Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Czy naprawdę nie można poprowadzić linii kolejowej od Opatówka wschodnią stroną Kalisza ze stacją na Chrustach jak pierwotnie zakładano. Budowa nowej stacji będzie prostsza i tańsza jak przebudowa istniejącej, a odległość od centrum taka sama.
Więcej myśleć, a mniej słuchać.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Stacja poza miastem nie wchodzi w grę. A jeśli miałaby być w bliskiej odległości od centrum, to budowa nie byłaby prostsza. Przerabialiśmy ten temat. Obecna stacja jest w dobrej lokalizacji. Geograficznie w centrum, w pieszym zasięgu wielu tys. mieszkańców. A w przyszłości może być tylko lepiej (zmiana zagospodarowania terenów przemysłowych na mieszkaniowe o wysokiej intensywności w sąsiedztwie stacji oraz otwarcie terenów po południowej stronie torów za sprawą wiaduktów które powinny powstać w ramach budowy linii.
- Załączniki
-
- IMG_20220918_202035.jpg (359.25 KiB) Przejrzano 2170 razy
-
- Użytkownik
- Posty: 10974
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
KDP zbiera żniwo. Rada Osiedla Rypinek do odwołania
https://zyciekalisza.pl/artykul/odwolan ... la/1353451
https://zyciekalisza.pl/artykul/odwolan ... la/1353451
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Dotyczy wariantów W1 / W2 / W1-A / W1-C
Liczby na podstawie W1-C, ale zbliżone wartości są również dla pozostałych, w szczególności W1 / W2.
O skarpie i różnicy wysokości na linii w Kaliszu -- c.d.
1)
Dworzec - 137 m n.p.m.
ul. Częstochowska - 117 m n.p.m.
różnica wysokości = 20 m
odległość między stacją i Częstochowską = 1500 m (korekta pomiaru)
odległość między stacją i brzegiem skarpy = 1600 m
Dopuszczalne maksymalne pochylenie podłużne linii KPD (przeznaczonej wyłącznie do ruchu pasażerskiego): 35 promili, zalecane do 16 promili.
W związku z powyższym przyszła mi taka myśl: można wejść od strony doliny Prosny i wbić się w skarpę tak, aby sufit tunelu był tuż pod ulicą Częstochowską.
Tory byłyby 8 metrów nad poziomem rzeki Prosny; wał w dolinie Prosny miałby 6-7 metrów wysokości.
Tory byłyby też 8 metrów poniżej poziomu ulicy Częstochowskiej.
Zatem:
różnica wysokości = 28 m
odległość między stacją i Częstochowską = 1500 m (korekta pomiaru)
pochylenie podłużne linii = 28 m x 1000 ‰ / 1500 m = 18,7 ‰
Wartość ta jest bardzo zbliżona do zalecanej wartości 16 ‰.
Większość linii KDP między wejściem w skarpę przy Częstochowskiej i stacją Kalisz mogłaby być w płytkim tunelu, który możnaby przykryć ziemią i roślinnością, albo zrobić ścieżkę rowerową, albo drogę. Dzięki temu nie wpłynęłoby to znacząco na krajobraz i na mieszkańców. Dzięki temu strefa liczba wyburzonych domów zmniejszyłaby się znacząco.
Nieznaczne przesunięcie planowanego układu torowego o 100-200 m w kierunku NS oraz podwyższenie poziomu ulicy Częstochowskiej o 50 cm pozwoliłoby na zmniejszenie nachylenia do zalecanych 16 ‰.
2)
Położenie stacji w Kaliszu na górce ma swoje plusy.
Pociągi jadące od strony Sieradza będą mogły podjazd pod górę częściowo wykorzystać do wyhamowywania.
Dla pociągów nie zatrzymujących się w Kaliszu i jadących na trasie w wariancie W1-C oznaczało by to, że przez Prosnę mogły przejechać nieco szybciej niż 160 km/h i na wschodnim łuku 160 km/h.
Pociągi jadące w kierunku Sieradza będą się szybciej rozpędzać.
Wszystkie pomiary wysokości:
Dworzec - 137 m n.p.m.
ul. Polna/ul. Tęczowa - 128 m n.p.m.
ul. Częstochowska - 117 m n.p.m.
Prosna - 101 m n.p.m.
dolina Prosny (ok. 1,5 km szerokości) -- 102-103 m n.p.m.
skraj Lasu Winiarskiego - 109 m n.p.m.
przejście przez Lubelską - 113 m n.p.m.
