Nieprzeczytany post
autor: jasiek20 » 20 maja 2020, o 12:41
Obwodnica w 2025 roku?
Specjaliści analizujący warianty przebiegu przyszłej, zmodernizowanej DK 25 na odcinku Ostrów Wlkp. – Kalisz – Konin wypracowali kompromisowy czwarty, „wynikowy” wariant. Warte podkreślenia jest to, że w odniesieniu do przyszłej obwodnicy Kalisza pokrywa się on w całości z forsowanym przez kaliski samorząd wariantem trzecim
– Ten czwarty, „wynikowy” wariant otrzymał najwyższą ocenę, okazał się najbardziej korzystny dla całego przedsięwzięcia. Istotne jest to, że do podobnych wniosków doszła również większość samorządowców miast i gmin leżących przy DK 25, uczestników niedawnej wideokonferencji poświęconej modernizacji trasy – zaznacza Krzysztof Gałka, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji, który brał udział konferencji wraz z prezydentem Kalisza, Krystianem Kinastowskim.
– Wnioski z tej konferencji pokrywają się dokładnie z tzw. oceną wielokryterialną jakiej dokonali specjaliści na zlecenie poznańskiego oddziału GDDKiA. Modele preferencji obejmowały m.in. zagadnienia techniczne, środowiskowe, funkcjonalno-ruchowe, ekonomiczne oraz społeczne. Powstał tzw. wariant wynikowy (czwarty), który niemal w całości, na interesującym nas najbardziej odcinku, pokrywa się z wariantem trzecim który przewiduje przebieg obwodnicy Kalisza w całości poza granicami miasta – wyjaśnia K. Gałka.
Przypomnijmy, że trasy dwóch wariantów (1 i 2) w zasadzie nie różnią się od siebie i przebiegają w dużej części w granicach miasta. Biegną od istniejącego węzła przy Castoramie, przecinają ulice Dobrzecką i Korczak, dalej Złotą w rejonie Seminarium, Wał Bernardyński, Kruczkowskiego, Tuwima i Wojciecha Bogusławskiego. – Te warianty są dla miasta nie do przyjęcia. Są kosztowne dla samej inwestycji, bo wymagają wiele obiektów inżynierskich oraz kosztowne dla miasta. Jako miasto na prawach powiatu grodzkiego musielibyśmy co najmniej partycypować w kosztach budowy i w całości ponosić coroczne koszty utrzymania obwodnicy. Ale istotne są również olbrzymie koszty środowiskowe i społeczne. Dodam, że w wariancie „1” do rozbiórki byłyby 23 budynki gospodarcze, 1 przemysłowy i 15 mieszkalnych. Nie wspominając o tym, że taki przebieg 25-tki skutecznie zablokowałby rozwój miasta, szczególnie po stronie zachodniej – podkreśla dyrektor Gałka i wskazuje na kolejny argument na rzecz odrzucenia przebiegu DK 25 przez miasto – kolizję z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego dla ulic Poznańskiej, Poligonowej, terenów inwestycyjnych i okolic.
– Reasumując. Dla Kalisza jedynym, możliwym do przyjęcia przebiegiem obwodnicy jest wariant „trzeci” który, przypomnę, jest zbieżny z opracowaniem Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowym (STEŚ) przygotowanym przez biuro projektowe z Gdańska na zlecenie poznańskiego oddziału GDDKiA – informuje Krzysztof Gałka.
Obwodnica
w szczegółach
Rządowy plan budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 uwzględnia budowę obwodnicy Kalisza w ciągu DK nr 25. – Jak można było wywnioskować, w trakcie posiedzenia Zespołu Opiniowania Przedsięwzięcia Inwestycyjnego (ZOPI) dla planowanej rozbudowy DK nr 25 na odcinku Konin – Kalisz – Ostrów Wlkp. stanowisko przedstawicieli GDDKiA, pokrywa się ze stanowiskiem samorządu Kalisza, które dostrzegają potrzebę podzielenia prac nad całym przedsięwzięciem na dwa etapy – podkreśla K. Gałka.
Pierwszy powinien objąć rozbudowę DK nr 25 na odcinku od drogi ekspresowej S11 w Ostrowie Wlkp. do połączenia z istniejącym przebiegiem DK nr 25 w okolicach Kokanina, a drugi etap od Kokanina do Konina (do połączenia z autostradą A2).
DK25 na całej długości będzie drogą klasy GP (Główna Ruchu Przyspieszonego). – To oznacza zachowanie pewnych standardów i spełnienie określonych parametrów technicznych dla tej klasy drogi – skrzyżowania bezkolizyjne i zarazem ograniczone odległości pomiędzy skrzyżowaniami, wysokie parametry łuków poziomych i pionowych, brak zjazdów do posesji, itd. Przy takich parametrach wymaganych dla drogi o takiej klasie technicznej (GP), nie jest możliwe poprowadzenie modernizacji 25-tki w istniejącym śladzie – dodaje K. Gałka i zdradza szczegóły przebiegu kaliskiej obwodnicy. Według założeń, na całym odcinku, wszystkie skrzyżowania będą bezkolizyjne. Trasa pobiegnie nad ulicą Poznańską (w rejonie ul. Szwedzkiej, między kampusem PWSZ a Kościelną Wsią – przyp. pp), nad drogą wojewódzką DW nr 442 w m. Pawłówek w kierunku Kokanina, gdzie obwodnica połączy się ze „starą” DK25 a docelowo również z planowaną północną obwodnicą Kalisza na osi DK nr 12.
Wariant korzystny również dla Nowych Skalmierzyc
Pozostaje pytanie o terminy. – Myślę, że w ciągu następnych 3, 4 miesięcy w Warszawie odbędzie się posiedzenie KOPI (Komisji Oceny Przedsięwzięcia Inwestycyjnego) z udziałem włodarzy miast i miejscowości przez które przebiega „25”, które ostatecznie ustali, który wariant będzie realizowany. Potem oczekiwać będziemy na decyzje środowiskową, przyjmuję odcinek S11 (Ostrów) – Kokanin a w następnej kolejności opracowanie projektu budowlanego, wykonawczego, uzyskanie wymaganych uzgodnień, pozwoleń w tym miedzy innymi decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) i rzeczowa realizacja zadania. Myślę że GDDKiA będzie realizować zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co być może przyśpieszy realizację przedsięwzięcia. Biorąc to wszystko pod uwagę oceniam, że realny jest termin 2025r. na oddanie pierwszego etapu budowy, czyli również długo oczekiwanej przez mieszkańców naszego miasta obwodnicy Kalisza, której efektem będzie wyraźne zmniejszenie ruchu tranzytowego na kaliskich arteriach, na Al. Wojska Polskiego i Podmiejskiej, i to głównie najbardziej dokuczliwych pojazdów ciężarowych – zaznacza K. Gałka.
Po oddaniu obwodnicy, istniejące obecnie połączenie Kalisz (węzeł Castorama) – Nowe Skalmierzyce (tzw. obwodnica N. Skalmierzyc) straci dotychczasową kategorię i stanie się drogą powiatową lub gminną. – W tej sytuacji możliwe będzie wykonanie połączeń i zjazdów i tym samym uaktywnienie okolicznych terenów, co leży zarówno w interesie Kalisza jak i Nowych Skalmierzyc – podkreśla szef MZDiK.
Dodatkowo, przebieg obwodnicy wg wynikowego wariantu nr 4 (pokrywającego się z wariantem nr 3 i optymalnym dla Miasta Kalisza) wpłynie także korzystnie na zmniejszenie hałasu komunikacyjnego a także poprawę warunków ekologicznych mieszkańców Nowych Skalmierzyc zamieszkałych w niedalekiej odległości od obecnego przebiegu DK nr 25.
życie kalisza
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".
— Abraham Lincoln