ww pisze: ↑12 wrz 2022, o 23:50
Robert AB pisze: ↑12 wrz 2022, o 14:14
Dlatego polecam moje rozwiązanie (
wariant W1-C), w którym ograniczenie prędkości będzie do 160 km/h, co zwiększy prawdopodobieństwo KDP przez Kalisz (...).
Jeśli dobrze rozumiem to, co proponujesz, to sądzę, że wariant
W1-C (pomarańczowy) generalnie niczego nie zmienia ani nie rozwiązuje newralgicznego problemu, czyli planu poprowadzenia kolei przez Rypinek i (stary) Zagorzynek. A to jest kluczowa sprawa dla „być albo nie być” kolei przez Kalisz.
Ten newralgiczny problem to plan wyburzenia kilkudziesięciu (być może rzeczywiście „setki”) domów na osiedlu rypinkowskim, zdemolowanie dzielnicy i w konsekwencji spadek wartości nieruchomości w niej położonych (a chodzi tu o cały kwartał między ul. Południową, ul. Tęczową, ul. Świętokrzyską i linią kolejową nr 14). I przeciwko temu ludzie protestują i będą protestować do upadłego (tym bardziej, że atmosferę podkręcają nie tylko lokalni politycy, ale także media, w tym lokalna „Gazeta Wyborcza”, co teoretycznie powinno dziwić najbardziej) i o te właśnie protesty chodzi, bo to one mogą okazać się skuteczne (podobnie jak te w Łodzi i Wrocławiu), a nie
chęć szczera zwolenników poprowadzenia kolei przez stację Kalisz, czyli nasza pisanina tutaj. Zatem: jeśli nie unikniemy burzenia osiedla rypinkowskiego, to nie będzie kolei przez stację Kalisz.
Chodzi o całą dzielnicę. W związku z tym „oszczędzenie” kilku domów przy ul. Azaliowej w całej tej sprawie nie gra żadnej roli. Tereny pocegielniane są przekształcone antropogenicznie do tego stopnia, że nie jest ważne, czy „Trójka” zostanie zasypana czy nie.
W sprawie decyzji o poprowadzeniu kolei przez stację Kalisz (lub nie) nie będzie miała wpływu prędkość pociągów na Rypinku, tylko czy pociągi w ogóle przez Rypinek pojadą czy nie.
Aby ograniczyć wpływ na osiedle
Zagorzynek (na działki i domy w sąsiedztwie linii) proponuję wkopanie KDP idącego przez to osiedle oraz przez
stację Kalisz do
płytkiego tunelu. Można zastosować technologię ścian szczelinowych. Tunel może się kończyć zaraz na wschód od ul. Tęczowej.
Stacja i os. Zagorzynek położone jest na wzgórzu, co może ułatwić to zadanie. Rypinek jest już niżej, tam musi być wiadukt/estakada nad Częstochowską.
CPK zdecydowała się na wkopanie linii KDP LK85 (Warszawa - Łódź) do płytkiego tunelu na osiedlu Mileszki w Łodzi (koło Łodzi Widzewa). CPK zrobiła to po protestach mieszkańców łódzkich Mileszek.
Mapa wariantu inwestorskiego dla LK85 Warszawa - Łódź:
https://cunited.maps.arcgis.com/apps/Em ... %3C/div%3E
Płytki tunel pod Mileszkami w Łodzi:
- LK85 Wawa-Lodz W31_ INW, tunel pod Mileszkami.jpg (348.28 KiB) Przejrzano 1554 razy
Szerokość pasa zajętości terenu dla linii KDP jest mniejsza jeżeli ta linia jest na estakadzie/wiadukcie/moście (w porównaniu z nasypem), a więc takie rozwiązanie powinno być zastosowane przy przejściu przez
Rypinek. Tutaj link dla podobnego problemu przy przejściu KDP LK29 przez centrum Łomży:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -178912523
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -176162371
Więcej:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... ?u=1525260
(
pierwszy linkowany wpis zawiera przykłady estakad)
Ta setka domów podawana w mediach to jakieś wymysły. Góra 30 domów trzeba byłoby zburzyć.
Moja poprawiona propozycja wariantu W1-C:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Można zmodyfikować nieznacznie przebieg LK85 W1 między stacją w Kaliszu i Lasem Winiarskim, tak aby:
* zwiększyć promień łuku (zrobić łuk bardziej łagadnym) na wschód od stacji Kalisz, tak aby możliwa jazda nie z prędkością ok. 120 km/h jak w obecnym projekcie, a z prędkością maksymalną 140-160 km/h
(160 km/h to nieco bardziej standardowa prędkość dla przebiegów KDP przez miasto; tunel KDP zachodni w Łodzi są projektowany na taką prędkość maksymalną; również wiele łącznic do linii KDP jest na taką prędkość;
im mniejsze ograniczenie prędkości w Kaliszu, tym większe prawdopodobieństwo, że wariant niebieski zostanie wybrany;
łuk na zachód od stacji Kalisz już wg obecnego projektu umożliwia v(max) 160 km/h),
* przesunąć przebieg LK85 w okolicy Częstochowskiej o ok. 120 m na północ, aby KDP przechodziła przez Orlik koło szkoły (lepiej przesunąć Orlik i zaoszczędzić któryś dom),
* przez opisaną tutaj zmianę położenia oszczędzić kilka domów w okolicach łuku na zachód od stacji Kalisz oraz na Azaliowej i Wygon na os. Rypinek i zmniejszyć protesty społeczne,
* aby dodatkowo ograniczyć wpływ na osiedle Zagorzynek można wkopać linię KDP LK85 idącą przez to osiedle oraz przez stację Kalisz do płytkiego tunelu, np. w technologii ścian szczelinowych. Tunel może się kończyć zaraz na wschód od ul. Tęczowej.