Liczby na podstawie W1-C, ale zbliżone wartości są również dla pozostałych, w szczególności W1 / W2.
O skarpie i różnicy wysokości na linii w Kaliszu -- c.d.
1)
Dworzec - 137 m n.p.m.
ul. Częstochowska - 117 m n.p.m.
różnica wysokości = 20 m
odległość między stacją i Częstochowską = 1500 m (korekta pomiaru)
odległość między stacją i brzegiem skarpy = 1600 m
Dopuszczalne maksymalne pochylenie podłużne linii KPD (przeznaczonej wyłącznie do ruchu pasażerskiego): 35 promili, zalecane do 16 promili.
W związku z powyższym przyszła mi taka myśl: można wejść od strony doliny Prosny i wbić się w skarpę tak, aby sufit tunelu był tuż pod ulicą Częstochowską.
Tory byłyby 8 metrów nad poziomem rzeki Prosny; wał w dolinie Prosny miałby 6-7 metrów wysokości.
Tory byłyby też 8 metrów poniżej poziomu ulicy Częstochowskiej.
Zatem:
różnica wysokości = 28 m
odległość między stacją i Częstochowską = 1500 m (korekta pomiaru)
pochylenie podłużne linii = 28 m x 1000 ‰ / 1500 m = 18,7 ‰
Wartość ta jest bardzo zbliżona do zalecanej wartości 16 ‰.
Większość linii KDP między wejściem w skarpę przy Częstochowskiej i stacją Kalisz mogłaby być w płytkim tunelu, który możnaby przykryć ziemią i roślinnością, albo zrobić ścieżkę rowerową, albo drogę. Dzięki temu nie wpłynęłoby to znacząco na krajobraz i na mieszkańców. Dzięki temu strefa liczba wyburzonych domów zmniejszyłaby się znacząco.
Nieznaczne przesunięcie planowanego układu torowego o 100-200 m w kierunku NS oraz podwyższenie poziomu ulicy Częstochowskiej o 50 cm pozwoliłoby na zmniejszenie nachylenia do zalecanych 16 ‰.
2)
Położenie stacji w Kaliszu na górce ma swoje plusy.
Pociągi jadące od strony Sieradza będą mogły podjazd pod górę częściowo wykorzystać do wyhamowywania.
Dla pociągów nie zatrzymujących się w Kaliszu i jadących na trasie w wariancie W1-C oznaczało by to, że przez Prosnę mogły przejechać nieco szybciej niż 160 km/h i na wschodnim łuku 160 km/h.
Pociągi jadące w kierunku Sieradza będą się szybciej rozpędzać.
Wszystkie pomiary wysokości:
Dworzec - 137 m n.p.m.
ul. Polna/ul. Tęczowa - 128 m n.p.m.
ul. Częstochowska - 117 m n.p.m.
Prosna - 101 m n.p.m.
dolina Prosny (ok. 1,5 km szerokości) -- 102-103 m n.p.m.
skraj Lasu Winiarskiego - 109 m n.p.m.
przejście przez Lubelską - 113 m n.p.m.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedys ... -sieradzka
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
-
- Użytkownik
- Posty: 10974
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Historie jak z XIX wieku, szybka kolej wypłukuje dusze i rozsiewa wąglika.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
"Zdaniem burmistrza Pleszewa inwestycja nie wnosi niczego do rozwoju miasta". Polemizowałbym z burmistrzem. Moim zdaniem pomysł łącznicy do stacji wąskotorowej Pleszew Miasto jest co najmniej ciekawy. Pleszew zyskuje normalną stację w centrum miasta. Nie ma wyburzeń! Linia nie dzieli miasta dodatkowymi torowiskami, przynajmniej na odcinku Kowalew-Pleszew Miasto, ponieważ jednotorowa łącznica biegnie po śladzie wąskotorówki. Niebezpieczne dzisiaj przejazdy zmieniają się w bezkolizyjne.
Coś chyba jednak musi być na rzeczy z tym wypłukiwaniem dusz i rozsiewaniem wąglika
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Byliśmy tam na wizji lokalnej.
Podejrzewam, że burmistrz może mieć rację co do wyburzeń ichniego ośrodka kultury.
Podejrzewam, że burmistrz może mieć rację co do wyburzeń ichniego ośrodka kultury.
