Rozwiązania komunikacyjne w okolicach galerii Amber i dworca
Rozwiązania komunikacyjne w okolicach galerii Amber i dworca
Komunikacja na skrzyżowaniu ulic Podmiejskiej/Górnośląskiej/Wrocławskiej od dawna była utrudniona ze względu na tworzące się tam korki. Po wybudowaniu drugiego odcinka TB i włączeniu jej w Górnośląską problemy jeszcze się nasiliły. Oprócz korków na skrzyżowaniu TB/Górnośląska doszedł problem z wjazdem na TB z ulicy Dworcowej, co w krótkim czasie doprowadziło np. do wypadku w którym został poturbowany 15-letni chłopiec. Niestety, przyjęto fatalny układ ulic który trudno będzie teraz zmienić bez gruntownej przebudowy. Moja propozycja przedstawiona poniżej ma za zadanie rozwiązać wyżej wymienione problemy przy minimum nakładów finansowych. Ciekaw jestem jak ją ocenicie.
Ogólnie mówiąc koncepcja zakłada wprowadzenie ruchu okrężnego czyli stworzenie jakby "superronda":
Nakłady:
1. Modernizacja ul.Dworcowej. Można wykonać opcję minimum czyli drogę jednopasmową zamiast dwupasmowej.
2. Usunięcie w paru miejscach krawężników w tym pasa rozdzielającego nitki TB.
3. Ustawienie nowych znaków, namalowanie pasów.
Zalety:
1. Niski koszt. W porównaniu np. z koncepcją budowy 2 rond na Górnośląskiej co i tak nie rozwiązuje problemu Dworcowej koszty są niewielkie.
2. Ruch praktycznie bezkolizyjny. Poruszanie się wymagałoby od kierowców jedynie umiejętności zmiany pasa, a od strony Podmiejskiej i Wrocławskiej włączenia się do ruchu przy samochodach jadących tylko z lewej strony.
3. Likwidacja świateł, a co za tym idzie korków.
4. Łatwy dojazd i wyjazd z dworca PKP oraz galerii Amber.
5. Możliwość przedłużenia Podmiejskiej i przejścia wiaduktem nad torami.
"Żeby te plusy nie przesłoniły nam minusów" to wymienię także wady:
1. Wydłużony przejazd dla aut jadących z Górnośląskiej w TB i z Podmiejskiej/Wrocławskiej w Górnośląską. Wydłużony w sensie drogi, bo czasowo może być krótszy ze względu na likwidację świateł.
2. Polscy kierowcy są nieprzyzwyczajeni do luksusu w postaci 4 pasów w jednym kierunku więc mogą mieć trochę kłopotów z szybką zmianą pasa.
A może ktoś przedstawi lepszą koncepcję? Zapraszam do dyskusji i prezentacji pomysłów, bo na nasze władze miejskie nie możemy liczyć jeśli chodzi o wizję i oryginalność.
Ogólnie mówiąc koncepcja zakłada wprowadzenie ruchu okrężnego czyli stworzenie jakby "superronda":
Nakłady:
1. Modernizacja ul.Dworcowej. Można wykonać opcję minimum czyli drogę jednopasmową zamiast dwupasmowej.
2. Usunięcie w paru miejscach krawężników w tym pasa rozdzielającego nitki TB.
3. Ustawienie nowych znaków, namalowanie pasów.
Zalety:
1. Niski koszt. W porównaniu np. z koncepcją budowy 2 rond na Górnośląskiej co i tak nie rozwiązuje problemu Dworcowej koszty są niewielkie.
2. Ruch praktycznie bezkolizyjny. Poruszanie się wymagałoby od kierowców jedynie umiejętności zmiany pasa, a od strony Podmiejskiej i Wrocławskiej włączenia się do ruchu przy samochodach jadących tylko z lewej strony.
3. Likwidacja świateł, a co za tym idzie korków.
4. Łatwy dojazd i wyjazd z dworca PKP oraz galerii Amber.
5. Możliwość przedłużenia Podmiejskiej i przejścia wiaduktem nad torami.
"Żeby te plusy nie przesłoniły nam minusów" to wymienię także wady:
1. Wydłużony przejazd dla aut jadących z Górnośląskiej w TB i z Podmiejskiej/Wrocławskiej w Górnośląską. Wydłużony w sensie drogi, bo czasowo może być krótszy ze względu na likwidację świateł.
2. Polscy kierowcy są nieprzyzwyczajeni do luksusu w postaci 4 pasów w jednym kierunku więc mogą mieć trochę kłopotów z szybką zmianą pasa.
A może ktoś przedstawi lepszą koncepcję? Zapraszam do dyskusji i prezentacji pomysłów, bo na nasze władze miejskie nie możemy liczyć jeśli chodzi o wizję i oryginalność.
Ostatnio zmieniony 28 lis 2010, o 21:03 przez RoyBatty, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Użytkownik
- Posty: 1270
- Rejestracja: 16 kwie 2007, o 11:36
- Lokalizacja: --------------
Ciekawa koncepcja Roy.sector-ostrow pisze:hmm a jak się skręca z Górnośląskiej, jadąc od centrum w Trasę Bursztynową?
Najbardziej wewnętrzny pas dla jadących Górnośląską powinien umożliwiać także skręt w lewo w Podmiejską - na dość krótkim odcinku trzeba by było zmienić pasy o dwa, co w godzinach szczytu może być dość trudne... Można by też zrobić dwa pasy do skrętu w lewo w Podmiejską i jeden do jazdy prosto z Górnośląskiej w stronę Wrocławskiej. Inne wyjście to najbardziej wewnętrzny pas do skrętu w lewo, kolejny umożliwiający skręt w lewo i jazdę prosto, następny jazdę prosto i skręt w prawo i najbardziej zewnętrzny tylko do skrętu w prawo. Umieściłbym trochę inne oznakowanie poziome wskazujące np. na którym pasie trzeba się ustawić, żeby pojechać "prosto" w Podmiejską z TB lub w lewo w Podmiejską z Górnośląskiej (żeby ktoś nie musiał zmieniać zbyt wielu pasów). Na tym rondzie umieściłbym też sygnalizację świetlną.
Zewnętrzny pas Podmiejskiej w stronę TB zostawiłbym tylko dla skręcających w prawo (jeśli ktoś z wewnętrznego chciałby skręcić w prawo, a z zewnętrznego jechać prosto, mielibyśmy problem).
-
- Użytkownik
- Posty: 1879
- Rejestracja: 29 mar 2007, o 16:59
Chyba zapomnieliście o przejściach dla pieszych. Przejście przez cztery pasy drogi bez świateł przy ruchu jaki tam jest byłby nie lada wyczynem, a zrobienie wszędzie przejść podziemnych tanio by nie wyszło.
Ogólnie pomysł na jednokierunkowy odcinek TB, Górnośląskiej i przedłużonej podmiejskiej jest OK ale same skrzyżowania trzeba dopracować. Rozumiem że przystanek spod GA przesunięty by był pod Dworzec PKP?
Według mnie, niskim kosztem nie da sie rozwiązać wszystkich problemów tego węzła.
Ogólnie pomysł na jednokierunkowy odcinek TB, Górnośląskiej i przedłużonej podmiejskiej jest OK ale same skrzyżowania trzeba dopracować. Rozumiem że przystanek spod GA przesunięty by był pod Dworzec PKP?
Według mnie, niskim kosztem nie da sie rozwiązać wszystkich problemów tego węzła.
Rozwiązania
Naprawdę ciekawe rozwiązanie,obawiam się jednak ,że Szymkalisz ma rację a nasze władze boją się jak ognia tematu wiadukt lub tunel - no niestety nie wszystko da się zrobić małym nakładem kosztów.Z drugiej jednak strony wydaje się krocie na bzdury, więc może wreszcie "ktoś" podejmie męską decyzję?
JP - WRÓĆ !!!!!!
-
- Użytkownik
- Posty: 1879
- Rejestracja: 29 mar 2007, o 16:59
Spróbowałem tę koncepcję przenieść na zdjęcie satelitarne. Efekt niestety nie jest najlepszy i o ile jest to projekt genialny, to nadrabianie drogi przez samochody byłoby ogromne, co więcej, proponuję, żeby do tego projektu nanieść 3. pas - Dworzec. kier. TB oraz buspas na Górnośląskiej, pod prąd wg projektu (ale kosztem jednego pasa ruchu).
Przeprawa przez tory jest planowana. W mpzp zabezpieczono na ten cel pas o szerokości ponad 40 m (pomiędzy przyszłą galerią a dworcem autobusowym, w ciągu ul. Podmiejskiej) Dlatego IMO wszelkie pomysły przebudowy skrzyżowań w pobliżu dworców powinny ten wiadukt bądz tunel uwzględniać.
Rozwiązanie przedstawione na rysunku przez Roya z wielu powodów (m. in. wymienionych wyżej przez kolegów) jest nie do zaakceptowania, nawet tymczasowo. Chociaż samą koncepcję "superronda" uważam za interesującą, ale trudną, by nie powiedzieć niemożliwą do zrealizowania tanim kosztem.
Rozwiązanie przedstawione na rysunku przez Roya z wielu powodów (m. in. wymienionych wyżej przez kolegów) jest nie do zaakceptowania, nawet tymczasowo. Chociaż samą koncepcję "superronda" uważam za interesującą, ale trudną, by nie powiedzieć niemożliwą do zrealizowania tanim kosztem.
No tak, zapomniałem dorysować strzałki w lewo na Górnośląskiej. Poprawiłem już schemat zamieszczony na początku wątku. Można też inaczej rozłożyć pasy, tak jak to napisał cheetah.sector-ostrow pisze:hmm a jak się skręca z Górnośląskiej, jadąc od centrum w Trasę Bursztynową?
Dlaczego? Po prostu samochody na prawym pasie Dworcowej stoją i czekają na przejazd, a lewym pasem odbywa się reszta ruchu.szymkalisz pisze:ale takie rozwiązanie nie załatwia problemu rogatek kolejowych. Jeśli one się zamkną - mamy tutaj chaos
Na TB przejścia mogą zostać jak w tej chwili. Na Górnośląskiej przy skrzyżowaniu z TB są wysepki więc piesi daliby radę przejść na raty. Faktycznie poważny problem z przejściem byłby na skrzyżowaniu Górnośląska/Podmiejska. Rozwiązania są dwa:P4TR1CK pisze:Chyba zapomnieliście o przejściach dla pieszych. Przejście przez cztery pasy drogi bez świateł przy ruchu jaki tam jest byłby nie lada wyczynem, a zrobienie wszędzie przejść podziemnych tanio by nie wyszło.
1. Kładki/przejście podziemne - problemem są koszty.
2. Światła na żądanie dla pieszych - problemem spowolnienie ruchu.
W tym rozwiązaniu dość łatwo włączyć przyszły wiadukt do układu komunikacyjnego o ile dobrze rozumiem jego przyszłą lokalizację.jp pisze:Dlatego IMO wszelkie pomysły przebudowy skrzyżowań w pobliżu dworców powinny ten wiadukt bądz tunel uwzględniać.
Może ktoś przedstawi lepsze, właśnie miałem nadzieję wywołać burzę mózgówjp pisze:Rozwiązanie przedstawione na rysunku przez Roya z wielu powodów (m. in. wymienionych wyżej przez kolegów) jest nie do zaakceptowania, nawet tymczasowo.
Moim zdaniem wystarczy synchronizować odpowiednio światła na tych skrzyżowaniach to 50 % powinno usprawnić ruch
- wydłuż czas świtała zielonego dla skręcających w lewo z Trasy Bursztynowej w Górnośląska
-wybudować dodatkowy pas lub wyodrębnić dla skręcających w prawo w Podmiejska bo obecnie pojazdy jadące na wprost blokują pojazdy skręcające w ulicę Podmiejską
- wydłużyć czas zielonego światła dla jadących prosto na skrzyżowaniu Górnośląskiej i Podmiejskiej
- skrócić czas światła zielonego na skrzyżowaniu ulic Górnośląskiej i Serbinowskiej jadących na wprost w kierunku Ostrowa tutaj zielone światło może być o parę sekund krótsze bo nie ma takich korków
- wydłuż czas świtała zielonego dla skręcających w lewo z Trasy Bursztynowej w Górnośląska
-wybudować dodatkowy pas lub wyodrębnić dla skręcających w prawo w Podmiejska bo obecnie pojazdy jadące na wprost blokują pojazdy skręcające w ulicę Podmiejską
- wydłużyć czas zielonego światła dla jadących prosto na skrzyżowaniu Górnośląskiej i Podmiejskiej
- skrócić czas światła zielonego na skrzyżowaniu ulic Górnośląskiej i Serbinowskiej jadących na wprost w kierunku Ostrowa tutaj zielone światło może być o parę sekund krótsze bo nie ma takich korków
Andrzej
Na pewno do korekty są światła przy Podmiejskiej.Zdarza się bowiem ze pojazdy wyjeżdżające z TB mimo zielonego światła nie maja gdzie się zmieścić bo na Podmiejskiej stoją jeszcze pojazdy które jechały Górnośląską i miały zielone światło na wcześniejszych krzyżówkach)
Druga opcja przenieść przystanek na Podmiejską a z zatoki zrobić prawoskręt (na razie długości przystanku w przyszłości do skrzyżowania z TB).
Druga opcja przenieść przystanek na Podmiejską a z zatoki zrobić prawoskręt (na razie długości przystanku w przyszłości do skrzyżowania z TB).