Stacja i os. Zagorzynek położone jest na wzgórzu, co może ułatwić to zadanie. Rypinek jest już niżej, tam musi być wiadukt/estakada nad Częstochowską,
* szerokość pasa zajętości terenu dla linii KDP jest mniejsza jeżeli ta linia jest na estakadzie/wiadukcie/moście (w porównaniu z nasypem), a więc takie rozwiązanie powinno być zastosowane przy przejściu przez Rypinek,
* uniknąć przejścia przez główną część Jeziora Trójka.
Moja propozycja modyfikacji przebiegu LK85 W1 (niebieski) przez Kalisz oznaczona na pomarańczowo:
- LK85 Kalisz, v01.jpg (363.69 KiB) Przejrzano 1571 razy
- LK85 Kalisz, v01a.jpg (418.38 KiB) Przejrzano 1571 razy
LINKI:
Strona konsultacji:
https://www.cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/s ... zew-poznan
LK85 W1 – mapa oficjalna:
https://www.cpk.pl/pl/mapa-stes-sieradz ... -wariant-1
LK85 W1 – mapa wyizolowana ze strony:
https://www.arcgis.com/home/webmap/view ... 95,52.4778
----------------------------------------------------------------------------------------------------
ww pisze: ↑12 wrz 2022, o 23:50
Wariant
W1-A zakłada, że kosztem zmniejszenia prędkości na odcinku przy samym dworcu uniknie się burzenia osiedla rypinkowskiego i że dzięki temu kolej zostanie poprowadzona przez stację Kalisz. Sądzę, że wariant
W1-A jest możliwy do realizacji także dlatego, że promień łuku od stacji Winiary do ul. Koralowej pozwala na poruszanie się pociągów przez miasto z dużą prędkością (do 300 km/h), co rekompensowałoby przydworcowe ograniczenie prędkości, i to w obszarze niezabudowanym (co należy chyba uznać za dodatkowy walor, jeśli weźmiemy pod uwagę koszty społeczne). Przebicie kolei przez teren zakładów WSK nie będzie chyba wywoływać protestów kaliszan, a ministerstwa dogadają się między sobą.
Masz dobre intencje, ale niestety nie da się pogodzić ognia i wody.
Nawet jak łuk od Winiar do Koralowej będzie pozwalał na jazdę z prędkością 1000 km/h to nic nie pomoże.
Problem polega w bardzo długim czasie potrzebnym na rozpędzanie pociągów KDP. Zobacz poniżej wykres dla pociągów TGV (czyli rodzaju KDP; linia czerwona).
TGV potrzebuje 10 km na zwiększenie prędkości z 0 do 250 km/h.
TGV potrzebuje 9 km na zwiększenie prędkości ze 100 do 250 km/h.
TGV potrzebuje 6 km na zwiększenie prędkości ze 160 do 250 km/h.
Do czasu rozpędzania dodajcie jeszcze czas hamowania.
Im bardziej zwiększymy prędkość minimalną przejazdu, tym mniej czasu potrzebne na rozpędzenie się.
Dochodzi do tego jeszcze druga ważna kwestia:
im mniej ograniczymy prędkość, tym szybciej przejedzie pociąg.
- Lr5gNqI.jpg (193.33 KiB) Przejrzano 1571 razy
ww pisze: ↑12 wrz 2022, o 23:50
Uważam, że jeśli zaangażowanie zwolenników przebiegu kolei przez stację Kalisz ma przynieść jakieś
wymierne skutki, to należy posłuchać kaliszanina2 i wspólnie przedstawić projekt zmodyfikowanego wariantu W1 (lub chociaż zarys takiego projektu) na konsultacjach społecznych we środę.
Można też przedstawić dwa warianty, jeden umożliwiający przejazd przez stację Kalisz z większą prędkością (W1-C lub podobny)
i drugi umożliwiający zaoszczędzenie jak największej liczby domów (W1-A, W1-B, W1-D lub podobny).
I niech zrobią dla obu wariantów studia porównawcze, niech wezmą te warianty do swoich wielokryterialnych analiz. Niech sobie wybiorą to co im najbardziej pasuje.
.