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy
autor anonimowy
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Może też nie mieć racji i moim skromnym zdaniem nie ma. Ten ośrodek kultury zajmuje pomieszczenia dworcowe, a budynek dawnego dworca nie przeszkadza. Ośrodek kultury można pozostawić, można też przenieść a budynkowi przywrócić pierwotną funkcję. Można też postawić nowy budynek stacyjny obok (vide STEŚ). Możliwości jest wiele, ale trzeba chcieć rozmawiać a takiej woli ze strony burmistrza podobno w ogóle nie było...
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Zajmuje pomieszczenia nie tylko dworca ( teraz biblioteka) ale i inne budynki podworcowe.
Nie znalazłem zdjęcia z lotu ptaka, ale na załączonym też to mniej więcej widać, że budynek obok czerwonego wagonu na dole jest raczej do wyburzenia.
Oczywiście tak jak piszesz można Zajezdnie Kultury przenieść w inne miejsce itp.
Nie znalazłem zdjęcia z lotu ptaka, ale na załączonym też to mniej więcej widać, że budynek obok czerwonego wagonu na dole jest raczej do wyburzenia.
Oczywiście tak jak piszesz można Zajezdnie Kultury przenieść w inne miejsce itp.
- Załączniki
-
- SN3TrUV4pIV9vHk6E7wvNa7sm6nuvkkahbWLSIYqQsacJQrxVaULFHcAm8fA_pleszew-02jpg.jpg (99.98 KiB) Przejrzano 1714 razy
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy
autor anonimowy
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Burmistrz woli skansen zamiast stacji z prawdziwego zdarzenia w centrum. Ciekawe czy większość pleszewian podziela jego stanowisko?
Przystanek w Kowalewie wydaje się gorszym rozwiązaniem. Gdybym jednak na siłę miał bronić wariantów z przystankiem w Kowalewie, wskazałbym na możliwość większego wykorzystania w przyszłości linii Kowalew-Pleszew Miasto jako miejskiej, kształtującej Pleszew przyszłości. Wzdłuż tej linii(kilka przystanków) można budować miasto.
Jednak wizja szybkiego dojazdu do Kalisza czy Poznania z terenu dzisiejszego Pleszewa wydaje się korzystniejsza, także z punktu widzenia Kalisza i regionu.
Przystanek w Kowalewie wydaje się gorszym rozwiązaniem. Gdybym jednak na siłę miał bronić wariantów z przystankiem w Kowalewie, wskazałbym na możliwość większego wykorzystania w przyszłości linii Kowalew-Pleszew Miasto jako miejskiej, kształtującej Pleszew przyszłości. Wzdłuż tej linii(kilka przystanków) można budować miasto.
Jednak wizja szybkiego dojazdu do Kalisza czy Poznania z terenu dzisiejszego Pleszewa wydaje się korzystniejsza, także z punktu widzenia Kalisza i regionu.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
To akurat byłaby bardzo dobra wizja, bo umożliwiałaby bardzo szybkie skomunikowanie Pleszewa z Kaliszem przez co ciążenie Pleszewa mocno przesunęłoby się ku Kaliszowi, a nie byłby rozdarty pomiędzy Kalisz i Ostrów jak teraz.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Jakieś informacje ze spotkania konsultacyjnego w gminie Opatówek, które odbyło się dziś?
p.s. Pleszew mówi nie.
https://m.rc.fm/news/pleszew-kdp-dla-pleszewa.html
p.s. Pleszew mówi nie.
https://m.rc.fm/news/pleszew-kdp-dla-pleszewa.html
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy
autor anonimowy
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Kolej w Jarocinie, Pleszewie i Kaliszu
Też tak myślę.
W1 można jeszcze poprawić nieco, aby lepiej służył Kaliszowi i sąsiednim miastom.
Odcinek LK85 W1 obejmujący Jarocin, Pleszew i Kalisz z proponowanymi zmianami:
Pomarańczowe kropki odpowiadają trasie dla pociągów KDP z Poznania do Kalisza.
Żółte kropki oznaczają dobry zjazd z linii KDP dla przyspieszonych pociągów aglomeracyjnych, które mogłyby zatrzywywać się w Jarocinie i Pleszewie.
Czarnymi znakami X oznaczyłem niepotrzebny odcinek. Lepiej jest wykorzystywać ten oznaczony żółtymi kropkami i zbudować łącznicę w Kaliszu.
Zielonymi kropkami oznaczyłem południową łącznicę, która umożliwiałaby wyjazd ze stacji Kalisz w kierunku północno-wschodnim i jazdę do Ostrowa Wlkp. i dalej na południe.
Południowa łącznica obejmowałaby: (1) część istniejącego łuku LK14 na wschód od stacji Kalisz i (2) jednotorowy odcinek pomiędzy tym łukiem i linią LK14 na płd.-zach. od stacji Kalisz, umożliwiając w ten sposób jazdę na Ostrów Wlkp.
Dzięki tej łącznicy pociągi ze Szczecina, Poznania, czy Jarocina/Pleszewa mogłyby jechać przez Kalisz do Ostrowa Wlkp., Kępna, Opola, czy na Górny Śląsk bez potrzeby zmiany czoła pociągu w Kaliszu.
Przyspieszałoby to przejazd przez Kalisz, zwiększało ilość pociągów przejeżdżających przez Kalisz, zwiększało znaczenie Kalisza jako stacji węzłowej.
Zwiększałoby też integrację Pleszewa (ale także Jarocina, Ostrzeszowa, Kępna) z Kaliszem, zwiększało integrację i zasięg AKO.
(Kolejnym krokiem mogłaby być budowa linii kolejowej z Opatówka do Konina przez Tuliszków.)
Po wybudowaniu LK85 i wprowadzeniu proponowanych zmian można by sobie wyobrazić zatem ekspresowe/pospieszne pociągi relacji Szczecin – Poznań – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Katowice w ramach PKP Intercity, czy innego przewoźnika dalekobieżnego.
Czy przyspieszone pociągi aglomeracyjne Kolei Wielkopolskich jadące trasą oznaczoną kolejno pomarańczowymi (LK85), żółtymi (LK281, LK272, nowa linia w Pleszewie), pomarańczowymi (LK85) i zielonymi kropkami (południowa łącznica Kalisza, LK14 na płd.-zach.) z Poznania do Jarocina bez zatrzymania, a następnie zatrzymujące się w Pleszewie, Kaliszu, Ostrowie Wlkp., Ostrzeszowie, Kępnie i w razie potrzeby na dodatkowych stacjach pośrednich między Jarocinem, Kaliszem i Kępnem.
Proponowane zmiany dotyczą W1, W1-A i W1-C.
Zielonokropkowa łącznica południowa mogłaby mieć zastosowanie we wszystkich wariantach (również W2, W3 i W4).
Przedstawioną powyżej grafikę całościową podzieliłem na dwie mniejsze dla lepszej czytelności
(to forum pozwala jedynie na ograniczoną dozwoloną wielkość grafik):
Też tak myślę.
W1 można jeszcze poprawić nieco, aby lepiej służył Kaliszowi i sąsiednim miastom.
Odcinek LK85 W1 obejmujący Jarocin, Pleszew i Kalisz z proponowanymi zmianami:
Pomarańczowe kropki odpowiadają trasie dla pociągów KDP z Poznania do Kalisza.
Żółte kropki oznaczają dobry zjazd z linii KDP dla przyspieszonych pociągów aglomeracyjnych, które mogłyby zatrzywywać się w Jarocinie i Pleszewie.
Czarnymi znakami X oznaczyłem niepotrzebny odcinek. Lepiej jest wykorzystywać ten oznaczony żółtymi kropkami i zbudować łącznicę w Kaliszu.
Zielonymi kropkami oznaczyłem południową łącznicę, która umożliwiałaby wyjazd ze stacji Kalisz w kierunku północno-wschodnim i jazdę do Ostrowa Wlkp. i dalej na południe.
Południowa łącznica obejmowałaby: (1) część istniejącego łuku LK14 na wschód od stacji Kalisz i (2) jednotorowy odcinek pomiędzy tym łukiem i linią LK14 na płd.-zach. od stacji Kalisz, umożliwiając w ten sposób jazdę na Ostrów Wlkp.
Dzięki tej łącznicy pociągi ze Szczecina, Poznania, czy Jarocina/Pleszewa mogłyby jechać przez Kalisz do Ostrowa Wlkp., Kępna, Opola, czy na Górny Śląsk bez potrzeby zmiany czoła pociągu w Kaliszu.
Przyspieszałoby to przejazd przez Kalisz, zwiększało ilość pociągów przejeżdżających przez Kalisz, zwiększało znaczenie Kalisza jako stacji węzłowej.
