Droga Żelazna Warszawsko-Kaliska
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Zagorzynek ? - oczywiscie, ale po drugiej stronie torow, od ul.Toroowej. Tak sobie myslę czy warto jeszcze wracać do tych starych,urokliwych mimo wszystko elementów żeliwnych czy kutych, jak to sie nigdy ne vrati . Żaden z nowych samorządow czy prezydentow miasta nie odbuduje nam dworca w ,,wiedenskim stylu''? Zauważalna jest tendencja zupelnie odwrotna - ,,popruskie'' wagony dwa zniknęły z pod nastawni Kl i zagrozony jest beczkowy wiadukt w ciagu ul.Zachodniej, a sam dworzec - obecnie pełen zuli - jezeli sie doczeka remontu, to PKP przeprowadzi go po najnizszych kosztach. Wygląd jego będzie zatem siermiężny.
Ten ,,półwagon'' żywot mial krotki, bo na pożniejszych fotach, kiedy budynek dworcowy zostal przystosowany do obslugi, już zniknął. Służyl okresowo jako ,,pakamera'' dla stanowiska telegrafowego - niezbędnego w warunkach początkowowojennych . Ta perforacja pudła ,,robiła'' jako ówczesna klima
A do MOZK warto jednak zagladać os czasu do czasu, zeby nam się personel nie ,,sflustrowal'' kompletnie. Obecnie pokazują ciekawy Bursztyn.
Ten ,,półwagon'' żywot mial krotki, bo na pożniejszych fotach, kiedy budynek dworcowy zostal przystosowany do obslugi, już zniknął. Służyl okresowo jako ,,pakamera'' dla stanowiska telegrafowego - niezbędnego w warunkach początkowowojennych . Ta perforacja pudła ,,robiła'' jako ówczesna klima
A do MOZK warto jednak zagladać os czasu do czasu, zeby nam się personel nie ,,sflustrowal'' kompletnie. Obecnie pokazują ciekawy Bursztyn.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
Ostatnio zmieniony 2 gru 2010, o 10:47 przez Gumiś, łącznie zmieniany 1 raz.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Mam serdeczna prośbę o pomoc w rozwikłaniu tematu wysadzania mostów kolejowych przez Rosjan 2 sierpnia 1914r. Rosyjskie sprawozdanie nadzwyczajnej komisji śledczej z 1916 informuje, że „zostały wysadzone mosty na rzece Prośnie", a więc przynajmniej dwa mosty ( i to na rzece Prośnie). Pierwszy to w Piwoniach a drugi??? Wydaje mi się ze zaszło tu jakieś przekłamanie. Ze żródeł niemieckich wiem że został również wysadzony nasyp kolejowy pomiędzy Kaliszem a Szczypiornem. Ponad to znalazłem gdzieś i nie bardzo potrafię teraz odnależć żródła pochodzenia , fotografię z pażdziernika 1914 wysadzonego przepustu drogowego ... prawdopodobnie obecna ul. Kresowa. Wskazywało by to że Rosjanie pomylili się tylko co do ...rzeki.
Pytanie moje brzmi:
- czy ma ktoś inna koncepcję tych wydarzeń
- czy istnieją jakieś żródła mówiące o zniszczonym moście w Piwoniach
- czy wiadomo z kąt może pochodzić zdjęcie zniszczonego przepustu ( sory ale nie bardzo wiem jak je umieścić na forum).
Pytanie moje brzmi:
- czy ma ktoś inna koncepcję tych wydarzeń
- czy istnieją jakieś żródła mówiące o zniszczonym moście w Piwoniach
- czy wiadomo z kąt może pochodzić zdjęcie zniszczonego przepustu ( sory ale nie bardzo wiem jak je umieścić na forum).
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Policzmy zatem jakie mosty i przepusty mogly wchodzic w rachube ;
1. glowny na Prosnie w km ca 107.300
2. Czestochowska-Rzymska ? nie wiem czy wtedy istnial?
3. przepust ok. km 111.0 ?
4.wiadukt nad ul.Zachdnia , beczkowy,
5. przepust półbeczka w Szczypiornie - fot. Piotr Wencfel
Jest taka mapka ze strony tomasch'a :
Dwa urządzenia jeszcze przed tym granicznym.
8. wiadukt graniczny ca km 117.3
ale on mial pruską wache
Wiadukt pod ul.Lódzka (Opatówek Rogatka ) nie istnial w tym czasie.
to wysadzenie pochodzi jednak z IX'39.
1. glowny na Prosnie w km ca 107.300
2. Czestochowska-Rzymska ? nie wiem czy wtedy istnial?
3. przepust ok. km 111.0 ?
4.wiadukt nad ul.Zachdnia , beczkowy,
5. przepust półbeczka w Szczypiornie - fot. Piotr Wencfel
Jest taka mapka ze strony tomasch'a :
Dwa urządzenia jeszcze przed tym granicznym.
8. wiadukt graniczny ca km 117.3
ale on mial pruską wache
Wiadukt pod ul.Lódzka (Opatówek Rogatka ) nie istnial w tym czasie.
to wysadzenie pochodzi jednak z IX'39.
Ostatnio zmieniony 4 sty 2011, o 21:48 przez sobieray-3, łącznie zmieniany 3 razy.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
Według relacji niemieckiego podoficera Okroba z 7 kompanii II batalionu 155 regimentu... "krótko po wycofaniu się Rosjan drugiego sierpnia słychać było dwa silne rozlegające się wybuchy. Pierwszy na pewno dotyczył nasypu kolejowego pomiędzy Kaliszem a Szczypiornem ( mówi o tym wyrażnie inne żródło niemieckie) Nasyp z resztą błyskawicznie naprawiono. Drugi wybuch to prawdopodobnie wysadzenie przepustu przy Kresowej. Odnośnie mostu Piwonicach to albo w Skalmierzycach Niemcy nie słyszeli odgłosu tego wybuchu , albo podoficer Okrob się mylił i były 3 detonacje.
Nie potrafię znależć żadnych wiarygodnych żródeł odnośnie wysadzenia mostu w Piwonicach. Wszyscy mówią o tym ze był taki fakt ale tak naprawdę nie wiadomo z skąd czerpią tą informację.
Nie potrafię znależć żadnych wiarygodnych żródeł odnośnie wysadzenia mostu w Piwonicach. Wszyscy mówią o tym ze był taki fakt ale tak naprawdę nie wiadomo z skąd czerpią tą informację.
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Na trzecie3j od konca fotografii przedstawiony jest wlasnie zniszczony wiadukt prowadzacy z Neu Skalmierschuetz do wsi Maczniki ( na granicy ze Szczypiornem. Widoczna z lewej strony nastawnia wykonawcza Sk1 istnieje do dzisiaj. Osbudowan zreszta wiadukr Tez. .Pozostalych trzeba pewnie szukac na mdpach WIG-owskich z okr.II RP?
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
No i tu jest mały problem. Na fotografii widnieje adnotacja X 1914 czyli w pażdzierniku linia pomiędzy Ostrowem a Kaliszem była by jeszcze nieczynna. Wobec tego jak wytłumaczyć następujący fakt, cyt. za żródłem... "6 sierpnia o 8.00 po południu II/L=J=R.7 wyjechał z Legnicy z dworca Kobgliner, poprzez Rawitsch -Kobylin-Ostrowo dotarł 7 sierpnia do rosyjskiego dworca Kalisz i zluzował II/J=R155... i dalej ...9 sierpnia o 8.45 do południa na dworzec w Kaliszu przybył także III/7, który opuścił Legnicę 8 sierpnia o 8.00 po południu i objął kwaterę w Dobrzec-Wielki..." Czyli w sierpniu pociągi spokojnie wjeżdżały na stację w Kaliszu. Czy aby to zdjęcie nie przedstawia wysadzonego przepustu po drugiej stronie dworca czyli np ul. Kresowa?
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Przy Kresowej nie byol potrzeby stawiania nastawni czy posterunku drozniczego chyba, że tory krzyzowaly sie w poziomie drogi.
A moze fotograf kopiowal negatyw post factum w pażdzierniku i wtedy opisal go utrwalaczem na papierze fotograficznm, jak to bylo w zwyczaju?
Natknałeś się moze na Kompanie Minerska z Hirschberg( Jelenia Gora), która stacjonwala w nieznanym mi okresie w Kaliszu?
A moze fotograf kopiowal negatyw post factum w pażdzierniku i wtedy opisal go utrwalaczem na papierze fotograficznm, jak to bylo w zwyczaju?
Natknałeś się moze na Kompanie Minerska z Hirschberg( Jelenia Gora), która stacjonwala w nieznanym mi okresie w Kaliszu?
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
Chodzi zapewne o tych gości w w śmiesznych czako? Też mnie ten temat intryguje ale póki co nic nie mam do powiedzenia. A wracając do drążonego tematu mostu to... przyjmując Twój punkt widzenia fotka musiała by być wykonana w takim razie pomiędzy 2 a 7 sierpnia 1914r. Z tym że ... odbudowanie mostu w ciągu kilku dni na tyle aby mogły jeżdzić po nim pociągi było by raczej niemożliwe. Spróbuję wydrukować zdjęcie i sprawdzić w terenie.
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Szczególnie interesująca jest ostatnia fotografia,wyłączając zdjęcie w górnym lewym rogu.Zastanawia Mnie w którym miejscu był most w Winiarach,i mam mały problem z identyfikacją miejsca na fotce w dolnym prawym rogu.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Ciekawe, bo most na Chmielniku (ostatnia kartka, dolne zdjęcie po prawej) wygląda na ten sam, co obecnie, a na zdjęciu trwała chyba jego odbudowa przez okupanta po wrześniu '39 lub przebudowa. Zawsze myślałem, że wysadzono go w 1945 roku... A może to już zdjęcie wykonane po '45 z niemieckim podpisem?
ps. Gumiś, myślę, że most w Winiarach to ten pod Opatówkiem, w tym miejscu jest wiadukt także obecnie. A most, którego nie mogłeś zidentyfikować to z całą pewnością ten koło zespołu pobernardyńskiego
ps. Gumiś, myślę, że most w Winiarach to ten pod Opatówkiem, w tym miejscu jest wiadukt także obecnie. A most, którego nie mogłeś zidentyfikować to z całą pewnością ten koło zespołu pobernardyńskiego
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
sobieray-3, dlaczego sądzisz że pkt.8. to wiadukt graniczny ca km 117.3
Na fotce w zasadzie nie ma żadnych punktów odniesienia do jakiegokolwiek znanego miejsca. Widoczny w prawym rogu budynek jest na tyle mało rozpoznawalny że można by sugerować rożne jego funkcje w rożnych miejscach. Określenie "linia Kaliska" w podpisie może odnosić się w zasadzie do całej linii Warszawsko -Kaliskiej. Przypatrując się fotografii można zauważyć że wiadukt składał się z dwóch części opierających się środkiem o solidny filar, który dzielił przepust drogowy na dwie równe strony, można by powiedzieć dwa pasy ruchu Nie jestem specjalistą w tym temacie ale czy taki potężny wiadukt oddzielał w 1914r Szczypiorno od Mącznik? Jakoś mi to wygląda raczej na Łódż albo inne duże miasto. Poza tym napis mówi ze jest to most przy dworcu. Jakim dworcu... w Szczypiornie? Przepraszam, nie czepiam się ale chciałbym rozwiać wszystkie swoje wątpliwości.
Na fotce w zasadzie nie ma żadnych punktów odniesienia do jakiegokolwiek znanego miejsca. Widoczny w prawym rogu budynek jest na tyle mało rozpoznawalny że można by sugerować rożne jego funkcje w rożnych miejscach. Określenie "linia Kaliska" w podpisie może odnosić się w zasadzie do całej linii Warszawsko -Kaliskiej. Przypatrując się fotografii można zauważyć że wiadukt składał się z dwóch części opierających się środkiem o solidny filar, który dzielił przepust drogowy na dwie równe strony, można by powiedzieć dwa pasy ruchu Nie jestem specjalistą w tym temacie ale czy taki potężny wiadukt oddzielał w 1914r Szczypiorno od Mącznik? Jakoś mi to wygląda raczej na Łódż albo inne duże miasto. Poza tym napis mówi ze jest to most przy dworcu. Jakim dworcu... w Szczypiornie? Przepraszam, nie czepiam się ale chciałbym rozwiać wszystkie swoje wątpliwości.
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Pisalem wyzej o tej nastawni wykonawczej, ktora jest tam na focie widoczna. Stoi ona w tym samym miejscu do dzisiaj(chyba km 117.4 ?). To jest moja supozycja , bi podobnych miejsc na liniach kolejowych moze byc wiele. Ponadto jestem istotą o m y l n a .
Zdjecia wykonal Mateusz Skotowski. Dzieki.
Zdjecia wykonal Mateusz Skotowski. Dzieki.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska