z "Faktu" ("powstaną nowe połączenia") sama mówi za siebie.
Gdyby budowa pierwszego odcinka szybkiej kolei (Wrocław-Kalisz) była już rozpoczęta, moglibyśmy mieć nadzieję na przyspieszenie jej budowy i zakończenie także drugiego odcinka (Kalisz-Warszawa). A tak, imho, nie ma nawet cienia szany na jej budowę (zwłaszcza w obecnej sytuacji politycznej). I dam sobie głowę uciąć, że modernizacja szlaku kolejowego Warszawa-Wrocław zostanie zrealizowana na trasie Wawa-Częstochowa-Opole (czy jakoś tak, już nie pamiętam, a nie mam żadnej mapy przy sobie).
Jeśli stanie się drugi cud i Wrocław otrzyma także prawo do organizowania EXPO, to może właśnie Wrocław zacznie naciskać na jej budowę, ale to wydaje mi sie mało realne (naciskanie, a nie że stanie sie cud).
Po EURO (i EXPO) Kalisz spadnie do trzeciej, a może nawet czwartej ligi miast. (Czas się ewakuować?)
Warto dodać, że linia Warszawa - Łódż Kaliska - Kalisz - Wrocław Główny nie jest z poznańskiego punktu widzenia "ważną dla Wielkopolski linią".Wprawdzie szans na budowę superszybkich kolei typu TVG nie ma, ale tory na wszystkich najważniejszych dla Wielkopolski liniach zostaną przystosowane do jazdy z prędkością 160 km na godzinę i większą. http://serwisy.gazeta.pl/kraj/1,34309,4072273.html
Właśnie wyczytałem ciekawą informację: ponieważ organizacja Euro i Expo wymaga budowy tej samej infrastruktury, szanse Wrocławia na zorganizowanie w 2012 Expo mogę wzrosnąć.
(Krytyczny realizm nie jest pesymizmem.)
"Igrek" nadal znajduje się w projektach PLK S.A. na lata 2007 - 2013, a przynajmniej sporządzenie jego studium wykonalności budowy oraz dokumentacji projektowej:
http://www.plk-sa.pl/inwestycje/przygot ... -2013.html
Dalej, można znależć taką informację: http://www.plk-sa.pl/inwestycje/inwesty ... -2013.html
Czyli jednak raczej inwestycja pozostanie na poziomie planowania i projektowania, aż do 2013. No chyba, że organizacja Euro ją przyśpieszy
http://www.plk-sa.pl/inwestycje/przygot ... -2013.html
Dalej, można znależć taką informację: http://www.plk-sa.pl/inwestycje/inwesty ... -2013.html
Czyli jednak raczej inwestycja pozostanie na poziomie planowania i projektowania, aż do 2013. No chyba, że organizacja Euro ją przyśpieszy
-
- Użytkownik
- Posty: 111
- Rejestracja: 27 lis 2005, o 22:27
- Lokalizacja: Kalisz (Czaszki) / Łódź (Centrum)
http://miasta.gazeta.pl/lodz/1,35153,4086270.html
... Gorzej wygląda sytuacja z lotniskiem i koleją. Ministerstwo Transportu będzie zapewne wspierało tylko te lotniska, gdzie odbędą się mecze. Nie mam też co liczyć na remonty kolejowe poza trwającą modernizacją linii Łódż-Warszawa. Bez szans jest budowa linii kolejowej wysokich prędkości z Wrocławia i Poznania przez Kalisz i Łódż do Warszawy. Ministerstwo Transportu już kilka razy informowało, że ten projekt jest zbyt kosztowny. A teraz pieniądze będą potrzebne przede wszystkim na terminowe zbudowanie dróg. ...
... Gorzej wygląda sytuacja z lotniskiem i koleją. Ministerstwo Transportu będzie zapewne wspierało tylko te lotniska, gdzie odbędą się mecze. Nie mam też co liczyć na remonty kolejowe poza trwającą modernizacją linii Łódż-Warszawa. Bez szans jest budowa linii kolejowej wysokich prędkości z Wrocławia i Poznania przez Kalisz i Łódż do Warszawy. Ministerstwo Transportu już kilka razy informowało, że ten projekt jest zbyt kosztowny. A teraz pieniądze będą potrzebne przede wszystkim na terminowe zbudowanie dróg. ...
Kaliski Informator Adresowy
http://www.kaliszfornia.webpark.pl
http://www.kaliszfornia.webpark.pl