Zwiększałoby też integrację Pleszewa (ale także Jarocina, Ostrzeszowa, Kępna) z Kaliszem, zwiększało integrację i zasięg AKO.
(Kolejnym krokiem mogłaby być budowa linii kolejowej z Opatówka do Konina przez Tuliszków.)
Po wybudowaniu LK85 i wprowadzeniu proponowanych zmian można by sobie wyobrazić zatem ekspresowe/pospieszne pociągi relacji Szczecin – Poznań – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Katowice w ramach PKP Intercity, czy innego przewoźnika dalekobieżnego.
Czy przyspieszone pociągi aglomeracyjne Kolei Wielkopolskich jadące trasą oznaczoną kolejno pomarańczowymi (LK85), żółtymi (LK281, LK272, nowa linia w Pleszewie), pomarańczowymi (LK85) i zielonymi kropkami (południowa łącznica Kalisza, LK14 na płd.-zach.) z Poznania do Jarocina bez zatrzymania, a następnie zatrzymujące się w Pleszewie, Kaliszu, Ostrowie Wlkp., Ostrzeszowie, Kępnie i w razie potrzeby na dodatkowych stacjach pośrednich między Jarocinem, Kaliszem i Kępnem.
Proponowane zmiany dotyczą W1, W1-A i W1-C.
Zielonokropkowa łącznica południowa mogłaby mieć zastosowanie we wszystkich wariantach (również W2, W3 i W4).
Przedstawioną powyżej grafikę całościową podzieliłem na dwie mniejsze dla lepszej czytelności
(to forum pozwala jedynie na ograniczoną dozwoloną wielkość grafik):
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedys ... -sieradzka
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
jp pisze: ↑23 wrz 2022, o 11:37Burmistrz woli skansen zamiast stacji z prawdziwego zdarzenia w centrum. Ciekawe czy większość pleszewian podziela jego stanowisko?
Przystanek w Kowalewie wydaje się gorszym rozwiązaniem. Gdybym jednak na siłę miał bronić wariantów z przystankiem w Kowalewie, wskazałbym na możliwość większego wykorzystania w przyszłości linii Kowalew-Pleszew Miasto jako miejskiej, kształtującej Pleszew przyszłości. Wzdłuż tej linii(kilka przystanków) można budować miasto.
Jednak wizja szybkiego dojazdu do Kalisza czy Poznania z terenu dzisiejszego Pleszewa wydaje się korzystniejsza, także z punktu widzenia Kalisza i regionu.
Jednotorowa linia kolejowa przez Pleszew łącząca LK272 z LK85, planowana częściowo obok wąskotorówki (z lekkim prostowaniem), częściowo w nowym śladzie umożliwiałaby jazdę z prędkością do 100-120 km/h między LK272 i centrum Pleszewa i z większą prędkością na południowy-wschód od miasta.
A więc nie wpływałaby negatywnie na miasto Pleszew. I te przystanki, o których napisałeś też mogłyby powstać.
Korzyść dla Pleszewa niesamowita. Głupio byłoby gdyby burmistrz tego nie wykorzystał.
https://www.arcgis.com/home/webmap/view ... 95,52.4778
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedys ... -sieradzka
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Opatówek też protestuje przeciw trasie szybkiej kolei
https://zyciekalisza.pl/artykul/opatowe ... je/1356241
-
- Użytkownik
- Posty: 3663
- Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Diabeł. Ten Y to rogi.
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Cristof pisze: ↑27 wrz 2022, o 13:45
Opatówek też protestuje przeciw trasie szybkiej kolei
https://zyciekalisza.pl/artykul/opatowe ... je/1356241
Jak się to czyta to ma się wrażenie, że słoma wyłazi niektórym z butów.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedys ... -sieradzka
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Wczoraj byłem na spotkaniu z Dyrektorem Gałką, w ramach Komitetu Rewitalizacji, stwierdził, że najlepiej jakby CPK zbudowało w Kaliszu tunel. Co do przedstawionych przez forumowiczów propozycji w trakcie konsultacji, to czekają na ostateczną odpowiedź CPK.
-
- Użytkownik
- Posty: 10974
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y
Nie wiem, czy tu mogę. Co prawda nie o KDP, ale o kolei.
https://wydarzenia.interia.pl/raporty/r ... vRDDklHYFM
https://wydarzenia.interia.pl/raporty/r ... vRDDklHYFM
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz